.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 20:43

.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 27-09-23 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Cherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 21:10

Misschien kun je proberen dat als ze te snel gaat in de gelop dat je dan meteen probeerd stil te staan of dat je probeerd heel snel een kleine volte te maken..
Dat is bij mij wel gelukt.. Als na een aantal keer stilstaan het nog niet lukt moet je dat tijdens het longeren ook proberen.. Het paard heeft dan vanzelf door dat hij niet zo hard mag....

Veel succes

Cherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 21:10

Misschien kun je proberen dat als ze te snel gaat in de gelop dat je dan meteen probeerd stil te staan of dat je probeerd heel snel een kleine volte te maken..
Dat is bij mij wel gelukt.. Als na een aantal keer stilstaan het nog niet lukt moet je dat tijdens het longeren ook proberen.. Het paard heeft dan vanzelf door dat hij niet zo hard mag....

Veel succes

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Tips voor de galop verbeteren gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 21:14

Waarschijnlijk is op het moment haar achterhand nog te zwak, en kan ze daarom haar balans ook niet vinden. Dat kun je trainen door veel overgangen te rijden, gewoon in draf. Als het lukt ook in de galop.
Als dat in de bak niet lukt, zou je eventueel ook naar buiten kunnen gaan, en op een mooi lang recht stuk gaan galoperen. Daar kun je dan proberen om te gaan schakelen, zo train je haar ook. Heuveltjes nemen kan ook helpen.

Maar les is natuurlijk het beste. Denk er trouwens ook om dat je zelf ontspannen blijft zitten, ik wil dat zelf nog al eens vergeten als de galop lastig is. ;)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 21:20

.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 21:26

Ik heb laatst ook een merrie gereden met hetzelfde probleem.
Wat wij hebben gedaan, gewoon kilometers maken, longeren en vooral ook heel veel belonen op de stukken dat het goed gaat.
We hebben de snelheid van de galop in het begin maar even gelaten voor wat het was.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 21:30

Da's jammer dat je niet naar buiten kan!
Klinkt alsof het dan gewoon een kwestie van geduld is. Ik probeer zegmaar om in de hoeken te verzamelen, en zodra ik de lange zijde opkom in twee passen te zorgen dat ze weg is. Dan weer terugnemen etc.
Dat ze dan van de hoefslag afkom neem ik voor lief hoor. :+

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 21:38

.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 21:44

Oké, klinkt lastig. Ik denk toch gewoon veel galoperen, meer kun je niet doen. Mischien proberen kleine stukken te doen, dan train je ook. Maar niet minder gaan galoperen, alleen meer verdelen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 21:46

.

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 21:48

Probeer zelf recht te blijven zitten in de bochten en korte stukjes te gallopperen. Dat zij gelijk op de volte gaat is waarschijnlijk al aangeleerd gedrag. Dit mag je best streng corrigeren, door je binnenbeen en buitenteugel er echt op dat moment even goed aan te houden. En zelf de overgang naar draf te maken voordat zij af kan wenden. Vergeet vooral ook niet de goede stukjes te belonen en neem hier de tijd voor, het is waarschijnlijk een kracht/balans probleem.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 21:52

.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 00:21

Echt goed op je gat achteruit gaan zitten, buitentuigel erbij, binneteugel desnoods extreem openen, op geen van beide teugels trekken maar indien nodig wel even vragen en lossen en herhalen, goed ondersteunen met been (hoe meer ze onder je uitloopt hoe meer ondersteuning ze nodig heeft, been been en nog eens been dus), denk maar aan middengalop, en op een gegeven moment toch blijven galopperen.

Verder voldoende sterk blijven maken buiten de galop om en steeds zoeken naar een lichtheid van je hulpen!

