achterbeen sterker maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

achterbeen sterker maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 21:57

Normaal open ik geen RT topics meer maar nu ben ik toch benieuwd naar tips/visies.

Ik weet niet goed hoe ik het moet uitleggen... Heb het er al met KiWiKo over gehad, maar mijn merrie haar linker achterbeen is dus net een fractie minder sterk dan haar rechterachterbeen... Komt dus vooral terug in de appuyementen die we terug aan het opnemen zijn. Dat is dus even heel simpel geplaatst... Ze heeft bijgevolg wat meer moeite met de appuyementen naar links, dan met de appuyementen naar rechts. Bij deze dus de vraag naar tips over hoe ik haar linker achterbeen sterker kan maken. :+

Ja ik heb les, en ja het zal ook beslist besproken worden met mijn lesgeefster dinsdag normaal. Maar extra tips zijn nooit weg natuurlijk. :D

Anoniem

Re: achterbeen sterker maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 22:30

Word het been niet goed genoeg op getild of ??

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 22:31

Ze tilt het been iets trager op als het andere en ook wat minder hoog, daardoor heb ik het idee dat ze daar wat minder sterk is, wat (en dat weet ik wel) geheel mijn schuld is natuurlijk. :) En dat werkt natuurlijk door op haar gehele manier van lopen (als het vanachter niet goed zit, kan het vanvoor ook niet goed zitten)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 22:36

Trainen met ringen. Afbeelding

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 22:37

Je denkt serieus dat ik dergelijke dingen aan mijn paard ga hangen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 22:37

Je vraagt naar oplossingen, die geef ik, wat je er mee doet moet je zelf weten. Wij gebruiken ze al jaaaaren en bevalt erg goed.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 22:38

Ik los rijtechnische problemen liever rijtechnisch op. Niet door er een stel ringen aan te hangen... Op lange termijn ga ik van het rijtechnisch op te lossen veel meer profijt hebben... Daarbij wil ik niet graag erop zitten als madam door krijgt wat er aan haar benen hangt eerlijk gezegd :')
Vind het overigens geen oplossing ;) Vind het eerder een manier om te verdoezelen. Maar goed da's ieder zijn meug.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 22:42

Ik denk trainen, trainen en nogeens trainen. :))
Ik geloof dat schouderbinnenwaarts ook helpt.
Misschien kun je het eerst eens als grondwerkoefening meepakken, misschien vindt ze dat wat makkelijker en als dat goed gaat moet het onder het zadel ook goedkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 22:42

Het paard krijg zeer zeker een sterkere achterhand van. Ik kan handen vol dressuur- en tuigpaarden opnoemen die ze om hun benen hebben (gehad). Overigens laat je ze er aan wennen aan de longe, erop gaan zitten lijkt me niet heel slim. ;)
Je moet er mee om kunnen gaan en er vertrouwen in hebben, ieder zn mening en ieder zijn manier van trainen. Ik gooi ze igg niet weg!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 22:45

Ik vind het eerlijk gezegd geen raad die je zomaar hoort te geven janneke, of jij er nou mee om kan of niet, ik heb die dingen nog nooit van dichtbij gezien en ben nu verstandig genoeg om te zeggen "dan begin ik er ook niet aan" maar vergoed jij de ziekenhuiskosten van degene die ze der rond hangt en er gewoon op gaat? Dat ze er een sterke achterhand van krijgen kan ik me wat bij voorstellen, maar of het de manier is waarop ik met mijn paarden wil om gaan? Dat betwijfel ik ten zeerste...

X_Marr: ja dat het trainen wordt snap ik :D Maar ik vraag me af of er oefeningen zijn die haar kunnen helpen er bij. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 22:48

Paarden mensen zullen weten wat de reactie van een normaal paard is, mensen met paarden misschien niet.
Je kan ze zo in de winkel kopen als ieder ander hulp middel, dan zou er overal een waarschuwing bij moeten zitten omdat je misschien wel het ziekenhuis in gegooid word omdat je paard aan een hulpmiddel moet wennen.....

En hoe jij met je paarden om wil gaan kan ik niet zien van achter een laptop dus dat weet ik ook niet...

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 22:50

Masseren is een prima oefening en balkjes.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 22:51

Jij gaat er dus gewoon van uit dat ik een normaal paard heb? Er zijn veel dingen die je zo in de winkel kan kopen waarvan ik me af vraag of dat nu wel zo verstandig is. ;) Een slof wordt ook zo aan een 13jarige mee gegeven dus of dat nu zo'n goed argument is?

Overigens doet deze discussie eigenlijk helemaal niets tot het topic. :') Als je wil kan je me Pb'en, ben niet van plan om er hierna nog verder op in te gaan in het topic. Heb ik niets aan.

