4 jarige Gribaldi @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xptries

4 jarige Gribaldi @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 15:56

Hallo bokkers,

Ik rijd Avalon alweer bijna een jaar en wil jullie myn filmpje laten zien dat ik les kryg.
Ze is van avalonnancy hier op bokt.
Ze is een 4 jarige Gribaldi x Samber.
Toen ik begon met haar te ryden was ze niet zo makkelyk, schrok veel van dingen, sprong veel weg, bokte en wou niet ontspannen lopen.
Nu is ze daar en stuk in verbeterd, we rijden lekker ontspannen, en ook is ze niet meer zo schrikkerig.
Ik heb nu 3 wedstryden met haar gereden, me eerste wedstryd kon ik niet eens uitryden omdat ze alleen maar steigerde en de ring uit ging, myn 2de wedstryd ging al wat beter heb gelukkig myn proef uit kunnen rijden, ze was wel heel gespannen & toonde verzet vandaar deze punten: 172 & 159. En myn 3e wedstryd ging nog beter, ze was ontspannen en braaf hier waren myn punten 176 & 177.
Er komt dus verbetering in.
Op het filmpje heb ik les van kees de feijter, hij is een kwpn jurylid.
Opbouwende kritiek is welkom, maar houdt het netjes!

Hier myn filmpje:

mang

Re: 4 jarige Gribaldi @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 15:58

ziet er goed uit hoor !! probeer alleen je benen stiller te houden, verder is het filmpje best wazig dus meer kan ik niet ontdekken :+

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 15:58

Het filmpje is erg donker om een goed beeld te krijgen. Het enige wat ik zo vlug kan zien is misschien je handen wat meer bijelkaar.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 16:02

Vind dat ze vrij opgericht en soms wat opgekropt en gespannen loopt. Zou haar wel eens voorwaarts neerwaarts willen zien, lekker over de rug met de neus naar de grond.

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 16:04

Het is niet echt een heel duidelijk filmpje, maar kan er nog wel íets op zien :P

Ik heb het idee dat je erg veel moeite moet doen met lichtrijden. Laat jezelf maar uit het zadel gooien, nu ziet het er heel moeilijk uit ;) Verder vind ik het persoonlijk wat mooier als je je teugels iets korter doet en je hand dan een fractie naar voren. Dan lijkt het namelijk dat je minder steunt op je handen. Ik kan niet zo goed zien of je steunt op je teugels met je handen, maar dat idee krijg ik er altijd bij als mensen hun handen daar hebben ;)

Ook vind ik dat je best veel over de hoefslag rijdt in hetzelfde tempo. Ik ben daar dan weer niet zo'n voorstander van... Probeer lekker veel tempowisselingen te rijden,voltes, gebroken lijnen enzovoort ;)

De aanleuning is ook nog niet helemaal constant maar dat heb je wss zelf ook al wel gezien en volgens mij zijn jullie daar ook wel mee bezig en komt dat helemaal goed :)

Doe maar met de tips wat jij wilt :) Ik vind het een leuk paard :)

xptries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 16:17

Lotte1990, daar zyn we ook mee bezig maar is niet altyd even makkelyk omdat ze graag opgericht loopt.

xptries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 16:19

sharonalover, ik hoef geen moeite te doen met lichtryden, dat lykt missn op dat filmpje zo. In de training zyn we daar ook mee bezig, voltes ryden gebroken lynen enz, bedankt voor je tips!

0kki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 16:32

Leuk paardje! T mag wel allemaal iets actiever, door te drijven krijg je meer contact op de teugels en zal ze ook niet zo snel omhoog komen. Je zou je handen nog iets meer naar voren kunnen doen en de teugels wat korter dan. Voorderest ziet t er fijn uit.

Nellekeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 16:34

Het lijkt inderdaad alsof je heel zwaar gaat zitten, het ziet er niet uit alsof het lichtrijden vloeiend gaat. Maar misschien vertekend het filmpje

xptries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 16:48

@ nellekeee, dat lykt indd zo op het filmpje, want heb totaal geen moeite met lichtryden.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 16:58

ik vind dat er net iets te veel gekeken word naar de hoofd hals houding
ik zou hem toch liever iets luchtiger willen zien van voren hoor

