Het bit is zo scherp als de hand van de ruiter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kitsolu

Het bit is zo scherp als de hand van de ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 19:07

Die uitspraak, ik heb het idee dat die een beetje vaak gebruikt wordt om makkelijk onder argumenten uit te komen.

Mij valt op dat bijna iedereen het zegt, maar wie van al die mensen weet ook echt wat ermee bedoelt wordt en heeft ook de kennis om dit te zeggen? In discussies kom je dit argument zo ontzettend vaak tegen en veel mensen (niet allemaal) zijn er dan ook van overtuigd dat dat afdoende is en vaak zijn dat ook de mensen die het maar klakkeloos overnemen van anderen die er wel verstand van hebben.

Wat vinden jullie hiervan? Is dit een argument dat zonder verdere kennis van zaken gegeven mag en kan worden? Is dit argument ook in veel gevallen afdoende? En hoe kom je er aan?

Ik doel niet op de diverse bit-bitloos topics, dus maak dat er ook niet van a.u.b.

Arabesk

Re: Het bit is zo scherp als de hand van de ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 20:27

Ik vind het een loze uitspraak. Iemand zei laatst als vergelijking 'de slipketting met pinnen is zo scherp als de hand van het baasje aan de riem'

dat geeft wel aardig aan, wat voor onzin het eigenlijk is.

Om te laten zien dat je écht een stille hand hebt, zou je ook kunnen gaan rijden met scheermesjes in de mond van je paard. Maar eruit laten is effectiever :+

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 07:13

Ben ik het helemaal mee eens.

Sowieso is elk is elk bit anders dus niet elk bit is even vriendelijk bij de zelfde zachte (of even scherp bij een harde) hand IMO.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 10:35

Ik ben het er eigenlijk wel grotendeels mee eens. Maar vind het niet oke om het als smoes te gebruiken voor een scherper bit.

Enneh, een touwhalster is toch ook zo scherp als de hand van de ruiter? In principe kun je een paard overal pijn mee doen...

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 11:40

Aan de ene kant zit er een kern van waarheid in. Hoe harder de ruiter aan het bit trekt des te meer en scherper deze inwerkt. Een harde ruiterhand kan in mijn ogen wel met elk bit bij bijna elk paard de mond tot bloedens toe openrijden.
Daarnaast zijn er zoveel verschillende bitten die allemaal een andere werking hebben, of deze nu vriendelijk of scherp is. Ieder bit werkt bij ieder paard weer anders, daar heeft de ruiterhand dan weer geen effect op.
Wel vind ik dat er vaak te snel naar een ander bit gegrepen wordt terwijl het probleem toch rijtechnisch opgelost zou kunnen worden!

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 12:26

Miss_Malfoy schreef:
Ik ben het er eigenlijk wel grotendeels mee eens. Maar vind het niet oke om het als smoes te gebruiken voor een scherper bit.

Enneh, een touwhalster is toch ook zo scherp als de hand van de ruiter? In principe kun je een paard overal pijn mee doen...

Dat bedoel ik dus. En inderdaad een touwhalster kan ook vrij scherp in werken en een hack ook en een bosal ook en een sidepull ook en een crb en een meroth en... najah, snap je wat ik bedoel? Elke optoming kan scherp inwerken, maar elke optoming is niet het zelfde, daarom kan een optoming nooit altijd zo scherp zijn als de hand van de ruiter.

Neem bijvoorbeeld S&T. Hier loopt een topic over en daarin wordt bijvoorbeeld aangehaald (zowel door S&T ruiters als de anderen) dat een S&T een minder strenge hand vraagt, omdat je zoveel in de mond hebt (kort door de bocht). Dan kune je dus nog zo'n zachte hand hebben, maar hij zal altijd scherper inwerken dan bvb. een trens alleen.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 12:27

ben het met bovenstaande eens, een simpele watertrens kan een paard ook beschadigen bij ruiters met een harde hand, evenals bitloze optuigingen ook schade aan kunnen brengen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 18:50

Shahazai schreef:
Is dit een argument dat zonder verdere kennis van zaken gegeven mag en kan worden? [/b]

Ieder argument (in wat voor discussie dan ook) dat "zonder kennis van zaken gegeven wordt", is waardeloos. Het is in de beginpost meteen duidelijk wat je wil horen. En je gaat er blijkbaar klakkeloos van uit dat mensen die dit argument gebruiken geen kennis van zaken hebben ( "ik ben het niet met je eens dus je moet wel dom zijn"...)

