HELP!! ik krijg mijn vaste pony niet nagevelijk!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Remark

HELP!! ik krijg mijn vaste pony niet nagevelijk!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 21:22

ik weet ongv. hoe het moet maar het lukt niet!!
bij geen enkele pony ;(
alsjeblief kan iemand mij het even goed uitleggen hoe je je pony nagevelijk rijd!!
ik hoop het echt want op mijn manege leggen ze het niet echt goed uit!

Abeltje77

Re: HELP!! ik krijg mijn vaste pony niet nagevelijk!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 21:24

De eerste, de enige en de juiste tip:

Neem
Priveles

Sanne_gm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 21:25

helemaal mee eens. succes

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 21:25

Als dat ook op de manege is, schiet dat niet op zo te lezen :P

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 21:27

NonaWen schreef:
Als dat ook op de manege is, schiet dat niet op zo te lezen :P

dat is waar... :=

IluvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 21:35

Tis ook niet iets wat je zo klik doet.
Is een gevoel wat je moet ontwikkelen.

Is ook bijna niet zo uit te leggen.
Vraag anders een keer je instructeur of hij/zij er meer aandacht aan wil besteden.
Die kan zien wat je niet goed doet of meer moet doen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 21:42

Je kunt info vinden in verschillende topics hier, dus kijk/lees goed rond op bokt, maar ook boeken lezen kan helpen.
Vraag het aan je instructeur/instructrice (hoeft niet eens prive-les te zijn hoor, en er zijn ook zat manegepaarden die wel nageeflijk kunnen lopen). Je kunt ook aan (meer) ervaren ruiters je vraag stellen.
Ik weet niet hoe lang je rijdt, maar succes en vooral veel plezier met het rijden.

Princesspres

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 09:50

er is helaas geen makkkelijke snelle oplossing om zoiets voor elkaar te krirjgen.
het is een gevolg van een hele boel dingen.
het paard moet netjes ontspannen gaan lopen daarvoor heeft hij weer losse en sterke spieren nodig. een goed passend tuig en een ruiter die kan rijden en trainen.
ik ben bang dat als je op een manege pony rijd , je niet voldoende kan trainen om dat alleen voor elkaar te krijgen.
je bent dan vaak niet de enige die op die pony rijd en kan alles wat jij hebt opgebouwt , zo weer worden afgebroken door de volgende ruiter.
ook ben ik van mening dat als je veel op dezelfde pony rijd je ook gaat voelen wat het paard doet. (aanspannen, ontspannen) en waar het vandaan komt.

privelessen lijken mij op dit moment de beste oplossing.
heel veel succes en plezier ermee!

Kim_mie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 09:57

De basis: voorwaarts neerwaarts
Dit komt neer op: Je rijdt je paardje ontspannen aan je been (hij reageert op je hulpen) zodra het paardje goed aan je been is en jij geeft een ophouding zal hij je hand naar beneden volgen.

succes!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 10:33

Als je les hebt kun je hier gewoon steeds aandacht voor vragen in de les, geef aan waar je aan wilt werken, instructrice kan je veel gerichter tips geven dan wij omdat zij ziet wat er nog niet lukt. Dit is van achter de pc namelijk niet uit te leggen, en bovendien zoals eerder al aangegeven is hier al een hoop info over te vinden op bokt en de rest van internet.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 10:39

Neem idd les. Ga niet zelf aanmodderen :)
Paard moet eerst actief van achteren zijn. Dus goed aan de hulpen, en de achterhand eronder. PAs dan kunnen ze je hand gaan volgen naar beneden.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 16:30

jongens echt heel erg bedankt!!
prive lessen zijn op dit moment niet mogelijk omdat die ongv 25 euro per half uur zijn!
ik kan wel vragen of mijn instrukteur het 1 op 1 even goed wil uitleggen ik rijd al 7 jaar en nog lukt het niet! ik denk gewoon dat dat komt omdat als je groeps lessen hebt je het niet goed geleerd krijgt!
echt heel erg bedankt!!

