Linksgebogen???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AnnebelleVD

Linksgebogen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 17:55

Aaarghh ik weet het echt niet meer! Zie door de bomen het bos niet meer. :(
Hier komt het verhaal:

Ik rijd mijn paard alleen maar recreatief, het liefst met alleen een touwtje om zijn hals of een touwhalstertje om omdat ik hem dan lekkerder en meer ontspannen vind lopen.
Maar nu hebben we dus een probleem, want omdat we alleen recreatief rijden en mijn paard altijd in de houding kan lopen die hij wenst is mijn paard nu zo scheef als een hoepeltje.

Telkens zakte ons zadel naar rechts, alles geprobeerd, dacht dat het aan de beugelriemen lag, aan de beugels, aan mij, aan mijn benen, aan mijn rug, heb alles gehad.
Maar wat bleek (na aankoop van nieuwe beugelriemen trouwens, want die waren wel écht scheef) toen iemand anders mijn paardje in de vakantie reed schoof zij ook steeds naar rechts.
Ook loopt mijn paard met zijn ene voorbeen iets minder soepel als met de andere heb ik het idee, alarmbellen gingen dus rinkelen, hier moet nu actie op ondernomen worden!

In overleg met een vriendin, die meer verstand heeft van zulke dingen als ik, besloten mijn paard aan de dubbele longe te longeren en dan vooral linksom om zijn rechterspieren langer te maken en op die manier de spierbult die links wel zat, rechts ook zo sterk te krijgen.

Maar steeds al snapte ik het niet, ik dacht juist dat ik hem rechtsom moest longeren om die spieren rechts naast de schoft en op de schouder sterker en dikker te krijgen. Ze heeft het me een aantal keer uitgelegd maar eerlijk gezegd snap ik het niet, vind het super erg om het steeds te vragen omdat ik niet wil dat ze denkt dat ik het in twijfel trek, maar eerlijk gezegd doe ik dat wel een beetje...
(mijn redenatie was, dat als ik rechts een spierbult zou willen creëren in mijn benen ofzo, ik dan vooral rechtsom rondjes zou rennen en niet linksom... :Y) *D )
en de reden dat ik dat doe is omdat ik geen verbetering zie en mijn paard alle symptomen heeft van een linksgebogen paard.

Zadel zakt naar rechts: check!
Rechterteugel wordt meer belast: check!
Gaat tegen rechterbeen in: check!
Zijgangen met rechterbuiging lukt hem niet: check!
Paard spring steeds links aan als hij mag kiezen: check!

Dus wat moet ik nou doen? Wat moet ik doen om die rugspieren gelijk te krijgen, dat ze even dik en sterk zijn en mijn zadel gewoon weer recht ligt en ik recht kan zitten en niet scheef zak en mijn paard nog meer scheef belast.

Rechtsom longeren of linksom longeren?

Alicia2u

Re: Linksgebogen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 18:51

Niet longeren :)

Longeren an sich lost niets op. Je moet het paard gymnastiseren doormiddel van (buigings)oefeningen. Als je je paard enkel bijzet aan de longe, kan een beetje handig paard nog net zo scheef z'n rondjes blijven lopen.
De oplossing hier ligt in het dressuurmatig correct met je paard werken. Dat kan aan de hand (in hand of aan lange lijnen) of onder het zadel.

Je paard heeft een lange rechterkant en een korte linkerkant. Daarom zal de buiging linksom moeilijker zijn en valt het paard over de schouder naar binnen. Rechtsom zal het paard de neiging hebben teveel te buigen (in de nek meestal) en over de buitenschouder weglopen en de cirkel steeds groter maken. Door alleen te longeren los je dit probleem dus niet op: op de ene hand zal het paard naar binnen vallen en op de andere naar buiten.

Marijke de Jong heeft een website met een boel informatie over scheefheid en ze is sinds kort ook bezig met een videoserie waarin ze scheefheid en de relatie met de dressuur uitlegt. Wellicht kom je verder met deze informatie?

http://www.paardenbegrijpen.nl/index.ph ... Itemid=210

http://www.youtube.com/user/RidingAcademy

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 18:57

@Alicia2U: Bedankt voor je uitleg! Ik longeer met dubbele lijnen (had ik dat er nou bijgezet???) en ik longeer dus linksom met stelling linksom en dat vraag ik me dus af, hoe zit dit nou?