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 20:35

Inderdaad, elk argument dat wordt gebruikt zonder verdere kennis van zaken is waardeloos, mijn punt is dat dit argument door de ruime meerderheid van de ruiterwereld gebruikt wordt.

En vertel mij dan eens wat ik wil horen? Ik heb nergens gezegd dat ik van mening ben dat iedereen moet vinden wat ik vind.

Ook heb ik nergens gezegd dat een ieder die dit argument gebruikt geen kennis van zaken heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 20:53

Arabesk schreef:
Ik vind het een loze uitspraak. Iemand zei laatst als vergelijking 'de slipketting met pinnen is zo scherp als de hand van het baasje aan de riem'dat geeft wel aardig aan, wat voor onzin het eigenlijk is.

Om te laten zien dat je écht een stille hand hebt, zou je ook kunnen gaan rijden met scheermesjes in de mond van je paard. Maar eruit laten is effectiever :+

Gelukkig maar dat er geen pinnen aan een bit zitten. Dát vind ik juist een loze uitspraak.
Een hackamore is ook zo streng als de hand van de ruiter. Zo ook met touwhalsters en al het andere wat er zoal gebruikt wordt als bitloos...

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 07:49

Maar bizzybijtje, waarom is dat dan zo?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 09:45

Als jij van het bit (of bitloze) afblijft is er geen inwerking (buiten het "er zijn" en dat geldt net zogoed voor bitloos als voor bit), dus op het moment dat de ruiter met zijn hand aan de teugel komt wordt er een signaal doorgegeven. Afhankelijk van de hoeveelheid "activiteit" van die hand is dat signaal harder of zachter. Veel mensen/ruiters hebben maar een beperkte motoriek en hebben dus moeite met het hele subtiele stukje, denken wel een zachte hand te hebben (en een manegepaard zou dat wellicht beamen), maar voor fijngevoelige paarden is het al een harde hand.
De uitspraak klopt in theorie wel, maar er zijn maar weinig ruiters die het in de praktijk echt kunnen toepassen.

powerzoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 09:48

Ik ben het wel eens met die uitspraak

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 10:52

Waratje schreef:
Als jij van het bit (of bitloze) afblijft is er geen inwerking (buiten het "er zijn" en dat geldt net zogoed voor bitloos als voor bit), dus op het moment dat de ruiter met zijn hand aan de teugel komt wordt er een signaal doorgegeven. Afhankelijk van de hoeveelheid "activiteit" van die hand is dat signaal harder of zachter. Veel mensen/ruiters hebben maar een beperkte motoriek en hebben dus moeite met het hele subtiele stukje, denken wel een zachte hand te hebben (en een manegepaard zou dat wellicht beamen), maar voor fijngevoelige paarden is het al een harde hand.
De uitspraak klopt in theorie wel, maar er zijn maar weinig ruiters die het in de praktijk echt kunnen toepassen.

Juist.
Het enige verschil tussen bit en bitloos is dat je met een bitloos hoofdstel anders inwerkt...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 15:18

Ik snap niet helemaal het doel van dit topic?

Ben het wel eens met de stelling, een bit is inderdaad zo scherp als de ruiterhand. Met name in de mensport is dit iets wat veel speelt, aangezien veel menpaarden met een stang worden gereden. Maar wat Waratje ook al omschrijft; als er geen druk wordt uitgeoefend, heeft het paard van een simpele watertrens net zoveel last als een liverpool op het 4e gat. Echter pas wanneer de ruiter de druk opvoert, een ophouding maakt of wat dan ook, zal de intensiteit van een scherp bit sneller verhogen dan de intensiteit van een zacht bit. Dus stel dat je met een ophouding van kracht 1 bij een scherp bit de intensiteit bij een paard op 4 kunt zetten, en bij een zacht bit op 2. Bij een ophouding kracht 2 zal het scherpe bit verdubbelen naar 8 en het zachte bit gaat misschien maar naar 3.
Dit laat naar mijn idee dus zien dat een bit dus zo scherp is als de ruiterhand. Want een ophouding 1 bij een scherp bit staat (hypothetisch) gelijk aan ophouding 3 bij een zacht bit. Maar hij is dus niet áltijd en per definitie gemener voor het paard. Dat veel mensen geen ophouding maken van 1/3 of nog kleiner, zegt natuurlijk niets over de inwerkingen van een bit.

Als een scherp bit per definitie harder zou zijn voor een paard, hoe verklaar je dan het volgende feit: het grootste gedeelte van de menpaarden wordt op een stang gereden, maar ook het grootste gedeelte (al dan niet allemaal) van deze paarden wordt ohz op een doodsimpele trens en zonder moeite rondgestuurd.