Beter afwerken/Secuurder rijden; Tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SaskiaKur

Beter afwerken/Secuurder rijden; Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 19:28

Wie van jullie heeft vaker ook problemen dat ze moeite hebben met beter afwerken of secuurder rijden?

Mijn probleem is dit altijd geweest. Heeft iemand tips om dit thuis goed te oefenen? Of zal dit gewoon allees wedstrijdspanning zijn?

Graag hoor ik jullie verhalen hier ook in!

Kev

Re: Beter afwerken/Secuurder rijden; Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 19:30

Je proef heel goed leren, en dan precies opschrijven per onderdeel waarop je moet letten en dat dan in je hoofd oefenen! Dan ben je ook nog beter voorbereid en ben je waarschijnlijk wat minder zenuwachtig!
In de proef goed bedenken wat je moet gaan doen, zodat je je paard kan voorbereiden.

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 20:56

Ben het met Kev eens, als het thuis wel goed gaat en op wedstrijd niet dan is het naast zenuwen waarschijnlijk ook een stukje concentratie.

Princesspres

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 10:18

de oefening gewoon blijven oefenen , tot het je neus uitkomt.
en elke keer dat je hem rijd , proberen hem nog netter te rijden dan dat je daarvoor deed.
als deze dan goed gaat combineren met een andere oefening , tot die helemaal vlekkeloos gaat en dan de volgende erbij.
probeer eens een les of een half uurtje vrij rijden te filmen (door ene ander of de camra zo opstellen dat je de hele bak kunt zien en kijk het filmopje thuis.
ik vind dat je hier onwijs veel van leert.
uiteraard wel in combinatie met lessen.
als je intructeur of intructrice dan zegt dat je iets doet kan je dat veel makkelijker voor je halen omdat je dat zelf ook hebt gezien op de film.
succes

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 10:21

oefeningen opdelen. Niet A afwenden en wijken als 1 onderdeel zien, maar A afwenden, rechtstellen, wijken inzetten, etc. Daarbij kan wat Kev zegt heel goed helpen!
En gewoon focus houden, dat moet je leren, de 1 heeft het van zichzelf meer dan de ander, maar als je daar aandacht aan besteed wordt het sowieso beter.
Voor mij werkt het zo iig, oefeningen heel klein houden en daarop aandacht richten. Dan blijf ik secuur, anders gaat zo'n proef op in het grote geheel zeg maar.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 19:50

een camera is inderdaad heel goed, veel van mijn proeven worden opgenomen!
Daarnaast veel ervaring opdoen. Ik oefen de specifieke oefeningen juist niet zoals in de proef, omdat ik een paard heb dat erg meedenkt...

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 21:14

Hehe, das lastig he Kev. Ik oefen ook vooral in mijn hoofd. Metale verbeelding etc. Dan kan je vaak ook nóg bewuster kijken wat je doet, zou moeten doen etc, omdat je puur uitgaat van het goede gevoel en dan concentreert op hoe een oefening moet lopen. Dat neem ik dan mee op paard, amar dan zit zo´n oefening of specifiek lijntje oid al ingeslepen in mn hoofd.