Winterkriebels; wat te doen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Suus17_

Winterkriebels; wat te doen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 21:32

De zomer is weer afgelopen, wat betekend dat de paarden bij ons weer op stal moeten.
Mijn paard (Engelse volbloed, 6 jaar) is het hier alleen niet mee eens. Hij heeft giga veel engergie, wat er niet uit kan als hij op stal staat. Hij kan niet wachten tot z'n staldeur open gaat en hij eruit mag.
Ik zet 'm wel iedere dag los in de paddock of op een klein stukje gras, maar dit kan maar 1 tot 2 uur per dag..
Met rijden heb ik hier vooral last van, omdat-ie dan blij is dat-ie eindelijk z'n benen kan strekken is hij niet meer terug te rijden. Hij gaat steeds harder en harder en harder. Als ik hem dan terugneem, loopt-ie 2 stappen rustig, maar als ik dan weer ontspan dan gaat-ie er weer vandoor.

Ik heb geen flauw idee wat ik hiermee aanmoet. Misschien is het een idee om 'm wat afleiding te geven in z'n stal, maar ik kan niet zo goed bedenken wat dan.. De meest voor de handliggende dingen zijn bv. een bixbal of wortels onder het stro verstoppen ofzo, maar dat spoort 'm ook weer aan tot het eten van meer stro, en dat doet hij al te vaak en anders ben ik bang datie elke keer koliek krijgt oid.
Ik probeer 'm nu lekker hard te laten werken, met veel afwisseling, maar hij lijkt er daardoor juist nog veel meer zin in te krijgen.. Hetzelfde geldt eigenlijk voor eerst longeren voor het rijden. Daar wordt hij zo opgefokt van, dat er daarna helemaal niets meer mee te beginnen is.

Misschien heeft iemand tips over hoe ik 'm rustig kan krijgen onder het rijden, over afleiding in z'n stal, een manier om 'm snel moe te krijgen of wat dan ook? Alle tips zijn welkom :)

Anya

Re: Winterkriebels; wat te doen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 22:56

ander voer.. bijvoorbeeld subli zonder. In ieder geval eerder met olie dan met melasse.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 23:43

Ja denk dat heel veel mensen dat probleem weer gaan krijgen, heel de zomer lekker vrij en bewegen en nu weer op stal en maar 1 uur eruit is echt veel te weinig voor elk paard.
Bij mij staan ze dag en nacht buiten en je merkt zelfs aan hun dat ze wat frisser zijn, laat staan als ik ze op stal zou houden.
Kun je niet regelen dat hij wat meet buiten komt?
Anders misschien 2x op een dag wat doen, b.v verdeeld over de dag , eerst longeren , dat hij daarna lekker een poosje buiten kan zijn en later op de dag het rijden doen, vergt wel meer tijd, maar denk dat je daar zelf ook meer plezier aan hebt en je paard ook, want lijkt me niet echt fijn om na een mooei zomer weer in de kast geparkeert te worden , logisch dat hij energie te veel heeft m speeltjes in de stal lossen dat niet op.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 23:47

is er geen stapmolen,
kan hij niet veel meer naar buiten,
of zijn er mensen die hem vaker op de dag buiten kunnen zetten?
ik zou overwegen een andere stal te zoeken in deze situatie, op een plek waar het paard gewoon buiten kan blijven,
is dat waar jij woont geen optie, of doe je hem op stal vanwege de kou en teveel aanmaak van wintervacht?

9jinte9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 01:19

Is er echt niet de mogelijkheid op je stalling dat hij de gehele dag naar buiten kan op het land of in de padock? Anders zou ik toch op zoek gaan naar een stalling waar die mogelijkheid wel is. Ik merk enorm veel verschil met toen ik een paard (op een stalling) vrijwel de gehele dag op stal had en nu waar ze overdag de gehele tijd lekker buiten staan in de padock.

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 07:00

ik denk ook dat je paard niet geschikt is om 20 u of meer op stal te staan. Wat niet gek is want volgens mij zijn paarden daar nooit geschikt voor.
Als ik jou was zou ik op zoek gaan naar een plek waar hij wel naar buiten kan. Je zal zien dat je paard dan een stuk gelukkiger is.
Over het rijden kan ik je moeilijk tips geven. Want als de basis van zijn gedrag is dat hij op stal staat, zal dat ook wel weer beter worden als hij buiten kan staan.

En longeren... bij een volbloed gaan ze vaak juist feller als je ze longeert.

Succes
Danielle

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 08:00

wat ik dus idd even gemist heb is dat je paard kennelijk nu niet buitenkomt.
Niet tegen melasse kunnen heeft niets met op stal staan te maken. Die van mij stond dag en nacht buiten en was alsnog onrustig en driftig op een halfje onderhoudsbrok. Die krijg nu melassevrijvoer.

