Hallo, Mijn jonge paard is net zadelmak gemaakt en ik begin nu met rijden. Het is voor mij al weer 10 jaar geleden dat ik dat voor het laatst heb gedaan dus tips en trucs zijn van harte welkom!
Neem eerst een paar (privé-)lessen op een geroutineerd paard. Een net zadelmak paard voelt ontzettend instabiel aan onder het zadel, kan nog wel eens gek doen, en als jij geen routine (meer) hebt, is dat niet zo'n handige combinatie.
Ga inderdaad eerst weer even je eigen rijden oppakken. Zo'n jong paard voelt vreemd, want het ís voor hem ook vreemd. Als jij dan ook nog eens het gevoel hebt zelf weer groen te zijn, komt dat niet lekker samen. Groen+groen= blauwe plekken Ga lekker je ruitergevoel weer even terugkrijgen op een doorgereden paard. Dat kan echt binnen een paar weken. En dan beginnen aan je eigen lieveling! Heel veel plezier en succes in elk geval gewenst.
Dit past beter bij RT. Zodoende een verplaatsing van OPG-->RT.
kleinvosje
Geplaatst: 20-10-09 13:20
Volg je gevoel. Voelt het niet goed aan, doe het dan niet. Wees goed voorbereid, zorg dat er iemand is die je kan bijstaan en je kan helpen. Als je alleen aan de gang gaat, is de kans op ongelukken groter...
aeolusnr1
Idd eerst zelf weer alles opfrissen op een goed doorgereden paard, uiteraard ook met goeie les erbij. Dan pas je eigen paard en zeker ook samen met een instructeur/paardentrainer, want je moet echt gaan opbouwen, als je dat goed doet heb je er later een fijn paard van, doe je het verkeerd loop je kans op een kreng van een paard. Als die instructeur wekelijks even langskomt is dat voldoende hoor , jij kan dan heel de verdere week verder gaan trainen op hetgeen de instructeur je heeft aangeboden, en zo telkens wat meer opbouwen. Doe ook veel grondwerk, das echt ook de basis van al de rest. voorwaarts, stop, wijken voor druk, achterwaarts, en uiteraard de 3gangen, zijdelingse nageeflijkheid (lateraal), dan pas verticale nageeflijkheid, tempowisselingen, ...... desensibiliseren voor alle enge dingen, water , een grachtje, een boom op de grond, ..... Dit alles is echt allemaal basis training.