hoevaak springen met een 5 jarige?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

hoevaak springen met een 5 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:32

Hoe vaak kun/mag je springen met een 5 jarige? en met springen bedoel ik geen 1.20 voor 1,5 uur maar gewoon een uurtje (incl. losrijden van een half uur) en dan gewoon 80/90 cm.

Wat vinden jullie?

Groetjes Nina

P.s. Ik had werkelijk geen idee waar ik dit topic moest plaatsen

yves__v

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:49

Als je paard het goed doet, en goede sprongen maakt kan enkele sprongen genoeg zijn, je kan beter je paard 10 sprongen extra laten maken als het slecht gaat, tot hij het wel goed doet. :P

Anoniem

Re: hoevaak springen met een 5 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:58

ik bedoel meer hoevaak per week/maand niet hoeveel sprongen per keer

yves__v

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 15:23

Anoniem schreef:
ik bedoel meer hoevaak per week/maand niet hoeveel sprongen per keer

1 x in de week train ik. Dat is genoeg voor een paard die het kent,
voor iemand die nog wat moet leren 2 x per week, tot hij het kent:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 15:26

Hij kan al goed springen het is niet dat hij het nog moet leren ;) meer hoevaak ik hem mag belasten met zo'n training. Maar 1 keer per week zou ik ook een mooie hoeveel heid vinden

yves__v

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 15:27

Anoniem schreef:
Hij kan al goed springen het is niet dat hij het nog moet leren ;) meer hoevaak ik hem mag belasten met zo'n training. Maar 1 keer per week zou ik ook een mooie hoeveel heid vinden

Niet te vaak, en als hij goed springt stoppen, dan weet hij dat hij het goed doet :9
behaal je zeker resultaat mee:)

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 15:30

Ik rij een 6/7 jarige (weet niet precies hoe oud hij is), en hij is sinds januari onder het zadel. Ben er pas sinds kort (ongeveer 2 maandjes) mee begonnen met springen. Spring alleen in de les en dat is normaal gesproken 2x in de week (maandags en zaterdags). Mocht ik een keer vaker meerijden in de les, dan spring ik wel gewoon mee, maar normaal als ik voor mezelf rij, spring ik zo goed als nooit met hem.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 15:34

Ik heb met mijn 5 jarige sinds afgelopen week het springen er bij op gepakt en wil dat 1 keer per week gaan doen. Naast dat ze het moeten leren is het natuurlijk ook goed voor de afwisseling.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 18:02

1 keer per week thuis en 1 keer per 2 weken op de springles , volgens mij is dat genoeg , maar zou best
vaker willen

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 08:04

BEH --> RT-D

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 09:11

Ik doe zelfs met mijn 11 jarige L springen, en spring maar 1 x in de week op springles.
Verder heb ik dan wel op zondag wedstrijd.
Dus 2 x.
Maar ondanks ik wedstrijd heb ga ik niet meer springen

dressuur21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 16:46

Ik reed vroeger een 5 - jarige daarmee kan je wel 1 keer in de week springen hoor !

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 00:13

Mijn vijfjarige merrie heeft al een L pacour gesprongen :o (niet bij mij!!). Heb haar nu 3 maanden maar zelf nog niet gesprongen wil eerst de basis goed hebben en daarna rustig opbouwen. Gewoon af en toe een sprongetje.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 00:29

Ligt eraan wat je wilt bereiken lijkt me.
Als je het niet voor de training/ervaring doet maar puur voor de fun lijkt me 1x per 1/2 weken prima, als je paard het erg leuk vind mss iets vaker.

Wil je echt de springtechniek verbeteren dan boek je weinig vooruitgang als je maar ééns in de week traint. Maar ook dan ligt het eraan wat je precies wilt trainen, veel springgerichte training kan ook zonder een parcour te rijden.
Als je bv wilt trainen op de afstanden kun je op 100 manieren balken neerleggen en daar kun je best vaker mee oefenen.
Als dan eens in de twee weken daadwerkelijk gaat springen merk je het resultaat van het oefenen met balken.

Rijd je wedstrijden eens in de week en heb je verder geen problemen dan hoef je tussendoor niet eens te oefenen, een concours op zich is dan vaak al oefening genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 00:32

Zelfs topspringpaarden springen lang niet dagelijks. Het is veel belangrijker dat je de basis voor elkaar hebt en dat is niks meer of minder dan dressuur...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 00:36

De toppers springen juist alleen op concoursen, die zijn zo geroutineerd, heeft geen zin om door de week energie te gaan verspillen als ze in het weekend 4 parcoursen moeten springen.