Dressuurmatig trainen onder het zadel zit er denk ik niet in want ik rijd puur recreatief als we rijden, ik rijd weleens in de bak maar ik moet eerlijk bekennen dat ik gewoon echt niet weet hoe ik dit aan moet pakken. Heb weleens a la antoine de bodt geprobeerd maar omdat ik zo'n twijfelaar ben twijfel ik steeds of ik het allemaal wel goed doe en of dat het niet averechts werkt etc.
Onder het zadel lukt het me gewoon niet, aan de longe zie ik heel zijn lichaam en heel zijn buiging, plus dat ik me echt afvraag of ik zelf niet inmiddels ook al zo krom als een hoepel ben door dat scheef-rijden

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 19:06

Ik ben zelf niet zo'n voorstander van AdB, maar ga meer uit van klassiek/academisch werk omdat ik me daar prettiger bij voel. Daar worden zijgangen aan de hand geleerd en daardoor wordt het paard weer soepeler en losser. Voor mijn ultra-scheve paard (een wokkel; linksvoor en linksachter voorkeur, voorhand linksgebogen, achterhand rechtsgebogen. Strijk dat maar eens recht :P) heeft het wonderen verricht. Je hoeft er niet eens goed voor kunnen rijden of zitten, want je loopt ernaast en het is ook nog eens hardstikke leuk :) Als je paard dan weer lekker soepel is, gaat het rijden ook nog eens veel makkelijker. Als je dan nog twijfelt aan je eigen houding, dan kun je eens een paar zitlessen nemen.

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 19:10

@Alicia2U: oh ik beweer ook absoluut niks over antoine de bodt hoor, ik heb er absoluut geen mening over, ik weet dat het nogal een omstreden onderwerp is. Zijn denkwijze en technieken vind ik op zich wel goed doordacht, of het hoefkatrol verhaal werkt? Geen idee.

Dan nu de vraag: hoe wie wat en waar leer ik klassiek academisch werk en heb ik daar perse een bit voor nodig? (uiteraard heb ik er wel een, meerdere zelfs, 5 ofzo, maar ik prefereer dat lekkere losse subtiele van mijn touwhalstertjes) :D :Y)

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 19:15

Ik heb mijn paard met een katoom beleerd, maar het kan ook met een touwhalster (soms iets lastig in het begin, omdat de communicatie niet altijd even precies gegeven kan worden). Tegenwoordig doen we (ik en mn paard) ook aan de neckrope. Je kunt zelf dus gewoon kiezen wat voor optoming je wilt en als het goed is kan een goede instructeur zich daarop aanpassen. OP de website van Marijke de Jong heb je een lijst met door haar/Bent branderup opgeleide instructeurs. Met de filmpjes op youtube van RidingAcademy en PaardenBegrijpen zul je echter ook al wel een eind komen.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 20:24

Ik vind de methode van marijke de jong ook echt wat,omdat mijn paard ook zo scheef is en niet soepel ga ik les nemen van iemand die er voor geslaagd is om op deze manier mijn les te geven ben erg benieuwd!

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 07:45

Bedankt voor jullie reacties! MAAR ik heb nog steeds geen antwoord op mijn oorspronkelijke vraag namelijk: rechtsom longeren of linksom longeren?

Ik ga me er absoluut in verdiepen, de handvaten die de klassieke methode me biedt maar ik heb nu eigenlijk een vraag over het longeren... *D

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 07:53

Ik stem voor niet longeren ;)

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 08:05

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 08:07

Hoe kan ik weten welk paard ik rijd?

Het links- of rechtsgebogen zijn is voor veel mensen moeilijk te beoordelen.
Voor een correcte beoordeling zijn verschillende elementen op te merken:
• Het paard neemt langs de lange kant de meeste spanning op de teugel: een rechtsgebogen paard neemt meer spanning op de linkerteugel.
• Men zal merken dat als een rechtsgebogen paard op de rechterhand wordt gereden het zadel links op de rug komt te liggen.
• De ruiter heeft meer gewicht op de linkerstijgbeugel.

De reden waarom de ruiter meer gewicht op de buitenbeugel plaatst (meestal onbewust) is dat het rechtsgebogen paard (op de rechterhand) na een wending naar rechts de buiging rechts wil behouden en naar de binnenkant van de piste wil afwijken. De ruiter wordt automatisch naar buiten gedwongen om het paard op de hoefslag te houden. Het is echter zo dat hoe meer gewicht de ruiter naar buiten verplaatst hoe meer het paard de buiging naar rechts vergroot. Hierdoor worden de spieren aan de rechterkant korter, sterker en stijver. Men zal hierdoor op de volte links meer en meer problemen krijgen om in de juiste buiging te rijden. Het paard zal zijn gewicht naar binnen gooien in plaats van te buigen naar links. Dit probleem zien we altijd bij hoefkatrolpaarden, ze worden kreupel door overbelasting langs de lange kant.

Hoe richt ik mijn paard recht?

