Hoe deftig rijden met bitloos hoofdstel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Koetjesreep

Hoe deftig rijden met bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 13:12

ik heb onlangs mijn paard eens met een halster proberen rijden. aangezien dat goed ging, wil ik erin verder gaan, omdat hij nogal gevoelig is aan z'n mond, en ik nogal een teugeltrekker ben. ik heb nu een halster dat past, een vliegenfrontriem en teugels gekocht, en ik ik kan er alles mee, zelfs springen, terwijl mijn paardje daar helemaa geen held in is. het enige dat me niet lukte, was hem aan de teugel krijgen, terwijl dat wel iets is dat ik graag doe, want dna heb ik 'm beter in de hand. (ter informatie: hij loopt niet onder de loodlijn, daar ben ik streng op, want ik wil z'n nek niet kapotdoen.)
kan iemand me helpen??

manutjuh

Re: Hoe deftig rijden met bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 13:36

Er zijn hier al wat topics over.

Zoiezo hoor je je paard niet aan de teugel te rijden door middel van het bit. Zeker omdat je zelf aangeeft dat je een teugeltrekker bent denk ik dat je het eerder ook zo berijkt hebt. Wel heel eerlijk dat je dat zo toegeeft. Met een bitloos hoofdstel mag je ook niet aan de teugels trekken. De druk ligt dan wel niet meer in de mond, maar op de neus kan het net zo scherp zijn. Je moet dus eerst beginnen met goed op je zit te gaan rijden. De teugels kan je iets losser laten, dan moet je wel op je zit rijden. Zodra je dan op je zit goed rijd kan je de teugels weer wat op maat nemen.

Ik ben natuurlijk geen instructrice en rijdt zelf niet op hoog niveau maar als het goed is moet je instructrice je kunnen vertellen hoe je ontspanning berijkt en je daar oefeningen voor geven.

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 13:40

Gewoon rijden zo als je altijd rijdt met bit, alleen zo te horen weet je niet eens hoe dat moet met bit.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 13:50

@t manutjhu: bedankt, ik zal vragen aan de eigenaar of die eens komt meekijken naar z'n paard.

@t brammetje: ik kan het wél, maar gaat nogal moeilijk met hem. raar, want zo te zien kan ik niet gewoon rijden, terwijl ik wel met m'n eigen paard alles kan bereiken...

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 14:09

@Brammetje16: Vind dit wel een beetje een onaardige reactie. Zeker aangezien de meeste mensen 'aan de teugel rijden' een beetje te letterlijk nemen.
Ze geeft het tenminste toe en vraagt om hulp, geef dan ook hulp in plaats van zo'n lege reactie.

@TeckTonie: ja dat kan je idd doen. Je kan misschien andere topics ook doorlezen. Daar staan vaak ook handige tips tussen en misschien kan je lessen gaan volgen.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 14:12

ik heb zelf niet echt ervaring met bitloos rijden. Maar misschien heb ik wel een paar tips voor jou om je paardje te laten nageven: Probeer met je zit te rijden, iets dieper zitten, etc. Ook wil het wel eens helpen als je je handen en benen mooi rustig op hun plek houd, en je het paard voorwaarts rijd.
Ik hoop dat je er iets aan hebt :)

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 14:30

@t manutjuh: Bedankt ;)
@t Inney: bedankt ;)
en met aan de teugel rijden, bedoel ik niet m'n paard kapottrekken, maar proberen hem in de hand te houden, want hij is een racemachine, en ik probeer nu door aan de teugel te rijden, om hem te houden. daarmee bedoel ik zeker niet z'n kin tegen z'n borst, maar hoogstens tot iets achter de loodlijn, zodra hij weet dat hij moet luisteren naar mijn benen, en niet enkel stem, kan ik hem beginnen klaar te stomen voor springen. maar ik ga dat nu nog niet echt riskeren, om hoger als 1M te gaan, want ik kan hem gewoon niet houden tijdens de sprong :S

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 15:04

Tja, ik ga toch mee met brammetje: aan de teugel trekken/tegenhouden is niet de manier om een paard aan de teugel te rijden. Lees eens op www.paardenbegrijpen.nl bijvoorbeeld.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 15:07

e_horse:
ik heb nooit gezegd dat ik aan de teugels trek, gewoon dat ik soms eens een harde hand heb: een teugeltrekker.
maar ik kan p'npaard perfect aan de teugel laten lopen met bid, juist dit paard (eigenlijk pony) niet. hij is ook een volbloed arabier he ;)

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 15:13

Teugeltrekker of aan de teugels trekken.. wat is het verschil?

