Orion @ work in de les.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

miss_lizje

Orion @ work in de les.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 15:44

Hallo bokkers,

Vandaag had ik les met mijn nieuwe paard Orion.
Ging wel goed maar de spierpijn van de inspanning ga ik nu wel voelen.

Paspoortje Orion.

Naam: Orion.
Leeftijd: 13 jaar.
Niveau: Wij rijden B. En Orion is mijn leermeester.
Schofthoogte: 1,72 meter.
Ras: Tuigpaard.

Op dit moment ben ik bezig met mijn houding en zijn vertrouwen voor me te winnen met rijden. Hij is snel afgeleid en neemt me bij de korte zijde van de A graag in de maling :+ . Waar we deze les mee bezig zijn geweest is tempo. Hij wil nog wel eens onder mij vandaan lopen.

Instap foto's heb ik niet aangezien mijn moeder voor mij les had. (vandaag dat hij al bezweet was) We hebben beide een halfuur prive les gehad.

Nou genoeg gepraat hier zijn de foto's.

1. moet rechter zitten en hakken :o .
Afbeelding

2. opweg naar het enge hoekje :+ mijn houding moet veel beter.
Afbeelding

3. en soms verlies ik de overmacht en krijg je dit. (heel hard draven en niet door de hoek willen).
Afbeelding

4. Hakken en rechtop _-:(
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7. Houding mag beter(vest vertekend wel).
Afbeelding

8. En na al die tijd muntjes zoeken kan je ook overdreven omhoog kijken :+ .
Afbeelding

Mijn eigen punten:

* schouders naar achteren.
* hakken uitdrukken.
* normaal hoofd recht.(niet muntjes zoeken of sterren kijken)
* handen mogen wat hoger.

Tips/Commetaar is welkom wil graag leren.

Groetjes, van mij en Orion

Drrrassic

Re: Orion @ work in de les.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 15:46

Ik zou ook op je tenen letten.. Dat die naar je paard wijzen.
Naja, dit heb ik in ieder geval altijd geleerd :P

Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 15:48

Allereerst, leuk dat je samen met je moeder op je paard rijd :)!

Zoals je al zelf zegt mag je je handen wel wat meer omhoog doen.
Op de laatste foto vind ik dat je je onderarm wel wat meer naar voren mag houden
Je zegt dat je werkt aan het tempo, maar op de foto's vind ik het een beetje onduidelijk om te zien of het tempo echt snel is,
wel fijn dat je les krijgt :)

verder een leuke compi! veel plezier

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 15:50

Poeh, pittig paard lijkt mij. Wat mij opvalt is dat hij een beetje met zijn hoofd naar binnen knikt. En ik denk de beugels 1 gaatje langer dan ziet het er mooier uit. Een indrukwekkend paard en veel rijplezier met z'n allen.

xShanice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 15:54

hee!

het gaat steeds beter hé! :) idd je tenen en met die hoek gaat wel over, je kan ook voltes maken bij de A en dan verkleinen en vergroten dan moet het vast wel lukken denk ik, was met Maccie ook die vond het trappetje bij het juryhokje doodeng en heb ik dat ook gedaan en na een tijdje was het niet meer zo eng :)
ik zie je wel weer op stal! :D

xx. :+:

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 15:56

Dankjullie wel!

Idd mogen me tenen nog wat meer naarbinnen. Het was eerst echt dramatisch (bijnaam pipo) en is al wat verbeterd, maar mag nog wel wat meer naarbinnen idd.

Tempo is idd moeilijk te zien vanaf foto's. Het ene moment is hij goed op mij afgestemd maar ineens is dat weer anders. Dan gaat hij hard onder me vandaan draven wat ik moeilijk vind om terug te rijden.
Moet er wel aan wennen om elke week prive les te krijgen van een half uur. deed eerder wel lessen maar altijd met zijn 2en. Nu is het echt zweten geblazen :o

Gaatje langer zou wel kunnen, als ik hem eerst goed onder controle kan houden zodat ik goed kan zitten. Op dit moment gaat met langere beugels nog moeilijk. Het is wel de bedoeling dat ze een gaatje langer gaan idd.

Jep shanice hebben we vandaag zeker veel gedaan daar, hielp uiteindelijk wel. :D Tot zo op stal.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 23:49

Spierpijn is onderhand heel erg in mijn been :+ hoop dat ik er morgen nog op kan komen.

