Ik heb een 8-jarige kwpn merrie van 1.76. Ze is 100% springgefokt en heeft een lage halsaanzet. Ik heb haar nu bijna twee jaar en ben veel bezig geweest met voorwaarts neerwaarts rijden (dit doet ze zonder problemen) en het activeren en sterker maken van de achterhand.
Omdat ze nu lekker loopt wil ik wat verder gaan met de oprichting (samen met mijn instructrice).
Dit is voor haar niet makkelijk omdat ze dus een lage halsaanzet heeft en niet dressuurgefokt is. Daarbij komt dat ze, omdat ze zo groot is, ook moeilijk bij elkaar te rijden is. Dit gaat de laatste tijd wel beter. Maar nu is het probleem dat wanneer ik haar opgericht heb lopen (voor zover zij dat kan), ze krampachtig begint te lopen, ze wordt korter in de passen van haar voorbenen. Ook is ze nog vrij stug van in de hand. mijn vraag is nu waardoor dit komt en hoe ik het op kan lossen. Even voor de duidelijkheid: Ik rij niet contstant in de oprichting maar ik wissel het af met een wat lagere houding. En als ik haar lager heb lopen loopt ze gelijk een stuk ontspannender.
Zo rij ik naar de oprichting: Van voor wat tegenhouden (niet trekken maar mn teugels wat korter nemen en iets minder meegeven totdat ze los laat), en met mijn been en evt. tikje met de zweep activeer ik haar achterhand. Dan zie je een mooie bolling in de hals ontstaan en haar neusje is op de loodlijn en het punt tussen de oren is het hoogste punt.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen
Groetjes