Stil staan als je opstapt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DaimyTeun

Stil staan als je opstapt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 07:33

Mijn pony blijft niet sstilstaan als ik opstap.
Kan dat door mij komen??
Kent iemand een manier om het te stoppen?
Ik heb hem al een keertje vast gezet, maar dat was niet zo'n groot succes.

Kan iemand mij helpen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 07:35

vastzetten met opstappen?! :x

Ik zou proberen hem tegen een hek of in de hoel van de bak te zetten.. Daarbij pak je de buitenteugel korter, zodat ie met zijn hoofd richting de omheining/hek wordt gesteld en dan opstappen. Dan kan ie moeilijker weglopen..
De mijne had het als 3 jarige ook een tijdje en op deze manier ging het goed. Uiteindelijk kon ik weer 'gewoon' opstappen.

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 07:44

Wat je kunt doen is het opstappen in stapjes verdelen en per stapje wat goed gaat belonen!
Dit is naar mijn mening de beste manier om een paard te leren wat wij van hem willen, BELONEN!
Je kunt best een keer streng nee zeggen als het paard het uit verveling doet, maar nooit schreeuwen, slaan, aan de teugels trekken of schoppen (werkt allmaal averechts). Met het aan de teugels trekken blijft hij uiteindelijk wel stil staan misschien, maar dan niet omdat hij weet dat jij dat van hem wilt, maar omdat hij anders pijn in zijn mond heeft! Geen goeie optie dus.

Bij het opstappen teugels wel aannemen (maar niet trekken), eerst met een voet in de beugel, blijft hij staan, dan BRAAF! Voet er weer uit en opnieuw voet erin, blijft hij staan, BRAAF (knuffelen en krabbeltje o.i.d. maakt niet uit, als hij maar weer dat hij het goed doet)!

Dan kun je beginnen met wat druk op de beugel te geven door een beetje te gaan hangen in de beugel (niet met volle gewicht, das niet goed voor zijn rug, het opstappen hoort een vloeiende beweging te zijn met zo min mogelijk druk in de beugel, dus springen met je andere been om af te zetten), blijft hij staan, BRAAF! Weer voet eruit en hetzelfde herhalen, iedere keer tot hij 2 keer achter elkaar stil is blijven staan en dan BRAAF!

Volgende stapje is over het zadel hangen, zoals je eerst bij een onbeleerd paard doet zeg maar. Dus wel min of meer opstappen, maar nog niet helemaal zitten, want dan ben je niet snel genoeg weer op de grond om actie te ondernemen als hij wel weg loopt (dan moet je weer aan de teugels trekken om te remmen, is niet gewenst). Blijft hij staan BRAAF! Weer afstappen, opnieuw proberen en blijven staan is BRAAF!

Als hij dit allemaal doet en stil blijft staan dan kun je proberen gewoon op te stappen, blijft hij staan dan BRAAF! Snel er weer af, nog een keer, blijft hij voor de 2e keer staan dan HEEL ERG BRAAF!!! En dan lekker vlot wegstappen op jou teken (niet eerst een halve minuut willen blijven staan, das teveel gevraagd, hij is al braaf genoeg als hij zoalng blijft staan dat jij goed kunt gaan zitten met beide voeten in de beugel).

Wat ik ook belangrijk vind is opstappen aan beide kanten van het paard (weet niet of je dat al doet of niet, maar even ervanuitgaande dat je dat niet doet...).
Hiermee voorkom je scheefheid in de rug, in het zadel en lengte verschil in de beugelriemen. Ik weet niet wie het ooit bedacht heeft om altijd aan dezelfde kant op te stappen, maar dat is natuurlijk de grootste onzin (is voor niemand goed).
Als je altijd aan dezelfde kant op gestapt hebt en de pony niet anders kent, is het voor jou niet handig om hier nu mee te beginnen. Oefen dan eerst het stilstaan zoals je altijd opstapt en als dat goed gaat probeer je het ook aan de andere kant.

Het codewoord bij paarden is geduld. Heel veel mensen kunnen dat niet opbrengen (ik vind het zelf soms ook moeilijk hoor), maar dat is toch echt wat iedereen met een paard moet proberen. En wat hierboven genoemd wordt: let er op of er een stapje gezet wordt om balans te houden of dat het stapje gezet wordt om weg te lopen....

