De invloed van de jury en het goedgaande paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bomba

De invloed van de jury en het goedgaande paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 10:51

Afbeelding
Florencio, een goedgaand én spectaculair paard.

In Hoefslag nr. 31 van dit jaar las ik een 'rond de tafel' gesprek tussen dressuurruiter Hans Peter Minderhoud, fysiotherapeut Jarko Dun en nationaal jurylid Karin Retera betreft het onderwerp goedgaand versus spectaculair.

In deze discussie start men met de vraag wat een goedgaand dressuurpaard nu precies is. Daar kwam als antwoord op dat een goedgaand rijpaard een ontspannen, in balans lopend paard is. Volgens Karin Retera begin je met het beoordelen van de ontspannen, dan achtereenvolgens de tact, impuls, aanleuning, de graad van verzameling en de uitvoering van de oefening. Een goedgaand paard kan spectaculair worden voorgesteld, maar een niet-goedgaand paard dat spectaculair gaat is niet goed, gezien hierbij vaak de basisbegrippen als ontspanning en balans al missen.

Volgens jurylid Retera heeft de term spectaculair voor een groot gedeelte van het publiek een verkeerde betekenis gekregen. "Dat is een relatief groot aantal liefhebbers, dat de beweging relateert aan show en sensatie. Een mooi bij voorkeur zwart of donkerbruin paard met enorm front en een enorm voorbeengebruik. Dat is nu precies waar de dressuursport niet voor bedoeld is." Ook dressuurruiter Minderhoud kan zich hier in vinden. "Stel je komt elke week op een landelijke wedstrijd en je hebt je vrij beperkte paard optimaal voor elkaar. Dan weet je ook nog een keurige foutloze proef neer te zetten, waar je vervolgens nèt een winstpunt voor krijgt. En zo'n tandenknarsend beest die z'n oren in z'n nek heeft, maar met zijn imponerende front en zwarte kleur zijn voorbenen achter z'n oren slingert, staat er welke week boven. Dan begrijp ik de frustratie heel goed."

Dat dit gebeurd, is eigenlijk te wijten aan de juryleden. Retera zegt dat dit probleem zich iedere week weer voordoet. Ruiters die hun paard op een nette manier trainen en opleiden, maar geen paard hebben van bovengemiddelde kwaliteit, zullen vaak onder het spectaculair, niet goed gaande paard eindigen. Retera: "Ik denk dat dit komt door een gemis aan kwaliteit bij de juryleden. Vooral in de breedtesport is dit een groot probleem." Daar voegt Minderhoud aan toe: "Stel je voor dat jij jurylid bent en je moet een ellenlange L-rubriek jureren. De ene gewone na de andere gewone krijg je voorgeschoteld. Dan krijg je opeens die mooie zwarte, met veel front en een apart voorbeen in de ring. Een paard dat helemaal vast zit in z'n rug, maar ten opzichte van de rest van het deelnemersveld imponeert met zijn uiterlijk. Dan kan je je de gedachtegang van zo'n jurylid voorstellen. Maar ik weet één ding zeker. Zodra juryleden - op ieder niveau - dit verkeerde spectaculaire beeld afstraffen, dan zal het hele probleem in no time opgelost worden. De drijfveer van veel ruiters is toch die beker en die oranje rozet."

Dit hele verhaal draait er dus op uit dat juryleden verkeerd jureren. Ze hebben dus ook een grote invloed op de sport, want vele ruiters gaan zo rijden als de jury wil zien. Ben jij het hier mee eens? En wat vind je eigenlijk een goedgaand en een niet-goedgaand paard?

Zelf ben ik het absoluut eens met de uitspraken van Minderhoud, Dun en Retera. Een goedgaand paard kan je spectaculair voorstellen, maar het spectaculaire paard wat niet ontspannen is en niet in balans gaat, is absoluut geen promotie voor de dressuursport.

malloesje

Re: De invloed van de jury en het goedgaande paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 10:56

Met bovenstaande ben ik het ook helemaal eens en het komt ook zeer regelmatig voor in alle klassen. Zelf heb ik ook een normaal paard met normale beweging en het blijft opboksen. Soms krijg ik goede punten met positief commentaar maar vaak ook nét dat winstpuntje. Dan maak je geen fouten maar is het beeld niet spectaculair.

