Maxi (haflinger) van toen tot nu rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

line18

Maxi (haflinger) van toen tot nu rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 19:18

het is me eerste topic in horses at work.
ik zal eerst wat info geven over mij en mijn paardje.

ik en maxi mijn haflinger merrie van 4 jaar zijn sinds juni samen (eerst rijden voor iemand maar dat ging niet goed dus is ze van mij geworden in juli)
ik ben 21 en was 20 toen ik haar ging rijden.
ze leek heel erg leuk bij de handelaar en ook heel erg lief te rijden.
bijde keren dat ik mee ging om te kijkenen even reed was ze al voorgereden dus pakte ik haar teugels al gelijk op.
dit ging goed.
dus iedereen dacht leuk lief paardje ook voor bange en of beginnenede ruiters.
dit was ons ook gezecht.
dus ze kwam mee.
eenmaal bij haar nieuwe huisje merkte ik best wel snel dat ik haar teugels konstant "kort" moest houden.
hoe meer ik me teugels losser wilde laten om haar de kans te geven om zig lang en laag te maken hoe meer protest je kreeg.
het wert zelfs gevaarlijk (achteruit lopen tegen de stroomdraden aan rondjes draaien en niet meer voorwaarts te krijgen tenzij je de teugels weer strak nam.
ook ben ik met sporen gaan rijden omdat ze dwars door me been heen brak (als ik me buiten been aanlegde als extra begrenzing samen met teugel hulp zo los mogenlijk ging ze gewoon de andere kant op en negeerde me been of ging harder op mijn been)
ook longeren wist ze niet wat was.
ze ging of heel snel of stilstaan en stappen aan de longeer lijn zat er zeker niet in.
dus ik gestart bij het begin zoals ik dacht dat het goed was.
longeren leren door middel van captoom.
en rijden met zo losmogenlijke teugels en proberen op te vangen met me benen.
het ging steeds beter en maxi snapte snel de dingen.
ik zelf ben best bang om te rijden maar met maxi durf ik bijna alles (buiten rijden niet maar dat is weer een ander probleem op zichzelf)
met veel doorzetten en hulp van stal genoten en me vriend zijn we gekomen waar we nu zijn.
ik zal nu de foto's plaatsen.
ik hoor graag meer tips om te zorgen dat ik haar goed kan rijden.

juni 2009
Afbeelding
Afbeelding

juli 2009
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

augustis 2009
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

bit en boomloos proberen in aug 2009
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

sebtember 2009
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ik galopeer nog niet met maxi.
dit omdat ze dit nog moet leren en ik nog angstig ben om dit te doen, maar heb inmiddels les en we gaan het wel leren.

lovelyd

Re: Maxi (haflinger) van toen tot nu rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:36

Heej ik vind het super dat je zo'n vertrouwen hebt (opgebouwd) tuurlijk gaat he tmisschien nog neit perfect maar ik denk dat je op de goede weg bent!!

Erg leuke haflinger trouwens;)

Voor jou:

Hakken naar beneden(benenlang)

Foto 6 vind ik al een mooi beeld geven.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:39

Goed van je dat je zo voorzichtig bent én dat je het niet zomaar opgeeft!

Je lijkt wel je handen steeds vast te zetten, probeer ze wel te laten ademen (klinkt een beetje vreemd, maar houd ze soepel en losjes zeg maar).
Misschien kun je wat balkjes oefeningen doen als je longeert. Dit zorgt dat het paard zich moet concentreren en is ook goed voor de rest van haar lijf. Begin gewoon met één balkje en werk dat langzaam uit in de verschillende gangen. Mijn bijrijdpaard was eerst ook zo 'strak' en dit heeft enorm geholpen. Misschien zou een (sport)massage ook kunnen helpen? Heb je haar al eens helemaal na laten kijken?

line18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 19:47

Saar88 schreef:
Goed van je dat je zo voorzichtig bent én dat je het niet zomaar opgeeft!