Maar persoonlijk zou ik gezien wat jij omschrijft een andere stal gaan zoeken. Maar ja dat is mijn mening...

Mhorsecare

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 18:46

hoeveel uur komt je paard buiten, en wat voer je?
het bezig houden op stal kan afleiden maar is niet de oorzaak van dit probleem...
bij ons staan de paarden 9 uur buiten op een dag, en ja ze zijn ook wel eens fris ( bloederige paarden) rijtechnisch heeft steeds op de rem trekken ook niet veel nut, zoals je al omschrijft.
lekker voorwaarts draven , veel voltes, en bezig houden.

Sinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 20:59

Misschien kun je idd eventueel zijn voer aanpassen, maar ook ik denk dat je paard gewoon vaker en langer naar buiten moet.
Dat lijkt me niet alleen voor jou(w rijden) fijner, maar ik denk dat je paard daar ook erg blij van wordt. :j

_Suus17_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 22:16

Jullie hebben inderdaad allemaal gelijk dat m'n paard vaker naar buiten zou moeten :) Maar dat is waar ik woon gewoon heel lastig, we zijn vorig jaar alle stallen in de buurt die plaats hadden afgeweest, om een plekje te vinden waar ze uberhaupt al naar buiten konden (op de stal waar ik eerst stond mochten ze helemaal niet naar buiten in de winter). Dat bleek nog best lastig te zijn, dus we waren al blij toen we een stal vonden waar ze een paddock hadden, al moeten we die wel met veel anderen delen.
Nouja, ik heb vandaag aan wat mensen gevraagd of als zij op stal zijn en de paddock is leeg, of ze die van mij er dan in willen zetten, dus hopelijk gaat het dan beter..
En verder moet ik er blijkbaar maar gewoon meer heen om te wandelen/grazen of weet ik veel...

Maar ik denk zelf niet dat z'n voer het probleem is, want hij krijgt echt weinig (1.5 kilo per dag) en het is iets van biologisch voer, met weinig suiker en zooi.

Verder iig bedankt voor de tips

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 22:20

Je weet dat zelfs de dierenbescherming nu vindt dat paarden minimaal 4 uur per dag naar buiten moeten?

Ik hoop dat je inderdaad blijft zoeken naar een oplossing om dat minimum sowieso te halen, lijkt me voor zowel jou als je paardje fijner.

Je zou hem ook eens op uitsluitend ruwvoer kunnen zetten, en dan alleen af en toe een handje krachtvoer. Ik denk dat-ie daar al een stuk rustiger van zou worden.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 22:35

Ik krijg er zelfs al de kriebels van als ik het lees..laat staan je paard! Ik weet dat het in sommige delen van het land moeilijk te vinden is maar ik zou blijven zoeken (bij een boer, iets minder luxe maar meer weidegang?) mijn paard loopt overdag (ook in de winter) gewoon hele dagen op het land (pensionstal)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 22:40

Heeft je paard per se biks nodig? Want als een dier zo lang op stal staat, denk ik dat je beter alleen ruwvoer kan geven en slechts een handje biks voor de afwisseling (ik vind 1,5 kilo biks toch nog vrij veel namelijk).

En verder hoop ik dat je stalgenoten je willen helpen om je paard vaker naar buiten te zetten :j

_Suus17_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 23:02

De dierenbescherming vind zoveel, maar meestal maken alle wetten in nederland het onmogelijk om al hun regeltjes op te volgen. Net zoiets als schaduw in de zomer, als je geen schuilstal mag bouwen kan dat niet, als je niet nog een paddock aan mag leggen, kunnen ze ook geen 4 uur per dag naar buiten. Zo is het nou eenmaal..

@Jeanine84 > jouw paard staat in twente, zie daar het grote verschil. Wij hebben hier veengrond, waardoor de paarden absoluut niet meer het land op kunnen. Of het nou bij een boer is of niet. Daarbij komt dat je bij een boer geen bak of iets hebt, meestal niet eens een schuilstal, dus dat vind ik niet werken.

Daarbij ben ik van mening dat een paard een deel van z'n vitaminen uit bix moet halen. Het is natuurlijk logisch dat als je je paard geen eten geeft dat hij rustig is, ik zou ook niets meer kunnen als ik niet eet, of als ik alleen droog brood eet, bij wijze van spreken. Mijn paard moet iedere dag "arbeid" verrichten, daar heeft hij energie voor nodig, dat zit ook in z'n ras.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 23:07

de paarden van Frans en Ilona van paardnatuurlijk staan ook op veengrond. En er is trouwens geen grond zo rampzalig slecht of er kan wel een dure rijbak op aangelegd worden die altijd begaanbaar is. 'de grond is te slecht' is zo ongeveer het slapste excuus wat er is van pensionstaleigenaren in de discussie over welzijn.

