Paard wil niet opzij voor het been.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

D_Desteny

Paard wil niet opzij voor het been.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 20:55

Hoi

Ik ben sinds kort L1 en moet nu dus ook gaan wijken.
Maar ik heb een klein probleem.
Mijn paard accepteerd het niet als ik mijn been aanleg om te wijken.
Als ik gewoon in stap draf of galop zit kan ik eigenlijk gewoon alles met mijn been.
Maar zodra ik hem voor mijn been op zij wil duwen word hij boos.
Als ik het één of twee keer doe gaat het nog goed hij krijgt dan wel veel spanning in zijn lijf.
En daarna is hij mijn hele training gespannen.
Als ik het wijken dan door blijf vragen gaat hij bokken naar me been.
Mijn paard is trouwens 8 jaar en hij snapt het wijken wel.
Want aan de lange lijnen doet hij het echt super.
Is er iemand die weet waar dit probleem vandaan komt en hoe het op te lossen.

Don_Zhivago

Re: Paard wil niet opzij voor het been.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:27

Zowizo goede begeleiding door les..

wat ik doe met mijn jonge paard is afwenden op de korte zijde..(net voor de hoefslag) en dan duw ik hem een pasje om..
echt maar een paar stapjes..

dit ben ik nu langzaam aan het uitbreiden naar langere stukken, ook train ik veel op de volte door deze te openen en te sluiten..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:55

Misschien wat meer op een indirecte teugel de schouders omzetten en dan met minder druk de achterhand mee proberen te nemen,

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 23:11

Ik heb hiervoor kwartwendingen om de voorhand gereden. Heel rustig zitten, vanuit stap paard stilzetten, buitenteugel erbij, binnenhand openen (desnoods overdrijven maar niet terugwerken), binnenbeen aanleggen, tot hij opzij en niet vooruit, dus rond de voorhand gaat. Stilzetten, en dan weer rechtuit. Zo heb ik heel wat vierkantjes gereden. Ook in de bochten gewoon heel hard buiging vragen, je paard echt leren reageren op 1 beenhulp. Mijn paard werd hier ook even boos om :j

Daarna cirkels veel gaan vergroten, en ook slangvoltes gaan rijden waarbij op het einde van het rechte stuk als je bvb halve volte naar rechts gaat maken, het paard al naar rechts stelt en een beetje met je rechterbeen naar links duwt en dus klein stukje naar links wijkt.

Pas na dit alles ben ik het wijken op rechte lijnen gaan oppakken.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 23:18

Ontspan je wel je andere been ? zodat hij ruimte voelt om opzij te gaan ook niet teveel de buitenteugel gesloten houden,zorg dat hij voelt dat ie opzij kan.
dus je binnenbeen aan en lang houden en je buitenbeen ontspannen,zorg ook dat je vanuit je binnenzitbeen knobbel naar buiten toe rijdt niet met je bovenlijf in de richting gaan hangen waar je zo graag heen wil.samen met degene die je les geeft oefenen diegene kan zien of je goed zit en de juiste hulp geeft

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 10:34

Don_Zhivago schreef:
Zowizo goede begeleiding door les..

wat ik doe met mijn jonge paard is afwenden op de korte zijde..(net voor de hoefslag) en dan duw ik hem een pasje om..
echt maar een paar stapjes..

dit ben ik nu langzaam aan het uitbreiden naar langere stukken, ook train ik veel op de volte door deze te openen en te sluiten..

Zo doe ik het ook met mijn jonge haflinger.
Die snapte er niks van dat hij opzij kon voor druk van mijn been.
Opzij begreep hij wel, want dat deden we met grondwerk ook. Maar hij kon de link onder het zadel niet leggen.
Ik ben toen ook begonnen met kleine stukjes in stap. Gewoon van de binnenhoefslag naar de hoefslag. Dat in draf gedaan.
Ook vanuit de volte het laatste stukje voor de hoefslag er naar toe wijken.
Dat werkte voor hem perfect en op een gegeven moment viel het kwartje.
In het begin werd hij boos omdat hij het niet snapte en ging hij maar rennen. Nu wijkt hij inmiddels keurig van de middenlijn tot de hoefslag. In een paar maanden tijd.
Maar wel met kleine stukjes opbouwen, veel belonen en geduld hebben.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 21:35

In stap doet hij het wel goed dus hij snapt het wel echt goed.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:43

Dat hoeft dan niet te betekenen dat hij het in draf wel snapt, kan ook zijn dat jezelf in draf de heel andere hulpen geeft , geen onafhankelijke zit hebt en daardoor een hele andere hulp geeft die het paard niet begrijpt.