GZ Tips voor goede galop jong paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

GZ Tips voor goede galop jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 13:03

Hoi!

Sinds een maandje of 3 is onze nu 3,5 jarige bonte fries onder het zadel.
De eerste maand wat spelenderwijs kennismaken, toen een maandje naar de africhtster en nu sinds een maand weer thuis.
Ik krijg thuis hulp van een meisje wat veel ervaring heeft met het beleren/doorrijden/trainen van jonge paarden; zelf rijd ik er momenteel (nog) niet op.
Het rijden zelf gaat op zich al best netjes, hoewel Wisse soms nog wel stijf is met wenden en buigen.
De laatste tijd gaat hij op de linkerhand nauwelijk meer in de goede galop.
Dit deed hij eerst op beide handen uit zichzelf al goed.
Wisse is linksgebogen, we zijn bezig hem goed te gymnastiseren om hem mooi soepel te krijgen.
Op het moment wordt hij 3x per week gereden (30min. ongeveer) en 1x longe, voor de rest loopt hij nu nog 24/7 buiten met een maatje.
We hebben al geprobeerd met stelling naar buiten, op het verkeerde been lichtrijden, op verschillende plekken aangaloperen, vanuit verschillende tempo's, met zweepje erbij, vroeger/later in de training aanspringen....
Aan de longe doet hij hetzelfde, hoewel hij het dan iets sneller goed doet dan onder het zadel; dan lukt het soms helemaal niet.
Wie heeft nog meer tips?

__PSM__

Re: GZ Tips voor goede galop jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 13:08

Sommige mensen zullen het fijn vinden andere niet, maar wat ik zelf zou doen is flink veel vaart maken in draf, en dan als het ware er in laten rollen, dat heb je al geprobeerd zeg je, maar deed je dat lang van te voren?

En anders er misschien eens een fysio/osteopaat bij halen? Misschien zit hij ergens vast, aangezien je aangeeft dat hij zowiezo nog wel wat stijf is...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 13:09

Hij reageert nog niet even vlot op de galophulp, dus we beginnen vaak begin van de korte zijde al met wat vaart maken dan.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 13:12

Uhms.
Ik denk dat je kunt beginnen met aan de longeerlijn op geluiden.
Daarna dat je lesgeefster jou er op zet. Op de longeerlijn.
Dan kies je voor OF BEENHULPEN OF STEM. :) Anders flink onduidelijk voor je paardje natuurlijk :)

Probeer maar eens ! :)
En anders zit er niks ander op dan hem voor de eerste keer "op te jagen " uiteinderlijk?
Maar dat is wel als er echt niks meer in zicht is...
Want dat doet natuurlijk niet veel goed.
Als die eenmaal aan het galoperen is. Meteen weer stoppen en hem overdreven de hemel in prijzen..

* Niet vergeten er een commando aan te knopen hé? :j *

:D Succes!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 13:14

Begin eens aan het begin van de lange zijde, en laat hem gewoon in de hoek in de galop aanrollen.. Dat heeft nog weinig met galophulp te maken, maar wel met het op een gegeven moment niet meer harder kunnen draven....

Zelf zou ik dit echt pas gebruiken als ik het echt niet meer weet, gelukkig nog nooit echt zo'n paard gehad, maar soms heb je een zetje nodig...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 08:14

Maar waarom zou hij er bij het er in rollen wel goed aanspringen en niet als je het vraagt?
Zijn er niet nog meer foefjes voor?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 08:16

Giolli schreef:
Uhms.
Ik denk dat je kunt beginnen met aan de longeerlijn op geluiden.
Daarna dat je lesgeefster jou er op zet. Op de longeerlijn.
Dan kies je voor OF BEENHULPEN OF STEM. :) Anders flink onduidelijk voor je paardje natuurlijk :)

Probeer maar eens ! :)
En anders zit er niks ander op dan hem voor de eerste keer "op te jagen " uiteinderlijk?
Maar dat is wel als er echt niks meer in zicht is...
Want dat doet natuurlijk niet veel goed.
Als die eenmaal aan het galoperen is. Meteen weer stoppen en hem overdreven de hemel in prijzen..

* Niet vergeten er een commando aan te knopen hé? :j *

:D Succes!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 08:19

Heb ik gelezen, dank je :)
Ik vraag me alleen af of het wel helpt, aangezien hij het zonder ruiter aan de longe ook verkeerd doet, dus ik verwacht niet dat het met ruiter aan de longe wel goed doet.
Maar we kunnen het proberen :)

Ik ben zelf trouwens niet de ruiter, maar de eigenaar.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 11:49

Door snelheid te maken, kan hij in de bocht op een gegeven moment niet anders dan in galop rollen, omdat hij moet buigen in de bocht, zou het logischer wijs zo moeten zijn, dat hij in de goede galop weg gaat...