Op 45 minuten rijden met de auto bij jou in de buurt:

http://www.neville-stables.nl/

op 43 minuten rijden:

http://www.dewolfskuil.nl/Paardenpension_3.html

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 23:13

Ik zie in haar profiel dat ze 18 is, dus de vraag is of ze zelf een rijbewijs heeft. En anders is ze altijd afhankelijk van anderen of openbaar vervoer waardoor ze misschien wel 1,5 uur onderweg is. Lijkt me niet erg realistisch Arabesk.

Wel jammer dat er geen mogelijkheden zijn in de winter om het paard meer buiten te doen....

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 23:19

Misschien toch nog een kritisch kijken naar het krachtvoer.
Daarnaast kun je zorgen dat je paard onbeperkt goed hooi krijgt. Helpt ook tegen de verveling en daar zitten ook vitamines in; en kun je toe met minder krachtvoer.
Het kan niet 'buiten lopen' vervangen, maar het helpt wel.

En kijk ook even kritisch naar je deken (die je w.s. hebt)... is deze niet te warm?
Dat vinden paarden ook heel vervelend. Paarden kunnen beter tegen kou dan tegen warmte.
Laatst bijgewerkt door senna21 op 18-10-09 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 23:20

maikeltje schreef:
Ik zie in haar profiel dat ze 18 is, dus de vraag is of ze zelf een rijbewijs heeft. En anders is ze altijd afhankelijk van anderen of openbaar vervoer waardoor ze misschien wel 1,5 uur onderweg is. Lijkt me niet erg realistisch Arabesk..

Ik zou liever mijn paard verder weg zetten waar hij beter staat en dat ik wat minder vaak kan komen, dan dat ik vaak kan komen en mijn paardjes zijn ongelukkig.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 23:28

Ok ik help nog even verder zoeken naar iets dat dichterbij is

- loopstallen vanaf november beschikbaar 20 km

advertentie MP

- 24/7 buiten met schuilstal 25 km
adv MP

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 23:37

Meid, ik denk persoonlijk dat je met de oplossingen zoals paard in de paddock / stapmolen, afleiding op stal (wat een paard vaak niet eens leuk vindt of snel zat is), ander voer, longeren voor het rijden etc. het probleem voor jezelf mss wel kleiner maakt, zodat jij dénkt dat je paard zich minder verveelt en jij mss wat minder last hebt van een druk paard in de wintermaanden, maar vraag je ook af of je paard dan óók gelukkig is onder die omstandigheden. Als ik zo lees hoe druk jouw paard op stal is, dan denk ik : geen stal voor dit paard !! Zoek, als het mogelijk is, een stal waar je paard zo veel mogelijk het hele jaar door lekker in de wei of paddock kan, waar hij lekker buiten kan en zijn energie kwijt kan. Dát heeft dit paard nodig. Ik ben zelf met mijn (gelukkig rustige) Haf na 4 jaar bij maneges gestaan te hebben waar geen weidegang was verhuisd naar een stal waar we van april tot nov. 24/7 weidegang hebben en s'winters overdag, alleen maart en feb. geen weidegang. Op de 2 maanden op stal na is er hier vrijwel geen één paard die knettergek is met rijden. Mijn paard is veel blijer, ontspannener en relaxter geworden.... Een paard hoort lekker met zijn vriendjes buiten, lekker kunnen rotzooien en doen wat ie wilt. Wij willen toch ook niet de hele dag opgesloten zitten ? Dus, als ik je een tip mag geven die zéker zal werken : stop met zoeken naar oplossingen bij de stal waar je nu staat als je daar niet meer weidegang kunt krijgen als je nu hebt, en ga lekker op zoek naar een ander plekje waar jouw paard wel gelukkig van wordt. Je zal zien hoeveel je paard zal veranderen.

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 23:58

Ik ga compleet mee met Maxielover. Overigens woon ik in de zelfde regio als jij, en er zijn wel degelijk stallen hier waar de paarden 's winters (in ieder geval overdag!) naar buiten komen. Alleen vaak zul je dan faciliteiten moeten inleveren en zelf wat meer je handen uit steken. Tis een keuze die je moet maken, kies je voor jezelf of voor je paard?

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 00:28

nathalieeee_ schreef:
Ik ga compleet mee met Maxielover. Overigens woon ik in de zelfde regio als jij, en er zijn wel degelijk stallen hier waar de paarden 's winters (in ieder geval overdag!) naar buiten komen. Alleen vaak zul je dan faciliteiten moeten inleveren en zelf wat meer je handen uit steken. Tis een keuze die je moet maken, kies je voor jezelf of voor je paard?

