Linkergalop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AmberHeijman

Linkergalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 20:22

We zijn nu bezig met het doorrijden van mijn paardje van 4 jaartjes jong. Het gaat heel erg goed! Ook de galop gaat goed. Ze weet nu het commando aanspringen. Ik vind dat ze dit heel erg snel heeft opgepakt. Maar nu lopen we nog tegen 1 probleem: De linkergalop. Deze is echt heel zwak, en dat had ik ook niet anders verwacht bij een jong paard. De rechtergalop daar in tegen is weer heel erg sterk en daarin valt ook al aardig te schakelen. Hebben jullie tips om de linkergalop sterker te maken?

En over les, dat heb ik nog niet. Ik ga nu elk moment beginnen met les nemen! Maar ik wil wel gewoon de tips hebben om de galop te bevestigen.

Groetjes. :)

stalkarima

Re: Linkergalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 11:23

longewerk? veel overgangen rijden ook met galop, kortere stukjes galop en weer opnieuw aangalopperen...
hoop dat het je lukt, en met les nemen word het straks vast een stuk beter. je instructeur kan je vast veel beter helpen..
succes ermee

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 11:44

Ik zou ook zeggen aan de (dubbele) longe. En langzaam opbouwen, beter een paar fijne galopsprongen en goed doorspringen dan lange stukken waar je paard het moeilijk gaat vinden (en zich waarschijnlijk scheef gooit, kortere galopsprongen, krabbelen, rug vasthouden etc). Paardje heeft tijd nodig om zich aan die moeilijke kant te ontwikkelen. Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om veel buiten te rijden en dan rechte stukken in de linkergalop te doen? Dat is al weer makkelijker voor 'm dan op de volte aan de longe of in een bak. En wordt ie toch sterker van.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:23

Een jong paard heeft tijd nodig. Je verbeterd een paard door vaak korte stukjes een bepaalde oefening te vragen. Spring vaak achter elkaar aan, laat je paard wat doorgalopperen en sluit weer terug naar de draf.
Ook aan de longeerlijn kan je dit goed doen, aan de longe kan je daarnaast ook een tempowisseling vragen omdat ze dan alleen zichzelf in balans hoeft te houden.
Het belangrijkste is wees consequent en neem de tijd. Verwacht niet dat je paard binnen een paar weken stukken sterker is, sterker worden is een kwestie van tijd en herhalingen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:25

Probeer voorlopig alleen op de volte te galoperen, daarmee ontwikkel je het binnenbeen. Niet te lang, dan werkt het weer averechts. Probeer 2 of 3 rondjes en ga dan weer in draf en op de andere hand of even stappen. Doorgaloperen is voorlopig belangrijker dan de vorm van de volte.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 14:33

Hallo allemaal! :) Ik heb de tips gelezen en ben er mee aan de slag gegaan. Ik heb haar eerst goed losgereden en eerst ook even een galopje gemaakt op haar goede hand. Het ging weer super! Toen ben ik over gegaan op de linkerhand. Veel stap/draf oefeningen gedaan en toen naar galop overgegaan. Het ging beter dan verwacht! Ze sprong een paar x verkeerd aan, maar dat heb ik wel beloond (Want ze ging teminste een keer in galop!). Daarna sprong ze eigenlijk in 1x in de linkergalop aan. Ging allemaal beter dan ik verwacht had. Daarna sprong ze ook niet meer verkeerd aan. :) Veel korte stukjes gegaloppeerd en ook een paar x op de grote volte. Ging uiteindelijk lang zo slecht nog niet dus ik weet zeker dat het goed gaat komen. :D Les komt binnen een paar weken. ;)

Bedankt!

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 14:54

Mooi zo!
Geef 'r de tijd om langzaam sterker te worden op de moeilijke kant (en te ontdekken wat je van haar vraagt). Komt vast goed! En les is altijd goed!