Onne en Amrah @ Work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AmmersN

Onne en Amrah @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 17:01

Lang. Heel, heeeeel lang. Heeft het geduurd voordat ik het aandurf om mijzelf en mijn lieve Onne hier te presenteren op Bokt. Even een korte inleiding op de filmpjes:

Ik vind dat je op foto's maar weinig kunt zien van de rijstijl van iemand, het is een momentopname dus vandaar de filmpjes! Misschien een beetje veraf maar af en toe kom ik ook nog wel eens voorbijdraven.

Onne en ik rijden nu zo'n 3/4 jaar. Beter gezegd: ik rij pas zo'n 3/4 jaar. Nooit gereden als klein meisje op een manege, nooit een verzorgdpaard of iets anders gehad. Een niveau heb ik dan ook niet echt. Ik had een paard voordat ik zelf kon paardrijden. Een bizar verhaal maar het lijkt voor mij haast een sprookje. Ik weet dat er nog veeeele verbeterpunten zijn. Ik heb les en we werken op het moment erg hard aan het vooruitrijden van Onne. Omdat hij erg lui is! Misschien ook een beetje zo gemaakt door mij... Het tempo is voor mijn gevoel dus heel hoog en daarom lukt het nog niet goed mijn benen stil te houden. Dus hier de punten waar we hard aan werken:

- Voorwaarts rijden
- Benen stilhouden
- Handen meer meegeven
- Ontspannen zitten

maar nu ben ik wel eens benieuwd naar jullie mening!

Dus kom maar op! Wees wel een beetje aardig

Filmpje 1: Instappen met lange teugel

Filmpje 2: Voorwaarts rijden

Filmpje 3: Voorwaarts rijden

Oja, normaal rijd ik wel meer figuren en doe ik andere oefeningen. Maar nu gaat het echt om tempo tempo tempo.

Elfjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 17:58

Leuk Paard! Wat een bijzondere start!
Ik vind het lastig een filmpje te beoordelen (kan het niet zo goed zien)
Ik zag wel waslijntjes als teugels af en toe.
En je aandrijven viel me op. (bij mij word er altijd op gehamert: KNIJPEN en geen 'schopjes', en ik dacht dat ik dat bij jou wel zag?)
Dus ik zou zeggen: teugels iets korter voordat je nog meer loslaat ('meegeeft')
En verder: succes en veel plezier met lessen/rijden!

AmmersN

Re: Onne en Amrah @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 18:20

Dankje!
Die waslijntjes komen omdat ik hem voorwaarts moet rijden en desnoods maar wat mee moet geven in de teugel. De schopjes komen omdat mijn paardje stiekem een olifantje is, ssst niet doorvertellen. Hij geeft er echt helemaal niks om dus pak ik hem iets harder aan.
Dankjewel voor de tips!

Rhenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 10:02

ik vind je paard niet echt heel voorwaarts. Denk erom dat het een gesloten cirkel moet zijn. Van achteren rijden en van voren opvangen. Dus goed contact met je teugels houden. Verder ziet het er aardig ontspannen uit.
Veel plezier met rijden!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 10:07

Boven de laatste twee filmpjes staat voorwaarts rijden, maar dat kan ik er helaas niet uithalen. Ik vind dat je hem nog veel actiever kunt maken, hij reageert echt nauwelijks op je been. Ik zie in ieder geval geen versnelling of verruiming. Als je bijv. van hand wilt veranderen in middendraf moet je in de hoek al beginnen om je paard wakkerder te maken, en hij moet bij de letter ook meteen vertrekken. Als je in de hoek al merkt dat hij niet reageert kun je hem een tikje bij geven en als je van hand gaat veranderen en been geeft, en geen reactie krijgt ook gelijk een tik erbij.

Als hij trouwens niks om je schopjes geeft, kun je hem gerust eens een keer echt wakker schoppen desnoods met je spoortje (het werkt trouwens echt het beste als je alleen been geeft wanneer je een andere gang of een versnelling vraagt, ipv continu te drijven) Ik weet dat veel mensen het niet met deze aanpak eens zullen zijn, maar het werkt vaak heel goed om je paard actief te maken. Als ik dat bij ons paard doe is hij gelijk bij de les, en kan ik serieus aan de gang gaan met hem. Als ik je zo zie rijden krijg ik het idee dat je heel lief bent voor je paard, en dat is natuurlijk prima maar je kunt ook te lief zijn.

AmmersN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 17:12

Haha, kun je nagaan hoe lui hij eerder was! Dankjewel voor de tips.

kimooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:19

ziet er leuk uit! Ik denk dat je de beugels wel een gaatje langer mag doen. Je komt nu erg ver boven het zadel uit is mijn idee. *kan ook aan mij liggen nnatuurlijk*. En inderdaad is het wel een goed idee wat SusanH zegt over het drijven. Werkt bij mij ook prima!
Maar iig heel veel succes ermee!