Dank je. Ik heb idd op het moment dat ik naar de stal waar ik nu sta verhuisde de keuze gemaakt voor mijn paard. Ik heb mijn paard omdat ik het leuk vind, maar hij moet het ook leuk vinden. Als mijn paard niet gelukkig is, ben ik dat ook niet. En toen mijn paard in een vieze traliebox stond, stalbenen had, stijf was en vaak onregelmatig, de manege niet oplette met voeren en de muizen overal in het rond sprongen (echt heel erg terwijl er 2 katten zijn), was ik het helemaal zat. €330,- in de maand (waar de hoefsmid nog bij kwam) voor een zooitje waar m'n paard en ikzelf niet gelukkig van worden ? Belachelijk. Dan denk je te betalen voor de faciliteiten, dat waren slecht onderhouden stallen, 2 slecht onderhouden en keiharde binnenbakken, gelukkig een goede buitenbak, een stapmolen die herrie maakt en een loodzware longeercirkel. Ondertussen staat je paard in de stront en krijgt ie als jij wilt dat ie een halfje biks krijgt een kilo omdat daar niemand naar je luistert en ze van klantvriendelijkheid nog nooit gehoord hebben, laat staan paardvriendelijkheid. Dat was ik helemaal zat. Nu betaal ik €150,- in de maand (voer + stro + wormenkuur + hoefsmid komt er nog bij, totaal is max. €250,- per maand) en ik heb een dolgelukkig paard die nu écht paard kan zijn met zijn vriendjes op de wei, en als hij op stal staat, staat hij in een lekker dik schoon strobedje omdat ik zelf uitmest, geen tralies, open bovendeur en hij kan zijn vriendjes zien, en met z'n buurman kan ie ook neuzen. Ook bepaal ik nu zelf wat voor voer erin gaat en dat bevalt me ook een stuk beter. Ik sta nu overigens op Stal Wassenaar, dit is in Noordwijkerhout op de Leeweg. Mss zegt het je wat ? Er is 50 hectare land bij de stal, echt geweldig. Dit delen we met de stal naast ons, van dezelfde eigenaar. In totaal zijn er max. 100 paarden op deze stal en er is een kudde schapen en een kudde koeien die op de ene helft van die 50 hectare lopen, de andere helft is voor de kuilwinning. Helemaal super zo !!! *D

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 05:57

Niets is onmogelijk he...
Mijn paard staat ook een flink uur rijden van mij vandaan. Heel graag zou ik hem ook hier vlak bij hebben. Maar als ik objectief alle dingen tegen elkaar op zet, is het welzijn van mijn paard het belangrijkste. Ik kies heel bewust voor 7/24 buiten. Mijn paardje staat dan ook bij een boer die zelf ook paarden heeft. Hij zet sommigen `s nachts binnen maar ikzelf kies liever voor een schuilstal voor mijn paardje en zijn vriendje.

Ik snap het dat het niet makkelijk is. Maar jij bent verantwoordelijk voor het welzijn van je paard. Al is dit "beter" dan in zijn vorige plek, het is nog altijd niet goed genoeg. Dat lees je aan het gedrag van je paard.
Danielle

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 09:07

Maxxielover, ken die stal niet, maar klinkt goed! Ik heb ook de knoop door moeten hakken om naar een andere stal te gaan, aangezien op mijn huidige stal de paarden niet meer zonder toezicht de bak in mogen dit jaar, vanwege kuilen. Vorig jaar stonden ze dagelijks minimaal 4 uur buiten ('s winters), maar nu moet het allemaal zelf geregeld worden wat dus inhoudt zo'n 1 a 2 uur max naar buiten (en ondertussen ook een hoop klusjes, stal, waterbak, voer, hooi waar je ook een tijd mee bezig bent etc.). Nu ga ik naar een stal waar ze dagelijks na het ochtendvoer tot een uur of 4 buiten staan in een paddock en in de zomer 24/7 op het land :).

_Suus17_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 09:22

Bedankt voor alle reacties.
Arabesk, die eerste stal in je laatste bericht ziet er leuk uit, ik zal eens contact met ze opnemen, bedankt! :)
Maar in principe ben ik er niet zo voor om van stal te veranderen, aangezien ze vorige winter al verhuisd zijn, en aanstaande zomer waarschijnlijk weer moeten verhuizen (ivm studie). Ik denk dat het ook niet goed is om steeds op een nieuwe plaats te moeten wennen? Of denken jullie hier anders over?

Mijn paarden staan nu hier:
http://link.marktplaats.nl/288300508

Hetzelfde verhaal als Maxielover eigenlijk, we kwamen van zo'n zooitje, en nu zijn we op een superstal, ook voor de paarden, alleen met te weinig naar buiten. Ik denk dat ik het probleem zelf maar op moet lossen, door meer naar stal te gaan en ze veel vaker buiten te zetten en het aan anderen te vragen. En dan van de zomer een stal zoeken waar ze ook in de winter veel buiten worden gezet...