Niet reageren op beenhulpen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Siskiz

Niet reageren op beenhulpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 17:01

Mijn verzorgpony, een ijslander, is een hele lieve pony. Maar met rijden gaat het eigenlijk nogal slecht. Ze reageert totaal niet op mijn beenhulpen, alleen op de teugels. Dus was mijn vraag, hoe zou je dat kunnen veranderen? Kan er iets anders aan de hand zijn?

capopjekop

Re: Niet reageren op beenhulpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:21

Is ze sloom en lusteloos?

Als er niets medisch aan de hand is en je tuig past goed dan zou ik persoonlijk gaan oefenen om been te geven, eventueel met stemhulp erbij als ze die kent. Reageert ze niet? Dan iets harder been. Krijg je dan nog geen reactie, dan toch een tik met de zweep. En veel overgangen rijden, zodat ze actief blijft. Dit moet je wel consequent doen.

Siskiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 17:24

capopjekop schreef:
Is ze sloom en lusteloos?

Als er niets medisch aan de hand is en je tuig past goed dan zou ik persoonlijk gaan oefenen om been te geven, eventueel met stemhulp erbij als ze die kent. Reageert ze niet? Dan iets harder been. Krijg je dan nog geen reactie, dan toch een tik met de zweep. En veel overgangen rijden, zodat ze actief blijft. Dit moet je wel consequent doen.

Nee hij is juist heel erg voorwaarts, druk. Bedankt voor de tip!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:26

Maar reageert hij dan niet als je opzij wil? Of als je in tempo wil schakelen?

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:27

Ik lees hier even mee.
Mijn paard is altij heel actief als ze los is in de wei, maar vanaf de moment dat ik m'n zadel erop leg wordt ze superlui, ze reageert niet (of toch heel traag) op mijn beenhulpen..
Maar vanaf de moment dat ze balken ziet (dus dat ze weet dat we gaan springen) wordt ze té actief :')

Iemand tips om haar voorwaarts te krijgen/het leuker te maken voor haar? Want ik kan natuurlijk niet elke dag gaan springen he! ;)

Siskiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 17:32

capopjekop schreef:
Maar reageert hij dan niet als je opzij wil? Of als je in tempo wil schakelen?

Als je opzij wil ja. Harder gaat hij wel.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:34

Dan pak ik het hetzelfde aan en ik rijd dan ook flink veel zijgangen. Volte verkleinen en vergroten met je zit en je benen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:44

Het paard accepteert de hulpen niet, zoekt naar z'n balans en loopt onder je weg.

Wat mij helpt, is met veel geduld, je te concentreren op je zit (!!!) en ademhaling. Belangrijk is om zelf rustig te worden en niet met je paard 'in gevecht' gaan. Je eigen balans gaan zoeken en met rust en kleine hulpen je paard duidelijk maken dat 'ie niet voor je hoeft weg te rennen'. Visualiseer dat je paard rustig loopt, denk aan vertrouwen en balans.

Begin met eenvoudige oefeningen en beloon direct als je paard goed reageert. Leg je benen rustig aan de flanken (ook als je paard er eerst voor weg wil lopen). Geef duidelijke, maar lichte been en zit-hulpen. Stemhulp om te kalmeren wil ook helpen... rust, rust, rust. .... dat geeft langzamerhand vertrouwen.

Gemakkelijk gezegd..... ik weet het, maar volgens mij is dat wel de manier waarop het uiteindelijk wel lukt op een goede manier het paard dragend en met vertrouwen onder je te laten lopen.
Ik werk ook op deze manier met zgn. 'luie paarden'.
Als je dat eenmaal hebt meegemaakt, wil je niet anders meer.