schudden met hoofd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tientjeblij

schudden met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 12:14

Ik weet het even niet meer, mijn paard schud ontzettend met haar hoofd tijden het rijden, dit doet ze alleen als ik met bit rijd, zonder bit schudt ze niet en volgt ze mijn hand. Met bit wil ze niet zakken en begint ze ontzetten te kauwen, te schudden en soms ook te knarsetanden. Ze houd der hoofd niet langer dan 2 seconden op dezelfde plek en ze laat duidelijk merken dat ze het niet fijn vind. (ze schud alleen als er druk op het bit komt)

Het kan niet aan haar gebit liggen, 2 weken geleden is de tandarts geweest en die heeft der haken weggevijld en der wolfstandjes getrokken.

Ook heeft ze al een halfjaar dikke klieren (achter haar kaak) ik heb toen aan de veearts gevraagd wat dat was, maar hij zei dat het niks was. Ze zijn nog steeds dik en je mag er niet echt aankomen, ik heb het idee dat ze last van der oren heeft of dat ze zich druk maakt dat ze niet kan slikken met bit in.

Een paar maanden terug is ook de osteophaat geweest en is der zadel nagekeken. Wel merk ik de laatste tijd protest bij het aanspringen in galop, vandaag gaf ze een bok, maar ze legt ook vaak der oren in der nek. Ook valt ze vaak naar binnen en lukt het me bijna niet om der met mijn benen te sturen.

Ik weet dus in ieder geval zeker dat het niet haar gebit is, de rest weet ik niet zeker. Heeft iemand dit ook meegemaakt en kan je een osteophaat, fysio, goede dierenarts (provincie noord/ zuidholland) aanbevelen?

Alvast bedankt.
Laatst bijgewerkt door Tientjeblij op 11-10-09 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: schudden met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 12:15

Nou?

Als je paard het aangeeft is het niet zo moeilijk lijkt mij :) Bitloos rijden dus. Je paard accepteerd het bit niet. En bitloos volgt ze je hand mooi. What's the problem ? :)

Tientjeblij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 12:17

het probleem is dat er denk ik meer aan de hand is, vanwege die dikke klieren, ik zat ook al aan een myler bit te denken, heeft iemand daar ervaring mee??
Oh ja, ik vergeet er nog iets bij te melden, ze briest ontzettend veel tijdens het rijden,

peetro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 12:19

Lijkt mij inderdaad dat het toch aan het bit ligt als je er met bitloos geen last van hebt.
Als je toch met bit wilt rijden, misschien een keertje een ander bit proberen ?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 12:21

peetro schreef:
Lijkt mij inderdaad dat het toch aan het bit ligt als je er met bitloos geen last van hebt.
Als je toch met bit wilt rijden, misschien een keertje een ander bit proberen ?

Het paard geeft denk ik duidelijk aan dat hij het bit niks vind. Ik zou er niet tegen in gaan. :)

Tientjeblij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 12:22

heb ik ook al gedaan idd, ze reageerd nog het beste op een enkelgebroken bit, maar ze blijft schudden, ik lees allemaal dingen op het internet over oormijt. ik geloof dat het vanalles kan betekenen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 12:38

tienus_amigo schreef:
Ik weet het even niet meer, mijn paard schud ontzettend met haar hoofd tijden het rijden, dit doet ze alleen als ik met bit rijd, zonder bit schudt ze niet en volgt ze mijn hand. Met bit wil ze niet zakken en begint ze ontzetten te kauwen, te schudden en soms ook te knarsetanden. Ze houd der hoofd niet langer dan 2 seconden op dezelfde plek en ze laat duidelijk merken dat ze het niet fijn vind. (ze schud alleen als er druk op het bit komt).

Lijkt me duidelijk wat de oorzaak is.

Er is ook geen reden meer om te moeten rijden met bit, aangezien alle disciplines toegankelijk zijn ook voor bitloze combinaties, alleen dressuur nog niet, dat komt in het voorjaar van 2010 dus nog éventjes geduld.

Simpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 12:40

gewoon even de tandarts laten komen, misschien zit daar het probleem

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 12:40

Arabesk : Zei ik ook. Met andere woorden, dat paardje voelt zich 10x beter zonder bit als met :)

Tientjeblij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 12:42

tandarts is 2 weken geleden geweest, dat is het dus niet, maar die klieren zitten me niet lekker

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 12:45

ga bitloos rijden en laat er eens een andere da naar kijken.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 19:12

Lijkt mij ook duidelijk. Lekker zonder bit gaan rijden.

Cherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 20:15

Ik denk dat het dan aan het bit licht..
Als ze het met bit wel doet en zonder niet.. Lijkt dat me het logischt...

Tientjeblij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 20:20

feit blijft dat ze dit eerst niet deed, een paard komt toch niet ineens zomaar in verzet, er moet denk ik toch meer aan de hand zijn, ook vanwege dat vele briezen en haar klieren

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 20:23

Hoe rijdt je haar? Dikke uitpuilende klieren zie je ook veel bij paarden die diep en rond gereden worden.

Tientjeblij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 20:26

ik kan je zeggen dat aan de teugel rijden zowat niet lukt, laat staan te diep en te rond. Ik ben al blij als ze ontspant en mijn hand opzoekt maar dat wil al niet lukken, zodra ik mijn teugels op maat maak zakt ze wel, in het begin loopt ze normaal in de stap, en als ik dan begin te draven begint het geschud, als ik na het draven weer naar de stap overga blijft ze schudden, ze knabbelt dan veel op het bit en het lijkt alsof ze der hoofd niet op 1 plaats kan houden, ik probeer der dan voorwaarts te rijden maar vaak resulteert dit in een schrikreactie op mijn been.
ik bedenk me net nog wat, als ik aan het draven ben (en ze loopt in het begin soms goed in de draf) als ze dan goed loopt en ik ontspan mijn hand dan gata ze steeds harder, als ik der dan terugneem (met stem en lichte druk) krijg ik ook protest. In het begin gaat het dus redelijk, na ongeveer een kwartiertje ofzoiets wordt ze steeds onrustiger. Nu weet ik dat er een verbinding zit tussen de mond en de oren, maar dit zou op een gegeven moment toch wel over moeten gaan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 04:55

wanneer is dat schudden begonnen??? voor of nadat die tandarts geweest is?
door die dikke klieren kan ze misschien niet afbuigen en doet dat pijn,dus dan heb je al 1 reden voor het schudden.
kun je een foto maken van die dikke klieren?

het hoeft niet iets medisch te zijn,misschien zet je jezelf wel vast ergens?
krijg je wel goed les?

Tientjeblij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 06:41

Toen ik dit paard net had bokte ze me er steeds af na het opstappen, ik ben toen met martingaal gaan rijden. Toen ik er genoeg vertrouwen in had heb ik die martingaal afgedaan, sinds ik zonder martingaal rijd, (ong 2 maanden, de tandarts is 2 weken geleden geweest) schud ze, maar ze brieste voorheen al wel veel, en ze had ook al dikke klieren, ik ga even zoeken of ik een duidelijke foto heb, anders maak ik hem.

een wat oudere foto, het is nu iets minder dik
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 08:36

ik zie het ja,lijkt me toch wel dat als dit paard afgebogen lopen moet er dus in de keel wat in de knel komt waardoor slikken niet meer wil en ze daarom gaat schudden om daar vanaf te komen.

zou anders een andere veearts opzoeken dei wil kijken of er iets mis is wat het schudden evroorzaakt,misschien is ze allergisch voor strooisel in de stal of stof in het ruwvoer?
staat ze op stal?
is het in het weideseizoen wat beter geweest?

anuschkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 08:45

Het zou inderdaad door het bit kunnen komen, maar ik heb eerder het idee dat het door scheefheid komt. Kijk hier eens op de website van paard en recht http://www.paardenrecht.org/asp/content ... umentID=82 Ik heb het idee dat jij wel een aantal dingen terug zal vinden waar jij op dit moment mee te kampen hebt.

wat betreft die klieren, mijn paard krijgt daar last van als het gras kort is en ze dus de hele dag hele kleine hapjes neemt en maar weinig binnenkrijgt. Het zijn (bij mij in ieder geval) overbelaste kauwspieren/speekselklieren.