Ik zou niet direct stoppen, hem rustig even een stukje laten galoperen, dan stoppen en uitgebreid belonen, misschien wordt hij sterker naar mate hij iets meer gegalopeerd heeft....

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:15

Ik heb wel eens gehoord dat zodra je op het verkeerde been lichtriijd en blijft lichtrijden tot het paard daadwerkelijk in galop aanspringt dat hij dan vaker in de goede galop eindigd. Nooit geprobeerd, maar wel eens van gehoord.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 08:26

Maar dan zou hij aan de longe (= constante buiging en zonder ruitergewicht) toch ook goed aan moeten springen?

Lichtrijden op verkeerde been werkt bij hem niet helaas.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 12:02

We hebben het vandaag weer op alle manieren geprobeerd maar steeds verkeerd. Soms gaat hij voor na 3passen overspringen maar dan blijft hij overkruisd doorgaloperen.
We hebben het 1x geprobeerd op de volte op een balkje aan te springen en hij zat meteen goed!
Dat gaan we donderdag weer proberen...
Hoop dat we de oplossing hebben gevonden en er straks een duidelijke linkergalophulp aan vast kunnen plakken :)

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 14:50

En als je hem stelling naar buiten geeft en binnenhand ruimte geeft om te kunnen springen?

Mijn paard heeft precies hetzelfde probleem (zelfs aan de longe, linksom springt hij gewoon het makkelijkst rechts aan) en bij hem werkt het wel..

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 15:14

Nee stelling naar buiten werkt ook niet :(
Dan moet hij ook nogeens naar rechts buigen, wat hij onder het zadel sowieso nog erg moeilijk vindt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 15:18

Drie en een half jaar, en voor de helft Fries zeg je. Ik denk dat hij nog erg veel kracht moet ontwikkelen in de achterhand en zodra hij sterk genoeg is, zal hij veel gemakkelijker in de goede galop aanspringen. Vooral dat overkruist galopperen is een teken dat het paard echt nog sterk moet worden.
En dat bereik je vooral door lange stukken rechtuit te galopperen, dus bij voorkeur niet in een bak.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 15:23

Aan de longe ook de verkeerde galop niet accepteren, terugnemen en weer aan laten springen tot het goed is.

Verder valt hij verm. teveel tegen het binnenbeen in nog. Dus dat moet je eruit krijgen. Om hem bij het aanspringen van het binnenbeen af te krijgen, aanspringen net voor je de korte zijde ingaat (hij mag niet zelf het moment van aanspringen kiezen, dus gelijk reactie op je galophulp eisen) of vanuit het wijken voor het been aanspringen. Hij moet op het moment van aanspringen van het binnenbeen af zijn en aan je buitenteugel.

Verder is het zoals Sul zegt nog een jonkie en van een laatrijp type, dus soms heeft het ook gewoon tijd nodig :) Aanspringen op de rechte lijn is gemakkelijker, sterker worden ze vooral van heel veel aan moeten springen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 15:23

Helaas kan ik waar we nu staan echt niet naar buiten, het is aan een drukke weg zonder goede berm.
Volgend zomer gaat hij zeker mee naar buiten op vakantie maar ja, dat duurt nog een hele tijd!
Wat ik wel vreemd vind, is dat hij zeg maar 2 maanden wel in de goede galop aansprong (nooit de verkeerde zelfs) en nu dus wel de verkeerde?
Hier een foto van zijn bouw, foto is van eerste week september;

Afbeelding

Afbeelding

Urielle, hij snapt het wijken voor het been nog niet, dus dat wordt dan lastig denk ik?
Voor de korte zijde aanspringen; bedoel je nog op een recht stuk of bij inzet van de korte zijde?

Aan de longe neem ik hem idd direct terug en laat hem opnieuw aanspringen.
Is wel makkelijker dan onder het zadel, omdat je goed kunt zien wanneer hij zijn binnenvoorbeen gaat verzetten en ik op exact het juiste moment even bij kan zwiepen met de longeerzweep bijvoorbeeld ter overtuiging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 15:26

Kun je niet in een wei rijden die redelijk droog is?
Hee, even een vraag, hoelang heeft hij die piephak?

