centered riding

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

isolde2

centered riding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 20:27

Wie heeft ervaring met centered riding? Ik heb er over gelezen en dat maakt mij enthousiast. Ik heb in mijn eigen manege gevraagd aan instructeurs maar de meesten kennen het niet. Ken je maneges waar ze wel vanuit dat principe lesgeven?
Ik zou wel graag wat praktijkervaring willen horen

lailapri

Re: centered riding

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 21:08

ik heb zelf al jaren zo les.
Misschien kun je je manege enthousiast maken om eens een instructeur uit te nodigen voor een clinic/cursus/oid. Dus een dag met de theorie, en dan op de bal al wat oefenen en vervolgens op de paarden.

isolde2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 21:24

dank voor je reactie dus jij hebt een manege waar ze vanuit dat principe lesgeven. kun jij daar wat meer over schrijven?
wat zijn voor jou de belangrijkste elementen?
waar let je erg op bij het rijden?
in welk opzicht word je een betere rijder?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 21:25

Ik gebruik zelf de denkwijze in mijn lessen, maar heb zelf gewoon priveles op eigen paarden. Waar ik mijn opleiding volg geven ze op manege paarde zulke lessen.
www.hofstedeoostrijk.nl

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 21:32

Het heeft mij al geholpen om het boek van Sally Swift zelf te lezen en toe te passen tijdens het rijden.
Ik heb wel het geluk dat mijn instructeur (die klassiek is opgeleid) ook oog heeft voor zaken als ademhaling, ontspanning, aarden, vertrouwen en concentratie.
Dan komen die kleine details waar veel gewone instructeurs op hameren/drillen, er bijna 'als vanzelf' goed.
Voor mij was het een grote eye-opener en een grote stap voorwaarts.

isolde2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 20:01

Ik lees het boek van Sally Swift via de bieb ook (ben overigens nog op zoek naar een nederlandstalig exemplaar omdat die niet meer te koop is) .Ik vind wel dat er erg veel tips en oefeningen in staan.
Kun jij die allemaal onthouden?
Ik ga in mijn eigen manege nog eens vragen of ze interesse hebben in deze benadering. Maar ze zijn daar niet zo gericht op nieuwe methoden.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 13:02

Ik heb het boek helemaal gelezen, maar er een paar oefeningen/ideeën uitgekozen die ik zelf ben gaan toepassen.
Het belangrijkste wat ik heb overgenomen zijn de vier 'elementen'... soft eyes, blijf ademhalen, centering en blokken.
Het heeft mij milder gemaakt tegenover het paard en mijzelf. Ik kan het bijna niet uitleggen, maar het is denk ik het beste te beschrijven met:
Dat ik me minder ben gaan concentreren op de dressuurmatige correcte oefeningen. (overgangen, etc., etc.) maar meer op mijn eigen houding en hoe het paard daarop reageert.
Het wonderlijke is dan dat de oefeningen dan 'als vanzelf' beter gaan en ook mijn houding beter is geworden.
Ik denk dat je het boek kunt lezen, en dan over een maandje weer eens lezen...
De nederlandstalige uitgave schijnt op het internet wel te koop te zijn, ik zal eens rondkijken.

isolde2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 14:42

hallo senna
Ik zal het boek lezen zoals jij het aanbeveelt. Ik heb ook al op internet gezocht. Maar als jij het vindt geef me dan een seintje. Ik was vanmiddag bij de Slegte voor 2e hands boeken maar die had het ook niet