Zodra ik weet welk type paard ik rijd wordt er begonnen aan het rechtrichten. Als voorbeeld neem ik een rechtsgebogen paard. Een rechtsgebogen paard begin ik op de rechterhand te rijden, om de korte spieren van de rechterkant eerst lang te maken. Dit gebeurt op de volgende manier:
Ik rijd een rechte lijn op 5 meter van de hoefslag. Hierbij laat ik het paard naar buiten kijken. Door deze contrastelling wil het paard naar links richting hoefslag. Om dit te voorkomen breng ik mijn gewichtshulpen naar rechts, totdat het paard rechtdoor loopt. Het zadel zal hierdoor midden op de rug van het paard komen te liggen en de korte spieren worden langer gemaakt. Dit geeft het paard de kans om de rug te ontspannen. Zolang de ruiter niet midden op het paard zit, is het voor het paard niet mogelijk om te ontspannen. Vrij snel zal ik de contrastelling mogen verminderen aangezien de rechtse spieren langer worden.
Wanneer het rechtsgebogen paard zich op de rechterhand ontspant en de ruiter toelaat in het midden van de rug te zitten, is geen contrastelling meer nodig en kan men veranderen van hand. Op de linkerhand rijden we nu op de volte. Belangrijk is dat de volte perfect rond wordt gereden in de juiste stelling en buiging, om het op de schouder vallen te voorkomen. Enkel als het paard de cirkel verkleint, wordt contrastelling gevraagd om de cirkel weer te vergroten. Daarna wordt terug de juiste stelling aangenomen. Stelling links of stelling rechts kan een verschil in belasting van de schouder uimaken van ongeveer 100kg. Dit betekent dat, als er te veel gewicht op de binnenschouder komt, een kortstondige contrastelling het probleem kan oplossen.
Zou het rechtsgebogen paard op de volte links de kans krijgen naar buiten te kijken zou hij direct op de binnenschouder vallen. Het gevolg daarvan zou zijn dat er meer spanning op de binnenteugel komt en het ruitergewicht naar buiten wordt gedwongen. Hierin ligt de grootste oorzaak om een kreupel paard te krijgen

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 08:21

heel herkenbaar, ga je eens verdiepen in de manieren van de Both,
Ik heb mijn haflinger gemakkelijk recht gekregen door hem
(hij was rechtsgebogen) rechterhand druk, (of contact, zacte druk)
en binnenhand, dus de linkerhand naar voren en omhoog, richting
het oor gericht. En je benen erbij, valt hij naar binnen, ga niet met
je binnenbeen schoppen, ga met je gewicht naar buiten hangen en
hij komt sneller terug naar de hoefslag.
bij mij zag je gelijk verbetering en het paard ging zonder geheis
(wat zo biezo niet het geval is) naar binnen kijken.
Enkele treningen verder zakte het zadel niet meer weg en bleef
mooi recht liggen op de rug van mijn bolle haflinger.

Het is het proberen zeker waard, een inctructreur kan ook handig zijn ! ;)

succes!!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 08:46

Even een stipje, want een van onze paarden heeft ditzelfde probleem ... ;)

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 10:33

Dus kortom (heb ik nu net maar even zelf bedacht aangezien niemand reageert op mijn longeer-vraag) ik moet rechtsom longeren om de linkerspieren te verlengen en zijn rechterspieren een de slag te krijgen en te versterken waardoor er gelijke spieren ontstaan en mijn zadel recht blijft?

Ik heb inmiddels contact opgenomen per mail met Angela Remie, zij doet in academische rijkunst en als ik haar website lees denk ik: die begrijpt wat ik bedoel!

Ook denk ik aan een fysio maar om heel eerlijk te zijn, ik ga niet doen alsof ik duizenden euro's te besteden heb in de maand want dat heb ik simpelweg absoluuuut niet, ik wil gewoon eerst bedenken wat wijsheid is voordat ik er mijn geld aan ga uitgeven.

Bij het longeren heb ik een goed gevoel, mijn paard loopt ook meer met de achterhand nu, wat sowieso gezond is om niet heel de bups op zijn voorbenen te laten landen.
Plus dat het een quarter is en die zijn dikwijls al een beetje overbouwd waardoor het nog net ff wat erger is gesteld met die voorbeentjes.
Zijn spieren die tussen zijn rug en zijn kont lopen zijn veel sterker geworden door het longeren, is nu echt weer een mooie ronde bolle overgang naar zijn bolle kont.
Dus wat dat betreft ben ik daar wel happy mee, wat betreft training dan. En aangezien ik zelf gewoon te bang ben dat ik loop te klooien met links en rechts stellen etc. en dat ik bang ben voor alleen een knik ipv stelling, durf ik er eigenlijk niet zo goed fanatiek mee aan de slag.

