steigerstaking

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TolineS

steigerstaking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 16:48

Ook mijn merrie (Fabricius) van 9 jaar heeft weer eens een uitgekookt karakter en als ze haar zin niet krijgt of ze heeft geen zin meer bv met een buitenrit, dan gaat ze steigeren!!!
In de dressuur rijd ik haar dus zonder martingaal en afgelopen weekend wilde ze de ring niet in, er was helemaal niks eng,gewoon op een maisland, maar mevrouw had er geen zin in dus kwam ze rechtop.. Ik had geen zweep of sporen , kon dus niks, uiteindelijk heeft mijn vroendin haar bij het hoofdstel gepakt en door de ring gesleurd waarna ik een prima proef reed .. Ook buiten draait ze zich opeens zo om en komt ze ook rechtop en dreigt ze echt achterlijk te gaan doen als ik doorpak!!!
Wie heeft tips!!!!!

midgie

Re: steigerstaking

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 17:09

Wat meer naar je paard luisteren.
Misschien eens afstappen als ze het eng vond en je als leider gedragen.
Een paard doet niet achterlijk voor niks, dan doen alleen mensen.

Smoethie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 17:10

je moet in ieder geval nooit opgeven!
het is natuurlijk zo dat je paard op momenten die je aangeeft alleen is (tenzij je met meer mensen op buitenrit gaat). En het zijn tocht echte kudde dieren.
Je kan haar ook eens na laten kijken misschien heeft ze wel ergens last van. (maar aan je verhaal te lezen denk ik het van niet maar het kan altijd)
probeer het steigeren te ''negeren'' en rijd gewoon door. als ze tog omhoog komt geef der een flinke trap of des noods een klap zodat ze vooruit moet. Wat somige mensen ook doen is op der heeft slaan maar je paard kan hier van uit evenicht komen maar je moet zelf maar even kiezen.
Mijn tip is in ieder geval neem les en geef niet op. Want je hoeft het maar één keer op te geven en zij eet hoe het werkt. Maar vergeet niet als ze al zijn het maar twee passen goed zet goed te belonen en des noods te stoppen.

Succes nog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 17:11

goed les halen................ :)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 17:21

en niet op het hoofd slaan

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 19:03

midgie schreef:

er is niks aan de hand. niks engs, ze gaat gewoon vanuit het niks .....

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 19:04

KiWiKo schreef:
goed les halen................ :)

ik heb les.... ze doet het nooit tijdens de les, alleen meestal buiten en die ene x zondag op concours..

hippa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 19:24

midgie schreef:

Nooit afstappen!!!!!!!!
Dit is voor het paard een teken dat ze gewonnen heeft en versterkt dus het negatieve gedrag!

Annnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 19:27

midgie schreef:

hahahaha, mooi gezecht!

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 19:29

TolineS schreef:
midgie schreef:

er is niks aan de hand. niks engs, ze gaat gewoon vanuit het niks .....

Dat denk jij!!! Maar een paard doet nooit iets "zomaar" om jou te pesten. Het kan van alles zijn, een schaduw, een blaadje iets wat jij niet eens opmerkt, maar wat zij wel eng vind.
Is het steeds op hetzelfde stuk? Kan het zijn dat ze niet genoeg vertrouwen heeft om verder te gaan?

Straffen zal het niet beter maken, dan is ze het vertrouwen in jou ook kwijt. Dat is in iedergeval zeker het probleem wanneer je haar straft als ze het doet uit angst/onzekerheid
Als ze het wel doet uit dominantie dan is het zaak om ervoor te zorgen dat ze jou meer als leider gaat zien.
Misschien is het een idee om grondwerk met haar te gaan doen om jullie relatie te onderzoeken? Heb je al eens aan Natural horsemanship gedacht?
Veel mensen denken dat paarden dingen doen om ons te pesten, maar dat is niet het geval. Ze doen wat op dat moment hun overlevingskans vergroot. Als jouw paard dus niet verder durft omdat ze iets eng vind, maar jij merkt dat niet en " dwingt" haar naar voren te gaan dan zal ze dat tegenwerken door te stijgeren.....want in haar beleving kan het naar voren gaan naar dat enge iets wel eens het laatste zijn dat ze doet

denk er maar eens over na.
Probeer je paard te lezen!! Wordt niet boos en probeer erachter te komen waarom ze het doet!

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 19:31

hippa schreef:
midgie schreef:

Nooit afstappen!!!!!!!!
Dit is voor het paard een teken dat ze gewonnen heeft en versterkt dus het negatieve gedrag!

Okay hier MOET ik gewoon op reageren....
een paard denkt niet dat hij gewonnen heeft als je afstapt! Dat is echt iets puur mensenlijks!