Gelukkig rij ik voor mezelf en niet voor de jury, al is het soms best frustrerend :o

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 10:58

en er zijn ook juryleden die goed jureren en stel dat deze ommekeer zou komen in juryland dat zou dat zeker een hele verbetering zijn voor de kwaliteit van rijden in nederland en vooral voor het welzijn van het paard en de bekwaamheid van de ruiters

Devaney2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 11:02

Zeker wel eens, maar ik merk dat veel juryleden dat spectaculaire toch ook afstraffen. Zelf lukt het mij ook om met een vrij normaal paard toch bovenaan mee te rijden.

yvonne101

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 11:02

Het klopt helemaal. Wij kennen het verhaal van twee kanten. Een pony die super netjes goed loopt maar dan toch nog achter en pony eindigd waar de naam van de ruiter bekender is en waar de pony tactmatig achter eigenlijk geheel niet goed loopt.

Ook hebben wij zo'n zwarte draak (paard). Niet te rijden met andere paarden in de buurt. Je moet hem tot de A aan de longe houden anders staat hij rechtop. Losmaken bij A en direct de ring in. Dit paard is nog nooit zonder winstpunt thuis gekomen. Ook een aantal concours waar hij het zeker niet verdiend had.

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 11:05

Ik heb met mijn Pancho tot en met het M2 zeer vaak gewonnen. Hij heeft absoluut geen geweldige bewegingen, maar is zeer correct afgericht. De fantastische spectaculaire bewegingen kun je vergeten, maar met een correct gereden paard een nagenoeg foutloze proef neerzetten is zeker wel mogelijk. En ik kreeg daar toch meestal wel de punten voor. Helaas kwam het ook wel eens voor dat ik niet de punten kreeg. Nu in het Z1 redt ik het niet meer met mijn normale paard zonder spectaculaire bewegingen. Wel net een winstpunt (of net niet) maar zeker niet in de prijzen. Helaas is hij geblesseerd geraakt en gaat hij niet meer terugkomen op dit niveau.
Ik ben het wel eens met de mensen in bovenstaand stukje. Ik zie nog steeds vaak spectaculaire paarden hoge punten krijgen die in de basis niet goed voor elkaar zijn. Gelukkig zijn er ook hele goed juryleden die het wel zien!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 11:12

Vind het een beetje een apart verhaal. Want Nadine is toch ook eerder spectaculair dan correct lijkt me dan?!
Dus wordt duidelijk weer een slag geslagen naar een bepaalde trainingsmethode, maar is HPM daar eveneens niet uitvoerder van.

En verder enkel correct lopen is goed, maar iemand moet winnen e. Dus wat is correct en wat is correcter? Ik bedoel maar een beperkter paard kan wel naar zijn best kunnen voorgereden worden, dus zou die eigenlijk moeten winnen. een overgetalenteerd paard dat correct (op zelfde manier als de eerder genoemde dan) voorgesteld wordt zou dan eigenlijk niet mogen winnen? Want die zit nog niet aan zijn best kunnen? Het blijft een jurysport en het niveau en talent van paarden blijft stijgen, dus ergens moeten ze wel het 'excelleren' of show aspect toe laten anders winnen we allemaal toch

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 11:18

Bulck; volgens mij moet je het verhaal nog een keer goed doorlezen :o

Een getalenteerd paard dat correct wordt voorgesteld mag uiteraard boven de 'normale' staan. Maar vaak komt het voor dat het getalenteerde paard niet correct wordt voorgesteld en tóch boven het correcte, normaalgaande paard staat. ;)

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 11:21

Natuurlijk mag een spectaculair paard wel winnen, mits het goed gereden wordt en goedgaand is. Maar vaak zie ik op basiswedstrijden toch de spectaculaire, niet goedgaande paarden winnen. Als zo'n paard bijvoorbeeld niet fijn nageeflijk loopt of niet in balans gaat, ziet de jury dat door de vingers omdat hij spectaculair is, en dat zou niet mogen.

