opeens zadeldwang?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

malouuu

opeens zadeldwang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 12:45

Sinds begin zomervakantie doet mijn paard opeens boos als ik de singel vast maak.
Wanneer ik met het zadel kom aanlopen is er niets aan de hand, wanneer ik hem er op les doet ze iets verstoord(niet boos)

Maar wanneer ik de singel pak gaat ze haar buik uit zetten.
als ik hem dan toch vast maakt zwaait ze met dr staart of schud ze licht met dr hoofd.
soms tilt ze dr been ook op. Ze doet niet echt boos, maar geeft wel aan dat ze het niet prettig vind.
de afgelopen 2 jaar heeft ze nooit problemen met het singelen gehad.

wanneer die op het eerste gaatje zit is het over, als ik hem daarna strakker doe, doet ze het niet meer.

eerst dacht dat het kwam omdat ze op een vette wei kwamen te staan. Maar ze heeft er nu nog steeds last van....
ik vraag me zeer af wat hier de oorzaak van is, maar ik vraag me vooral hoe ik het kan oplossen

Ik singel altijd heel rustig aan en het zadel is vorige maand nagekeken.

Narya

Re: opeens zadeldwang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 12:56

Komt er wel eens een osteopaat o.i.d. langs? Mijn verzorgpony deed precies hetzelfde, en die had last van haar rug. Een behandeling heeft voor haar echt geholpen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 12:57

Zou er van uit gaan dat het zadel niet goed is dan, toch nog maar een keer na laten kijken, zeker als ze het voorheen nooit heeft gedaan.
Kan ook zijn dat het paard wat rugpijn heeft en het zadel daar mee in verband brengt, dus misschien ook eens een aantal keer laten masseren.

malouuu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 12:57

Die is dus net langs geweest om haar bekken recht te zetten
ze is toen ook helemaal door gemeten net als haar zadel ;)

Ook heeft zij de rug doorgemeten en een paar wervels recht gezet

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 12:58

Ik heb eens een merrie gehad waar ik niks aan merkte behalve ineens heftige zadeldwang, als het zadel erop zat was het ook over.

Paard bleek baarmoederontsteking te hebben! Wie weet is het zoiets.

(Arm paard, als ik daar nog aan denk...)

malouuu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 12:59

Ohja vergeten te melden.
Dr buurvrouw heeft wel hele erge singel dwang(van vorige eigenaar nog)

zou het kopieer gedrag kunnen zijn?

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 13:02

Lijkt mij niet dat paarden zoiets kopiëren nee. Degene die langs geweest is, is dus zadelmaker en osteopaat in een? Tsja, ik weet het niet hoor. Mijn osteopaat zei ook dat het zadel prima was, maar mijn instructrice had daar weer een totaal andere mening over.

malouuu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 13:04

Ik beweer niet dat mijn osteopaat ook een zadelmaker is ;)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 13:07

Ze zeggen idd vaak dat paarden dergelijke dingen niet kopieren. Het gekke is wel dat mijn paard vroeger superbraaf was met aansingelen, en sinds ze een paar keer een ander paard vervelend heeft zien doen, dit zelf ook doet. Hetzelfde geldt voor de tandarts, nooit een probleem tot ze een ander paard uit haar dak zag gaan...

Overigens was het in beide gevallen hetzelfde paard wat het 'voorbeeld' gaf, en dit was een vriendinnetje van mijn paard...

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 13:09

En misschien heeft ze daar inderdaad last van gehad (van die wervels etc.) en is het nog een beetje gewoonte?

malouuu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 13:15

ja zou idd kunnen. want ze heeft vlak voor de zomer vakantie een trailer ongeluk gehad, dat toen de wervels verkeerd zijn gegaan...
dit lijkt me inderaad meer voor de hand liggen.

vind het nogal lastig omdat net alles is gecheckt enzo, dan zou ik gaan moeten twijfelen aan de kundigheid van mijn osteopaat. En dat doe ik absoluut niet. Gezien ze ook een goede naam heeft. :D

malouuu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 13:21

Yessy schreef:
Ze zeggen idd vaak dat paarden dergelijke dingen niet kopieren. Het gekke is wel dat mijn paard vroeger superbraaf was met aansingelen, en sinds ze een paar keer een ander paard vervelend heeft zien doen, dit zelf ook doet. Hetzelfde geldt voor de tandarts, nooit een probleem tot ze een ander paard uit haar dak zag gaan...

Overigens was het in beide gevallen hetzelfde paard wat het 'voorbeeld' gaf, en dit was een vriendinnetje van mijn paard...

Ja klopt dat heb ik ook altijd gedacht. Maar jaartje geleden, toen ik veel met mij stalgenootje samen reed heeft ze ook af en toe dr hoofd omhoog gegooit met aansingelen. Ze deed het toen in vlagen en absoluut niet overtuigd.
Toen ik niet meer samen reed was dat ook weer helemaal weg.. :+

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 22:20

op mijn vorige stal had een paard dat ook ineens. ineenkeer die singelnijt. Zij heeft toen een soort reinigings kuur gegeven, want waarschijnlijk had het paard wat last van de maag. Met die reinigingskuur zijn alle afvalstoffen uit het lichaam gegaan en is het probleem ook opgelost. (raar maar waar) ik weet alleen niet meer wat voor kuur ze gegeven had... maar het was een kleine 2 weken geloof ik. Maar je kan dat het beste even navragen bij een deskundige denk ik. Succes.

malouuu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 22:58

Bedankt voor je berichtje, ik zal het eens navragen bij de da ;)