Volbloed arabieren kunnen prima zonder hard te trekken gereden worden.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 15:17

ja, maar hij heeft veel temperament, en ik rijd hem ook met een soort van gordel: een beugelriem die ik rond z'n hals doe, en die ik mee vasthoud voor het geval dàt hij weer gaat lopen :D
en ik trek niet aan de teugels! ik heb gewoon soms een harde hand, hoeveel keer moet ik dit nog zeggen??

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 15:19

Bedoel je misschien dat je niet in zijn mond wil trekken (met wat je zegt over 'teugeltrekker' in je openingspost)?

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 15:23

nee, ik wil het niet, maar soms doe ik het zelfs onbewust :S
en dan onspan ik 'mn schouders, en dan schieten die teugels door m'n handen, en dan pas zie ik dat z'n nek eigenlijk bijna dubbel zat :S

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 15:27

Goed dat je dat zelf inziet en dat je met zo'n band om z'n nek rijdt. Misschien dat je les kunt nemen om dit probleem op te lossen? Bitloos is in ieder geval een heel goed idee.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 15:32

ik neem ondertussen les, maar het is me opgevallen dat het enkel bij hem is, en niet bij m'n eigen paard...enkel, mijn knol is 8 jaar, en het paard dat ik rijd (die arabier) is 4 jaar :S

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 15:45

Leeftijd hoeft niet veel uit te maken. Mijn paard is ook 4 en heel makkelijk en zacht te rijden.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 15:50

tja, mijne is nog maar een half jaartje zadelmak, daaar mee ;)
maar we wijken af. ik zou dus graag willen weten, hoe ik met een halster, met daaraan teugels, een paard aan de teugel kan laten lopen, gewoon, omdat ik het wil kunnen, en omdat de eigenaar wilt dat ik zijn paard zo rijd ;)

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 16:09

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 18:09

dankje!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 18:21

Leer je paard in zelfhouding lopen, dan heb je helemaal geen teugels meer nodig. Als je je paard kunt leren dat het prettig voelt om in een ontspannen, voorwaarts-neerwaartse houding te lopen, dan biedt je paard dit vanzelf aan. Karen Rolfe heeft hier een goed boek over geschreven wat zeker de moeite waard is voor mening dressuurruiter (ze is ook aan het werk te zien op youtube). Ook de website van paardenbegrijpen kan ik je aanbevelen voor de theoretische achtergrond van het 'nagefelijk' zijn. Dat bereik je echt niet met de teugels, maar is een mentale, emotionele en fysieke balans tussen paard en ruiter.

epidaure

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 09:25

Ik persoonlijk zou wanneer ik mijn paardje dressuurmatig wil laten lopen, geen gewoon halster gebruiken.
Ik rij zelf een aantal paarden bitloos (met soort dr coock hoofdstel) en rij er een net dressuurproefje mee en een parcourtje.
Wanneer ik dit met een gewoon halster probeer is dit niet zo simpel, en deze paarden zijn bitloos gewoon. Met een halster kan je gewoon minder fijn reageren.

Voor de rest kan je best zoveel mogelijk op je zit proberen te rijden, zodat je je teugels niet echt meer nodig hebt. Je paardje zal zoals in de vorige post gezegd, leren ontspannen (voorwaarts- neerwaarts) en vanaf dan kan je voor kleine stukjes proberen je teugels, beetje bij beetje, wat meer op te nemen.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 10:06

Volbloed Arabieren hoef je niet aan te trekken, totáál niet, want daar worden ze alleen maar heter van. Ik kan mijn (4 jarige) AV met gemak naar beneden rijden, zonder dat ik aan de teugels zit te snoeren (Ik zeg niet dat jij dit doet). Ik laat het haar zelf uitzoeken en ik rijd alleen maar op mijn zit. Geloof me, dat is echt de enige manier. Succes! :)