Zirano: hoe bedoel je masseren?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 22:51

@0ojannekeo0
Die banden met ringen worden vaker gebruikt bij tuigers en hackney's om meer knieactie te krijgen, maar ze worden dan alleen om de voorbenen gebruikt, nooit aan de achterbenen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 22:56

Oefenen, oefenen en oefenen.
Probeer veel te doen met in/uitjes, caveletti's, balkjes, tempo-wisselingen, (schijn)overgangen. Voltes verkleinen en vergroten etc. etc.

succes! :)

Janneke; bij mijn weten zijn die ringen voor voor. En degenen die het gebruiken hebben het meestal vnl. om het "voorbeenzwaai" wat aan te dikken en sterker te maken.
Vindt ze ook wel prettig, maar weet niet of ik ze nu direct zou gebruiken om de achterhand sterker te maken, zou dit hulpmiddel gebruiken als hulpmiddel wanneer je al langer aan het oefenen ofzo bent (als ze dus al voor achter zijn). :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 22:56

En longeren misschien? Dubbele longe?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 23:03

Oh misschien handig om er bij te vermelden. Pret mag liefst niet meer springen, cavaletti's gaat wel nog maar van springen wordt ze onregelmatig (lichte artrose helaas) dus in/uitjes kan ik helaas niet doen :o Thanks voor je andere tips Chaos! Ga'k zeker mee aan het werk :j Ik heb normaal nog wel wat veilige balken liggen van "vroeger". :j Met een likje ver moeten die zo weer te gebruiken zijn.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 23:03

Ze zijn idd voor de voorbenen en het is echt neit slim om deze achter te gebuiken. begin eens om te zorgen dat zowel de bil als de lange rugspier wat sterker wordt. Ga het paard een scratchen- DWZ achter paard gaan staan maar alleen als je weet dat jouw paard niet uithaald. Dat met je agels over de billen van het paard hoogste punt naar punt ter hoogte van staartwortel. het paard zal inbuigen. Verder dus ook paard waarvan de kantt wel sterk is achterbeen aan de zijkant optillen Paard moet dus evenwicht gaan zoeken en daarmee maak je het been sterker. verder veel overgangen maken met trainen. Aan de lange is prima maar probeer dan zoveel mogelijk met balkjes te oefenen zodat de benen¨opgetild moeten worden en daardoor dus krachtiger worden. Hopelijk heb je een natte longeerbak dan heb je meteen aquatraining.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 23:07

Nee helaas niet maar ik kan wel aan mijn lesgeefster vragen of we van de winter eens in de buitenbak mogen trainen O:) Hoewel, de hoefslag wil wel eens wat modderig zijn, telt dat ook?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 23:08

Linksom schouderbinnenwaarts-achtige oefeningen en rechtsom meer traversachtige oefeningen, voltes vergroten en verkleinen, schijnovergangen en dan niet zo nu en dan eens maar echt veel achter elkaar schakelen en probeer iedere hoek goed te benutten, ook hierin kun je rechtsom de hoek mooi traversachtig doorrijden. Is ze verder wel netjes op 2 teugels of heeft ze ook een kant die ze neigt vast te pakken tijdens het rijden?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 23:12

Nee, echt heel de tijd vast pakken niet, wat ze wel doet is als ze iets moeilijk vind dan zet ze zich vast in haar kaak op links... Haal je haar dan "uit" die moelijke oefening, dan laat ze meteen weer los... :=

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 23:17

Kan natuurlijk zijn dat ze vast pakt op momenten dat ze ook de moeilijkheden ondervindt met haar minder sterke linkerbeen....Ik ken het probleem hoor, mijn linkerschouder is ook minder soepel en meegaand dan m'n rechter. Waardoor ik moeite heb m'n linkerhand netjes te blijven dragen. Maar ik denk dat je met bovengenoemde oefeningen + een instructrice die je om je oren slaat met je houding al een eind kunt komen. Zoiets kost wel tijd, maar ik geloof niet dat dat het ergste is :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 23:22

Nee, tijd is zeker niet het ergste, ik laat mijn vriend er ook al op hameren. Ik ontspan mijn rechterschouder maar mijn linker niet (dat is gemakkelijker om een of andere reden :o ) En ik moet zeggen dat het wel verbeterd is sinds ik dat doe. Ik heb idd ook wat meer moeite met dragen van mijn linkerhand, ik heb de neiging om die (zonder dan perse harder te worden in mijn hand) op mijn zadel te laten rusten :') Omdat mijn schouder dan minder pijn doet :o Het gekke is dus dat travers op de linkerhand geen probleem is... Maar appuyementen dan weer wel :')

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 23:36

Lichtrijden op het verkeerde been op haar "goede" hand? Dat wil ook wel eens helpen en dan zonder allerlei martelwerktuigen en andere vage hulpmiddelen. Kan je net dat beetje extra bespiering mee kweken.

Verder steeds een rondje langer op de "moeilijke" hand rijden dan op de "makkelijke" hand, het rijden van overgangen, bladiebla, maar die standaard oefeningen ken je zelf ook wel.

Voor jezelf mischien fysiotherapie? Of eens gewoon voor de lol een paar zitlessen nemen op een manege of bij iemand die een daarvoor geschikt paard heeft? (jouw Pret lijkt me niet de meest geschikte kandidaat voor een goede zitles). Baat het niet, het schaad ook niet en kan je mischien net op een nieuwe gedachte brengen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 23:43

Hihi ben stiekem nieuwsgierig waarom Pret niet geschikt lijkt voor je? O:) :D
Ik weet eigenlijk niet of dat veel gegeven wordt in België, zou ik eens moeten uitzoeken. Zo'n lesje(s) zijn nooit slecht.

Ben bij drie verschillende kinesisten en twee verschillende dokters geweest, ook MRI gedaan enz, ze vinden niet exact wat het is, er zit een verharding op mijn spier en het zit vast, maar "waarom" is niet duidelijk helaas. :)

Op het verkeerde been rijden is misschien niet zo'n slechte oefening voor haar, vermoedelijk ook geen uur aan een stuk maar af en toe wel nog afwisselen?