Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
polly2 schreef:Dat van die tong vastbinden is een gebruikelijke actie hoor....je wilt niet weten hoeveel mensen dat doen. Dat gaat met een nylon kous. Maar....daar zou ik nooit voor kiezen.
Je kunt best eens proberen in de training met een kleine hackemore te rijden alleen mag dit op wedstrijden (nog) niet. (wie weet over een tijdje wel, gezien hoe de KNHS daarmee bezig is).
Wat je ook nog even na zou kunnen kijken is zijn mond. Zijn er ooit wolfskiesjes weggehaald? Het kan zijn dat daarvan een overgevoelige zenuw is overgebleven, wat dit reflex veroorzaakt. Gebeurt heel zelden, maar ik heb het eens meegemaakt....en na behandeling (doodbranden van de zenuw onder verdoving) was het bij toverslag verdwenen.
Verder heb ik de ervaring met Friezen in het algemeen dat deze heel "oraal" zijn ingesteld. Waarmee ik bedoel dat ik vele Friezen ken die spelletjes doen met lippen en tong, ook in vrijheid in de wei. Onze Fries staat in de wei wel eens te klapperen met haar lippen, of ze beweegt haar onderkaak zo maar gek heen en weer. Tijdens het rijden doet ze het gelukkig niet.
En ik ken er ook die met de tong allerlei capriolen uithaalde...en eentje die met de neus heel veel friemelde en heel veel fleemde.
Heeft je paard dit gedrag ook in vrijheid op stal of in de weide?