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 17:40

ik ben de eigenaresse van het paard, en heb de les gefilmd.
wij moeten haar van onze instructeur juis terugrijden in tempo omdat ze op die manier op de achterhand komt en meer verzameling krijgt waardoor ze licht wordt in de hand.
wij kunnen haar niet met meer lengte rijden, dit is omdat het een heel heet paard is die erg rillerig kan zijn. wij hebbe dus van onze instructeur geleerd om op deze lengte te rijden omdat dit het best werkt voor haar en voor ons, omdat ze zo niet de kans heeft om weg te springen of ervandoor te gaan.
wij rijden met een hoge stille hand waar we weerstand op geven en daar moet zij zelf op nageven. dus wij rijden zonder druk. op het moment dat ze nageeft EN ontspant dan kunnen wij onze handen naar voren zetten en zo iets meer hals en bovenlijn creeeren. maar dat kan dus alleen als ze helamaal ontspannen is op dr omgeving en dat is bij haar dus heel zelden.
zoals ze nu loopt op het filmpje loopt ze heel fijn ontspannen en is ze op twee vingers te rijden zo fijn is de aanleuning! alleen er hoeft maar iemand te bewegen aan de bakrand en ze is weg! dus vandaar dat wij haar niet die ruimte kunnen geven voor onze veiligheid maar ook voor de veiligheid van de andere ruiters.

kijk maar eens naar totilas dan zie je waar ze het karakter van heeft! edward kan die ook geen ruimte geven hoor want dan is hij hem ook kwijt als er ook maar iets gebeurd.

patricia ik ben hartstikke trots op jullie!
als je het verschil ziet met hoe ze liep en nu loopt dan loopt ze nu met veel meer lengte in haar hals en is ze veel fijner te rijden!
ga zo door!

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 07:01

Het rijden met stille hand met aanleuning ben ik het mee eens :j

Alleen in mijn ogen moet je eerst lekker voorwaarts neerwaarts kunnen rijden voor je aan verzameling gaat dénken...
Maargoed, het is jullie paard, dus ook jullie keuzes ;)
Ik zou het alleen anders gedaan hebben ;)

_TB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 11:35

Naar mijn idee moet het paard eerst leren om op eigen benen te lopen. Laat hem maar lekker voorwaarts gaan. Ik vond de stand van je arm en hand minder mooi. je houdt je ellebogen zeg maar naar achteren. Als je hand iets naar voren doet en daarmee ook je ellebogen dan heb je een veel mooier beeld. En je ellebogen iets meer bij je lichaam. Zo kan je denk ik ook beter van achter naar voren gaan rijden.
Wel een ontzettend leuk paard, en alles moet natuurlijk ook wennen en groeien.
Laatst bijgewerkt door _TB_ op 20-10-09 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 11:40

Het filmpje is erg donker, maar wat ik zie is een paard met totaal geen voorwaartse drang , en daardoor dus ook geen aanleuning!

Paard sloft nu gewoon enorm met de achterbenen, kijk eens op ongeveer 2 minuten, daar zie je dat heel erg duidelijk.

Ik zou zeggen eerst weer wat voorwaartse drang creeeren en voorlopig niet terugrijden, maar paard leren voorwaarts te lopen en op eigen benen,en dan vanuit voorwaartse drang hele kleine stukjes terugrijden.
Dit paard loopt als het ware op de handrem, erg zonde want volgensmij is het best een leuk dier!

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 11:47

Ik vind ook dat jij veeel te hard werkt op die hoofdhouding, die trouwens veel te hoog is voor een 4jarig paard. Je moet wat meer voorwaarts rijden zoals CM_ al zegt. Want de gangen van je paard moeten veel beter, en die kunnen ook beter worden! Je verwaarloost de achterhand idd heel hard. Ik vind trouwens ook dat je heel hard gaat zitten tijdens het lichtrijden, en dit komt niet door het zogezende 'vertekend' beeld.

En de eigenaresse (weet je naam niet meer sorry :D ), totilas is wel al een pak ouder als jouw paard! Je kan hem hier totaal niet mee vergelijken.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 11:51

dan zou ik toch gelijk kijken voor een andere instructeur
ook mijn paard is rillig voor alles wat rondom de bak rand gebeurt
en springt nog voor een blaadje weg

aan mij de taak om hem helemaal niet de kans te geven om hem dat blaadje te laten zien en dat heeft lang geduurt ( 4 jaar zelfs)

