bitloos aan de teugel lopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xAlice

bitloos aan de teugel lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 11:25

Ik weet niet of het hier goed staat maar, ik rij dus sinds kort ook op mijn verzorgpony,
Hij had lang niks gedaan dus ik wilde hem eerst wat leren kennen voordat ik erop ging.
Nou heeft hij helemaal niks, geen bak, geen zadel en ook geen hoofdstel.
Ik rij er nu dus langzaam steeds een stukje langer op maar ik merk dat hij in draf bijna automatisch zijn hals gaat buigen. Meestal is dit maar heel kort en gaat hij daarna weer omhoog lopen maar ik vroeg me af of dit dan aan de teugel lopen is.
Ik kan als ik erop zit niet zo goed zien of het aan de teugel lopen is maar ik ga er altijd alleen heen.
Nou was mijn vraag; kan het dat hij met alleen een halster+touw wel aan de teugel loopt ?
Lekker duidelijk ;)

ps. Ik snap ook wel dat jullie vanaf daar niet kunnen zien of het aan de teugel lopen is, maar is het wel mogelijk dat hij (ondanks dat hij al heel lang niets heeft gedaan en dat ik alleen met halster rijdt) wel aan de teugel loopt.

piezze

Re: bitloos aan de teugel lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 20:28

OMdat het zon kort moment is zal t beestje bezig zijn de prettigste balans te zoeken. Hij heeft lang niets hoeven doen, draagt een gewicht erbij, je zit zonder zadel erop dus misschien zit je zelf ook nog wiebelig.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 09:19

Op een gewoon stalhalster lijkt me dat zeker niet te doen, tenzij het paard en ruiter zo op mekaar zijn ingespeeld en het dier puur op de zit is gereden.
Zonder zadel is zeker een fijne manier om je eigen balans te leren houden , ga vooral niet klemmen en probeer heel veel met je zit te doen, ga voelen en spelen met de pony, misschien is het een optie om een touwhalstertje te kopen, daar kun je heel goed dop rijden en ook het grondwerk kun je daar mee doen, zoals het wijken voor druk e.d
Ga eens lekker google en zoek naar mensen die op verschilde wijze bitloos rijden.

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 19:44

piezze schreef:
OMdat het zon kort moment is zal t beestje bezig zijn de prettigste balans te zoeken. Hij heeft lang niets hoeven doen, draagt een gewicht erbij, je zit zonder zadel erop dus misschien zit je zelf ook nog wiebelig.

maar hij doet het juist op momenten dat ik stevig zit:
dan gaat hij heel langzaam draven en zijn hals buigen..
en dan gaat hij of; stappen, en dan gaat zijn hals weer omhoog..
of; hij gaat weer normaal draven en dan gaat zijn hals ook weer omhoog..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 19:45

aan de teugel lopen is zelfs mogelijk zonder hoofdstel. Het heeft dus niks te maken met een paard in de houding trekken. Een paard moet verzameld lopen en knikt dan het hoofd af. Niet andersom ;-)

lillybee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 00:29

zonder zadel is niet altijd goed voor je balans,
je houding en zit kunnen er zelfs juist op achteruit gaan.
zonder beugels is zeker wel aan te raden voor een goede onafhankelijke zit, maar zonder zadel... Naar mijn mening niet.
het is goed voor vertrouwen krijgen, maar slecht voor het paard zijn rug, en zonder zadel ben je juist geneigd om te klemmen.

afijn, kan een paard zo aan de teugel lopen, ja wel degelijk.
dat het zo kort is, kan zijn doordat je zelf wiebelt, het paard nog nie tin balans loopt, je slechtverbinding kan houden met het paard als je hem rijd op een stalhalster.

ik zou gewoon een goedkoop (maar Passend!) zadeltje aanschaffen of lenen, en dan je stalhalster vervangen voor bijvoorbeeld een hoofdstelletje met teugels aan de neusriem, dit zorgt voor veel meer en een rustigere verbinding tussen jou hand en zijn hoofd.

zo kan je de momenten van aanleuning langer maken, niet met een los -vast verbinding door een stal haslter.

succes

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 05:28

lillybee schreef:
zonder zadel is niet altijd goed voor je balans,
je houding en zit kunnen er zelfs juist op achteruit gaan.
zonder beugels is zeker wel aan te raden voor een goede onafhankelijke zit, maar zonder zadel... Naar mijn mening niet.
het is goed voor vertrouwen krijgen, maar slecht voor het paard zijn rug, en zonder zadel ben je juist geneigd om te klemmen.

succes

Dit is echt de eerste keer dat ik iemand hoor zeggen dat rijden zonder zadel NIET goed zou zijn. Want mijn ervaring is dat je juist je zit heel veel kan verbeteren zonder zadel. Je voelt elke beweging en moet hier op leren inspelen.
Ik denk dat zadels zijn uitgevonden voor het gemak van de ruiter en niet voor het gemak van het paard.

