buitenrijden niet meer leuk zo... oplossing?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

buitenrijden niet meer leuk zo... oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 12:39

Ik heb een pony die ontzettend verkeersmak is, bijna bomproof.
Maar in het bos word ze ontzettend sterk, gaat op allerlei manieren etterren (dribbelen, kijkerig worden), en ontspannen is het alles behalve. Het is op het punt gekomen dat ik het niet meer leuk vind om buiten te rijden, terwijl ik er graag van mag genieten.
Ik rij op een gewoon dubbelgebroken trensje zonder hulpteugels.

Ik denk dat er wel meerderen van dit soort paarden zijn, dus ben benieuwd hoe jij dit opgelost hebt, of zou oplossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 12:41

Ik heb er ook zo eentje. Kun je niet samen met iemand gaan rijden? Dan hebben de paardjes een beetje steun aan elkaar :)

vuurneon

Re: buitenrijden niet meer leuk zo... oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 12:48

Mijn pony heeft dat alleen als ik echt langer op pad ga, met korte ritten is makkelijk te rijden maar op langere ritten gaat hij moeilijker doen. Wat ik zelf dan doe is vooral veel overgangen rijden om hem echt bij mij te houden. Ik draaf ook veel om de spanning even eruit te rijden zeg maar :) Of een flink stuk galop. Ik ben ook wel bezig met dressuur, dan vraag ik aan hem om nagevelijk te zijn. Op die manier is hij dan meer met mij bezig dan met de omgeving en komt er ook in hem meer rust (en ik kan weer lekker rijden, want het zit echt niet lekker op een dribbel paard :=)
Resultaat: aan het eind van de rit is hij zo moe dat ik het laatste half uur gewoon de teugels los kan gooien en hij sjokt heeeeel langzaam en ontspannen naar huis.

Maar goed... binnenkort wil ik met hem in een echt andere omgeving rijden: het bos in. Dus hoe het dan gaat? ik houd mijn hart iig vast! :P

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 12:58

Ik heb ook zo'n dribbelpony, maar die van mij wordt dan juist rustig als ze lange teugel heeft. Ik rij buiten dus altijd met een lekker lang teugeltje en dan gaat het best prima. Zal echt niet bij iedere pony werken, maar misschien dat je het eens kan proberen?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:10

Ik heb mijn paardje juist lekker voorwaarts gehouden toen ze buiten zo dribbelig was.

Bij haar was het probleem dat ze het zó leuk vond, dat ze alleen maar wou rennen.
Opgegeven moment heb ik dus gezegd: okee, waar de ondergrond het toelaat, mag jij zo hard je wilt. (wanneer mogelijk dan hè)
Toen ze eenmaal doorhad dat ze best veel kon galopperen buiten, was het dribbelige en drukke er af en konden we zelfs rustige galopjes maken^^

Door het zelf toe te staan zit je er ook iets rustiger en minder gestresst op ipv hele tijd inhouden en zelf je spieren aanspannen. Hier wordt het paard zelf ook rustiger van.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:16

Ik zit ook vaak de hele terugweg te shaken... :+
Besteed er gewoon niet te veel aandacht aan. Terugnemen op m'n zit en stem, eventueel bit erbij. En gewoon lekker gaan draven inderdaad.
(Ik geniet altijd van de heenweg, als ik dan voorop rijd is hij namelijk zo relaxt. Kan ik gewoon m'n drafje in ouwe oma tempo doen, en dat vind ik zo heerlijk. :P )

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:20

hahaha grappig, die van mij is juist op de heenweg enthousiast en op de terugweg zo moe van het enthousiast zijn dat hij dan gaat sjokken :P

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:21

En als je haar goed bezig houd, werkt dat niet?
Stelling vragen, overgangen maken, verzamelen, veruimen, achteruit, klein pasje wijken.
Zo hou ik die van mij altijd bezig als ze wil gaan.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:23

Welshcobfan schreef:
hahaha grappig, die van mij is juist op de heenweg enthousiast en op de terugweg zo moe van het enthousiast zijn dat hij dan gaat sjokken :P

Chiel rijd je niet moe. :+
Na 2,5 uur rijden, als de rest op z'n laatste beentjes loopt, is meneer nog aan het stuiteren, want "hij begint op gang te komen." Hopeloos geval. :Y)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 16:35

Welshcobfan schreef:

