Beginnen met oprichting.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Latisha

Beginnen met oprichting.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 08:27

hallo!

Ik heb een 8-jarige kwpn merrie van 1.76. Ze is 100% springgefokt en heeft een lage halsaanzet. Ik heb haar nu bijna twee jaar en ben veel bezig geweest met voorwaarts neerwaarts rijden (dit doet ze zonder problemen) en het activeren en sterker maken van de achterhand.
Omdat ze nu lekker loopt wil ik wat verder gaan met de oprichting (samen met mijn instructrice).
Dit is voor haar niet makkelijk omdat ze dus een lage halsaanzet heeft en niet dressuurgefokt is. Daarbij komt dat ze, omdat ze zo groot is, ook moeilijk bij elkaar te rijden is. Dit gaat de laatste tijd wel beter. Maar nu is het probleem dat wanneer ik haar opgericht heb lopen (voor zover zij dat kan), ze krampachtig begint te lopen, ze wordt korter in de passen van haar voorbenen. Ook is ze nog vrij stug van in de hand. mijn vraag is nu waardoor dit komt en hoe ik het op kan lossen. Even voor de duidelijkheid: Ik rij niet contstant in de oprichting maar ik wissel het af met een wat lagere houding. En als ik haar lager heb lopen loopt ze gelijk een stuk ontspannender.

Zo rij ik naar de oprichting: Van voor wat tegenhouden (niet trekken maar mn teugels wat korter nemen en iets minder meegeven totdat ze los laat), en met mijn been en evt. tikje met de zweep activeer ik haar achterhand. Dan zie je een mooie bolling in de hals ontstaan en haar neusje is op de loodlijn en het punt tussen de oren is het hoogste punt.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen :)

Groetjes

_Bitje_

Re: Beginnen met oprichting.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 08:31

ten eerste: ik ken zat paarden die makkelijk te rijden zijn en KWPN springefokt is :)
En nu je vraag, rijd hem meer voorwaarst en laat hem ind eerst
meer opzoeken. Mijn mening is , naar voren, en dan oprichten :)

Latisha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 08:39

Bedankt voor je reactie. Ze kan inderdaad nog beter voor mn been worden, daar is ze af en toe nog een beetje lui in.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 08:41

pFF kan je gedachtegang echt niet volgen, sorry

Wat is je huidig niveau? Oprichting heeft niets te maken met halsaanzet of fokrichting en helemaal niet met tegenhouden vanvoor en dan gas geven. Logisch blijven denken, wat krijg je in een auto als je en gas geeft en tegelijkkertijd rempt?! Alles blokkeert en je staat stil.

Aan je uitleg mis ik gebrek aan basiskennis van dressuur. het oprichten is eerder een gevolg en niets iets wat je er even bijhaalt.

Dus eerst moetje zorgen dat je paard op eigen benen mooi in balans kan lopen met behoudt van takt, ritme en regelmaat.
Dan is het de taak om je paard nog meer aan het been te zetten. En nee dat doe je niet door hem vooruit te schoppen. Maar gewoon een correct beengebruik van jouw kant? Dus stil aanliggend? wil je vooruit dan druk je iets meer en geeft de ruimte, wil je terug dan sluit je je been en zit.

Dus door die wisselwerking, actoiveer je de achterhand, wordt die dus actiever maar ook dragender. Dat samen met een correct ruggebruik, zorgt voor een mooie aanleuning.

Om dan op te richten moet je de eerdere stap dus verder uitwerken. En dat doe je door te schakelen en consequent maar gevoelsmatig te rijden.

Maar dit krijg je niet op 1,2,3 klaar en vraagt dus een goede en bevestigde basis van alle stappen die hieraan vooraf gaan.

Dus instructie nemen, en je niet verstoppen achter ecxuses als springgefokt of haar bouw.

