Fries Otje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amyc

Fries Otje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 20:03

Otje is ondertussen 5 geworden, en heb het gevoel dat we erg vooruit gaan!
Helaas was ze erg gespannen en kreeg ze weer verschrikkelijk de neiging om opgekropt te gaan lopen, de bak was net een zwembad dus durfde haar niet "echt" te rijden. Op deze fotos is dus de vooruitgang absoluut niet te zien. ons niveau is eigenlijk nog geen b. rijd haar nu ongeveer 3 maanden en is daarvoor nooit dressuurmatig gereden.
Voor de kenners, haar vader is Gerryt 360.

fotos uit vorig fototopic waar ze duidelijk fijnere stukken had:
Afbeelding
Afbeelding

fotos van nu:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

eigen commentaar:
mn hakken niet zo ver uitdrukken waar ik eigenlijk graag tips voor wil.
meer lengte in haar hals.
Laatst bijgewerkt door Amyc op 17-10-09 20:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Pippeloentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 20:07

Als je je hakken niet ver uit wil stekken kan je je beugels wat langer maken.
Dat heb ik ook met mijn 2 pony's.
Ik heb dan nu momenteel even 1 zadel op 2 pony's. Maar als ik dan op mijn M pony ga heb ik ze 3 langer dan dat ik op die 4 jarige ( net 2/3 maand onder zadel ) stap.

Amyc

Re: Fries Otje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 20:10

dat heb ik al geprobeert, maar dan kom ik niet meer uit het zadel.

Mhorsecare

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 20:14

de eerste 2 ( de oudere foto's) loopt ze moee loodlijn.
de onderste foto's loopt zte ver voorrde loodlijn, wel is hhar lijf daa wat meer gesloten, moeilijk beoordelen gezien je al aangaf dat er wat spanning was.
toch zou ik proberen je paard dancht met de neus richting de grond te rijden.
het lijkt ook alsof je wat balans houd op de teugels? op sommige foto's is je houding keurig en op andere foto's val je naar achteren en je voeten naar voren, balansprobleem?
probeer goed druk te houden op beide beugels, misschien een half gaatje langer kan je minder ver uitdrukken. zorg wel dat je dan goed druk houd,

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 20:19

hoi! Je hebt een prachtig paardje zeg! Ze loopt idd wel wat achter de loodlijn! Ik denk dat wanneer je iets meer rust geef van voor en de achterhand er iets meer onder probeer te zetten, ze haar neusje er wat beter uitduwd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 21:20

eigenlijk vind ik je oude foto's er fijner uit zien dan je nieuwe.

op de eerste vind ik de achterhand actiever ogen en meer van achter naar voor gereden.

op je nieuwe foto's vind k dat je een beetje van voor naar achter rijd. Je paard loopt ver achter de lood lijn en dat doet hij op de eerste foto's niet. Ook vind ik dat er meer spanning lijkt te zijn.

Amyc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 21:23

Anoniem schreef:
eigenlijk vind ik je oude foto's er fijner uit zien dan je nieuwe.

op de eerste vind ik de achterhand actiever ogen en meer van achter naar voor gereden.

op je nieuwe foto's vind k dat je een beetje van voor naar achter rijd. Je paard loopt ver achter de lood lijn en dat doet hij op de eerste foto's niet. Ook vind ik dat er meer spanning lijkt te zijn.

dat zeg ik ook in de openingspost, dat ze nu véél gespannender was dan gewoonlijk.
verder geef ik je wel gelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 21:25

voor de volgende keer dat ze zo gespannen is. Kun je haar beter voor losser laten en van achter er flink bij rijden dan komt ze van zelf uit die krul.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 21:28

Ik zou graag wat meer activiteit van achter willen zien , voren lekker loslaten, het lijkt alsof je zadel naar voren valt , kan zijn dat ik het niet goed zie, sorry dan

Ojaa niet tvegeten je hbt een hele mooie fries onder je kont hoor

Amyc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 10:19

bedankt allemaal, het probleem is alleen als ik haar loslaat van voren als ze erg gespannen is wil ze alleen maar harder en harder en dat krijg ik op die momenten niet opgelost met mn zit. ook ben ik dan zo ongelofelijk bang dat ze onderuit gaat aangezien dat al eerder gebeurd is.