Maar het gaat om een 5 jarige, die zal nog wel niet zo geroutineerd zijn :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 00:38

En routine bouw je niet op door veel te vaak te gaan springen, geheid dat het dan balken gaat regenen. Je moet een paard gretig houden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 00:42

Sommigen worden er juist té 'gretig' van :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 00:51

IK heb er eentje gehad die goed sprong als je het incidenteel deed, maar als je het te vaak deed vrat hij de balken zowat uit de staanders _O-

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 01:00

Ik heb hier een volbloedje die beter gaat springen naarmate je het minder doet, 2 maanden niet gesprongen is een redelijk rustig paard. 3 x binnen 2 weken is gestuiter van begin tot eind parcour. Daarmee sprong ik dus uitsluitend op concours en oefende ik nooit omdat het daar alleen erger van werd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 07:21

oke super bedankt!

over dat balken neer leggen hoe zou ik dat moeten doen? k heb namelijk 1 keer in de 2 weken (behalven als er die week endurance gereden word met Noble) springles maar daar springen we natuurlijk en doen we geen balkjes neer leggen.

Miss_meee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 17:06

Ik deed het ook wel 'ns met mijn 5 jarige toen de tijd ;-) Ik denk dat je, als je springgericht wil gaan werken niet vader als 1/2 keer inde week moet springen! Wissel lekker af!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 22:40

Anoniem schreef:
oke super bedankt!

over dat balken neer leggen hoe zou ik dat moeten doen? k heb namelijk 1 keer in de 2 weken (behalven als er die week endurance gereden word met Noble) springles maar daar springen we natuurlijk en doen we geen balkjes neer leggen.

Hoezo natuurlijk?
Legt zij/hij nooit balkjes neer om los te rijden? Of een balkje op een paar galopsprongen voor of na de hindernis?
Dat hoort ook gewoon bij een springtraining hoor.

Je kunt balken neerleggen op bv 5 galopsprongen van elkaar, daar rijd je eerst een paar keer in normaal tempo overheen en dan ga je proberen een keer 4 galopsprongen te maken of een keer 6 galopsprongen. Daar leren ze van schakelen, terug komen, snel weg en zelf de afstand passen, bovendien krijg jij ook beter kijk op de afstanden.
Dat kun je uitbreiden door bv 3 balken neer te leggen, tussen de eerste 2 4 kleine galopsprongen en tussen de laatste 2 4 grote.
Of in een gebroken lijn= balk, 2 galopsprongen rechtuit, hoek van 40 graden, weer 2 galopsprongen en dan nog een balk. Rijd je niet de juiste hoek dan kloppen je galopsprongen en dus afstanden niet.
Maar als je dat nog nooit hebt gedaan is het slimmer om het eerst eens met je instructeur erbij te oefenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 06:18

anneliesdj schreef:
Anoniem schreef:
oke super bedankt!

Hoezo natuurlijk?
Legt zij/hij nooit balkjes neer om los te rijden? Of een balkje op een paar galopsprongen voor of na de hindernis?
Dat hoort ook gewoon bij een springtraining hoor.

Je kunt balken neerleggen op bv 5 galopsprongen van elkaar, daar rijd je eerst een paar keer in normaal tempo overheen en dan ga je proberen een keer 4 galopsprongen te maken of een keer 6 galopsprongen. Daar leren ze van schakelen, terug komen, snel weg en zelf de afstand passen, bovendien krijg jij ook beter kijk op de afstanden.
Dat kun je uitbreiden door bv 3 balken neer te leggen, tussen de eerste 2 4 kleine galopsprongen en tussen de laatste 2 4 grote.
Of in een gebroken lijn= balk, 2 galopsprongen rechtuit, hoek van 40 graden, weer 2 galopsprongen en dan nog een balk. Rijd je niet de juiste hoek dan kloppen je galopsprongen en dus afstanden niet.
Maar als je dat nog nooit hebt gedaan is het slimmer om het eerst eens met je instructeur erbij te oefenen.

hij legt wel drafbalken neer in het begin van de les en ook wel een balkje voor de sprong. maar nooit zoals jij het zegt.

Maar ik zal het een voorstellen

Wacari

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:29

Hoevaak je kan springen voel je vanzelf aan.. Als je niet te intensief springt, btje gymnastiek kan t niet veel kwaad, maar als ie er de volgende dag spierpijn van heeft kun je toch beter een paar dagen overslaan voor je weer gaar springen... Gewoon balkjes kunnen ook in de dressuurtraining, om zoveel mogelijk te kunnen afwisselen..