Latisha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 09:07

Bedankt voor je reactie.. ook al vind ik het een klein beetje aanvallend overkomen. Toch denk ik dat een opwaartsgebouwd paard makkelijk kan oprichten dan een neerwaarts gebouwd paard zoals die van mij. Dan heeft het misschien niets met het bloed te maken maar in mijn ogen wel met de bouw. Maar goed dit was ook niet mijn probleem.
Mijn probleem is dat ze wat krampachtig gaat lopen. ik schop haar niet naar voren maar zorg dat haar achterbeen actief blijft. Maar het is natuurlijk lastig beoordelen zonder mij te zien rijden. Mijn niveau kan ik niet bepalen want ik rijd geen wedstrijden, ik wil wel verder komen in de training en ben dus wel fanatiek aan het trainen.
Mijn paard loopt al in balans met takt en regelmaat maar zou wel nog beter aan mijn been kunnen worden. Dat is dus iets waaraan ik nog moet werken. Kan dit ook de oorzaak zijn van het krampachtig lopen? Ik vind je uitleg wel duidelijk en nuttig, dankjewel.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 09:18

Ik ben het ook met Bulck eens.
Je kan niet niet zeggen vandaag ga ik maar eens beginnen met de oprichting.
Oprichting is een gevolg van.......
Je paard kan alleen maar oprichten als hij op het achterbeen is en zijn bekken kanteld zodat z'n achterhand zakt.
Dan komt hij vanvoren vanzelf omhoog.

Ik snap wel wat je bedoelt,hoor.
Ik heb ook een spring gefokt paard met een wat kort voor been.
Maar het moet wel lukken ,hoor.
Je moet er alleen voor zorgen dat de voorkant echt helemaal los is.
Deze paarden zijn gauw geneigd om op je hand steun te zoeken.
En als je hem vanvoren gaat tegen houden krijg je juist zo'n nep oprichting.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 09:19

@latisha is absoluut niet zo bedoeld, maar oprichting kan elk paard, en heeft meer te maken met een correct dragend achterbeen en goed ruggebruik dan de bouw.
Ok tuurlijk is eentje met veel front eens in de oprichting mooier omdat je dan echt een bergop zicht krijgt en dus een chiquer beeld. Maar vaak zijn die paarden eens zo moeilijk om correct in oprichting te rijden, immers durven ze vaak zelf het front opzetten en de rug wegduwen (dat is iets wat je heel vaak ziet)

Ja dat aan je been zetten is tempocontrole en tempo wisselingen. OOk tip is werken op rechtrichten, immer zorgt dat voor een paard een betere gewaarwording van zijn/haar lichaam en het dus op eigen benen lopen.

Hoe meer jij moet doen, hoe verder je weg bent om iets te bereiken. Dus daarom moet je echt zien dat eerdere stappen in je training goed bevestigd zijn.

Heb je mss een filmpje?

En latisha er is hoop hoor, ik ben met een ierse sportmerrie (volledig Volbloed en springgefokt, Z geweest.)

Latisha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 09:35

Oke, ik moet haar dus meer aan mn been zetten en daarmee ook meer lossigheid van voor krijgen. ze wil inderdaad nog wel eens in mn handen gaan hangen maar dit is wel al een stuk minder i.v.t. een jaar geleden.
Fijn dat er nog hoop is:D Paard heeft een beetje een zware bouw en wordt vaak voor een gelders paard aangezien terwijl haar afstammeling (hors la loi x burggraaf) dat volgens mij niet is.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 09:38

Latisha schreef:
Oke, ik moet haar dus meer aan mn been zetten en daarmee ook meer lossigheid van voor krijgen. ze wil inderdaad nog wel eens in mn handen gaan hangen maar dit is wel al een stuk minder i.v.t. een jaar geleden.
Fijn dat er nog hoop is:D Paard heeft een beetje een zware bouw en wordt vaak voor een gelders paard aangezien terwijl haar afstammeling (hors la loi x burggraaf) dat volgens mij niet is.

Ok hangen, is gewoon los vanvoor en schakelen. ofwel laat je ze dan extreem traag draven tegen het stappen aan, ofwel rij dr naarvoor.
Maar dat moet je echt opgelost hebben vooralleer je aan oprichtingkan gaan werken.

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 10:30

Ik heb ook een KWPN Springgefokt, maar rij wel wel M dressuur mee en zelfs L springen
Met Dresuur is ze fijn in de oprichting en met springen loopt ze fijn omlaag.
Gewoon veel oefenen en sterk maken :)