Tientjeblij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 08:47

je slaat de spijker op zijn kop ellepel, zo lijkt het inderdaad ja, ze schuimt/kwijlt ook veel, ze schuimt ook zonder bit,
Ze staat wel op stal, ze heeft zomers steeds de hele dag op het land gestaan, en nu staat ze overdag een paar uurtjes in de paddock. in haar stal staat ze op stro, ze krijgen kuil, hooi en brok, allergisch ergens voor zou dus kunnen,

ik kom ook veel punten tegen die in het rijtje staan van paarden die scheef zijn, namelijk
Typische problemen en verschijnselen bij een niet-recht gericht paard zijn o.a.:

Naar één kant buigen en de andere kant moeilijk
Ongelijke teugeldruk
Niet vierkant halthouden
Het hoofd dat verkeerd kantelt (soms)
Schudden met het hoofd
Schuin achterwaarts gaan
Niet voorwaarts zijn
Tandenknarsen

maar hoe krijg je haar dan weer recht?? welke oefeningen zijn daarvoor belangrijk?

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 09:19

Heb je er al een ostheopaat bij gehad die haar helemaal heeft nagelopen? Een oud stalgenoot van mij, haar paard schudde ook veel met het hoofd, bleek in zijn hals en rug helemaal vast te zitten waar hij last van had. Als je pony niet lekker los in zijn lichaam zit kan hij nooit makkelijk inbuigen, het schuin achterwaarts gaan zie je dan ook heel vaak! Je zegt dat er ook protest is in galop, ook dat kan een gevolg zijn van een zere rug/hals/achterhand.
Ik zou zeggen, een ostheopaat erbij!

En zonder bit kan natuurlijk sowieso noot kwaad, als ze dan zoveel beter loopt, dan zou ik dat sowieso aanhouden :)

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 09:28

les nemen van een instructrice die bekend is met het rechtrichten.
Er staat een heel lijstje op de site van paardenrecht.

tienus_amigo schreef:
je slaat de spijker op zijn kop ellepel, zo lijkt het inderdaad ja, ze schuimt/kwijlt ook veel, ze schuimt ook zonder bit,
Ze staat wel op stal, ze heeft zomers steeds de hele dag op het land gestaan, en nu staat ze overdag een paar uurtjes in de paddock. in haar stal staat ze op stro, ze krijgen kuil, hooi en brok, allergisch ergens voor zou dus kunnen,

ik kom ook veel punten tegen die in het rijtje staan van paarden die scheef zijn, namelijk
Typische problemen en verschijnselen bij een niet-recht gericht paard zijn o.a.:

Naar één kant buigen en de andere kant moeilijk
Ongelijke teugeldruk
Niet vierkant halthouden
Het hoofd dat verkeerd kantelt (soms)
Schudden met het hoofd
Schuin achterwaarts gaan
Niet voorwaarts zijn
Tandenknarsen

maar hoe krijg je haar dan weer recht?? welke oefeningen zijn daarvoor belangrijk?

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 14:55

Is het land waar je paard op stond/staat bemest met varkensmest? Daar zou ook nog een oorzaak kunnen liggen wat betreft de dikke klieren, iets waar je niet gelijk aan denkt :)*

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 09:11

lees dit es door:
http://www.dierenklinieklemmer.nl/page3 ... htzak.html

misschien toch een ideetje om een arts de boel es goed te laten nakijken?
en als jouw arts zegt dat er niks is dan zou ik naar een ander gaan.
die zakken zijn overvuld,en dat is niet goed.
paard geeft duidelijk aan dat er problemen zijn door te schudden,te kwijlen,en protesteren