maar goed is jullie paard kan er verder niet meer van maken
vind het wel zonde

succes ermee het is erg leuk ding wat ik zo kan zien :D

marsmars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 12:00

avalonnancy schreef:
ik ben de eigenaresse van het paard, en heb de les gefilmd.
wij moeten haar van onze instructeur juis terugrijden in tempo omdat ze op die manier op de achterhand komt en meer verzameling krijgt waardoor ze licht wordt in de hand.
wij kunnen haar niet met meer lengte rijden, dit is omdat het een heel heet paard is die erg rillerig kan zijn. wij hebbe dus van onze instructeur geleerd om op deze lengte te rijden omdat dit het best werkt voor haar en voor ons, omdat ze zo niet de kans heeft om weg te springen of ervandoor te gaan.
wij rijden met een hoge stille hand waar we weerstand op geven en daar moet zij zelf op nageven. dus wij rijden zonder druk. op het moment dat ze nageeft EN ontspant dan kunnen wij onze handen naar voren zetten en zo iets meer hals en bovenlijn creeeren. maar dat kan dus alleen als ze helamaal ontspannen is op dr omgeving en dat is bij haar dus heel zelden.
zoals ze nu loopt op het filmpje loopt ze heel fijn ontspannen en is ze op twee vingers te rijden zo fijn is de aanleuning! alleen er hoeft maar iemand te bewegen aan de bakrand en ze is weg! dus vandaar dat wij haar niet die ruimte kunnen geven voor onze veiligheid maar ook voor de veiligheid van de andere ruiters.

kijk maar eens naar totilas dan zie je waar ze het karakter van heeft! edward kan die ook geen ruimte geven hoor want dan is hij hem ook kwijt als er ook maar iets gebeurd.

patricia ik ben hartstikke trots op jullie!
als je het verschil ziet met hoe ze liep en nu loopt dan loopt ze nu met veel meer lengte in haar hals en is ze veel fijner te rijden!
ga zo door!

Wat een onzin kraam je daar uit. Het terug rijden in tempo heltp idd om de achterhand sterker te maken, maar in jullie geval loopt het paard maar een beetje te sloffen en komt de achterhand niet eens in de afdruk van de voorhand. Het idee is goed alleen de uitwerking er van bagger.
Daarbij moet een jong paard (ouder paard overigens ook) ten alle tijde laag en lang kunnen lopen en daardoor over de rug. Als dit paard dat niet kan zit de basis er niet goed in. De manier van 'ik rij hem er maar wat hoger in zodat ik hem bij me kan houden' is in mijn ogen dan ook absoluut niet correct. Je kan een paard pas hoger in gaan rijden wanneer het paard dit zelf aangeeft. Dit paard is 4 en kun je nog niet van verwachten dat de spieren al heeft om daar te lopen.

Mulan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 12:57

Hoi,

moeilijk te zien door de slechte kwaliteit van het filmpje.
Ik persoonlijk zou zeker wat gaan doen met de tips die worden gegeven,want ze hebben helemal gelijk.
Een kijkerig en rillerig paard moet je NIET ZO rijden! Ze kan niet nageven wanneer je haar zo terugrijdt, die mate van verzameling beheerst ze nog lang niet. Waarom rij je eindeloos rondjes hoefslag, en maar focussen op dat nageven?
En met een weerstandbiedende hand, maar zonder druk rijden, vind ik al gevaarlijk klinken. Aan de mate van activiteit vanachter (of eigenlijk het gebrek daaraan) betwijfel ik of jij goed kan aanvoelen of ze niet achter je bit/been loopt. Ook omdat je zegt dat ze 'op twee vingers te rijden is' Je schrijft zonder druk te rijden en dan te wachten tot ze nageeft waarop jij je handen naar voren zet? Ik vind dit niet logisch klinken en je bent hierin te afwachtend, je moet veel meer gaan rijden.(Ik bedoel niet met je handen uiteraard!)
Wat jij doet; tempo terug, teugels wat kort om 'haar lekker bij me te houden' en maar rondjes hoefslag met de handen hoog en stil en dan wacht ik wel tot ze mijn hand opzoekt, is een erg lastige opdracht voor een schrikachtig paard. Voor elk paard eigenlijk wel, ;)
Niemand heeft het hier over losgooien, dat hoeft ook niet. Maar je MOET drang naar voren hebben, anders krijg je haar nooit over de rug en nagefelijk, en al helemaal niet op de achterhand, zoals je aangeeft na te streven.
Ik persoonlijk zou gaan trainen op het scherp voor het been zijn, bij de minste kuitdruk naar voren. Dan kan je (minieme) tempowisselingen gaan rijden, in combinatie met eenvoudige figuren (waarbij je steeds op correct rechtrichten en correcte lengebuiging en stelling let) Op die manier kan je haar met je been corrigeren wanneer ze tegen het bit komt, of erachter kruipt.
Als ze daar niet al te heet van wordt steeds wat overgangen meenemen.
En uiteraard hierbij (want dat is op zich heel goed met de juiste randvoorwaarden) handen stil. Verder eens belonen met de stem wanneer ze je hand opzoekt/nageeft omdat je bijzonder consequent en adequaat moet kunnen rijden om op exact de juiste manier met de hand wat na te geven.
Ik ben ervan overuigd dat wanneer je haar goed aan je been hebt, niet achter het bit, maar in je hand, je haar echt wel wat ruimte kan (en moet!) geven zonder het gevoel te hebben dat je de controle kwijtraakt. Ze zal dan gewoon je hand volgen en wanneer je haar lekker aan het werk zet, de aandacht meer bij jou houden dan bij de omgeving!