Lukt dit nou allemaal niet, dan moet je de oorzaak misschien zoeken in zijn rug (kan veroorzaakt worden door het zadel, maar kan ook gewoon in zijn rug zelf zitten) of zelfs op ander plekken in het lichaam (bijv. benen of mond).
Laatst bijgewerkt door mooney1 op 16-10-09 07:49, in het totaal 1 keer bewerkt

EstherMe

Re: Stil staan als je opstapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 07:46

ik zou geluld even aanpassen aan geduld mooney1 ;)
sorry offtopic!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 07:49

ik ga helemaal met mooney1 mee :j

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 07:51

hihi aangepast

En het maffe is dat ik dit stukje ooit gewoon gekopieerd heb van het internet :D

EstherMe schreef:
ik zou geluld even aanpassen aan geduld mooney1 ;)
sorry offtopic!

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 07:51

Bij mijn paard gaat het ineens erg goed.Ze heeft twee keer een snoepje gekregen toen ze stil bleef staan terwijl ik ging zitten.Ook nog overdreven GOED ZO erbij slijmen,en jee,ze heeft door dat ik nog niet wil vertrekken als ik mijn voet alleen nog maar in de beugel heb :+
Daarna ook afwisselen met alleen belonen met de stem,het is een gewoonte die doorbroken moet worden.

Het begin is inderdaad stilzetten elke keer als ze wegloopt,en rustig blijven.Ook al duurt het een uur,ze leert het uiteindelijk vast wel.Ik heb me er niet eens helemaal op gefocust,en nu gaat het ineens erg goed.Belonen helpt het best.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 08:03

Stap eens op met een krukje.
Mijn paard wou ook nooit stilstaan als ik vanaf de grond opstapte. Waarom? het doet gewoon pijn als je druk zet op z'n rug!
Nu stap ik op met een krukje en heb nergens last van.
Dan moet je alsnog wel oefenen want in het begin blijven ze denken, hé ze wil opstappen dat doet pijn.
Het kwartje moet even vallen.

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 08:14

S_zanne schreef:
Stap eens op met een krukje.
Mijn paard wou ook nooit stilstaan als ik vanaf de grond opstapte. Waarom? het doet gewoon pijn als je druk zet op z'n rug!
Nu stap ik op met een krukje en heb nergens last van.
Dan moet je alsnog wel oefenen want in het begin blijven ze denken, hé ze wil opstappen dat doet pijn.
Het kwartje moet even vallen.

Helemaal mee akkoord. Ik had hetzelfde probleem met mijn paard en nu stap ik op met een opstapje. Omdat ik veel alleen rij vond ik het veiliger om het zo te doen dan te blijven aandringen om stil te staan. Als het pijn doet dan zal het toch niet helpen. Liever een opstapje dan dat mijn paard weg schiet in draf of galop. Nu heb ik geen probleem meer, hij blijft zolang staan tot ik benen geef.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 08:17

hier hetzelfde probleem! mijn jonge merrie wil ook niet stil staan en ik doe het ook met veel geduld. Heb geregeld gewoon alleen in de bak gestaan om het te oefenen en uiteindelijk doet ze t dan wel, maar d evolgende keer kan ik weer opnieuw beginnen.. maar goed, heb vanmiddag les dus zal eens vragen wat ik nou toch verkeerd doe :+

( ik stap ook op met krukje )

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 09:40

Mijn paardje bleef in het begin ook niet stilstaan (sinds maart onder het zadel). Ik stijg altijd met opstapje op maar ze liep steeds achteruit.. Volgens mij heeft het ook veel met stabiliteit te maken. Nu gaat het eindelijk heel goed (veel geduld gehad dus) maar soms verzet ze nog een stapje om er nog wat beter voor te gaan staan. Let ook op dat je consequent héél voorzichtig in het zadel landt en dus niet ploft. Als je 1 keer ploft kan je weer helemaal opnieuw beginnen. Wat dat betreft zijn paarden wel heel sim :) Succes!! Oja, ik heb haar steeds in de hoek gezet zodat ze in ieder geval naast en achter haar een omheining had. Kan in haar hoofd heel geruststellend zijn. Ook tussen twee balkjes zetten werkte bij mij ook goed. Eerst natuurlijk aan de balkjes laten wennen :P

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 09:44

Die van mij moet gewoon stilstaan, punt.Feit is wel dat het belangrijk is dat ze weten dat "ho" stilstaan is. Dit eerst leren aan de hand. Als ze doorlopen zet ik stil en laat ik ze achteruit lopen. Onder zadel hetzelfde,ik zet ze stil en zeg "ho" voor het opstappen. Dan stap ik op.Als ze weglopen stap ik af, zet ik ze een paar passen terug en stap opnieuw op. Dan gewoon wachjten tot ik commando voor wegstappen geef.
Of ik blijf in later stadium zitten, zeg "ho" zet stil en vraag paar passen achteruit

DaimyTeun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 15:44

Alvast bedankt allemaal!

