hielen/schouders 1 lijn lukt niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

diesel_

hielen/schouders 1 lijn lukt niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 20:50

Vorige jaren reed ik met een dressuurzadel en was mijn houding een stuk beter, omdat je moeilijk anders kon zitten in dat zadel.
Nu heb ik een veelzijdigheids met meer neiging tot dressuurzadel en mijn houding is om te huilen.

Dit zadel ligt perfect en er komt absoluut geen ander!

Nu vind ik het heel moeilijk om mijn benen/voeten naar achteren te houden. Dus dat mijn hoofd/rug/schouders en hielen 1 lijn zijn.
Ik steek mijn benen dus af naar voren, als ik ze naar achter doe kukkel ik voorover. Ook lukt het niet goed om mijn hakken uit te drukken zonder een boel spanning erop als ik mijn onderbenen naar achter leg. Voor mijn gevoel moet ik ze nu echt een kilometer naar achterleggen voor ze is goed liggen.

Wie heeft tips hoe ik hieraan kan werken? Ik doe mijn best en het lukt wel, maar niet echt makkelijk

nikkiemisty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 08:46

Probeer in de verlichte zit te gaan lichtrijden. Hierdoor steek je je voeten wat naar achteren en probeer dan je hakken uit te drukken. En dan niet sta-zit-sta-zit, maar sta-sta-zit-sta-sta-zit. Dus twee keer staan, één keer zitten. Blijf dit net zo lang volhouden tot je dit 3 rondjes foutloos doet.

In het begin kun je het beste met je bovenlichaam verder naar voren hangen, dit is makkelijker. Maar probeer (als dat goed gaat), steeds wat rechter op te komen. Onthoudt wel: 2 keer staan, 1 keer zitten.

Het ziet er misschien wat gek uit, maar je benen komen hierdoor wel op de juiste plek.

Alicia2u

Re: hielen/schouders 1 lijn lukt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 09:47

Zitles is altijd een goed idee als je met dergelijke problemen te kampen hebt.

Bij veel veelzijdigheidszadels is de beugelophanging te ver naar voren, waardoor je in een stoelzitgedwongen wordt. Ik weet niet of dit bij jou ook het geval is. Als de beugelophanging te ver naar voren is, is deze, wanneer je je voeten in de beugels hebt, voor je bovenbeen. Het diepste punt van de zit is ten opzichte van de beugelophanging te ver naar achteren. Als je je beugels langs je zadel laat hangen (wanneer het zadel op je paard ligt) moeten de onderzijde van de beugels ongeveer 3/4 cm vóór het diepste punt van de zit liggen. Als ze hier verder vandaan liggen, zijn ze te ver naar voren. (Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, het is een vaag verhaal).
Soms kan de zadelmaker de beugelophanging veranderen. Als dat niet het geval is, wil het wel eens helpen om je beugels wat langer te maken, zodat je meer ruimte hebt om je been terug te leggen.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 10:17

Alicia2u schreef:
Zitles is altijd een goed idee als je met dergelijke problemen te kampen hebt.

Bij veel veelzijdigheidszadels is de beugelophanging te ver naar voren, waardoor je in een stoelzitgedwongen wordt. Ik weet niet of dit bij jou ook het geval is. Als de beugelophanging te ver naar voren is, is deze, wanneer je je voeten in de beugels hebt, voor je bovenbeen. Het diepste punt van de zit is ten opzichte van de beugelophanging te ver naar achteren. Als je je beugels langs je zadel laat hangen (wanneer het zadel op je paard ligt) moeten de onderzijde van de beugels ongeveer 3/4 cm vóór het diepste punt van de zit liggen. Als ze hier verder vandaan liggen, zijn ze te ver naar voren. (Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, het is een vaag verhaal).
Soms kan de zadelmaker de beugelophanging veranderen. Als dat niet het geval is, wil het wel eens helpen om je beugels wat langer te maken, zodat je meer ruimte hebt om je been terug te leggen.

