Tegen het hek aan lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DaimyTeun

Tegen het hek aan lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 16:17

Wij hebben een hek met stalen langs de hoefslag
Alleen mijn pony gaat altijd super dich langs dat hek lopen en heb mijn knie al een paar keer echt pijn gedaan.
Wat kan ik hieraan doen?

Storm

Re: Tegen het hek aan lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 16:28

Aan je andere topic te zien heb je een pony met weinig evenwicht. Of hij is nog jong, of hij is niet goed ingereden.
Je kan beginnen om op de 2e hoefslag te gaan rijden, en dan niet een klein stukje maar constant. Daardoor leert je pony meer en beter op zijn eigen benen te gaan lopen.
Maak ook veel overgangen weg en terug, naar middendraf enz. dan wordt je pony ook sterker.
Maar ik denk dat het allerbelangrijkst is dat je goede lessen neemt. Je rijinstucteur of instructrice kan je vast een heel eind op weg helpen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 18:08

Sturen :)
(Sommige problemen zijn zo ingewikkeld als je ze zelf maakt)

En dan is het inderdaad het gemakkelijkste voor jullie beide om binnenhoefslag te pakken. Dan straf je jezelf niet zo hard (door tegen het hek aan te rijden) als je een paar passen niet oplet en je pony opzij loopt.

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:56

Ja, dat kan erg pijn doen. Hij moet idd op eigen benen leren lopen. Dus heel veel op de binnenhoefslag rijden en overgangen maken.

Ingerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 10:39

heb je een groot weiland tot je beschikking waar je in kunt rijden?
zo kan je wat makkelijker je paard in het midden laten lopen en dan heeft hij/zij geen steun meer aan het hek wat ie nu wel heeft. en als ie dat eenmaal goed kan dan lukt het in de bak ook veel beter

armlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 14:50

1 tip, rij de komende tijd alleen maar op de binnenhoefslag!
ik heb geen andere topics van jou gelezen, weet niets van jouw rijstijl of van jouw pony, maar ik weet wel voor 90% zeker dat jouw pony steun zoekt aan de wand.
Dit kan komen door jouw evenwicht, dit kan komen omdat de pony jong is, maar het kan ook met een evenwichts "probleem" / "angst" komen.
zoals ik al zei weet ik niets van jouw en je pony, maar ga lekker de komende weken op de binnenhoefslag rijden, zodat jij en je pony stabieler worden en (beide) geen steun aan de muur / wand zoeken, en dan niet alleen bij de kant waar jij je altijd stoot, maar ook bij de andere 3 zijdes van de bak, en zowel links als rechtsom.
Gewoon jezelf, maar ook zeker je pony voor de gek houden, en denken dat de binnenhoefslag de "normale" hoefslag is.

succes

estell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 15:23

Sjonniej schreef:
Sturen :)
(Sommige problemen zijn zo ingewikkeld als je ze zelf maakt)

En dan is het inderdaad het gemakkelijkste voor jullie beide om binnenhoefslag te pakken. Dan straf je jezelf niet zo hard (door tegen het hek aan te rijden) als je een paar passen niet oplet en je pony opzij loopt.

Hier ben ik het absoluut niet mee eens. Ik zou eerst eens vragen wat hij doet als je stuurt.
Ik heb namelijk ook zo'n paard staan, die zoekt erg veel steun aan het hek... als ze moe word en je stuurt haar weg komt ze (extreem) in het verzet.
gaat nu al 200% beter hoor.

Maar inderdaad TS probeer haar veel op de binnenhoefslag te laten lopen, en desnoods ook een beetje longeren zodat ze haar eigen balans kan vinden.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 15:26

Als het goed is luisterd een paard gewoon als jij hem vraagt om naar links te gaan. Doet hij dat niet? Dan wordt dat een taak om aan te werken. Zolang een paard niet te sturen is, kun je ook niet aan dit probleem werken.

Je kunt namelijk niet op de binnenhoefslag terecht komen zonder te sturen.

armlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 00:06

Sjonniej schreef:

Mag ik hieruit opmaken dat jij puur op de teugels rijdt?
Sorry maar ook op de zit kan jij je paard sturen!
Zonder zadel en zonder hoofdstel lukt het ook om op de binnenhoefslag te blijven
Ok dan moeten jij en je paard verder zijn,

maar om op de binnenhoefslag te blijven hoef je niet te "sturen"!
Het is een combinatie van hulpen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 09:36

armlou schreef:
Sjonniej schreef:

Mag ik hieruit opmaken dat jij puur op de teugels rijdt?

Mag ik hieruit opmaken dat jij sturen alleen met je teugels doet?

Zo te lezen aan je bericht eronder niet, en ik dus ook niet. Ik snap ook even niet hoe je hierbij komt? Ik heb namelijk nergens iets uitgelegd over hoe te sturen, maar dat is inderdaad een samenwerking tussen allerlei hulpen o.a.; benen, gewicht, teugels.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 09:47

Laten we het hier wel even gezellig houden en met goede tips komen voor de TS.
Het is beter om niet alleen te schrijven dát je iets moet doen, maar er even bijschrijven hoe het zou moeten, heeft behoorlijk wat meerwaarde. Ik denk dat de TS de tips ook goed kan gebruiken.