En "aan de teugel" rijden... Ja dat kan. Of een stalhalster daar het meest geschikt voor is betwijfel ik. Ik rij veel bitloos en ook dressuurmatig. En dat gaat prima.

Succes met je verzorgpaardje!

Danielle

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 11:20

Je zit kan verbeteren maar je kunt ook onbewust gaan spannen waar je het eerder niet deed omdat je een oplossing zoekt om te kunnen blijven zitten en dat hoeft niet altijd de juiste te zijn.

armlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 12:51

Ik moest wel even lachen bij het lezen van de titel,
dit zou dus betekenen dat je een paard alleen met bit aan de teugel krijgt, en dus trekt, zaagt, weet ik het wat, maar dat je afhankelijk zou zijn van het bit...
dat is zo fout als het maar zijn kan ;)
met een halster kan je net zo goed aan de teugel rijden, en mocht je ooit zover zijn, dan kan het zelfs zonder iets aan zijn hoofd (en zonder zadel)

als jij gewoon lekker in het weiland, of in een bakje wilt "aanmodderen" zoals ik het noem, is er niets mis mee, je paardje gaat waarschijnlijk z'n eigen balans opzoeken, of wilt ontspannen gaan lopen.

maar het is dus goed mogelijk dat hij daardoor "aan de teugel loopt"

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 12:54

jahoor is heel goed mogelijk!
Mijn paard loopt zowel met als zonder bit nagevelijk, maar heb toch het idee dat hij een contactteugeltje dat duidelijker is verkiest (bit).

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 14:54

Ja, ik ben ook al aan het kijken voor een goedkoop zadeltje en hoofdstel maar dan moet ik eerst nog even sparen. ;)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 17:36

kijk dan aub naar een 2e hands merkzadel. Heb erg veel zadelleed gezien en als dat nog te duur is zou je tussentijds met een barebackpad kunnen rijden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 17:55

Afbeelding

bitloos én zadelloos aan de teugel ;-)

Jade15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 18:37

Natuurlijk een prachtig voorbeeld Arabesk maar de kans dat wanneer er tijden niets met een pony is gedaan, je er dan op kruipt zonder zadel en hoofdstel, de pony dan zo loopt als op jouw foto is wel erg klein, maar tuurlijk, het is mogelijk

Edit
Btw vind ik dat tie zijn achterhand op het plaatje niet goed gebruikt en kan dan wel met zijn nek in de krul lopen maar drukt ook zijn ruig weg zo goed voorbeeld eigenlijk ook weer niet.

Edit 2
En het ene been van die man erop is ook langer dus of hij heeft ongelijke benen of hij zit scheef (hihi)

lillybee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 21:12

Kyliam schreef:
Dit is echt de eerste keer dat ik iemand hoor zeggen dat rijden zonder zadel NIET goed zou zijn. Want mijn ervaring is dat je juist je zit heel veel kan verbeteren zonder zadel. Je voelt elke beweging en moet hier op leren inspelen.
Ik denk dat zadels zijn uitgevonden voor het gemak van de ruiter en niet voor het gemak van het paard.

En "aan de teugel" rijden... Ja dat kan. Of een stalhalster daar het meest geschikt voor is betwijfel ik. Ik rij veel bitloos en ook dressuurmatig. En dat gaat prima.

Succes met je verzorgpaardje!

Danielle

toch ben ik ervan overtuigd dat zonder zadel niet perse goed is voor je houding.

Ja je voelt alles goed en kan daar snel op in leren spelen,
en ik ben ook geen fan van zadels die je in een bepaalde positie drukken,
maar als je veel zonder zadel rijd kan je wel degelijk een verkeerde zit ontwikkelen
doordat mensen snel gaan knijpen, of zich bollen om zo balans te zoeken.

Dit kan op een verkeerd zadel nét zo zijn. Zonder beugels vind ik wel een heel erg goede oefening.

maar zonder zadel kan ook belastend zijn voor de rug, de druk en gewicht van de ruiter word dan niet mooi verdeeld over de paardenrug maar drukt op 1 bepaald punt, als je daar nog niet je balans gevonden hebt kan dit best pijnlijk zijn voor het paard.
en ja ook hier geld dat ook voor een verkeerd liggend zadel.

maar wat is er mis met een zadel voor het gemak van de ruiter? daarbij zij ik al in dit stukje dat een zadel wel kan helpen bij de druk verdeling.