protest op het been

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_spunky_

protest op het been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 19:14

hoi, na een hele tijd alleen maar wat gelezen te hebben ga ik toch maar eens een topic posten.

ik heb een 5 jarige fjordenruin, zelf zadelmak gemaakt, nu een half jaar geleden.
hier heb ik eigenlijk helemaal geen problemen mee gehad, superbraaf beestje.
het enige wat hij vanaf het begin af aan heeft gehad is een licht protest op het been, maar hier heb ik voorheen geen last van gehad.
de pony is:
- klinisch goedgekeurd
- gewillig bij het zadelen, geen problemen met zadelen, singelen of hoofdstel aandoen.
- 3 maanden geleden bij de tandarts geweest
- niet kreupel geweest zolang ik hem heb
- 5 weken geleden is de zadelmaker nog geweest, zadel pas prima, is speciaal nieuw op hem aangemeten 3 mnd geleden, KN allegro
- volgens de DA kerngezond
- met poetsen kan ik hem zo hard als ik wil over zijn buik rossen, vind ie alleen maar fijn
- gewillig bij het opstappen, dit vind hij geen probleem.

maar dan nu het probleem:
hij heeft vanaf het begin een beetje protest op het been gehad, maar sinds 4 weken geleden kan ik hem vrijwel niet meer normaal rijden. hij is niet lui, en gaat normaal op een lichte kuitdruk naar voren. als ik hem nu voorwaarts wil rijden kropt hij op aan de voorkant en verkort hij zijn passen. als ik dan harder inkom met mijn been omdat hij niet voorwaarts gaat protesteert hij, hij slaat dan als het ware naar achteren, wat voelt als een hupje, bokken kan ik het niet noemen want hij gooit zijn kont niet omhoog.
hij zet zijn hele rug vast als hij dit doet en kan hier gerust de halve bak mee "doorhuppen"
soms gooit hij zichzelf ook ineens dwars in de bak als hij dit aan het doen is. mijn instructrice zegt dat ik hem hier "gewoon doorheen moet rijden" maar hoe meer been ik geef hoe meer hij blijft huppen. linksom of rechtsom maakt geen verschil.
ik probeer hem voorwaarts te blijven rijden, maar dit heeft op een rustige manier weinig effect. soms gaat het een paar minuten goed, en begint hij ineens weer. ik heb geprobeerd om hem voor los te gooien, hem veel teugel te geven als hij voorwaarts moet, maar hij zet zijn hele rug en nek vast en reageert hier dus niet op, terwijl hij normaal mijn hand prima volgt.
binnen of buitenbak maakt geen verschil, dressuur of veelzijdigheidszadel maakt geen verschil, en in het bos doet hij het ook.
het is voor mij een grote frustratie omdat ik niet weet of dit uitproberen is of dat hij ergens last van heeft, maar de DA zegt dat dat eigenlijk niet kan.....

iemand tips??

maessie

Re: protest op het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 19:18

Als ik zo op je verhaal afga, dan klinkt het als pubergedrag, en moeite om zijn achterhand mee te nemen. Merk je ook verschil als je hem harder aan het werk zet (van achteren) dat hij het dan eerder doet? Misschien nog een optie om hem een keer te laten nakijken door een ostheopaat oid? Just in case..

_spunky_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 19:24

ik gok ook wel dat het pubergedrag is, zodra ik hem enigzins aan het werk wil zetten begint hij ermee, en hoe meer ik vraag, hoe erger het word.
hij houd het alleen naar mijn zin een beetje te lang vol, en om er nu elke keer 2 uur op te blijven zitten tot hij zo moe is dat hij geen energie meer heeft om te huppen en dan pas op stal te zetten zie ik ook niet echt zitten. een ostheopaat heb ik al wel over nagedacht, maar weet niet echt waar ik die een kan vinden.....

