Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
. Met inrijden was dat in het begin best pittig en natuurlijk raadden velen me ook een bit aan. Maar nee, toch niet gedaan en ik kan hem nu prima rijden. Kwestie van je paard goed op zit en benen inrijden en verder is het enorm van belang dat jij duidelijk, eerlijk en consequent bent naar je paard toe. Beloon als hij het goed doet, corrigeer (dat betekent niet meteen slaan, maar wees zaken voor, kwestie van juiste timing). Want het is de fout van de ruiter, als een paard naar het 'sterke' en 'eigen initiatief' neigt. Dan mis jij iets, kijk dus alsjeblieft even goed naar jezelf
. Door er maar een heftiger bit in te hangen, los je het probleem niet op. Moet je net een paard hebben die niet snel opgeeft en dan heb je nog meer strijd, die je onherroepelijk gaat verliezen.
Twiggy2008 schreef:Meid, je zult het rijtechnisch op moeten gaan lossen, door meer op zit te gaan rijden. Een sterker bit er in hangen is echt niet de (juiste) oplossing. Tenzij je alles af wilt dwingen door je paard pijn te gaan doen?![]()
Ik heb zelf een sterk paard met behoorlijk wat eigen initiatief (in de volksmond 'eigenwijs' genoemd), maar ik rij hem bitloos. Met inrijden was dat in het begin best pittig en natuurlijk raadden velen me ook een bit aan. Maar nee, toch niet gedaan en ik kan hem nu prima rijden. Kwestie van je paard goed op zit en benen inrijden en verder is het enorm van belang dat jij duidelijk, eerlijk en consequent bent naar je paard toe. Beloon als hij het goed doet, corrigeer (dat betekent niet meteen slaan, maar wees zaken voor, kwestie van juiste timing). Want het is de fout van de ruiter, als een paard naar het 'sterke' en 'eigen initiatief' neigt. Dan mis jij iets, kijk dus alsjeblieft even goed naar jezelf
. Door er maar een heftiger bit in te hangen, los je het probleem niet op. Moet je net een paard hebben die niet snel opgeeft en dan heb je nog meer strijd, die je onherroepelijk gaat verliezen.
Zoek iemand die je hierbij kan helpen, iemand die goed les kan geven in het echte paardrijden op zit.

lido_4_ever schreef:zo als ik net al aan gaf ik rij dit paardje nu een paar weken hij is van af het begin al erg sterk en hard in zijn mond
ik ik heb zeker geen harde hand of iets dergelijks want ik rij altijd heel los en zacht dat heb ik aan geleerd omdat ik altijd met een speciaal bit gereden heb bij mijn vorige verzorg paard
dus dat is echt het probleem niet
lido_4_ever schreef:ik ben niet de eeingste die er op rijd hé
voor mij hebben er ook andere meiden op gereden en wat die gedaan hebben met hem weet ik niet
maar zodra je wat werk van hem vraagt wordt hij sterk
daarom wil ik een dubbel gebroken bitje omdat dat zachter is dan een enkel gebroken bitje
en ik ben al bezig met lessen tijdens de lessen gaat het wel redelijk

lido_4_ever schreef:maar steeds na 20 minuten zijn me handen zo rood als tomaten.
superwoman schreef:lido_4_ever schreef:maar steeds na 20 minuten zijn me handen zo rood als tomaten.
Nou, hier ligt je antwoordt!
Blijkbaar ben jij degene die aan de teugels trekt.
Ik mag aannemen dat hij iig niet op je zit reageerd?
Dan moet je gaan werken met korte ophoudingen en na elke ophouding weer totaal ontspanning geven.
Veel werken met belonen en niet teveel willen, maar kleine stapjes maken. bijv aandrijven en weeer terug naar de stap met ook gebruik van je stem, zodat je de teugels zo min mogelijk hoeft te gebruiken.
De totale ontspanning is vaak een probleem, meeste ruiters denken de ontspanning te geven, maar houden (onbewust) nog wat spanning, waardoor het paard niet kan ontspannen en vertrouwen krijgen.
succes!
)