Ann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 10:52

Ik vind dat je je benen wel wat meer naar achter mag houden, nu steek je ze helemaal af!
Verder ziet het er al heel leuk uit!
Het gaat echt goed zeg, en nog heel veel plezier en succes met dit paardje! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 10:53

gewoon lekker hard laten lopen dan... ze word vanzelf rustig en als ze ook maar een klein beetje rustiger word, uitbundig belonen. Bang zijn dat ze onderuit gaat is denk ik niet nodig. een paard dat alleens onderuit gegaan is zorgt écht wel dat dat niet nog een keer gebeurt.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 10:55

Amyc schreef:
bedankt allemaal, het probleem is alleen als ik haar loslaat van voren als ze erg gespannen is wil ze alleen maar harder en harder en dat krijg ik op die momenten niet opgelost met mn zit. ook ben ik dan zo ongelofelijk bang dat ze onderuit gaat aangezien dat al eerder gebeurd is.

Mijn merrieshaddendit ook, hel simpel opgelost, laten gaan, na een paar rondjes hebben ze er genoeg van maar dan drijf ik juist door, of ik gan over de hoefslag en zet steeds kleine voltes in en zo de hele hoefslag langs gaan na een week of 2 ging het super en hebben nooit meer versneld als ik dat nietwou, wel weten ze als ze klaar zij dan mogen ze op het laats eenpaar rondjes lekker galopeen lekkr los .
Nu gaat ht super

Strooper8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 13:54

Mooi paard! Je maak je rug alleen een beetje bol, probeer daar aan te werken.

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 15:27

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 17-04-22 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

_AJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 16:05

Oeh, om heel eerlijk te zijn, ben ik totaal niet blij met dit beeld! Enorm opgekrult., achter de loodlijn.. Maar dat weet je denk ik nu onderhand ook wel..

Wat mij opvalt is dat je enorm veel met de voorkant bezig bent... Je teugels ontzettend kort (want met die korte teugels zou ik zelf ook niet met mijn hoofd naar beneden kunnen en ontspannen). Begin gewoon in de stap. Lange teugel, proberen lang en laag te zetten. Vanuit daar telkens kleine stukjes draven. 3 pasjes draven en weer terug naar de stap. Weer laten ontspannen en weer 3 pasjes draf. Zo telkens uitbreiden. Werk eerst aan de basis... Gehoorzaamheid... Ik zie dat je paard spectaculaire bewegingen kan hebben, maar probeer eerst de verzameling en ontspanning te krijgen voordat je verder gaat...

Wat bij mij heel veel helpt, om ook een goede onafhankelijke zit te krijgen... is zonder zadel rijden... Eerst in de stap... Daarna neem je een paar pasjes draf mee... En ga zo maar door...

Lol met je knol is het belangrijkste!! Veel succes verder!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 16:14

Amyc schreef:

Laat maar gaan. En als ze zo hard gaat, wel terug nemen. Dat is het enige wat je moet doen, verder niet aan dr mond zitten.
Het verschilt per paard hoe snel het knopje om gaat, maar laat haar maar zoveel mogelijk los van voren. Als ze te hard gaat dan neem je haar heel even terug en vervolgens geef je haar weer ruimte. Je zult zien hoe snel je paard dit oppikt.
Of er moet een lichamelijke oorzaak zijn waarom het paard zo hard gaat, maar daar ga ik nu even niet van uit.

_ViolaineHW_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 19:36

probeer haar toch los te laten het is een stukje vertrouwen wat je je paard kan geven ook al is er wat spanning of juist als er spanning is daarbij ondersteun je haar met been en ja de meeste paarden reageren daar op vooral de eerste paar keer maar als ze het gewent zijn werkt het juist beter... succes ermee.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 21:12

Heey, je hebt gelijk dat deze foto's minder fijn zijn dat je vorige foto's. Goed dat je dat zelf ook ziet. Als je weet wat er fout gaat ben je al halverwege de oplossing.

