Ik heb even een vraag over het volgende:
Ik heb op 16 april een paard gekocht, het paard heeft, achteraf gezien, sinds de aankoop een peesblessure in zijn rug gehad. Het paard was nog maar kort onder het zadel, en heeft dus rijden en pijn met elkaar geassocieerd. Naarmate ik hem meer ging rijden toen hij eenmaal van mij was, begon hij steeds heftiger te staken. Eerst heb ik mijn zadel laten onderzoeken dmv een drukmetingtest, en die lag gewoon goed. De zadelmaker heeft mij toen geadviseerd om het paard te laten onderzoeken, omdat ik hem pas had. Uit onderzoeken bleek dus dat hij een peesblessure had in zijn rug onder en achter het zadel.
Gelukkig is mijn paard nu genezen verklaard, maar toch blijft hij in het begin staken onder het zadel. Omdat ik maanden heen en weer heb gereden naar de kliniek ivm de blessure, zit de schrik er wel in als hij staakt.
Ik heb ter test een proff. ruiter erop gezet en hij hem deed hij niks
Even een huppeltje, maar daarna was het klaar. Nu ben ik weer aan het opbouwen, en zodra hij moet draven, begint zijn gedrag, als ik hem aanpak is het ook wel klaar.Punt is dat ik tijdens de blessure voor de zadelmaker/DA heb moeten rijden, en als het staakgedrag erg werd, stopte ik met rijden...
Kan het zijn dat mijn paard, omdat hij zolang gereden is met pijn, het werk ohz associeert met pijn, dat hij daarom staakt. Lichamelijk heeft hij geen klachten meer. Kunnen paarden de link zo leggen?
Hoor het graag van jullie!
En dan rustig kijken hoe het wordt als hij wat zekerder weer wordt van zijn eigen kunnen.