dat is inderdaad het geval met mijn zadel. Maar het niet dat het onmogelijk is om er goed op te zitten.
Het zadel is namelijk van een vriendin geweest en die zat er keurig netjes op. Bovendien leer ik mezelf nu graag goed zitten op eender welk zadel, omdat ik hierna ook paarden van andere zou willen rijden en je dan niet even kunt zeggen: ik wil een dressuurzadel met een juiste beugelophanging.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 11:28

Ik begrijp dat je niet 123 zo'n investering kan maken, maar misschien is het wel iets waar je op moet letten in de toekomst. Het is nobel van je om jezelf te leren zitten op elk zadel, maar het is onzin om het jezelf moeilijker te maken dan dat het is. wanneer je goed kan zitten op een goed zadel is het eerlijk om jezelf eens uit te dagen met een wat lastiger zadel, maar tot die tijd vertraag je eigenlijk alleen maar je eigen leerproces door het jezelf extra moeilijk te maken. Onafhankelijk zitten is een van de meest onderschatte vaardigheden van de ruiter en tevens de meest belangrijke. Het is goed daar extra tijd in te steken om het goed te ontwikkelen.

Kijk in ieder geval of de de beugels wat langer kan maken zodat je je been wat beter terug kunt leggen. Verder is goede begeleiding echt essentieel; als je jezelf een nieuwe houding aanwent op een verkeerde manier kan je lichamelijke klachten krijgen.
De truk zit hem in de juiste stand van je bekken en het juiste gebruik van je heupgewricht. Het is alleen bijna onmogelijk om dit uit te leggen vanachter de computer. Zoek goede begeleiding is dus mijn enige tip.

P.S. Het rijden zonder beugels zal je in dit geval niet/weinig helpen, omdat het probleem zich vanuit gewenning en de beugelophanging voortkomt (die tip zal uiteraard een keer voorbijkomen hier ;) ).

jurrepur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 15:58

ik denk dat je dan oefeningen moet gaan doen dat kan wel goed helpen dus net als sta sta zit sta sta zit dat of iets ander waardoor je je balans blijft houden!....

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 14:45

Ik kan heel ver met Alicia meegaan, al vind ik de constatering dat aan een veelzijdigheidszadel de beugels te ver naar voren hangen een beetje onzin.
Eigenlijk moet je op elk soort zadel goed kunnen rijden, al maakt de 1 het je wat makkelijker dan de ander. Een dressuurzadel dwingt je in de goede zit, maar zelf moet je het ook kunnen!
Verder vind ik zitles een hele goede tip. Ook instructie kan je hier goed meehelpen.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 16:23

@Teddy: niet bij alle veelzijdigheidszadels is dat zo, maar bij veel wel. Maar er zijn ook dressuurzadels die niet altijd even goed zijn. Verde hangt er natuurlijk ook een boel af van de bouw van de ruiter; wat voor de ene persoon niet goed is, werkt voor de ander wel. Zadelkeuze is dus heel persoonlijk.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 20:31

nikkiemisty schreef:
Probeer in de verlichte zit te gaan lichtrijden. Hierdoor steek je je voeten wat naar achteren en probeer dan je hakken uit te drukken. En dan niet sta-zit-sta-zit, maar sta-sta-zit-sta-sta-zit. Dus twee keer staan, één keer zitten. Blijf dit net zo lang volhouden tot je dit 3 rondjes foutloos doet.

In het begin kun je het beste met je bovenlichaam verder naar voren hangen, dit is makkelijker. Maar probeer (als dat goed gaat), steeds wat rechter op te komen. Onthoudt wel: 2 keer staan, 1 keer zitten.

Het ziet er misschien wat gek uit, maar je benen komen hierdoor wel op de juiste plek.

Is een goede tip, werkte bij mij ook. Voor je gevoel lig je dan zo ongeveer naar voren op je paard, maar het werkt echt voor je houding. Het is even zoeken, maar als je in balans zit kan je dus meerder passen blijven staan in je beugels.