Volgens mij zit het probleem in de manier waarop jij reageert als je paardje te hard gaat. Je wil min of meer achterover gaan hangen aan de teugels om te remmen, waarschijnlijk doe je dit bijna de hele tijd als ze te hard loopt. Daarbij steek je je onderbenen naar voren en gaan je hakken dus dieper dan goed is.
Wat je eigenlijk zou moeten doen is het volgende. Zodra je op stapt bedenk je eerst of je ontspannen zit, dan leg je je benen op de plaats waar ze horen zodat de bovenkant van je kuiten contact maken met je paard en de lijn oor heup hak netjes recht is. In het begin is het handig als iemand je been even op de juist plaats legt zodat je dit goed leert voelen.
Zodra je je teugels oppakt in stap bepaal jij het tempo. Als je paard te hard gaat maak je op een ontspannen manier een ophouding zonder lang vast te blijven houden. Je moet er daarbij op letten dat je je benen eraan houdt, als je je benen afsteekt dan ben je het contact van achter naar voren kwijt. Je duwt je paard als het ware met je benen tegen je bit en maakt dan een ophouding, het paard kan zich er dan niet aan onttrekken.
Let er ook op dat je je ophouding maakt vanuit een onafhankelijke zit. Je blijft dus gewoon op dezelfde manier zitten, je mag je wel zwaarder maken met je zit, maar dat staat helemaal los van je teugelhulp. Je mag dus absoluut niet achterover gaan hangen om meer kracht op je teugels te zetten.

Verder is het belangrijk dat je je paard terug neemt naar een langzamer tempo dan dat je eigenlijk wilt rijden. In stap neem je je paard dus bijna terug naar het halthouden en daarna rijd je weer voorwaarts naar het tempo dat je wil rijden. Zo maak je de hals van je paard en zijn passen langer, terwijl als je blijft terug rijden, dan maak je hem juist korter.

Pas als jij het idee hebt dat ze het tempo stapt dat jij wil dan draaf je aan. In het begin zal ze in draf ook weer wegrennen, dan geef je opnieuw een hele duidelijke korte ophouding en ga je terug naar bijna stappen. Dan rijd je weer vooruit weg naar het tempo dat jij in gedachte had. Zodra ze 1 pas harder gaat dan jij wil dan neem je haar opnieuw terug en begin je weer opnieuw naar voren te rijden.

Tijdens die oefening kun je ook proberen om je paard haar hals te laten strekken helemaal naar de grond. Niet zomaar je teugels losgooien, want dan zal ze gaan rennen. Maar probeer je paard met je benen naar je bit te drijven zodat je je teugels een klein stukje langer kan doen. Neem haar terug, drijf haar naar je bit toe en maak je teugels iets langer. Zolang het tempo van jou is mag ze best even wat harder lopen, dat is niet erg, maar merk je dat zij de leiding overneemt dan hou je je benen er goed bij en neem je haar terug.
Als het hoofd omhoog gaat heb je niet genoeg je benen erbij, dat is dus ook een goede oefening om te controleren of je rijdt vanuit je been.

Ik blijf jouw Fries trouwens echt prachtig vinden. Succes met je mooie paardje ;)

nora1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 09:43

Kan het misschien niet helemaal zien op de foto's
maar mooie draf heeft hij voor een fries

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 09:59

Mooie friesch, jammer dat ze wat opgerult wordt gereden. Probeer vanuit je benen te rijden en niet vanuit je handen, voorwaarts is juist mooi. Gebruik die energie om haar mooi voorwaarts te rijden en dan die lengte op te zoeken, handen naar voren en dan zoeken ze vanzelf die lengte wel als ze je hand volgt. En blijf van die mond af want het heeft geen zin om dan te gaan trekken want ze zijn echt sterker ;)

Succes ;)

HerAndHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 10:02

leuke foto's

probeer haar niet te diep te laten lopen, en wat meer lengte in de hals te geven.
verder kun je je benen wel wat naar achteren toe leggen (zie vooral de laatste foto)

veel succes ;)

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 10:54

ik denk inderdaar als je je benen wat meer naar achter legt, je "hakken-probleem" al minder gaat worden.. tevens leg je je been dan meer aan aan je paard en dat gaat je helpen met het opkrul probleem.. ZOrg dat je goed verbinding met zijn mond houdt. daar begint het mee.. niet trekken, wel contact.. als dit goed is ga je van hieruit stukjes teugel "geven" dit vul je aan met je been (dus door kuitdruk) als hij dit volgt schuif je weer je teugel iets uit.. enzenz.. 't is de bedoeling dat je teugels een soort "stokjes" worden waarmee jij de lengte erin kan rijden..

Succes!! je hebt een leuk paard!