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 23:48

Voor een deel zal het zeker wel pubergedrag zijn, denk ik ook wel.
Maar ik denk ook dat het eigenlijk voor een groot deel ook jouw schuld is dat hij nu net op deze manier gaat reageren.
Jij hebt hem zelf zadelmak gemaakt, en ik vermoedt dat je een groot deel van de opleiding hebt overgeslagen, en sommige dingen mssn zelfs ook wel een beetje verkeerd hebt aangepakt.
Ik zou zeker even een stapje terug zetten, en hem als het ware opnieuw gaan opleiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 00:00

Of pak hem een keer grondig aan, wil ook nog wel eens verhelderend werken...

_spunky_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 16:13

aeolusnr1 schreef:
Voor een deel zal het zeker wel pubergedrag zijn, denk ik ook wel.
Maar ik denk ook dat het eigenlijk voor een groot deel ook jouw schuld is dat hij nu net op deze manier gaat reageren.
Jij hebt hem zelf zadelmak gemaakt, en ik vermoedt dat je een groot deel van de opleiding hebt overgeslagen, en sommige dingen mssn zelfs ook wel een beetje verkeerd hebt aangepakt.
Ik zou zeker even een stapje terug zetten, en hem als het ware opnieuw gaan opleiden.

ik heb hem zadelmak gemaakt onder goede begeleiding.
ik ga niet ontkennen dat er vast wel iets mis is gegaan of vergeten is hoor.
een stapje terug moeten we denk ik zeker.
iemand nog meer tips/ervaringen?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 17:52

Ik ga met aeolusnr1 mee, alleen het puber gedrag geloof ik niet echt in bij paarden.
Ik zou ook even terug gaan naar de basis, ergens is er een steekje gevallen , dus ga terug naar waar het begon.
Ga eens loswerken en grondwerk doen, met werken aan de hand kun je ook heel veel doen.
Zoek de fout bij jezelf, het paard zegt alleen wat hij er van vind en hoe groter je hulpen worden, hoe erger het gaat worden.
Er doorheen rijden heeft ook geen zin, daar los je het echt niet mee op, je wilt tenslotte dat hij het voor jou met kleine hulpen.
Zeker mag je best wel eens streng zijn , maar pas als je weet wat de oorzaak is van zijn gedrag, vaak doet een paard niet iets zomaar.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:59

Been = been, heel simpel... eis dat dan ook :)

Mijn pony wil ook weleens heel erg terugkomen op been. Als ik been geef dan krult hij zich op, gaat langzamer lopen en gaat allesbehalve naar voren. Op die momenten moet ik haar gewoon even 'down-to-earth' halen en even flink doorvragen. Nu weet ik bij mijn pony dat ik op een zekere manier voorzichtig moet doen, omdat ik anders binnen een seconde op de grond lig :P. Het beste zou natuurlijk zijn deze gekke bokkesprongen uit te zitten, maar goed, als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat :P.

Doel van het verhaal. Reactie eisen ;) . Been = been. Geen reactie? Dan is de volgende stap in galop de bak door en reactie en nog een stapje harder. Werkt erg verhelderend hoor :j.

Ik krijg mijn pony voorwaarts door soicijns een tik op dr kont te geven of als dat niet vertrouwd voelt dan probeer ik haar met mn stem wat naar voren te 'jagen'... een beetje sssshuuuusssshuuu. Werkt super!
Zowiezo zou ik bij jouw paard op dit moment je stem er weer wat bijgebruiken. Al is het maar voor de extra hulp. Verder ben ik het met je instructrice eens dat je hem erdoor moet rijden en dat kan je imo alleen doen door reactie te eisen op je been.

midgie, het paard reageert puur en alleen op een kuitdruk. Hoe ga jij dat oplossen als je ernaast loopt? Het paard moet toch echt de link leggen tussen een ruiter op zijn rug en de beenhulp. Een paard doet niet zomaar iets, maar hier reageert het paard gewoon niet gewenst op het gevraagde, terwijl hij dat op een ander moment wél kan.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 09:24

zap schreef:

midgie, het paard reageert puur en alleen op een kuitdruk. Hoe ga jij dat oplossen als je ernaast loopt? Het paard moet toch echt de link leggen tussen een ruiter op zijn rug en de beenhulp. Een paard doet niet zomaar iets, maar hier reageert het paard gewoon niet gewenst op het gevraagde, terwijl hij dat op een ander moment wél kan.