Komt mij bekent voor :D Ik rij met buitenritten vaak wisselingen om haar weer wat bij de les te krijgen. Vervolgens mag ze op het zandpad helemaal los en daarna is haar gedrag weer over. Verder ben ik ook eigenlijk de hele tijd tegen der aan het teuten en gebruik mijn stem ook om haar te laten minderen enzovoorts.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 16:56

Bij mij helpt het als ik zelf heel erg ga ontspannen en hem wat meer teugel geef. Dan voelt hij zich ook meteen wat vrijer en loopt hij op een rustig tempo. En als ze echt té dribbel/kijk/springerig worden, kan je ze, zoals hierboven al is gezegd, proberen bezig te houden met wat dressuuroefeningetjes. Dat doe ik als ik ergens voorbij moet waarvan ik weet dat hij het eng vindt. Dan vraag ik gewoon wat schouderbinnenwaarts, zodat hij zich op de oefening concentreert en niet een enge brievenbus :+

Overigens ook niet aan je buitenrit beginnen met het idee "mijn paard zal waarschijnlijk toch weer irritant/kijkerig/hevig zijn", want dan ga je jezelf ook al druk maken. Als je met de instelling van "gezellig een buitenritje maken aan een lange teugel" begint, ben je zelf onbewust ook een stuk relaxter. Je niet op voorhand druk beginnen maken om iets dat nog niet is gebeurd, maar gewoon afwachten. Dat helpt bij mezelf heel erg goed, zowel bij buitenrijden als gewoon dressuur in de bak.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 18:55

Die van mij is ook zo! Maar met een lang teugeltje gaat het heel goed :j Behalve als ze hengstig is, want dan gaat ze lopen dribbelen om terug te kunnen naar de paarden :+

Van mij krijgt ze dus een lang teugeltje. Mijn buitenritten bestaan bijna altijd uit stap. Draaf/galoppeer maar soms. Daar word ze ook druk van.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 20:28

Nou mijn pony is niet moe te krijgen :=
Toen ik jonger was reed ik geregeld 4-5 uur buiten, bij terugkomst was ze nog niet moe. (arabierenbloed werd me verteld...?).
Verder helpt het wel iets als ik veel praat tegen haar, maar niet dusdanig dat het een wondermiddel is.

Nagevelijk rijden werkte een aantal jaar terug wel, inmiddels ook niet meer. Hoe sterker ze in de spieren word, hoe moeilijker ik haar kan afleiden.
En bovendien is het ook nog eens een slim paard, wat nu eenmalig werkt, werkt volgende keer niet meer.

Wat voornamelijk het probleem is, is de terugweg. Al heb ik de hele dag gereden, zodra we terug gaan, word ze heet.

Ohja, en samenrijden is helemaal geen succes, pony is de dominantste en heeft een -ik moet sneller zijn- drang. Dit doet ze ook als er iemand meeloopt of fietst. Ze moet altijd sneller zijn... :=

Eerst reed ik trouwens wel veel buiten, maar toen was er geen verkeer op de terugweg. Ik vind het ook niet verantwoord om op een paard te zitten dat aan het stuiteren is in het verkeer, dus dan loop ik ernaast. Dan heb ik haar goed onder controle.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 22:18

Liekefriet schreef:
hoi

???

Die van mij heeft ook arabierenbloed, en is dus ook niet moe te krijgen :+ Erg lastig soms!

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 22:24

mijne ene pony is ook zo enorm druk in het duin
ik ga altijd gewoon wel naar het duin, en heb wel altijd me borsttuig om met martingaal,
soms als ze echt niet te houden is doe ik de martingaal vast (die ringetjes) aan de teugelsgespen (die normaal aan het bit vastzit) en dan door het bit halen
heb ik ff meer kracht als ze echt niet meer wil remmen
als ze normaal (nouja normaal op haar manier :') ) loopt heb ik het gewoon losjes de teugels

aidatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 22:35

ik heb ook een arebiertje. :D de heen weg wilt ie juist niet ;( alleen maar draaien, bokken en steigeren. |( nergens stil willen staan als ik lekker lange teugel doe en op een stuk galopeer staat ie zo ineens stil en keert ie om. echt super irritant en dan ben ik niet alleen hoor soms met 1 en soms met meerdere paarde maar toch blijft ie steigeren bokken en draaien. maar zo dra je om keert of hij herkend de terug weg dan wilt ie alleen maar crossen. hij is dan eigenlijk niet meer tehouden. ;(