Verder ben ik het ook wel eens met bovenstaande reacties, er zijn ook juryleden die het wél goed zien. :)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 11:26

malloesje schreef:

Een getalenteerd paard dat correct wordt voorgesteld mag uiteraard boven de 'normale' staan. Maar vaak komt het voor dat het getalenteerde paard niet correct wordt voorgesteld en tóch boven het correcte, normaalgaande paard staat. ;)

Wel als dat dier van nature al meer heeft. Kijk ik heb zelf een verschrikkelijk kikker van een paard. Superchique en goed bewegen, maar niet altijd zo simpel in de kop. Puur qua bewegen steekt die gewoon op zijn niveau er tussenuit (zonder dikke nek) stap is 4-5 hoeven over. draf mooi taktmatig met actieve achterhand en afbewegen en een goed gesprongen galop. Maar hij kan dikwijls echt het varken uithangen(met capriolen in de piste ;-) ) toch vaak het geluk dat het niet valt tijdens oefeningen. Zoals deze zomer kwamen we net uit het van hand veranderen in uitgestrekte draf dus oefening goed uitgevoerd, en dan kom je op de korte zijde en ziet hij een spookt en springt hij met vier benen de lucht in, om alvolgens de volgende oefening weer te rijden zoals het hoort.

Tuurlijk staat er dan op protocol iets van, die is wakker, of meer bij de les houden. MAar de oefening as such waren correct.
Dus resultaat mijn punten waren nog ruim voldoende voor 2 wintspunten

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 11:30

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het probleem niet zo zie, vooral niet in de basis. Ik heb het alle 2 mee gemaakt een correct gereden paard in de basis dat toch verliest van die hele spectaculaire ondanks dat de letters gemist worden en de takt niet deugd. Maare heb ook mee gemaakt dat de hele spectaculaire geen punten kreeg omdat het te spectaculair zou zijn.
Er is niks mis mee om juryleden nog meer op 1 lijn te krijgen. Maar nu word er net gedaan of er massa's zeer correct gereden simpelen paarden zijn die onverdient hun punten niet krijgen. En dat terwijl ik helemaal niet zoveel zeer correct gereden paarden zie in de basis.

Verder vind ik het wel grappig dat HP bij zo'n discussie zit, als er iemand een meester is in het spectaculair laten lopen van paarden dan is hij het wel.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 11:31

Ik heb laatst zitten schrijven bij youg riders, junioren en ZZ-Z.
De standaard opmerkerkingen van de jury waren
- te veel stang
- wissel te weinig opwaarts/voorwaarts.
Daar was ik het helemaal mee eens maar....
een paard wordt net iets te lang in de uitgestrekte draf, amazone lost dit naar mijn bescheiding mening netjes op door niet gelijk stand erbij te trekken.
Wat schetst mijn verbazing, dit werd in verhouding super streng gestraft dan dat iemand het paard "hoog/kort" houd op de stang.
En dan moet je het dus niet gek vinden dat men de stang er snel bijpakt.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 11:31

malloesje schreef:

Ja en dit zie ik dus helemaal niet zovaak voor komen.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 11:45

sporter schreef:
malloesje schreef:

Ja en dit zie ik dus helemaal niet zovaak voor komen.