Nog even terugkijkend op mijn eigen paard, die twee jaar geleden als driejarige net ingereden hetzelfde kunstje deed, de eerste weken sprong hij eigenlijk altijd correct aan, daarna vertikte hij het maandenlang om linksom correct aan te springen. Ik heb hem toen elke keer teruggenomen, gelijk terugnemen en opnieuw aanspringen tot het goed ging (meneer werd op een gegeven moment zelfs een beetje boos, want hij had wel duidelijk een makkelijke en een moeilijke kant) Gelukkig was ik wel in de gelegenheid om buitenrittrajecten te kiezen met veilige lange stukken om te galopperen en daar deed ik niets dan gasgeven in galop, en weer terugrijden. Het dier is er gruwelijk sterk van geworden en binnen twee maandjes ging het perfect.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-10-09 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 15:29

Die had hij al bij aankoop, volgens vorige eigenaar sinds winter 2008. De DA heeft er bij castratie deze zomer naar gekeken en zei dat ze (allebei) te klein waren om iets mee te doen, maar hij er geen last van had.
Mij valt het al niet meer op inmiddels...

De wei is best nat, we hebben hier kleigrond helaas :(

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 15:30

suleilitha schreef:
Drie en een half jaar, en voor de helft Fries zeg je. Ik denk dat hij nog erg veel kracht moet ontwikkelen in de achterhand en zodra hij sterk genoeg is, zal hij veel gemakkelijker in de goede galop aanspringen. Vooral dat overkruist galopperen is een teken dat het paard echt nog sterk moet worden.
En dat bereik je vooral door lange stukken rechtuit te galopperen, dus bij voorkeur niet in een bak.

Hier ben ik het wel mee eens. Ik rijd zelf ook een jonge (volle) Fries, vorig jaar beleerd. En ik ga nu pas echt meer galopperen. Heb eerst heel veel geoefend op ontspanning en inbuiging, en zorgen dat die achterhand sterker werd. Nu kan ze in ieder geval normaal aangelopperen, maar het blijft een moeilijke gang. Ik zou als jou was de galop niet meer in de bak oefenen maar lekker rechtuit. En in de bak werken aan inbuigingen, zorgen dat hij lekker los wordt door het hele lijf en meer op z'n achterhand gaat lopen. Friezen hebben nou eenmaal vaak moeite met de galop, en helemaal met 3,5 dan heeft elk paard nog moeite met de balans. Dus ik zou het nog even laten zitten en verder trainen met stap en draf, galop komt vanzelf dan wel. :)

Ps. Ik heb zelf echt een enorme hekel aan heel hard gaan draven en dan in galop rollen. Heb meerdere oudere Friezen gereden die het bijna niet anders meer konden en gewoon wegvluchten omdat ze niet anders wisten. In mijn ogen zet je er dan veel te veel spanning op, terwijl je juist de achterhand moet gaan trainen en ontspanning moet opzoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 15:32

Ik begon over die piephak omdat ik dus niet wist of hij dat al langer had. (en het mogelijk nog pijnlijk was)
Verder hoef je er inderdaad niks aan te doen, het is gewoon een schoonheidsgebrek en heeft geen invloed als het er al wat langer zit.
Sentido, het is ook niet mijn hobby om vanuit keihard aandraven het paard in galop te laten vallen.

Wat ook nog erg helpt is.... paard beleren in tuig en dagelijks de bak er mee slepen. Ik weet het, het klinkt misschien apart, maar het werkt.

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 15:35

Ik ben het eens met suleilitha en sentido.
Verder helpt voor het verkeerd aanspringen over het algemeen vaak om de hoek in te wijken en dan aan te springen.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 15:37

Het is ook een kwestie van balans, kracht en controle. Het komt vanzelf en dat heb ik gezien bij mijn 4-jarige. Hopelijk werkt het aanspringen met een balkje en is het aanspringprobleem zo opgelost. Heel hard draven en dan erin rollen ben ik absoluut geen voorstander van :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 15:38

Balkje is inderdaad wel het proberen waard, al begreep ik dat het niet zo was dat dit paard niet wíl aanspringen maar verkeerd aanspringt en ik blijf erbij, dat het deels slapte is, mede omdat er werd gezegd dat hij vaak overkruist gaat galopperen...

Kitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 15:45

ik heb ook een jong paard, en hetzelfde probleem als jij gehad.mijn instructrise heeft met de teugel, de "verkeerde"schouder tegengehouden zodat hij als het ware niks anders kan als goed aanspringen. Ik heb ook geleerd, over de diagonaal van hand veranderen, als het goed is zal hij door gebrek aan balans naar de bakrand trekken, dan zit hij al in de goede stelling/buiging, en dan aangalloperen. Beetje warrig verhaal geworden ik hoop dat je er wat aan hebt:)