AmmersN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 18:08

Wat je niet ziet op het filmpje is dat hij echt heeeel hoog opgooit, als ik de gaatjes langer maak verlies ik ze. Ik ben het wel met je eens maar heb je dan een tip hoe ik ervoor kan zorgen dat ik ze niet verlies? :D

shanalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:14

Ik heb goede tip om je benen stil te leren houden (ook minder kans dat je je beugels verliest): je bind gewoon je stijgbeugels met een licht touwtje aan je singel. Na een uurtje rijden voel je wel je benen, maar na een tijdje houd je vanzelf je benen stil.

AmmersN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 21:54

Is dat niet erg gevaarlijk? Je kunt trouwens je benen dan met rijden ook niet meer gebruiken... Voor of achter de singen leggen..

KimBreda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 22:04

Je bent heel zacht met je handen! Misschien iets te lief want je hebt bijna geen contact.

Waarom heb je eigenlijk de spoortjes aan? Want voorwaarts krijgen heb je ze niet voor nodig!

Probeer het eens zonder en neem dan alleen een zweepje erbij.
Ga veel overgangen maken van stap naar draf van draf naar staps en dan weer halthouden, probeer dan meteen vanuit stilstand
aan te draven. Zo maak je hem vanzelf actiever, overgangen,overgangen, overgangen :P
Mocht je nou echt geen reactie op je been krijgen, na 1 keer je hulp ene tikje erbij met je zweep.

Sporen heb je niet nodig, vooral als je nog zoveel 'schopjes' moet geven!

Verder zijn jullie een leuke combi :D

Jootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 10:45

Voor iemand die nog helemaal niet zo lang rijd, ziet het er al best goed uit! Je teugels zijn idd af en toe waslijntjes, probeer iets meer contact te houden. Zoals simsalakim ook al zegt veel overgangen en als hij na een gewone hulp niet reageerd, een korte fellere hulp geven en desnoods je zweepje erbij. dat leert mijn instructeur me altijd.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 12:44

AmmersN schreef:
Is dat niet erg gevaarlijk? Je kunt trouwens je benen dan met rijden ook niet meer gebruiken... Voor of achter de singen leggen..

je kunt ze dan nog gebruiken op de juiste manier ;)
op de singel en achter de singel

maar als jij hem voorwaarts rijd en hem niet opvangt van voor gaat al je energie weg
voren en kan die nooit tegen je hand aanlopen en gaan nageven

en je hebt tempo rijden en tempo rijden maar ga daar nooit overheen
te snel (dus ongecontroleerd rijden) daar heb je niks aan en is verloren energie

dus een lichte teugeldruk en dan veel overgangen maken zo maak je je paard actief en aan het been
consequent blijven 1 lichte druk krijg je geen reactie dan even iets meer druk
dan geen reactie een tikje geven bij je kuit

maar wel verder niet onnodig aandrijven anders heeft het geen effect natuurlijk

janneke1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 17:45

Wat een grappig verhaal, een paard hebben voor je uberhaubt kan rijden! :D
Even een tipje, ik zag al bij iemand staan veel overgangen rijden van stap naar draf enz. Maar ook schakelen in de draf en stap is er goed! Ik doe het zelf ook veel om mijn paardje actief te houden. dus schakelen tussen arbeids draf- midden draf- langzamere draf

Succes er mee! :D

janneke1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 17:47

Owja, nog vergeten er bij te zetten! Zodra hij reactie geeft je paardje weer terug nemen, zodat je constant kan blijven schakelen en je hem wel onder controle houd!!

AmmersN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 20:44

Dankjewel, goeie tip! Ik ga er mee aan de slag! Vandaag was het weer even lastig in de natte bak. Dan maar even iets rustiger. Water he...

AmmersN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 20:49

Even een reactie op al bovenstaand commentaar voor zover ik dat heb ;)
Voorwaarts rijden: Daarmee bedoel ik in principe sneller dan dat ik eerst reed. Misschien niet de juiste term ervoor, oke...
De 'waslijntjes': Ik moet de teugels meer meegeven van mijn instructrice, even geen contact met de mond. Is ook goed voor mijn zit. Anders rijd ikzelf teveel op de teugel.
Sporen + zweep: Ik heb de sporen ook vaak af. En hierbij had ik toevallig ook mijn zweep, daarmee rijd ik niet de hele training. Dit is echt alleen voor als hij gaat lopen klooien.

Ik hoop mezelf hiermee ook een beetje verduidelijkt te hebben, ik heb zeker wat aan alle tips en ga ermee aan de slag.

Waar ik nog wel heel erg naar zoek is een manier op ontspannen en relaxed op mijn paard te zitten omdat hij voor mijn gevoel echt meters hoog op gooit in vergelijking met ander paarden. Stiller zitten en rustiger. Wie o wie? :D

AmmersN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 15:55

Is er niemand die een tip hiervoor heeft?

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 09:37

Je rijdt inderdaad goed voor iemand die nog maar zo kort rijdt!