Ik zie het juist heel vaak gebeuren. Als ik op wedstrijden hier in de buurt kom, zie ik het wel eens gebeuren dat een ruiter met een niet spectaculair paard, maar wat wel voldoet aan alle basisbegrippen (ontspannen, in balans, fijne aanleuning etc.) krap aan een winstpunt rijdt. Vervolgens rijdt een ruiter met een zeer apart dravend paard de baan binnen. Op het eerste gezicht denk je 'zo das een leuke..' maar gedurende proef blijkt het paard niet fijn in balans te gaan, druk telkens het hoofd omhoog en heeft de mond open. Daarbij worden ook nog eens fouten gemaakt. En vervolgens sta je bij de prijsuitreiking, en wie wordt er eerste?

Natuurlijk gebeurd het ook wel eens dat dit wordt afgestraft, maar vaak gaat het zoals bovenstaand. Vind ik ontzettend jammer. Vind dressuur in sommige gevallen een beetje een 'paarden competitie'. Combinaties worden beoordeeld op de kwaliteit van het paard, en niet op de kwaliteit van het rijden van de proef.

Devaney2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 11:46

Ik zie eigenlijk uberhaupt niet zo veel spectaculaire paarden in de basiswedstrijden.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 11:51

Citaat:
Stel je komt elke week op een landelijke wedstrijd en je hebt je vrij beperkte paard optimaal voor elkaar. Dan weet je ook nog een keurige foutloze proef neer te zetten, waar je vervolgens nèt een winstpunt voor krijgt. En zo'n tandenknarsend beest die z'n oren in z'n nek heeft, maar met zijn imponerende front en zwarte kleur zijn voorbenen achter z'n oren slingert, staat er welke week boven. Dan begrijp ik de frustratie heel goed."

erg mooi omschreven ..

een van de paar redenen waarom ik 20 jr geleden der al geen trek meer in had..

en me soms verbaas .. heb een paard wat als die geen zin heeft wat vast zit en opgefokt is
omdat er een hengstige merrie in de buurt hobbeld
dan komt de stuiterende hengst naar boven
en mensen vinden m dan mooooiiii ... en goed lopen en en en
ik zit dan er op met de gedahcte // lijkt weer nergens op aub doe eens normaal

loopt die mooi onstspannen dan is dat een stuk minder interessant voor de omstanders

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 14:58

En toch, hoevaak hebben die mensen met 'beperkte' paarden ze optimaal voor elkaar?

Ben het ermee eens dat een goed gereden 'beperkt' paard boven een slecht gereden 'spectaculair' paard moet staan. Maar een goed gereden spectaculair paard mag van mij gerust boven een beperkt paard staan mits die een evengoede proef neerzet.

We doen toch ook ons best om ons paard optimaal te laten bewegen? Anders kunnen we beter de hele proef in een shetlanderdrafje rijden en net zoveel punten scoren.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 14:59

Toch begint dit gevoel mij ook een beetje te bekruipen.
Ik zie toch best veel paarden die wel leuk bewegen op het eerste oog maar nadat je je ogen even hebt uitgewreven toch niet echt fijn voor elkaar zijn. Dan heb je nog een paar paarden waar je niet meteen naar om kijkt omdat ze zo simpel bewegen maar waarvan blijkt dat het geheel in een fijne harmonie wordt uitgevoerd. Ik zou graag zien dat de jury hier iets beter zicht op zou hebben.

Nou zet ik met mijn 'fijn gereden paard' vaak genoeg gewoon een slechte proef neer omdat ik niet zo goed ben in proefjes rijden maar toch al vaak genoeg met een domper thuis gekomen Bij een super fijne proef met van die 'net niet punten'. Eerst getwijfeld aan mezelf maar krijg steeds vaker om me heen te horen dat we inderdaad wel erg hard moeten knokken voor de punten die we verdienen.

Uiteindelijk staat hier in de regio vaak wel het correct gereden spectaculair voorgestelde paard bovenaan. Sommige mensen kunnen nou eenmaal veel beter rijden dan ik.
De verdeling van de paarden daarachter durf ik alleen soms wel in twijfel te trekken.