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 15:52

al het bovenstaande :D

en pas op dat je niet met je tenen in haar buik prikt...

Kallandso

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 15:54

Wat bij mij nog wel heeft geholpen, is om ipv de teugels kort vast te pakken met opstappen, ze los te laten hangen.
Het viel me op een gegeven moment op dat ie nooit stil stond, maar alleen als ik met touwhalster reed wel...

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 15:56

NOOOOOOIT VASTZETTEN BIJ HET OPSTAPPEN!!!!!!!!!!!!!!
knoop dat goed in je oren, hier kunnen zulke ongelofelijke
erge ongelukken mee komen.

Als eerste, een paard kan op twee manieren niet willen stilstaan
bij het opstappen.

1. hij wil je graag pesten en heeft geen zin bij t rijden..
Dit is nog het minste erge van de twee, zorg dat je paardje
het werk leuk begint te vinden en blijf rustig.

2. En dit is het meeste het geval:
Het paard kan geen evenwicht vinden als jij wil opstappen en
gaat door de geen evenwicht hebben lopen...logisch natuurlijk.
Stap dus om dit minder te maken eerst eens op met een krukje
en stap HEEEL rustig en voorzichtig op en licht je zelf op in het zadel.
Meestal gaat dit weglopen na een tijdje weer weg

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 18:34

ik had vandaag voor t eerst van mijn nieuwe lesgeefmens les en zij vond het volgende:

Met het krukje naast je paard gaan staan en krukje neerzetten. Braaf, krukje weg. Krukje weer naast paard, braaf, op krukje staan, braaf, van krukje af en weg. Krukje terug, hoger op krukje braaf, krukje weg etc. Ok, mee eens. Máár waar ik nu over twijfel. Ze vond óók dat als paard weg loopt je met krukje achter paard aan loopt en t zo blijf proberen, nét zo lang totdat ze stilstaan. Wat vinden jullie hiervan?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 18:37

Ik heb het met mijn fjord anders gedaan. Ik had een halstertouw aan haar bitring vastgemaakt, die over de bovenste balk van een hek heen gelegd, en daarna bij mijn teugels gepakt. Zo kon mijn paard niet weglopen. Zodra ik erop zat gaf ik een koekje en maakte ik het touw los (wat ik dus ook los kon laten igv echte paniek) dan stapte ik een rondje, maakte het halstertouw weer vast, stapte af en gaf een koekje. Dan stapte ik weer op enz enz enz. Na 3 keer stond ze keurig stil!

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 18:42

maar vjesta; wat nou als ze ervandoor was gegaan en ze op haar touw was gaan staan? Dan krijgt ze een flinke ruk in haar mond :+ Vind het idee an sich niet verkeerd, maar persoonlijk zou ik het dan niet aan het bit doen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 18:45

Dan had ik een probleem gehad. Het voordeel hiervan was dat ze echt weinig kanten uitkon. Ze stond met haar neus tegen een hek geparkeerd, met aan de rechterkant een muur en links mij.

Nou was het wel zo dat ze echt begon te draven als ik gewoon midden in de bak opstapte, beetje n nerveus geval.

Maar ik geef toe dat ik het toen slimmer aan had moeten pakken, misschien een halster over het hoofdstel heen oid. Maar dat heb ik me op dat moment nooit bedacht. Wel handig om in mijn achterhoofd te houden voor een eventuele volgende keer! Bedankt!

elsjevdw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 18:45

Mijn Haflinger heeft precies het zelfde, als ik mijn teugels op wil pakken terwijl ik ernaast sta begint ze al te draaien vooral als er meerdere mensen bijstaan. Ik heb ook vanalles geprobeerd maar ze doet het nog steeds..

ik weet nu wel wat het probleem is ze wilt dat ik met mijn hoofd bij haar ben of dat ik voor haar sta daarom stap ik altijd een beetje van de zeikant op dan ga ik naast haar hoofd staan pak ik de beugel en dan stap ik er zo op..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 18:50

_Bitje_ schreef:
NOOOOOOIT VASTZETTEN BIJ HET OPSTAPPEN!!!!!!!!!!!!!!
knoop dat goed in je oren, hier kunnen zulke ongelofelijke
erge ongelukken mee komen.