Als het veiliger is om in een situatie af te stappen zal je stom zijn als je dat niet doet en vervolgens onder je paard terecht komt!! Het enige probleem met afstappen in het bos met alleen een normale teugel is dat je natuurlijk niet erg veel te zeggen hebt als je paard angstig wordt. Ik vind het daarom altijd slim om een langer touw bij je te hebben. Moet je natuurlijk wel op een veilige manier meenemen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 19:32

TolineS schreef:
Ook mijn merrie (Fabricius) van 9 jaar heeft weer eens een uitgekookt karakter en als ze haar zin niet krijgt of ze heeft geen zin meer bv met een buitenrit, dan gaat ze steigeren!!!
In de dressuur rijd ik haar dus zonder martingaal en afgelopen weekend wilde ze de ring niet in, er was helemaal niks eng,gewoon op een maisland, maar mevrouw had er geen zin in dus kwam ze rechtop.. Ik had geen zweep of sporen , kon dus niks, uiteindelijk heeft mijn vroendin haar bij het hoofdstel gepakt en door de ring gesleurd waarna ik een prima proef reed .. Ook buiten draait ze zich opeens zo om en komt ze ook rechtop en dreigt ze echt achterlijk te gaan doen als ik doorpak!!!
Wie heeft tips!!!!!

Ik vind het altijd erg als iemand zo over zijn paard praat/schrijft.
Het achterlijk doen als je haar doorpakt, lijkt mij een hele logische reactie namelijk.
"ik kon niks omdat ik geen zweep of sporen had" vind ik een rare opmerking - geeft aan hoe je met problemen om gaat.

Meer luisteren naar je paard lijkt me een goed begin.
Dus dat betekend dat je je meer moet gaan verdiepen in de paardentaal.
Verder raad ik je erg aan om veel meer geduld te hebben en de oplosing te zoeken bij jezelf ipv je paard de schuld te geven en die aan te pakken - correcte rijtechnische oplossingen werken een stuk beter namelijk.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 07:45

Wij hebben ook een Fabricius merrie. Tis wel een beetje herkenbaar, in die zin dat als ze gepikeerd is (veroorzaakt door spanning, bijv. miscommunicatie, te overijverig of te ongeduldig) ook wel eens wat omhoog wil komen. Zaak is dus m.i. dat je dit voorkomt. Het zijn best gevoelige types (ken er meer) waarbij het van belang is dat je de spanning aan voelt komen en dit dan weer zo snel mogelijk probeert af te laten vloeien. Boos worden werkt m.i. echt averechts. Het zijn zeer alerte paarden die het liefst alles in de gaten houden. Onze training is vooral gericht op ontspanning, tempocontrole en concentratie, dus de aandacht bij de ruiter houden.

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 09:45

superwoman schreef:
TolineS schreef:
Wie heeft tips!!!!!

Ik vind het altijd erg als iemand zo over zijn paard praat/schrijft.
Het achterlijk doen als je haar doorpakt, lijkt mij een hele logische reactie namelijk.
"ik kon niks omdat ik geen zweep of sporen had" vind ik een rare opmerking - geeft aan hoe je met problemen om gaat.

Meer luisteren naar je paard lijkt me een goed begin.
Dus dat betekend dat je je meer moet gaan verdiepen in de paardentaal.
Verder raad ik je erg aan om veel meer geduld te hebben en de oplosing te zoeken bij jezelf ipv je paard de schuld te geven en die aan te pakken - correcte rijtechnische oplossingen werken een stuk beter namelijk.

dit vind ik weer zon typisch antwoord.. jij oordeelt door een uitspraak van mij dat ik geen sporen of zweep had meteen dat ik mijn paard slecht behandel , nou sorry maar mijn merrie krijgt denk ik de beste verzorging die een paard zich kan wensen , en daarbij vind ik dat een corrigerend tikje best mag. weet je wat pas zielig is,mensen die met sporen rijden en constant erin prikken of mensen die hun paard appelweek afslaan met de zweep. als ik zondag een zweep in handen had gehad had mijn merrie gewoon een klap op dr kont gehad ter verduidelijking van mij dat ik niet gediend ben van dit gedrag.. kom zeg, met alleen maar foei zeggen kom je er niet en das mijn mening.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:33

Jij oordeelt net zo hard over die paar woorden van mij ;)
Ik ben ook niet vies van een tik etc op z'n tijd. Beter dan dat "foei",ben ik dus totaal met je eens!
Echter miste ik uit dat stukje respect voor je paard.
Het kwam op mij over dat jij denkt dat je paard je express tegen werkt.

Als dat het geval is, dan ben je imo geen goede leider. Een goede leider zorgt ervoor dat het paard voor je WIL werken en dat betekend dus ook goed luisteren naar je paard.
De reactie van orsini is lekker duidelijk en ben ik het mee eens.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:14

TolineS schreef:
komt ze ook rechtop en dreigt ze echt achterlijk te gaan doen als ik doorpak!!!
Wie heeft tips!!!!!