Eerlijk is eerlijk. 'Goed gaan' is ook moeilijker te beoordelen dan 'in het oog springend'. Ik kan ook niet zeggen of ik het beter zou doen na een cursusje.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 15:22

pol013 schreef:
Eerlijk is eerlijk. 'Goed gaan' is ook moeilijker te beoordelen dan 'in het oog springend'. Ik kan ook niet zeggen of ik het beter zou doen na een cursusje.

Dat is ook zo, en het is alleen maar goed dat het onder de aandacht wordt gebracht.
Maar vaak gebruiken mensen ook de kwaliteit van hun paard als smoes. Dat vind ik altijd een beetje jammer. :)

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 17:22

Marliesje schreef:
En toch, hoevaak hebben die mensen met 'beperkte' paarden ze optimaal voor elkaar?

Ben het ermee eens dat een goed gereden 'beperkt' paard boven een slecht gereden 'spectaculair' paard moet staan. Maar een goed gereden spectaculair paard mag van mij gerust boven een beperkt paard staan mits die een evengoede proef neerzet.

We doen toch ook ons best om ons paard optimaal te laten bewegen? Anders kunnen we beter de hele proef in een shetlanderdrafje rijden en net zoveel punten scoren.

Ben het zeker met je eens. Er zijn veel meer ruiters die hun paard niet goed voor elkaar hebben, dan ruiters die hun paard wel goed voor elkaar hebben. Een goedgaand spectaculair paard mag van mij ook zeker boven een goedgaand 'beperkt' paard eindigen, daar heb ik helemaal niets op tegen. Wat betreft het optimaal laten bewegen, natuurlijk is dat het doel van een dressuurruiter. Een dressuurpaard hoort van de grond te draven met daarbij veel souplesse, tact en schwung. Maar daarvoor moet het paard wel goed voor elkaar zijn, en dat is precies waarom ik dit topic heb gestart. Ruiters die hun paard niet goed voor elkaar hebben, maar tóch scoren omdat het paard 'spectaculair' loopt. Om een spectaculair, goedgaand paard te hebben moet wel eerst de hele basis goed voor elkaar zijn.

@ Sporter: Je zegt dat je het grappig vind dat Hans Peter Minderhoud aan deze discussie meedoet gezien hij zijn paarden spectaculair voorstelt, maar er zit een verschil tussen spectaculair en goedgaand spectaculair. Hans Peter is een heel goede ruiter en hij heeft zijn paarden 100% voor elkaar. Ik vind dus juist dat hij deze situatie heel goed kan beoordelen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 17:31

Bomba maar dat spectaculaire zoals ze het nu weer noemen komt gewoon toch neer op het feit dat er tegenwoordig heel sterke paarden zijn, die qua bewegen echt ver met kop en schouder boven anderen staan.

HPM rijdt spectaculair, maar voorbeenzwaaien doen al zijn paarden eveneens en is dat dan goedgaand of correct voorstellen. Mijn inziens is dat gewoon de bewegingen exploiteren tot het maximum kunnen en is dat niet een aspect van de wedstrijddressuur, steeds betere bewegingen.

Kijk correct rijden vind ik belangrijk, maar vind dat eerder een basisvoorwaarden als zijnde een criteria. Weet je een jong dier dat ik meeneem op wedstrijd, moet gewoon correct zijn proef doorlopen en dan ben ik blij. Met correct bedoel ik dan al de oefeningen rijden zoals voorgeschreven, en dat alles in een mooi en rustig constant beeld.
Echter eens die fase door ga je meer experimenteren en de sterke punten van je paard toch extra willen laten uitkomen.

Verder wel volledig akkoord met je hoor dat de basis tip top moet zijn en idd is dat iets wat een algemeen probleem vormt, maar niet enkel in deze tak van de sport

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 17:41

Nee klopt, de basis moet altijd en bij elke tak van de paardensport voor elkaar zijn. Maar wat je nu zegt over het spectaculaire.. paarden worden inderdaad steeds beter. Maar een paard wat mooi beweegt houdt niet in dat 'ie goed gereden is en over alle punten van het Scala der Ausbildung beschikt.