Princesspres

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 11:05

wat bij mij heel erg geholpen heeft bij mijn paard:
als hij keihard gaat galoperen na het aanspringen , weer terug nemen en weer rustig proberen , gaat hij/zij weer bhader dan dat jij wilde , weer terug nemen.
geloof me ze vinden dat niet leuk en gaan heel snel rustiger aanspringen.
ook helpt het opnieu aanspringen met het sterker maken aan die kant.
misschien helpt longeren en veel overgangen op moeilijke kant om deze sterker te maken?

succes!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 15:18

.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 09:50

Ik heb hetzelfde probleem met een van onze paarden, denk ook datv het idd een kwestie van sterker maken van de achterhand is door veel overgangen te rijden en korte stukjes te galoperen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 13:06

.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 27-09-23 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 20:22

Allereerst is het belangrijk dat je zelf niet zo focust op de galop. Gewoon rijden, sterk maken. Veel overgangen, tempowisselingen, figuren rijden. Ook het halthouden en achteruit gaan regelmatig meepakken. En bv. oefeningen als: draf - halt - achteruit - draf in een redelijk tempo achter elkaar doen. Actief houden, niet klakkeloos dat rondje rijden.
En dan af en toe een paar pasjes galop meepakken. En weer terug, en doorrijden of het helemaal niet om die galop gaat. Meteen weer een figuur rijden o.i.d.

Maar focus vooral niet teveel, daar wordt jij gespannen van en dat merkt het paard. En dan wordt het één groot fiasco kan ik je uit eigen ervaring vertellen. :)
Iedereen zegt hier wel kilometers maken, maar zelf ben ik veel meer van een aantal korte stukjes. En soms tijdens het rijden ook gewoon eens geen galopje. Eerst sterk maken, dan komt die galop echt wel voor elkaar.

Het is verder jammer dat je niet naar buiten kan. Lekker rechtuit doet vaak ook erg goed.

Nog een kleine toevoeging. Je eigen houding is ook zeer belangrijk. Verder loopt een onervaren paard vaak beter als je hem zelf zijn balans laat zoeken. Zorg dat jij rustig en stabiel zit, blijf rechtop zitten, niet gaan hangen in de bochten. Want daar krijgt een paard nooit balans van. En niet teveel aan de teugels zitten. Gewoon lekker licht op contact, niet gaan lopen trekken en sturen. En echt, korte stukjes. Niet laten racen, gewoon rustig. Liever een half rondje in een rustige galop en de bocht door, dan 10 rondjes crossend en de hoeken afsnijdend.

Succes!

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 20:59

Christah schreef:
Allereerst is het belangrijk dat je zelf niet zo focust op de galop. Gewoon rijden, sterk maken. Veel overgangen, tempowisselingen, figuren rijden. Ook het halthouden en achteruit gaan regelmatig meepakken. En bv. oefeningen als: draf - halt - achteruit - draf in een redelijk tempo achter elkaar doen. Actief houden, niet klakkeloos dat rondje rijden.
En dan af en toe een paar pasjes galop meepakken. En weer terug, en doorrijden of het helemaal niet om die galop gaat. Meteen weer een figuur rijden o.i.d.

Maar focus vooral niet teveel, daar wordt jij gespannen van en dat merkt het paard. En dan wordt het één groot fiasco kan ik je uit eigen ervaring vertellen. :)
Iedereen zegt hier wel kilometers maken, maar zelf ben ik veel meer van een aantal korte stukjes. En soms tijdens het rijden ook gewoon eens geen galopje. Eerst sterk maken, dan komt die galop echt wel voor elkaar.

Mooi geschreven ;) en uitgelegd.
Ik herken het ook hoor :o ik ga onbewust me te veel over die galop zitten denken en dan lukt het niet meer.
Ik ben zelf ook bezig meer ontspannen aan te springen in galop.
Maar de galop is moeilijk bij een Fries, heb er zelf ook een dus ken het.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 15:56

.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 18:05

.

Vajari

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 18:56

Ja zo doe ik het ook, heel veel overgangen rijden, stap- halt- draf en heel soms vanuit de eerste hoek een galopje, halve bak door en weer terug naar draf voordat ik bij de volgende hoek ben...