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 17:12

Zoals al gezegd is aandacht aan vragen in de les. Als je dit aan je instructeur gaat vragen, dan wil hij dat vast wel even uitleggen :j !
En als je je pony goed rijdt, dan komt hij vanzelf je hand wel opzoeken!

Bente_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 17:36

aan de teugel, kan je niet zomaar uitleggen dat is bij elk paard verschillend, bij elk mens, daar kom je vanzelf achter.

maar de basis; voorwaarts neerwaarts.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 20:27

Je kunt je paard niet nageeflijk rijden door hier op de pc te kijken hoe het moet. Je moet gewoon het gevoel zelf ontwikkelen. En je zegt dat je ongeveer weet hoe het moet, maar het je nooit lukt. Dan weet je het toch niet, of ben ik gek? :')

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 20:35

Gevoel, gevoel, gevoel.

Bij niemand lukt het in een paar weken..
En bij meeste manege ponys is het relatief moeilijker.
Iedere ruiter begint zoals jij, maar je komt er wel écht!
Zoek een vzpony en neem priveles, leer je heuull veel van. Spreek uit ervaring, zie topic in onderschrift ;) Ik heb ook 8 jaar op de manier gereden zoals jij nu, en nu ben ik een stuk verder puur en alleen omdat ik anders ben gaan denken en gewoon gevoel ontwikkeld heb ervoor. Komt vanzelf bij jou ook :j

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 20:57

dankje!!
ik heb een verzorgpaardje net 2 maanden ongv.
en met hem gaat het heel goed gister reed die soms nagevelijk!
ik weet het niet maar mischien komt het omdat het een manege paard is en als je dan heb geoevend word het de les erna weer verpest!
heel erg bedankt en ik ga gewoon door oevenen! (ben ik al wel 7 jaar mee bezig)

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 20:59

In mijn topic, die pony kan ik nu sins 2 maanden een beetje fatsoenlijk rijden.. heeft me ook 8 maanden geduurt dus heb gedult ;)
Gewoon les nemen.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 21:03

Probeer vooral te blijven ontspannen. Nageeflijkheid is een teken van ontspanning, probeer dus niet teveel te forceren met je handen.
Rij je verzorgpony gewoon lekker actief door en probeer gewoon normaal contact te houden met je handen.
Veel figuren en overgangen rijden zodat je verzorgpaard lekker actief en soepel wordt.

Toch zou ik wel proberen les te krijgen als ik jou was, er kunnen zo veel oorzaken zijn waarom een paard niet nagefelijk is, die oorzaak moet wel eerst gevonden worden natuurlijk
Desnoods maar 1 keer per maand ofzo, kan je toch net een beetje stof tot nadenken geven waar je dan die 4 weken erna mee aan de slag kunt

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 21:10

xXEviIXx schreef:
jongens echt heel erg bedankt!!

ik kan wel vragen of mijn instrukteur het 1 op 1 even goed wil uitleggen ik rijd al 7 jaar en nog lukt het niet! ik denk gewoon dat dat komt omdat als je groeps lessen hebt je het niet goed geleerd krijgt!

Hier ben ik het niet mee eens. Ik heb bijna 20 jaar op een manege in een groepsles gereden, bijna elke week op een ander paard. Ik heb hier zo ontzettend veel van geleerd, daar heb ik nu nog profijt van. Als je instructrice je niet goed uit kan leggen hoe je nageeflijk kunt rijden, dat is het geen goede instructrice. Klinkt misschien hard, maar is wel zo.
Daarbij komt ook nog dat nageeflijk rijden een gevoel is, dat je moet leren. Ik heb op je hyves gekeken, en gezien dat je 13 jaar bent. Je rijdt zeven jaar schrijf je, wat dus betekent dat je op je 5e begonnen bent. Feit is dat je op zo'n jonge leeftijd dit soort dingen nog niet aan kunt leren, omdat je daar geestelijk en lichamelijk nog niet toe in staat bent. Geef het gewoon de tijd, je zult zien dat je het ineens wel goed kunt doen, of meer in de buurt kunt komen. Door er nu zoveel mee bezig te zijn, ga je onbewust toch meer spannen, en dan maak je het jezelf alleen maar moeilijker.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 07:05