@ wendy: wat leuk dat je hem kent :D.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 00:00

Wat een leukerd heb jij zeg! Ik vind zijn hoofdhouding op vrijwel alle foto's heel netjes, houden zo!
Je beugels lijken alleen scheef te zitten? Links lijkt langer dan rechts :)

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 08:47

De beugel riemen zijn niet helemaal gelijk meer, maar verscheeld net geen gaatje. Is erg irritant maar vind het zonde om er een gaatje bij te doen. Ze worden elke keer gewisseld en we stappen beide kanten op.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 10:46

miss_lizje schreef:
De beugel riemen zijn niet helemaal gelijk meer, maar verscheeld net geen gaatje. Is erg irritant maar vind het zonde om er een gaatje bij te doen. Ze worden elke keer gewisseld en we stappen beide kanten op.

Ooooh erg irritant ja! Wel slimme oplossing ;) Misschien kunnen jullie er aan een kant een blokje in doen?

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 12:28

Blokje zou met gewoone beugels wel gaan. Het dubbel symetrisch hef je die werking op is me verteld. Moet me er maar bij neerleggen dat het nooit helemaal gelijk zal zijn.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 06:42

Hee lizette,

Gaat steeds beter, komt allemaal wel goed :D ! Jullie moeten nog aan elkaar wennen! & met lessen komt het vast en zeker allemaal goed!

Moet even wat commentaar geven, want anders wordt mijn bericht verwijderd :+

maar ik zie vaak dat je je handen ongelijk heb! hou ze netjes naast elkaar en rechtop zitten :D !
Je mag wel met wat meer trots erop zitten, hij is van JOU!
dus beetje pronken ermee mag wel :P hahah !

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 14:17

Hahahaha montaan je heb gelijk. Zal er zeker op gaan letten. Moet veeeel trotser gaan zitten op MIJN kanon :+ .

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 19:53

Moderatoropmerking:
Ik heb net enkele reacties verwijderd die niet voldoen aan de regels van RT-HAW. Letten jullie er op om volgens de regels te reageren?

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 18:02

Na die les(en nu ik terug denk in de les zelf ook wel een beetje) hield hij links een beetje vast. waarschijnlijk hebben we de oorzaak gevonden! Arm paard :(:) het zadel bleek aan 1 kant een beetje scheef te zijn en moet worden opgevult. Hopelijk gaat het hierna beter met links loslaten ect.

_AJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 09:37

Een goede houding van het paard begint bij een goede houding van de ruiter. Hoe kan je van je paard verwachten dat hij zijn best doet als jij dat niet doet... Waarom zou jou paard zijn hoofd netjes moeten houden, wanneer jij dat niet doet...

Probeer dus erg op je houding te letten, ik zie op bijna alle foto's dat je je ellebogen helemaal strekt en je polsen daarbij naar beneden drukt. Kan het zijn dat hij wel eens zwaar wordt in de hand? Probeer dus erg op je ellebogen te letten, dat je ze net zo houd als je rechterarm op foto 5...

Op alle foto's lijk je ook naar voren te vallen. Zorg dat je hoofd in dezelfde loodlijn zit als je rug, je bekken en je voeten. Dat je eigenlijk zo een lijntje kan trekken van je hoofd, door je bekken en naar je voeten toe. Op dt moment is dat lijntje naar voren... Trek je schouderbladen hierdoor naar achteren, kijk naar voren (en niet naar je paard --> je moet het voelen, niet zien!)

Op foto 3 zie je dat hij idd een loopje met je neemt, heel hard draven en niet meer door de hoek te krijgen is... Maar als je goed kijkt naar de foto, dan zie je dat je zelf schuin zit, je rechterhand tegen de hals (dat is goed! --> begrenzing), je kan ook zien dat zijn hoofd netjes naar links toe gaat... Maar wat doet je rechterbeen? Jou paard gaat met zijn buik en billen naar rechts en jij laat dat toe door je been van je paard af te halen... Je begrenst hem hier niet meer, en laat toe dat hij harder loopt dan je eigenlijk zou willen.. Probeer dus niet je been van je paard af te halen (ook al loopt hij harder dan je zou willen)

Als je nog meer tips wil hebben, hoor ik het graag via de PB.

Veel succes nog verder! (Leuk paardje!)

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 19:47

Dankje wel voor de tips.
Hij kan erg in mijn handen gaan hangen waardoor ik mijn armhouding verander door zijn druk. Zeer fout en ben er mee bezig het te verbeteren.
De reden waarom ik een beetje schuin zit kwan ook van het zadel zoals eerder vermeld.(op meedere foto;s zit ik wat schuin of probeerde het zadel recht te houden) Dat is gelukkig nu opgelost. (opgevuld).
Ik ga zeker aan de punten werken die je heb genoemd.
Nogmaals erg bedankt! Van dit soort berichten kan ik leren +:)+

_AJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 22:37

miss_lizje schreef:
Dankje wel voor de tips.
Hij kan erg in mijn handen gaan hangen waardoor ik mijn armhouding verander door zijn druk. Zeer fout en ben er mee bezig het te verbeteren.
De reden waarom ik een beetje schuin zit kwan ook van het zadel zoals eerder vermeld.(op meedere foto;s zit ik wat schuin of probeerde het zadel recht te houden) Dat is gelukkig nu opgelost. (opgevuld).
Ik ga zeker aan de punten werken die je heb genoemd.
Nogmaals erg bedankt! Van dit soort berichten kan ik leren +:)+

Graag gedaan!
Ik heb er vanavond nog een keertje de tijd voor genomen om de foto's te bekijken (had vanmiddag niet zo super veel tijd). Misschien een tip voor jullie beide waardoor een beetje zijn stresjes verdwijnen... Want; (en nu komt het) Ik zie op elke foto jullie op de hoefslag rijden... Wat is hier de reden van? Ik zie namelijk op de hoefslag een paard wat niet rechtgericht is, wat of te veel stelling heeft en of met zijn billen naar binnen loopt. Dit zijn eigenlijk super goede oefeningen, alleen als ik jou paard was, dan zou ik ook dingen gaan uitproberen wanneer ik constant hetzelfde rondje moet lopen...

Probeer hem zo veel mogelijk op de binnenhoefslag te rijden (dit is ongeveer 1 meter van de bakrand af). Dit om hem op zijn eigen benen te laten lopen. Probeer hem hier constant bezig te houden. Rijd geen elke zijde hetzelfde maar probeer daar minimaal 3 oefeningen te doen. Stel, binnenhoefslag van FBM zijde, tussen F en B schouderbinnenwaards, B X B kleine volte, daarna schouderbuitenwaards... Probeer ook vaak van tempo te wisselen... En als hij hard gaat, doe dat expres (geef daar dan ook de hulpen voor)... Verzin maar de gekste oefeningen waarbij jij elke stap regelt! En daarbij bedoel ik, niet constant hulpen geven, maar wel het onder controle hebben...

Maar door op de binnenhoefslag te gaan rijden laat je hem op zijn eigen benen lopen en leer jij ook echt rijden (niet plakken). Jou voeten vind ik eigenlijk wel heel netjes zitten... Ik ben het alleen totaal niet eens met je sporen... Je behoort namelijk je paard been te geven met je binnenbeen, niet met je hak... De kleinste druk vanuit je binnenbeen tegen het paard zou er al voor moeten horen te zorgen dat het paard naar links of rechts zou gaan met zijn buik...

Good luck! En PB me even als je nieuwe foto's hebt... Ben benieuwd...!

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 07:12

We hebben veel oefeningen gedaan maar ze staan alleen niet op de foto. Mijn moeder luisterde dan ook mee met de instructrice.
Van haar moest ik Orion ook wat meer naar binnenstellen.
Ik zal de volgende keer proberen meer variatie in foto's te krijgen.
Je ziet de PB wel verschijnen bij een nieuw topic ;) .

Edit: Typo's

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 11:17

Wat een allemachtig knap paard zeg :) Wowie :) Leuk, zit er iets van gelders in? Lekker stevige bink :)

Probeer hem mooi recht te houden, lekker veel schakelen, en zelf netjes zitten, danzijn jullie al een heel stuk verder :)

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 18:29

Waarschijnlijk is moeders kant gelders. Hij is namelijk heel anders dan het vorige paard wat ik reed dat fabricius en veel hackney bloed had.

Helaas ging de les van vandaag niet zo lekker. (er zijn wel mooie foto's gemaakt door stalgenootje ;))

Mhorsecare

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 18:59

hoi. leuk paard hoor, misschien iets aan de zware kant, over je huding is al veel gezeccht en daar ga ik naar mee.
veel schakelen en rechtstellen, veel 4 kantjes rijden in de bak kan je je zelf veel controleren

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 19:01

4 kantjes? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Kan je dat even toelichten?
zware kant? Hij is een echte bodybulder met ontzettend veel spier. ER valt denk ik niet zo veel af te vallen bij hem zonder dat het zijn spieren kost wat zonde is.

x_Lys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 15:37

Heel leuk om dit te zien :j !
Lijkt net Trisje haha!
Ze doen ook aan de beschrijving te lezebn het zelfde :P, toch een beetje dat tuiger he :D.

Ik vind wel dat jullie samen goed op weg zijn e netjes werken! Zijn gangen woden ook erg mooi :j .
Ik zou je wel alleen vriendelijker in j ehand willen zien en hem ookmeer voor je te plaatsen in plaar van naar je toe te werken.
Verder ben ik het erg eens met de rest. Richt hem ook echt recht opd e lange xzijdes. Ik deed het eerst ook niet omdat mener zo druk was, maar dat is zooo belangrijk!

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 16:21

Bedankt iedereen!

Ga er aan werken!