Heb je post nog eens gelezen en deze laatste zinsnede viel me nu pas op. Zoals ik mijn vorige post ook al aangaf, als ze ook maar een beetje weg heeft van onze Fabricius merrie dan sla je met doorpakken in zulke situaties m.i. de plank mis.
Sowieso met doorpakken in het algemeen. Weet niet wat jij hieronder verstaat natuurlijk, maar als wij doorpakken bij onze merrie dan volstaat een welgemeende gvd meer dan voldoende. Een knal met een zweep ofzo hoeven we bijvoorbeeld echt niet te doen, want dan flipt ze volkomen (al het echt lijfelijke ingrijpen zeg maar). Wij zijn echt niet van die 'foei paardje toch' mensen, maar onze merrie is zo fijn gevoelig dat een duidelijke berisping met stem voor ons (en haar) ruim voldoende is.

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:32

@ Tolines; op het goede moment inderdaad berispen in niet altijd slecht. We proberen je alleen wel met zn allen duidelijk te maken dat je eerst zeker moet weten waarom je paard het doet!! Probeer het te merken buiten wanneer je paard spanning opbouwt. Hou dan even halt, laat haar kijken, ga een paar stappen achteruit. Kijk of dat helpt. Zijn haar ogen strak? Hoofd hoog? Dat zijn tekens van angst. In zo'n situatie verbeter je namelijk niets met straffen!!!

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 19:43

hej orsini, toline doet het zo uit het niks, ze stapt gewoon relaxed vooruit en opeens gaat het razendsnel en staat ze stil en rechtop, je kunt het gewoon niet af knipogen. absoluut dat daar geen angst van haar kant bij is, vandaag ging ik haar na het rijden aan de hand uitstappen, zadel eraf, lekker halstertje eraan , en we stappen rond het erf en opeens trekt ze mijn arm zowat uit de kom en staat ze weer rechtop puur omdat ze die kant niet op wilde. Ik heb haar een paar passen vooruit gedwongen en omgedraait op MIJN teken, daarna richting stal gelopen, maar niet linksaf naar stal, nee ik wilde rechtdoor nog een rondje om de wei, en ja hoor, mevrouw stond weer rechtop!!!!! Want ze wilde naar stal!!!Toen heb ik de hengstenketting eronder gedaan en toen liep ze wel door, ja nog 1x gesteigerd maar daarna niet meer.... Pfff..Wel moedeloos wordt ik ervan!!! Ze is lichamelijk al onderzocht en er is niks met haar aan de hand....Ze moet gewoon even een andere instelling krijgen....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 20:10

TolineS schreef:
hej orsini, toline doet het zo uit het niks, ze stapt gewoon relaxed vooruit en opeens gaat het razendsnel en staat ze stil en rechtop, je kunt het gewoon niet af knipogen. absoluut dat daar geen angst van haar kant bij is, vandaag ging ik haar na het rijden aan de hand uitstappen, zadel eraf, lekker halstertje eraan , en we stappen rond het erf en opeens trekt ze mijn arm zowat uit de kom en staat ze weer rechtop puur omdat ze die kant niet op wilde. Ik heb haar een paar passen vooruit gedwongen en omgedraait op MIJN teken, daarna richting stal gelopen, maar niet linksaf naar stal, nee ik wilde rechtdoor nog een rondje om de wei, en ja hoor, mevrouw stond weer rechtop!!!!! Want ze wilde naar stal!!!Toen heb ik de hengstenketting eronder gedaan en toen liep ze wel door, ja nog 1x gesteigerd maar daarna niet meer.... Pfff..Wel moedeloos wordt ik ervan!!! Ze is lichamelijk al onderzocht en er is niks met haar aan de hand....Ze moet gewoon even een andere instelling krijgen....

Maar die andere instelling krijg je niet door haar te dwingen... Krijg jij een andere instelling als mensen je dwingen?Ik denk zelfs dat het wel eens echt gevaarlijk kan worden als je op deze manier door gaat.

Probeer eens vaker een compromis te sluiten, blijf rustig en vraag het haar nog een x en wees tevreden met een kleine stap vooruit of ga links ipv rechtdoor en vraag dan niet gelijk veel, maar wees snel tevreden.
Normaal ben ik hier niet zo van, maar het doorvragen werkt duidelijk niet, dus zul je moeten veranderen van tactiek.
Ik ben iemand die vind dat je je aanpak moet aanpassen aan het paard en niet het paard laten aanpassen aan je aanpak, want dat werkt meestal niet ;)

