Hier komt het verhaal:
Ik rijd mijn paard alleen maar recreatief, het liefst met alleen een touwtje om zijn hals of een touwhalstertje om omdat ik hem dan lekkerder en meer ontspannen vind lopen.
Maar nu hebben we dus een probleem, want omdat we alleen recreatief rijden en mijn paard altijd in de houding kan lopen die hij wenst is mijn paard nu zo scheef als een hoepeltje.
Telkens zakte ons zadel naar rechts, alles geprobeerd, dacht dat het aan de beugelriemen lag, aan de beugels, aan mij, aan mijn benen, aan mijn rug, heb alles gehad.
Maar wat bleek (na aankoop van nieuwe beugelriemen trouwens, want die waren wel écht scheef) toen iemand anders mijn paardje in de vakantie reed schoof zij ook steeds naar rechts.
Ook loopt mijn paard met zijn ene voorbeen iets minder soepel als met de andere heb ik het idee, alarmbellen gingen dus rinkelen, hier moet nu actie op ondernomen worden!
In overleg met een vriendin, die meer verstand heeft van zulke dingen als ik, besloten mijn paard aan de dubbele longe te longeren en dan vooral linksom om zijn rechterspieren langer te maken en op die manier de spierbult die links wel zat, rechts ook zo sterk te krijgen.
Maar steeds al snapte ik het niet, ik dacht juist dat ik hem rechtsom moest longeren om die spieren rechts naast de schoft en op de schouder sterker en dikker te krijgen. Ze heeft het me een aantal keer uitgelegd maar eerlijk gezegd snap ik het niet, vind het super erg om het steeds te vragen omdat ik niet wil dat ze denkt dat ik het in twijfel trek, maar eerlijk gezegd doe ik dat wel een beetje...
(mijn redenatie was, dat als ik rechts een spierbult zou willen creëren in mijn benen ofzo, ik dan vooral rechtsom rondjes zou rennen en niet linksom...
) en de reden dat ik dat doe is omdat ik geen verbetering zie en mijn paard alle symptomen heeft van een linksgebogen paard.
Zadel zakt naar rechts: check!
Rechterteugel wordt meer belast: check!
Gaat tegen rechterbeen in: check!
Zijgangen met rechterbuiging lukt hem niet: check!
Paard spring steeds links aan als hij mag kiezen: check!
Dus wat moet ik nou doen? Wat moet ik doen om die rugspieren gelijk te krijgen, dat ze even dik en sterk zijn en mijn zadel gewoon weer recht ligt en ik recht kan zitten en niet scheef zak en mijn paard nog meer scheef belast.
Rechtsom longeren of linksom longeren?
) heeft het wonderen verricht. Je hoeft er niet eens goed voor kunnen rijden of zitten, want je loopt ernaast en het is ook nog eens hardstikke leuk