Eisen is een foute en negatieve gedachten, als je het vraagt zal het vaak beter gaan.

Een paard komt van naturen tegen de druk in, is heel verstandig als je hem wijken voor druk aanleert vanaf de grond, is wel zo veilig ook.
Dat kun je wel degelijk doen door ernaast te lopen, ik ben met mijn 3 jarige bezig en die kent de schouder binnen en travers al , en dat alleen door de druk van de teugel op zijn hals te voelen en een aanwijzing op te volgen die ik geef op zijn achterbeen, daar heb ik echt mijn kuit niet voor nodig, die heb je alleen nodig om het achterbeen te besturen en dat kan ook alleen op bepaalde momenten.
Te veel been geeft protest op een fout moment , als je het op het moment van optillen doet kun je er wat mee, iets wat vast op de grond staat kun je niet besturen.
Dus wijken vanaf de grond aanleren is altijd is de basis, als de TS daar even weer wat meer aandacht aan besteed komt ze een stuk verder denk ik.

Iris_10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 12:05

Het probleem klinkt mij erg bekend! Ik en mijn pony hebben vorige winter ook zo'n periode gehad. Alleen was dat denk ik iets extremer. Mijn pony ging stilstaan als ik been gaf.

Mijn instructrice (http://www.maykebons.nl) kwam met het volgende idee, misschien heb je er wat aan? Bij mij en vooral mijn pony heeft het heel erg geholpen en ik hoef nu nog maar enkel been te geven en hij schiet naar voren.

Bij iedere staking moest hij (mijn pony) een paar passen achterwaarts. Dit moet je constant doen, geef je been en hij reageert niet, meteen achterwaarts. Dit deed ik dag in dag uit een maand lang, tot dat hij het zat was. Hij ging steeds minder op mijn been in en liep steeds voorwaartser. Als je pony goed op je been reageert moet je hem gelijk belonen (met stem) natuurlijk.

Wel is een nadeel dat je paard/pony achteruit in plaatsvan vooruit gaat denken. Ik had het toen mijn pony uiteindelijk weer redelijk goed op mijn been reageerde aan het begin wel lastig mee, maar dit probleem is veel makkelijker op te lossen dan wanneer je paard niet op je been reageerd.

Ik zelf ben erg tevreden met hoe mijn pony op mijn been reageert nu en als ik het over kon doen zou ik het weer op dezelfde manier doen. Het is nu duidelijk, ik geef been en hij gaat naar voren.

Misschien heb je er iets aan? :o

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 20:42

idd duidelijk zijn. Paard moet reageren op zachte (uiteraard wel duidelijke) kuithulp. Je moet ook eerlijk zijn dus zeker in het begin benen er altijd he-le-maal vanaf alsie goed tempo loopt. Heb je voorwaartse hulp nodig? Die geef je 1x, geen reactie? tik naar voren. Dan wel reactie? Onmiddellijk benen eraf en belonen (met je stem, geef mee met je gewicht, heel losjes in je hand dus ruimte naar voren). Wat ik ook vind helpen is consequent stemhulp te gebruiken bij overgangen. Zo weet mijn pony dat ze bij woordje "ja" in galop moet, al staan we stil. Als ik met mijn tong klak gaan we in draf. Maar het allerbelangrijkste, probeer het rijden voor je paard leuk te houden. Zie te ontdekken wat ze leuk vind (klein sprongetje, keertje lekker hard galoperen, lekker halsstrekken) en beloon haar daarmee regelmatig. Alleen op basis van plezier is je paard graag bereid een team met je te zijn.

