Tinka en ik voor het eerst samen op bokt!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Tinka en ik voor het eerst samen op bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 19:14

Sinds eind mei rijd ik op Tinka, even een beeld hoe het er toen uitzag: Klik Nu, iets meer dan vier maanden later vond ik het toch een keer tijd worden om een topic te openen. ;)

Even wat info over Tinka en mij. Tinka heet officieel Ipsytinka (v. Casanova). Ze is een KWPN merrie uit 1990, wat haar nu dus 19 jaar maakt. Ik rij haar dus sinds eind mei. Het hele verhaal daarachter staat in dit topic.
Zelf heb ik nooit officieel rijles gehad. Gezien ik op dit moment op het punt zit 'hoe nu verder' ga ik binnenkort waarschijnlijk tweewekelijks lessen. Ik blijf wel zitten, weet me te redden maar qua houding is het niet je van het en ik vermoed dat het verschil met bovenstaande foto en de foto's hieronder het grootste verschil is wat ik zonder hulp kon doen. (neemt niet weg dat tips altijd welkom zijn ;) )

Tinka en ik zitten rond B niveau en zijn eigenlijk meer boscrossers dan dat we in de bak rijden.

Foto's zijn van 27-9 en van vandaag. Commentaar / kritiek / tips enzovoorts uiteraard welkom, maar let wel een beetje op de manier waarop alsjeblieft ;)

September:
Afbeelding
Drafje, ik moet erop letten dat ik wel contact hou met de mond. Tenzij ik nog wat was op wil hangen....

Afbeelding
Drafje

Afbeelding
Inzet volte

Afbeelding
Ook hier weer: Contact houden.

Afbeelding
Met de galop moet ik mijzelf langer gaan maken. Ik zat nog opgekropter, maar ik zit nog steeds voorover en mijn benen trek ik op.

Afbeelding
En weer een drafje. Hier is het duidelijk zichtbaar dat ik geen knik in mijn armen heb en ze meer moet dragen. Nu heb ik een keer de tip 'zweep achter je rug langs' gehad. Geen idee of het ook werkelijk werkt...

Afbeelding
Zelfde commentaar.

http://i25.photobucket.com/albums/c74/a ... wijken.jpg
Pasje poging tot wijken.

Afbeelding

http://i25.photobucket.com/albums/c74/a ... ijden3.jpg
Galop, opstijgen... :+

Afbeelding
Weer een diagonaaltje.

Afbeelding
En nog een pasje wijken.

:evaw:

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 19:24

Ik vind het een leuke pony!
Probeer nog wat meer de activiteit eruit te rijden. Want ze loopt misschien wel mooi door, maar zo ziet het er op de foto's niet. Ook die knik in je armen moet je aan denken! Maar verder, heel netjes! :)

12sterre34

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 19:25

Het eerste wat me opvalt is dat ze niet over de rug loopt en in de verkeerde galop zit. Niet aanvallend bedoeld maar als je haar al sinds mei rijdt en ze gaat nog steeds in de verkeerde galop.. :(:) Voor haar lijkt het me fijner als je een bijzetter eraan hangt of haar meer over de rug rijd omdat ze nu constant haar rug wegdrukt. Zoals je zelf ook al zegt: probeer je ellebogen wat meer te knikken en je handen meer voor je te houden!

Kim_mie

Re: Tinka en ik voor het eerst samen op bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 10:07

Probeer inderdaad meer contact te houden met de mond en je ellebogen goed te buigen en naast je lichaam te dragen.
Verder bij de foto van het wijken valt je paardje helemaal weg over de buitenschouder.

Veel succes samen!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 10:18

Ik ben het op zich eens met het eerder gegeven commentaar, ik zie ook een pony met weinig ruggebruik in het werk. Ik zou er alleen geen bijzet aanhangen zoals Sterre adviseert, daarmee dwing je de pony in een houding en het is juist de bedoeling dat ze doordat jij haar voldoende voorwaarts rijdt ze vanzelf meer jouw hand op gaat zoeken. Je moet haar veel ronder instellen ze drukt nu haar neus eruit en daarmee drukt ze ook haar rug weg. Je moet dus veel meer dan je nu doet de achterhand activeren en dat kan alleen door overgangen en schijnovergangen te rijden. Goed idee dat je les gaat nemen, want daarmee zul je zien dat je echt verder gaat komen. Want ook voor boscrossen is een zekere dressuurmatige basis handig en zelfs noodzakelijk.

armlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 13:14

Geen bijzet! daar heb jij (en misschien de pony ook) geen ervaring mee (denk ik)
Denk aan de knik bij je ellebogen, handen meer dragen, teugels komen daardoor met iets meer spanning/contact met de mond.
Maar denk ook aan je voeten, je hakken zijn, voor zover ik zie, mooi naar beneden, maar nu alleen je tenen nog ;)
kapstok :P oftewel, tenen niet naar buiten drukken.
En om de pony wat meer over de rug te laten lopen, en meer gesloten te laten lopen, voorwaarts drijven, maar van voren tegenhouden, maar dat zal je bij de les dan wel uitgelegt worden ;)
veel succes en plezier

_Marianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 21:24

Eerst en vooral: prachtig paard!
Rijtechnisch vind ik het nogal moeilijk te oordelen aangezien de foto's van op een relatief lange afstand getrokken zijn en ze niet al te scherp zie. Op enkele foto's zie ik wel dat je je armen volledig strekt, zorg dat deze ook ontspannen zijn tegen je lichaam en er een plooi is.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 20:37

Mag ik vragen waarom je met sporen rijdt? Als je weinig rijervaring hebt, is vaak je zit ook niet goed ontwikkeld, wat deze foto's ook weer duidelijk laten zien, en is de kans groot dat je bij het doorzitten en in galop erg klemt met je benen. Dan zit je hem dus elke keer erg te prikken...

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 21:36

Iedereen bedankt, had gehoopt eerder te kunnen reageren, maar schoot er bij tussen...

Ambrasoft: Klopt, ben nu bezig met tempowisselingen rijden en nu wordt haar achterhand al wat actiever. Mag nog steeds meer, maar het begin is er gelukkig :)

12sterre34: Verkeerde galop klopt ook, vooral op links springt ze verkeerd aan. Rechtergalop wil wel. Heb ondertussen de tip van mijn instructrice gekregen om door middel van een balkje haar in de goede galop te laten springen. Punt is dat ze constant verkeerd aanspringt, ook met de juiste hulpen. Maar we gaan eraan werken.
Wat betreft de bijzet: Daar begin ik niet aan, Tinka is nu 19 en bovendien vind ik het niet nodig + dat ik er geen ervaring mee heb + dat Tinka mijn eigen paard niet is :)

Kim_mie: Klopt ook, bovendien pakt ze haar achterhand niet mee. Als je tips hebt hoor ik ze graag :)

SusanH: Wat ruggebruik betreft heb ik hulp gevraagd hoe dat beter kan. Het scheelt al veel dat ze haar neus niet helemaal in de lucht zet. Ondertussen zijn we bezig met ronder te rijden en dat heeft zijn tijd nodig, maar we blijven oefenen :)

armlou: Wat rijden betreft zie bovenstaande, houding klopt wat je zegt. Alleen mogen naar mijn eigen idee mijn hakken nog wel wat lager. Handen en ellebogen let ik ook meer op ondertussen.

_Marianne_: Zie bovenstaande :)

kleinvosje: Met galop klem ik (gelukkig) niet. Met sporen rijden is in overleg gegaan met de eigenaresse. Bovendien reageert Tinka dan ook wat beter. Heb het idee dat ze wat 'hulplui' is. Komt wellicht ook doordat er ook jonge kinderen op haar les hebben. Overigens heb ik mijn sporen met buitenritten af, omdat ik nog moeite heb met de snelheid die ze dan maakt.

Geloof dat ik nu iedereen gehad heb :)

kaas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 21:37

Heel offtopic maar, is dit in Hijken?

pony85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 11:37

Netjes en mooie pony.!

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 18:55

Ik vind het een leuk paardje. Maar ik denk wel dat het heel verstandig is dat je les gaat nemen, op deze manier gebruikt je paardje haar rug niet en loopt ze totaal niet ontspannen. Probeer die ontspanning erin te krijgen en te zorgen dat je haar van achter naar voren rijdt. Ik vind het wel goed dat je niet in haar mond gaat zitten prutsen.
Over je sporen, ook al klem je niet een been wat niet stil ligt kan ook al hinderen. Als je paard niet goed reageert op de hulpen kun je dat eruit krijgen door consequent te zijn met je hulpen. Dus been - reageert ze niet - been + tikje. Als je dit volhoudt dan gaat ze snel de link leggen. Probeer ook veel tempowisseling en schijnovergangen te rijden om haar actief te houden.
Het 'wijken' wat jij benoemt op de foto is meer een paard dat schuin over zijn schouder wegloopt. Jullie zijn er duidelijk nog niet aan toe.
Let verder op je armen, je rug en de ligging van je benen.
Met les kom je er wel hoor :)
Verder zijn de foto's van ver weg genomen en is de kwaliteit niet echt super, probeer daar de volgende keer rekening mee te houden.
Ik hoop dat je er iets aan hebt!
Succes.