Dus ik hoop wat van Angela Remie te horen, ik hoop ook wat van de betreffende aangeschreven paardenfysio te horen en ik zal google nog weer even raadplegen en verder lezen.

Kom maar op met de verdere info, ik blijf lezen!!!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 10:38

Zou je mij aub een linkje naar die website kunnen geven? :o ;)

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 11:12

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 11:35

Is er verder nog iemand die mij iets handigs kan vertellen? Ik hoor het graag! ;)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 11:38

goed de rechterkant gaan rekken, en als je toch eens
linksom gaat doe het dan met de linkerstelling, continu
rekken rekken rekken en even langeteugel en dan weer
rekken rekken rekken....

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 11:55

niet alleen aan de rechterkant blijven rekken
mijn paard was 4 weken terug zo stijf als een plank en kon niet worden ingebogen links om
dan kreeg ik verzet van hier tot ginder
wat ik heb gedaan ?
en wat erg belangrijk is je paard aan beide kanten even soepel te maken door veel te spelen in de stelling en buigingen aan beide kanten

buig hem rechts in 3 passen zet hem recht buig hem links in 3 passen
zet hem recht en dit herhaal je
tussen door ook even losse teugel geven (hand naar voren dus)
kijk of die mee wil zakken
doet die dat niet hup weer teugel op maat en verder gaan met inbuigen
speel met die buigingen en lengtes komt die in verzet been eraan erna even doorvragen (met een zachte hand dus niet trekken) geeft die na gelijk los

ga op de volte speel wederom weer met die stelling
vraag ook buiten stelling 3 passen en dan weer binnen stelling 3 passen

zo ga je te werk doe dit eerst in de stap en voel tot hoe ver je kunt gaan dus niet gaan dubbeltrekken tot hij zijn hoofd om klapt (daar heb je dus werkelijk niks aan en is je oefening niet goed)

ook tijdens het halthouden proberen in te buigen terwijl hij stil staat aan beide kanten

zo zal hij zich vanzelf recht gaan maken (dit gaat niet in 2 dagen en je zult denkelijk tegen een flinke dip aanlopen)

ook een goeie tip
voor het opzadelen je paard even met een wortel al aan beide kanten laten inbuigen naar zijn buik toe dat helpt al enorm.

verder natuurlijk alles uitsluiten (passend tuig en geen blokkades)

mijn paard is nu op 2 pinken te rijden op beide kanten wat ik voorheen niet voor mekaar kreeg.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 12:02

ook aan de longe kun je trouwens die oefeningen doen
met buiten stelling binnen stelling

vraag je binnenstelling moet je wel je buiten teugel langer maken dat hij ook kan inbuigen uiteraard
dit geld ook voor de buitenstelling

zo leren ze ook wel op een rechte lijn te blijven zonder dat ze naar binnen vallen (wat in het begin erg moeilijk is )
en steeds kleine stukje's het vergt best veel kracht om links om rechterstelling te nemen.
dus een beetje meedenken met je paard :D

ik ben trouwens ook overgestapt op een kunstof appelbit
met dat ijzeren bit deed die niks met die kunstoffe speelt die wel

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 12:06

Als ik jou was zou ik gewoon les nemen in Rechtrichten. :) Je krijgt dan hulp en zo weet je ook meteen of je er goed mee bezig bent of niet.

Sinds kort heb ik ook les in het rechtrichten, mijn paard is rechtsgebogen.. Ik merk nu al dat alles veel beter gaat! Ik longeer haar met de dubbele longe, enkele longe, ik doe dingen aan de hand met haar, we zijn met lengtebuiging bezig etc. Het is niet zo dat je je nu op één kant moet gaan focussen, dan wordt de andere kant wel weer scheef. ;)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 13:41

een goeie instructrice weet wel hoe ze moet rechtrichten
maar 8 van de 10 kunnen dat helaas niet

ik heb het gelukkig wel getroffen met mijn instructrice

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 14:18

Super bedankt voor jullie reacties Onley en Rianne_!!!

@ _Bitje_: ik denk inderdaad niet dat dit ons verder gaat helpen, want de rechterkant is al opgerekt aangezien hij linksgebogen is, maar toch bedankt ;)

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 17:36

Oh een goeie tip om te kijken wie er instructie geven in rechtrichten: www.paardenrecht.org :) Ik heb het ook érg getroffen met instructrice, haha.

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 14:00

Helaas zitten deze niet echt in de buurt :( wat een bummer... ook nog niks van Angela Remie gehoord, wel van een masseuse, die gaat me vandaag bellen, eens kijken wat de opties zijn en wat zij denkt.