Je lijkt wel je handen steeds vast te zetten, probeer ze wel te laten ademen (klinkt een beetje vreemd, maar houd ze soepel en losjes zeg maar).
Misschien kun je wat balkjes oefeningen doen als je longeert. Dit zorgt dat het paard zich moet concentreren en is ook goed voor de rest van haar lijf. Begin gewoon met één balkje en werk dat langzaam uit in de verschillende gangen. Mijn bijrijdpaard was eerst ook zo 'strak' en dit heeft enorm geholpen. Misschien zou een (sport)massage ook kunnen helpen? Heb je haar al eens helemaal na laten kijken?

hey ja ze is helemaal na gekeken door de DA en er is vorige week een fisio bij geweest.
ze bleek helemaal vast gereden te zijn en door mijn iedee over rijden (liever iets te langen teugels als te kort) kwamen de spieren al wel wat losser en moest vooral zo door blijven gaan van hem, voorlopig.
longeren is bijna neit te doen (zeker niet op de rechter hand) ze gaan of zich ineens omdraaien of in staking.
balkjes lopen lijkt me geweldig ook onder het zadel maar helaas hebben we geen sping spullen op stal en om het aan te schaffen is het ook best duur we zijn dus naar alternatieve dingen van balkjes op zoek.

soms doen we ook met pione in de bak rijden of met een zeil of andere " enge" dingen die mevrouw niet eng vind (ze vind ze eerder leuk om mee te spelen dan eng vinden :D :o )

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 21:39

Volgens mij is je paardje al een stukje afgevallen? :j
Rijden ziet er leuk uit.
Probeer je benen lang te maken en je hakken uit te drukken.
Omdat je je hakken omhoog trekt val je zelf ook voorover.

Elfjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 21:58

Benen lang, hakken uitdrukken.
Blijf rechtop zitten & probeer je handen te dragen en niet vast te zetten.
Je teugels lijken af en toe waslijntjes. (ik begrijp dat je ze wat met opzet langhoud)

Maar je hebt een leuke pony! en jullie zijn een leuk stel!
Komt vast goed!

_Marianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:29

Ik zie er verbetering in, hij loopt meer ontspannen dan in het begin! Doe zo voort zou ik zeggen! In het begin zat je er zelf ook nonchalanter op en dit betert denk ik ook. Alleen let op voor je hakken: deze moeten naar beneden gericht zijn. Maar er zijn er nog genoeg die met dit probleem kampen ;)

line18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 22:31

Nell_ schreef:
Volgens mij is je paardje al een stukje afgevallen? :j
.

ja gelukkig is ze zeker aan het afvallen ze was echt te dik.
ze krijgt 1 keer daags een klein handje brok(nu 2 keer daags wegens medicijnen door heel veel zand in haar ontlasting/darmen)
en dan krijgt ze 2 a 3 keer daags hooi (licht er aan hoeveel gras er op het stukje staat waar ze die dag staat)
en ik zelf voer haar met muslie bij als ze heeft gewerkt. dus heeft ze die dag neits gedaan krijgt ze niets (zo word eht voor haar een belonging en heb ik geen paard dat of explodeert of heel erg mat is.)

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 13:27

Let vooral goed op je benen. Doordat je je hakken optrekt en onderbenen te veel naar achteren legt, val je met je bovenlichaam naar voren. Op sommige foto's lijkt het ook alsof je je aan de schoft recht houdt? Maar dat kan ook vertekenen. Probeer alleszins je (onder)benen mooi recht naar beneden te leggen langs de flanken van je pony. Dan gaat je houding automatisch al een stuk beter worden :j

Verder valt me ook op dat je vaak met waslijnteugeltjes rijdt. Ik heb wel gelezen wat je typte over die strakke teugel, maar dit is ook weer het andere uiterste. Vriendelijk zijn in de mond is goed, maar waslijntjes betekent dat je geen contact houdt en dat is niet zo geweldig. Probeer toch echt contact te houden. Dat moet daarom niet met een strenge hand zijn, het mag ook een los contact zijn. Maar er moet hoe dan ook een vorm van contact zijn en geen teugels die zomaar loshangen. Op deze manier heeft je pony totaal geen begeleiding van je hand, en naar wat ik heb kunnen opmaken uit je verhaal, is dit een vrij groene (?) pony die toch echt wel wat steun en begeleiding kan gebruiken :)

line18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 12:18

Mientjeuh schreef:
Let vooral goed op je benen. Doordat je je hakken optrekt en onderbenen te veel naar achteren legt, val je met je bovenlichaam naar voren. Op sommige foto's lijkt het ook alsof je je aan de schoft recht houdt? Maar dat kan ook vertekenen. Probeer alleszins je (onder)benen mooi recht naar beneden te leggen langs de flanken van je pony. Dan gaat je houding automatisch al een stuk beter worden :j