Probeer je eens voor te stellen dat jij het paard zou zijn en je met iemand op je rug rondzeulde die aldoor aan het drijven is terwijl je niet begrijpt waarom en je geen idee hebt hoe je van die vervelende druk af moet komen. :D

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 22:40

midgie schreef:
zap schreef:

Eisen is een foute en negatieve gedachten, als je het vraagt zal het vaak beter gaan.

Een paard komt van naturen tegen de druk in, is heel verstandig als je hem wijken voor druk aanleert vanaf de grond, is wel zo veilig ook.
Dat kun je wel degelijk doen door ernaast te lopen, ik ben met mijn 3 jarige bezig en die kent de schouder binnen en travers al , en dat alleen door de druk van de teugel op zijn hals te voelen en een aanwijzing op te volgen die ik geef op zijn achterbeen, daar heb ik echt mijn kuit niet voor nodig, die heb je alleen nodig om het achterbeen te besturen en dat kan ook alleen op bepaalde momenten.
Te veel been geeft protest op een fout moment , als je het op het moment van optillen doet kun je er wat mee, iets wat vast op de grond staat kun je niet besturen.
Dus wijken vanaf de grond aanleren is altijd is de basis, als de TS daar even weer wat meer aandacht aan besteed komt ze een stuk verder denk ik.

Het punt is dat dit paard prima begrijpt wat de hulp betekent ;)

En een been besturen als je ernaast staat is allemaal leuk, maar als je erop zit kan jij geen aanwijzing geven op zijn achterbeen. Daarbij is in het begin been puur een voorwaartse hulp of het paard nu met 4 benen op de grond staat of in beweging is. Pas bij een paard wat een stuk verder in de africhting is kan je inderdaad je been extra aanleggen als om specifieke benen aan te sturen :).

En eisen is niet verkeerd, het is puur en alleen duidelijkheid. Mijn pony lacht je echt vierkant uit als ik op zo'n moment niet even duidelijk ben en dan wordt het alleen maar erger en erger en kan je op een gegeven moment niet meer van je plek af :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 08:01

Als je je paard vanaf de grond leert de achterhand te gebruiken , dan kun je daar heel goed vanaf het zadel ook bij, waar denk je dat een zweep je voor is, een aanwijzing kunnen geven op het achterbeen.
Denk als de TS wat meer met het rechtrichten bezig gaat en zich er ook echt in verdiept dat ze gaat leren wat voorwaarts is en tempo en hoe je dit moet oplossen. Haar instructrice zegt erdoor heen rijden, misschien een optie om een ander te zoeken, die haar wel met de techniek kan helpen.

TS wat je ook kan doen om meer tempo te krijgen is een zakje aan een zweepje binden en daar mee in de lucht zwiepen, geen been gebruiken maar maak het dier wakker met het zakje , gebruik je been alleen voor de ondersteuning, uit eindelijk moet je ook vanuit je zit tempo kunnen maken.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 10:01

Ik ben even aan het meelezen.. Ik rijd zelf ook op een paard dat absoluut niet onder de indruk is van m'n been, laat staan van een zweep. Ik merk als ik echt been geef ik nog meer reactie heb dan bij een flinke tik met de zweep. Ik heb zelfs al kleine spoortjes gebruikt, maar aangezien ik dat zelf niet fijn vind rijden + hij als tegenreactie alleen maar langzamer gaat (of zelfs bokken) weet ik niet echt waarvan hij nog wel onder de indruk raakt..

joyciee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 12:02

Hoi

Heb dit even allemaal gelezen en heb eigenlijk ook een vraag. Mijn paard wordt nu doorgereden door een ervaren ruiter. We doen het vaak ook samen, zij rijdt hem even kort in en daarna ga ik erop. Het punt is dat hij niet op mijn been reageert. Ik denk dat hij nu vooral aan haar gewend is.. Weten jullie hoe ik dit kan oplossen. Zweep is geen optie hij heeft hier nare ervaringen mee. Zodra je het zweepje er alleen aalegt sprint hij de hele bak rond.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 12:11