Plaats nog eens foto's/een filmpje!
En waneer je iets in mijn post onduidelijk vindt, licht ik het graag even toe!

Ene eigenaresse; even in je profiel gespiekt... lekker dier! Overigens verklaart haar bouw haar voorkeur voor een opgerichte halshouding ook wel wat...

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 14:17

Ik heb altijd geleerd, een kijkerig en rillerig paard, moet juist lekker aan de gang blijven, dan is er minder te kijken en minder om gek voor te doen... Je kunt een paard niet correct terug rijden in tempo, als het paard niet gewoon laag en rond kan lopen. Het belangrijkste is een goed actief achterbeen en dat mist hier ten alle tijden... Het met weerstand rijden is prima, maar ook daarbij moet het achterbeen netjes eronder blijven treden, dat mist totaal in dit filmpje... Erg jammer, maar op totilas lijkt dit dier voorlopig nog niet, en op deze manier wordt dat het jammer genoeg ook nooit, want het is een heel leuk paard :)

De rijfoto in je profiel geeft mij een veel fijner beeld, en daar heeft ze een stuk meer lengte, en iets meer voorwaartse drang, ookal is het daar ook nog niet zoals het hoort :) maar dat is niet erg bij zo'n jong beest :)

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 14:20

Veel goede adviezen, maar ook mensen die makkelijk praten vanaf de zijlijn. Natuurlijk rijden we haar in de wekelijkse training ook lang en laag! Vandaar dat patricia er gisteren nog naast in het zand heeft gelegen! Maar daar ga je je les niet aan verspillen. En dit is een paar minuten van een half uur les. En als ze goed voor elkaar is dan gaan we ook naar voren rijden en de oefeningen rijden. Het is wel fijn dat er mensen zijn die de moeite nemen om bij onze andere topics en profielen kijken dan zie je ook de andere dingen.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 14:22

Je moet je niet zo aangevallen voelen... Iedereen heeft het beste met elkaar voor lijkt mij :) Jij laat dit zien, mensen hebben nou eenmaal niet altijd tijd en zin, om van alles uit te gaan pluizen voor dat ze ergens op reageren :)

Meid, als jij vind dat je het goed doet is het prima toch, maar mensen kunnen er soms wel eens anders over denken :)

xptries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 14:24

zo heeft ieder zn eigen mening.

marsmars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 14:31

avalonnancy schreef:
Veel goede adviezen, maar ook mensen die makkelijk praten vanaf de zijlijn. Natuurlijk rijden we haar in de wekelijkse training ook lang en laag! Vandaar dat patricia er gisteren nog naast in het zand heeft gelegen! Maar daar ga je je les niet aan verspillen. En dit is een paar minuten van een half uur les. En als ze goed voor elkaar is dan gaan we ook naar voren rijden en de oefeningen rijden. Het is wel fijn dat er mensen zijn die de moeite nemen om bij onze andere topics en profielen kijken dan zie je ook de andere dingen.

Vind ik persoonlijk een zeer rare uitspraak. Als een paard niet normaal lang en laag kan worden gereden had ik mijn les daar juist WEL aan verspilt!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 14:32

Ik besteed daar bijna iedere les ook nog tijd aan, alleen al als opwarming :) Daarin een lekkere actieve achterhand en oppakken is een stuk makkelijker, ook bij een vierjarige :) Want net zoals jij heb ik die ook...