Verder valt me ook op dat je vaak met waslijnteugeltjes rijdt. Ik heb wel gelezen wat je typte over die strakke teugel, maar dit is ook weer het andere uiterste. Vriendelijk zijn in de mond is goed, maar waslijntjes betekent dat je geen contact houdt en dat is niet zo geweldig. Probeer toch echt contact te houden. Dat moet daarom niet met een strenge hand zijn, het mag ook een los contact zijn. Maar er moet hoe dan ook een vorm van contact zijn en geen teugels die zomaar loshangen. Op deze manier heeft je pony totaal geen begeleiding van je hand, en naar wat ik heb kunnen opmaken uit je verhaal, is dit een vrij groene (?) pony die toch echt wel wat steun en begeleiding kan gebruiken :)

ik zal op mijn benen proberen te letten.
er worden maandag als het goed is weer foto's gemaakt dus zal het proberen.
zal ook proberen me teugels ietsjes meer aan te nemen.
zodat er "los" contakt komt.
en ja de pony is eigenlijk nog zo groen als gras, dit door dat ze niet opd e juiste manier is ingereden,
en ik dat nu op nieuw aan het doen ben (ben zelf nog redelijke beginner dus niet de juiste keuze maar ik krijg hulp en doe het zoals het voor mij goed voelt het moet uitijndelijk een ponny zijn die naar mijn hand staat.
ze wist allen de 3 gangen omder het zadel maar niet hoe ze dan een volte door middel van je been moest rijden, en de hulpen waren om hader te gaan schoppen of met 1 been of met 2 en ze ging harder
maar ze is supper braaf.
bijna 100% pomproef en als ze schrikt zet ze een stap op zij en gaat stil staan.
en ze is goed verkeers mak dus buiten rijden gaat ook wel met de juiste hulp voor mij komen.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 14:30

Moderatoropmerking:
Ik heb net enkele reacties verwijderd die niet voldoen aan de regels van RT-HAW.

W0PPY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 16:27

Je ziet dat ze steeds een beetje meer is gaan ontspannen, fijn om te zien!
Jullie zijn lekker op weg zo samen, ga zo door, lekker rustig aan!
Waar je op zou kunnen letten is je beenligging, en je mag wel wat trotser gaan zitten op die leuke haf van je!
Verder ziet het er leuk uit hoor, lekker door oefenen dan komen jullie er wel.

pippieenco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:36

Ik denk dat bitloos een hele goede beslissing is geweest.Er lijkt veel minder spanning in je paard te zitten.Ik vond je op de eerste foto.s ook erg laag inwerken met je handen(bijna op je knie) en dit kan bij je paard spanning en verzet geven. Mooie vooruitgang.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 16:26

Misschien is grondwerk een idee om een betere band en meer vertrouwen op te bouwen met je paard? Op bokt is hier heel veel over te vinden.
Mooie paardje overigens!

line18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 22:03

e_horse schreef:
Misschien is grondwerk een idee om een betere band en meer vertrouwen op te bouwen met je paard? Op bokt is hier heel veel over te vinden.
Mooie paardje overigens!

hey.
het longeren gaat niet goed.
dit is van de een op de andere dag verandert.
dus ben ik weer opnieuw mee begonnen.
veder gaat ze perfekt op comando's mee.
ze ken stappen en draven naast me.
en stopt zodra ik het wil.
ze druft niet eens door me heen te komen.
vandaag zelfs met haar langs de weg "los" gelopen.
had haar halster touw om haar nek gegooit en liep met me arme naast me lichaam en ze volgde me op de voet.
liep ik sneller ging ze draven stont ik stil stont zij ook stil.
allen het rijden gaat gewoon nog niet 100% maar dit licht meer gewoon aan me eigen omdat ik bang ben door een val van 2 jaar geleden.
het gaat wel steeds beter zoals ook op de foto's te zien.
ik zal binne kort weer nieuwe foto's laten maken.