Ik heb al eerder een topic geplaatst over me probleem, maar daaruit zijn niet de oplossingen gevonden. Vandaar dat ik het nu maar weer wil aankondigen.
Ik heb een 5-jarige merrie sinds 3 maanden. Alles gaat gewoon heel erg goed, en ze is zo mak als een lammetje. Me zusje kan er zo op weg rijden, draven alles gaat gewoon goed.
Soms de gekte in de kop, maar oke, daar ben je 5 voor. Er is alleen 1 probleem. Het opstappen.
Ik kan ten 1e niet gewoon normaal in de bak opstappen, dan is het echt feest .. Ze staat dan niet stil, begint de huppen en als ik er dan eenmaal op zit dan is het bokken, huppen, bokjes geven etc.
Daarom stap ik in het gangpad op van de stal. Dat is een groot breed gangpad waar ik makkelijk kan opstappen.
De ene keer gaat het wel goed de andere keer niet. Het opstappen in het gangpad gaat al beter. Ik ga zitten. Dat is al een + punt.
Maar als ik begin aan te drijven om haar naar voren te laten gaan, dan is het soms mis. Begint ze vooruit te lopen als .... je wilt niet weten wat, en begint ze te huppen en zich helemaal gespannen te maken. Als ik dan 1 andere beweging in het zadel maak, dan begint ze weg te rennen.
Weten jullie misschien een oplossing? Sorry voor mijn lange, en misschien onduidelijke verhaal!
. Probeer eens een paar keer goed diep adem te halen voordat je erop gaat zitten, even helemaal ontspannen. Laat je paard vast houden door iemand, bij voorkeur met een bitstukje met longeerlijn eraan. Verlang van je paard dat het gewoon absoluut stil blijft staan, dus als je voelt dat ze wil gaan hupsen, ga je niet helemaal zitten, maar blijf je gewoon in de beugel staan, aan en kant van haar lichaam. Dat zal ze niet prettig vinden, en er dan hopelijk mee ophouden. Dit werkt natuurlijk alleen als je een goede hulp naast je hebt, en bij een goed passend zadel. Ga ook zacht in je zadel zitten!
Succes!