slim en sterk paard met eigen wil..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

poematutje

slim en sterk paard met eigen wil..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 15:08

Wat te doen bij een paard met eigen wil..
Zweep heeft geen enkele zin, verergerd het alleen maar..
Wanneer ik haar alleen wil rijden (rijd meestal met zn tweeen) is ze onmogelijk!
Dan zijn er 2 a 3 opties: ze wil niet van het erf af, of wanneer ik haar wel van het erf af heb en we zijn n stukje te rijden draaid ze om en is ze niet stuurbaar, desnoods gaat ze in de achteruit haar weg en optie 3 is ze gaat er in rengalop vandoor (zelfs in de bak!)
Wanneer ik grondoefeningen en dergelijke doe is alles prima. Ook wanneer ik haar eerst longeer, luisterd ze ook nogsteeds goed.
Maar zodra ik er op zit is t mis..
Kan ik nu gewoon nooit alleen rijden? of heeft iemand n handigheidje..

Beli

Re: slim en sterk paard met eigen wil..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 15:17

dat is met heel veen paarden zo
vergeet niet dat een paard een kudde dier is!!
Kennelijk heeft ze niet voldoende het gevoeld dat jij de leider en dus veilig bent als je er op zit.

Dus je positie als leider in het zadel verbeteren of met een ander paard naar buiten.
Het is een paard en geen fiets

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 16:25

zoals al vermeld, jouw leidersrol moet meer overkomen, en het is niet genoeg dat jij denkt dat jij de leider bent, maar je moet er ook zeker van zijn dat je paard jou dus ook als leider gaat zien, en al zijn aandacht dus naar jou gaat richten.
Jij moet dan ook de richting vastberaden en rustig aangeven en zeggen tegen je paard er is meer één goede weg en dat is de weg die ik je wijs.

poematutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 12:19

één voordeel is, is dat ik ten aller tijde rustig blijf.
Ik zal nooit gaan blaffen, schreeuwen, schoppen of iets in die trent.
(sowieso dus de opmerking: het is een paard, geen fiets vind ik niet terrecht) Ik trap op mn fiets, niet op mn paard..
één nadeel, zij is in haar kudde hoogstaand leider en zo nu en dan is dat dus erg merkbaar.
Vandaag ben ik weer met haar weg geweest samen met een pony die ze absoluut niet mag. Ging wel beter, maar nog niet helemaal je van het..
Ik denk dat ik gewoon alles weer rustig moet opbouwen.
Niet te lang, niet te ver. Misschien wel iets vaker..
Ik had nog 2 dingen bedacht waardoor ze misschien niet helemaal in haar hum was..
Optie 1 is dat ik de dagen dat ze dat deed op iemand anders zijn zadel reed, voor smallere paarden dat zij is.
optie 2 is, ze in net bij haar veulen weg. Misschien dat ze hem mist?
Klinkt als smoesje of klinkt aannemelijk.. ik weet het niet.
Laat maar horen.