Dan heb je wel reactie op de zweep :P
Reageert ie bij haar wel op d'r been? Want dan doe je zelf blijkbaar iets niet helemaal goed..
Ik rijd nu zelf veel (schijn)overgangen zodat ie een beetje wakker wordt. En dan moet ie als ik mijn been alleen aanleg al gaan, zo niet dan geef ik flink been. Als je dat paar x doet merk je als het goed is al snel verschil.

joyciee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 12:13

Hi ja dat flink been is dus even geen optie omdat hij pas 3 is en hij al zeer gevoelig is, dus we willen werken aan vertrouwen want de persoon die hem zadelmak heeft gemaakt heeft hier iets niet goed gedaan. Hij reageert bij haar wel, en het klopt ook dat het deels aan mij ligt, maar heb ook zo het idee dat hij nu aan haar hulpen "gewend" is en wij nog naar elkaar moeten zoeken, maar dat komt wel goed!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 12:18

Hoe lang is hij nu onder het zadel? Hoe vaak rij je hem in de week? En hoe lang duurt dat rijden per keer?

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 12:20

Dan zou ik dat andere meisje ook eens vragen hoe zij 't doet..

joyciee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 18:54

Hij si nu iets van 3 maanden onder het zadel maar zij begeleid mij ook prima maar vroeg me gewoon af of andere hier ook ervaringen mee hebben. Zij rijdt hem vaak 3 kwartier en dan iets van 3 of 4 keer per week. Is gewoon gewenning van haar hulpen, wij moeten noig aan elkaar wennen. Jonge paarden zien natuurlijk vaak alles eenlijnig. Dus haar hulpen zijn de juiste en ik doe ze onbewust anders voor zijn gevoel dan.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 20:02

@ Zap: Been=reactie en gehoorzaamheid eisen, is sowieso een verkeerde gedachte, maar dat is al gezegd. En met een goed doorgereden paard, dat eens een keer besluit niet te luisteren, heb je mogelijk gelijk.
Maar met een nog relatief groen paard, moet je niet zo kort door de bocht denken. En zeggen "hij begrijpt de hulp en is dus fout omdat hij niet correct reageert" (even iets anders verwoord als wat jij schreef, maar je schreef dat het paard in dit geval de hulp prima begrijpt) is ook kort door de bocht.

Paard in kwestie kan de hulp mss dan wel begrijpen, er kan meer aan de hand zijn waarom hij de reactie geeft die hij geeft. Mogelijk spant de ruiter zich al, omdat ze zich voorbereid op wat er gaat komen? En als je denkt dat er iets gaat komen, gebeurt het meestal ook. Daarnaast kan het zijn dat ze te ver naar voren zit, en het gewicht uit het zadel haalt door de spanning.
Toen ik op mijn jonge paard reed, die ook met de achterhand bokte op het been, moest ik enorm opletten op mijn houding. Als ik te gespannen en te ver naar voren ging zitten, voelde ik het al spannen achter het zadel. Als ik me dan niet snel corrigeerde en weer snel op mijn billen ging zitten in ontspannen houding, kon ik een bok krijgen. En ja, dat is geen gehoorzaam gedrag. Maar een groen paard is een leeg vat. Wat je erin stopt, krijg je er ook weer uit. En met eisen en dominant overheersings gedrag bereik je vaak niet wat je zou willen...
Ik zou proberen zo ontspannen mogelijk te rijden. En bluffen, niet laten merken dat je denkt "oh jee, als ik been geef begint het weer". En als je dan in de gang en tempo zit, die je wilde hebben, mag je best een tandje bij zetten. Zodat het paard ook voorwaarst blijft en met 4 benen aan de grond moet blijven.