sterke kant tegen slechte kant

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Auks

sterke kant tegen slechte kant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 19:53

Drifandi is tijdens het buitenrijden vaak sterk geneigd om links op het pad te lopen en liefst er naast zelfs.
Ik heb mijn juf gevraagd tijdens de les waar dat aan kan liggen, natuurlijk iets wat ik doe…
Zij gaf aan dat ik vast altijd met buitenrijden op hetzelfde been lichtrij…
Vandaag heb ik dat eens getest en inderdaad.
Hij gaat draven en gooit mij automatisch iedere keer steevast op hetzelfde been omhoog.
Als ik dan bewust op het andere been ga lichtrijden gooit hij er even een paar pasjes swein tussendoor zodat als hij weer gaat draven ik weer op het vaste been lichtrij.
En zo is het dus gekomen…. Duhhh dat is gek….
Oftewel ik heb er met buitenrijden weer een nieuwe taak bij…. Afwisselen.
Hoe doen jullie dat met buitenrijden wisselen jullie af? Of letten jullie er niet op?

Auks

midgie

Re: sterke kant tegen slechte kant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 09:27

Het paard gaat buiten in zijn eigen balans lopen en daarom kan jij beter op het ene been lichtrijden dan het andere.
Wat je kan doen is het paard gaan rechtrichten in de bak , dus werken aan stelling en buiging en het achter been naar het zwaarte punt toe trainen, daar kun je buiten ook heel goed gebruik van maken, als je weet hoeveel stelling en buiging het paard moet nemen om het achterbeen naar het zwaarte punt te krijgen kun je buiten ook werken aan stelling en buiging als je rechtuit rijd, je kan dat heel goed leren vanaf de grond, want dan kun je zien wat er gebeurd met het achterbeen en waar het geplaatst word als jij stelling en buiging vraagt, ook je eigen zit is heel belangrijk.
Maar je instructrice zou jou dit ook hebben moeten kunnen vertellen,
Je kan blijven wisselen wat je wil van been , maar daar word je paard niet rechter van, juist forceer je vaak dingen waardoor het paard zijn rug vast zet en dus blessures in zijn rug of benen kan krijgen, maar nogmaals , je instructrice kan jou hier bij helpen, zij moet die techniek weten over te brengen naar jou en jij weer naar je paardje.