Wat me opvalt aan de laatste twee filmpjes is dat je zegt hem voorwaarts te rijden, maar ik zie je absoluut niks doen om hem voorwaarts te krijgen. Van alleen maar benen geven zal je paard na een tijd gewoon afgestompt worden. Actief maken kan je beter doen dmv erg veel overgangen te rijden en liefst snel na elkaar. Daardoor wordt je paard beter aan je been en actiever in z'n achterhand.

Daarnaast zou ik ook proberen om je paard wat meer naar voorwaarts-neerwaarts toe te rijden. Op dit moment heeft hij z'n hoofd maar wat in de lucht en doet hij niet zoveel met z'n spieren. Als je hem wat meer naar beneden toe uitnodigt (zet je handen wat breder, nodig hem uit door je handen wat naar voren te geven), zal hij na een tijdje makkelijker gaan zakken en begrijpen dat het daar beneden heel wat beter aanvoelt dan een hoofd in de wolken. Zodra hij z'n hoofd naar vw-nw toe brengt, zal hij ook zijn rugspieren wat meer gaan trainen.

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 10:41

Wat een leuk paard :) en je rijdt idd netjes voor de tijd die je rijdt!
Wel viel mij bij het stap filmpje op dat je hem erg prikt met je spoor en daar eigenlijk geen reactie op krijgt. Beter zou zijn om zonder sporen te rijden en met zweep. En dan je zweep te gebruiken als hij niet op je aandrijfhulp reageert.
Dat probleem met een hoog opgooiend paard heb ik ook :) wat voor mij werkt is om heel erg aan 'zit' te denken, dus dat je voelt dat je echt in je zadel zit tijdens het lichtrijden. En met staan proberen meer naar voren te gaan dan omhoog. Maar voor iemand die nog maar best kort rijdt, vind ik dat je het netjes doet.
Dat je met 'waslijnteugels' rijdt, vind ik alleen maar goed, omdat je nog een beetje je eigen balans aant zoeken bent en daarbij nu dus niet je balans aan de teugels vindt!
Ga zo door!!

emmii87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 11:33

Het eerste wat mij opviel bij het stap filmpje zijn je lange teugels. Een lange teugel betekent niet dat je ze maar los moet gooien en laten hangen. Een lange teugel betekent lengte in de hals creëren en daarbij moet je contact houden met de mond. Dus geen waslijntjes meer.

Daarnaast zag ik dat je een flinke schop met je spoor gaf om hem voorwaarts te krijgen. Op zich niks mis mee, als er maar een reactie op komt! En dat was er niet, paard sukkelt gewoon door. Je kunt 2 dingen doen, of je accepteert dit en hoopt bij de volgende schop dat hij wel reageert, of je pakt je zweepje erbij. Eerst geef je druk met je kuit, paard reageert niet? Weer druk geven en dan een schopje. Reageert hij weer niet? Dan weer eerst druk, en dan zweepje erbij. En het allerbelangrijkste: Zodra hij voorwaarts gaat, gelijk belonen!! Binnen een seconde moet je hem uit gebreid belonen.

Dan nu een tip voor het ontspannen zitten.
Ik rijd zelf ook al jaren op friezen en ik weet dat ze wat minder makkelijk zijn uit te zitten dan paarden met wat minder knieactie. Het helpt om af en toe een zitles aan de longe te nemen.
Wat ook helpt is ademhalingsoefeningen (soort van yoga op je paard). Probeer in elk geval niet je benen aan te klemmen, want dat ga je juist krampachtig zitten. Je kunt dan nog beter alle kanten in hat zadel rond stuiteren. Probeer mee te gaan in de beweging, desnoods met je ogen dicht en aan de longe. Langzaam in ademen en lang uitblazen helpt je ademhaling ontspannen te houden. En verder raadt ik je aan om veel (onder begeleiding) te oefenen.
Veel succes ermee!

AmmersN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 17:01

Aaaah wat een goeie tips! Daar ga ik zeker mee aan de slag. Dankjewel!
@ Mientjeuh: ik reed hem eerder ook voorwaarts-neerwaarts, maar heel rustig. Nu moeten we meer voorwaarts en gaat zijn hoofd weer in de lucht van hé daar gaan we. Ik ga dat zeker proberen weer meer te doen.

@ Belmera: Dankjewel! Ga meer proberen om naar voren te gaan in plaats van omhoog.

@ emmii87: Wat voor ademshalingoefeningen doe je dan? Is wel een goeie tip inderdaad. En wat versta je onder een zitles aan de longe? Klinkt heel spannend, haha! Het klopt inderdaad dat ik vrijwel geen reactie krijg op mijn sporen. Ik deed ze in eerste instantie om om meer reactie te krijgen maar die blijft uit. Dit was ook meer om hem te laten lopen waar ik wilde in plaats van het vooruit rijden. Ik ga ze afdoen en consequent zijn in het gebruik van mijn zweep.