Als eerste, een paard kan op twee manieren niet willen stilstaan
bij het opstappen.

1. hij wil je graag pesten en heeft geen zin bij t rijden..
Dit is nog het minste erge van de twee, zorg dat je paardje
het werk leuk begint te vinden en blijf rustig.

2. En dit is het meeste het geval:
Het paard kan geen evenwicht vinden als jij wil opstappen en
gaat door de geen evenwicht hebben lopen...logisch natuurlijk.
Stap dus om dit minder te maken eerst eens op met een krukje
en stap HEEEL rustig en voorzichtig op en licht je zelf op in het zadel.
Meestal gaat dit weglopen na een tijdje weer weg

Sorry dat ik het zeg, maar zoals jij het brengt klinkt het wel heel erg makkelijk. 'Zorg dat je paardje het werk leuk begint te vinden'. Dat is punt 1 een beetje lastig als je er niet op kunt komen :D. En punt twee had ik een klierende, ongeintereseerde zenuwenlijer. Die het aan de hand nog net te doen vond in de bak, maar als je erop zat en ze je dus niet meer kon zien voor geen meter vertrouwde, en me alle hoeken van de bak liet zien. Probeer zo'n paard maar eens 'het werk leuk te laten vinden'. Nou heb ik met dit paard heel veel meer problemen gehad dan alleen maar het opstijgen, maar zoals jij het stelt klinkt het toch echt simpeler dan de realiteit is...

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 18:53

_O-

Tsja dat is vaak zo he, in theorie weet ik ook heel veel dingen wel, maar dat wil niet zeggen dat het me in de praktijk ook lukt :+ Mijn merrie is dus gewoon ook nerveus en dat maakt het niet altijd makkelijk.

Wat betreft dat touw aan het hek; met een halstel bijv idd, of anders een langer touw nemen en die niet vastklikken, maar onder je halser door doen en dan dubbel vastpakken. Zodat als ze ervandoor gaan en ze op het touw gaan staan, het touw niet vast zit, maar gewoon los kan glijden :) Maar goed, vind het idee dus niet zo verkeerd!

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 18:55

elsjevdw1 schreef:
Mijn Haflinger heeft precies het zelfde, als ik mijn teugels op wil pakken terwijl ik ernaast sta begint ze al te draaien vooral als er meerdere mensen bijstaan. Ik heb ook vanalles geprobeerd maar ze doet het nog steeds..

ik weet nu wel wat het probleem is ze wilt dat ik met mijn hoofd bij haar ben of dat ik voor haar sta daarom stap ik altijd een beetje van de zeikant op dan ga ik naast haar hoofd staan pak ik de beugel en dan stap ik er zo op..

kan je dit niet oefenen? Door steeds meer náást haar te staan? En bijv een lang touw nemen, deze over haar rug te laten lopen terwijl jij achter haar langs loopt. Touw weer naar voren en over haar hals ( hoofd laag! ) weer af te doen? Het klinkt nu nl een beetje alsof ze het niet vertrouwt als je náást haar bent en ze jouw steun mist?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 18:56

SuperSmurf schreef:
_O-

Tsja dat is vaak zo he, in theorie weet ik ook heel veel dingen wel, maar dat wil niet zeggen dat het me in de praktijk ook lukt :+ Mijn merrie is dus gewoon ook nerveus en dat maakt het niet altijd makkelijk.

Wat betreft dat touw aan het hek; met een halstel bijv idd, of anders een langer touw nemen en die niet vastklikken, maar onder je halser door doen en dan dubbel vastpakken. Zodat als ze ervandoor gaan en ze op het touw gaan staan, het touw niet vast zit, maar gewoon los kan glijden :) Maar goed, vind het idee dus niet zo verkeerd!

Hehehe in theorie had ik dit paard al 100x voor elkaar gehad, en in de praktijk toch echt nog niet zo lang. Ik heb bij haar echt professionele hulp gehad, en 3x gewisseld van instructrice, wat haar nu heeft veranderd van een klierende ongeintereseerde zenuwenlijer, in een zenuwenlijer die van een geintje houdt maar ook wel haar best wil doen voor je.