Lesopzet, feedback?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Lesopzet, feedback?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 14:39

Ik ben bezig met een lesopzet voor m'n interne manege opleiding tot junior instructor. Voordat ik dit met m'n begeleider ga bespreken zou ik graag wat feedback van jullie als Bokkers willen hebben :o

De les is met een aantal meiden die ik halfgevorderd tot gevorderd zou willen noemen.
Het is mij de laatste weken opgevallen dat ze vrij streng zijn met hun handen of te onrustig. Ik wil hier graag aan gaan werken met ze morgen.

Mijn lesopzet tot nu toe:

Les opzet

Problemen:
Veel meiden zijn of te streng met hun handen of te onrustig. Ze geven hierdoor tegenstrijdige informatie door aan het paard.

Achtergrond informatie: paard wijkt voor druk, in de mond kan het tegen druk in werken. Als je te streng bent met de handen gaat het paard vaak op je handen lopen in plaats van op z'n eigen benen, of gaat je tegenwerken.

Oplossingen:
Eerst de paarden loswerken, voorwaarts maken, voor het been krijgen, nageeflijkheid is nog niet van belang, dat moet komen uit ontspanning. Werken naar een neutrale zit waar er zo weinig mogelijk informatie wordt gegeven aan het paard.

Dan, 'zitles':
Teugels in een knoop, proberen met de rest van je lichaam te sturen. Hoe hou je balans zonder de hulp van de teugels. Armen losjes laten hangen langs het lichaam.

Vragen en observaties:
Hoe is de balans zonder teugels (vooral tijdens het lichtrijden)? Waarom denk je de teugels zoveel nodig te hebben, te weinig vertrouwen in wat het paard gaat doen? Hoe kun je voelen wanneer het paard 'iets engs' gaat doen?

Dat is het tot nu toe. Hebben jullie op of aanmerkingen? Of iets toe te voegen? Hoe kan ik het beste sommige dingen uitleggen? Ik hoor het heel erg graag!

chrisje_83

Re: Lesopzet, feedback?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:36

Hoe doe je de zitles? Iedereen tegelijk "onbestuurbaar" of pak je iedereen even apart op een volte o.i.d. om hier verder op in te gaan?

Hoe wil je de paarden loswerken en voor het been maken?

armlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 13:18

phormicola schreef:
Oplossingen:
Eerst de paarden loswerken, voorwaarts maken, voor het been krijgen, nageeflijkheid is nog niet van belang, dat moet komen uit ontspanning. Werken naar een neutrale zit waar er zo weinig mogelijk informatie wordt gegeven aan het paard.
in wat het paard gaat doen? Hoe kun je voelen wanneer het paard 'iets engs' gaat doen?

Ook veel overgangen laten rijden ;)
zelfs zonder teugels, stap draf en halthouden.
dit kan (als het een grotere groep is) ieder appart, dus wanneer iedereen op het midden staat, 1 iemand op de hoefslag laten rijden.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 09:53

Nou ik heb de les gedaan en het ging hartstikke goed volgens m'n begeleider. Ik ben nu drie jaar instructrice maar ben nu voor het eerst een soort van opleiding aan het volgen. Was wel ff wennen dat er iemand in de bak aan het observeren was. Had meteen minder zelfvertrouwen! Maar hij was blij met de les. Heel erg bedankt allemaal :)

Devaney2009

Re: Lesopzet, feedback?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 11:09

Is dit een manegeles of met eigen paarden?