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 20:19

helemaal mee eens superwomen maar links ipv rechtdoor,dan heeft ze voor mijn gevoel nog gewonnen. ik wil gewoon bij staking nog 1 pasje in de richting en dan is het ook goed... En Tolientje is zeker geen paard om aan te pakken want dan pakt ze jou , en flipt ze ...Tja, maar das haar bloedlijn..ook geen excuus natuurlijk..
Vanaf morgen ga ik nog consequenterderder (?)met haar bezig dan nu , zal waarschijnlijk veel ,heeeel veel geduld moeten hebben... En voor de mensen die een x in de buurt zijn,kom gerust langs als het probleem dan nog niet verholpen is :)

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 20:26

hoi Toline,

Waarom denk je dat het geen angst is omdat ze naar stal wil. Bedenk je wel: voor paarden is hun stal de veiligste plek, dus waar zou jij naartoe willen rennen als je bang bent voor iets op je pad?
Ik zie heel vaak dat dit soort gedrag verkeerd wordt geinterpreteerd.

Dus doe het eens anders, lees je paard, neem de tijd. Alleen dan kan je dit soort dingen oplossen. Net als je zegt dat een hengstenketting werkt. Tja dat is dus kiezen tussen 2 kwaden voor je paard......niet echt een permanente oplossing vind ik en eigenlijk zou het ook niet nodig moeten zijn. Je kan het ook op een paardvriendelijke manier oplossen. De vraag is alleen ben je bereid om de tijd ervoor te nemen. Wij mensen willen alles meteen snel en nu en vergeten wel eens dat paarden ook levende dingen zijn die emoties kunnen hebben

kijk ook ff naar onze posts in dit topic toevallig lijkt het erop:
[RT-P] Help, paard blijft staken buiten, radeloos

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 20:31

omdat ik geen angst in haar ogen ziet!!! Ik weet zeker zeker dat ze niet bang is, ze wil gewoon haar zin doordrijven en terug naar stal !!!! en ik heb op die momenten geen tijd om haar te lezen, moet meer maken dat ik wegkom als ik haar aan de hand heb omdat ik er ander onder lig, en wat de hengstenketting betreft, ik heb dan meer controle over de 600 kilo die ze weegt omdat ze dan wel voelt wat er gebeurt als ze omhoog komt, en zich dan wel bedenkt en meteen omlaag gaat weer..
Ik hoef geen hoef met ijzer in mijn gezicht!!! Zij steigert, en ziet dit als een manier om haar ontevredenheid te uiten..Simpel as that..
En ik wil haar graag houden, en dit probleem oplossen!!
Bokken , daar kan ik mee leven, maar steigeren en vooral uit ontevredenheid dat accepteer ik gewoon niet!!!!

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 20:39

hoe lees jij angst in haar ogen dan?
Als ze stopt met stijgeren, heeft ze dan haar hoofd nog hoog, oren strak, rug strak, of staat ze met haar hoofd laag, rug onstpannen en oren losjes. Je kan niet alles aan de ogen lezen! Het kan best zijn dat je het toch fout hebt, maar het kan ook zijn dat je het wel goed hebt en dat ze het uit dominantie doet.

dan kan er ook iets anders mee doen. Bv neem een langer touw. En zeg ok je mag een beetje terug richting stal, maar dan alleen als je rondjes om me heen draaft. Dus maak t "werk" om terug naar stal te gaan. Dominante paarden houden er meestal niet van om veel te moeten bewegen. Als ze van de stal weggaat mag ze rustig lopen.
Of als ze steigert, zet haar achteruit. Snel en een heel stuk. Dit zal haar ook aan het nadenken zetten.

Ik denk ook dat je veel eraan zou hebben om je in NH te verdiepen. Dit soort problemen moet je goed aanpakken anders wordt het alleen maar erger.

succes

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 20:42

tijdens het lopen richting stal om me heen draven???
En die tip over in de achteruit zetten klinkt ook goed!!!Dankje!! Ga er morgen meteen mee aan de slag!!
Dus in principe ga ik gewoon eerst het probleem aan de hand te lijf>??

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 20:44

TolineS schreef:
helemaal mee eens superwomen maar links ipv rechtdoor,dan heeft ze voor mijn gevoel nog gewonnen. ik wil gewoon bij staking nog 1 pasje in de richting en dan is het ook goed... En Tolientje is zeker geen paard om aan te pakken want dan pakt ze jou , en flipt ze ...Tja, maar das haar bloedlijn..ook geen excuus natuurlijk..
Vanaf morgen ga ik nog consequenterderder (?)met haar bezig dan nu , zal waarschijnlijk veel ,heeeel veel geduld moeten hebben... En voor de mensen die een x in de buurt zijn,kom gerust langs als het probleem dan nog niet verholpen is :)

Ik weet niet of je het moet zien als winnen...
Ik denk iig dat je idd veel geduld moet gaan opbrengen en desnoods doen alsof je neus bloed en wachten tot ze een goede stap zet... Voor sommige is belonen met eten not-done, maar ik vind alles wat werkt voor beide een prima manier :D
Het kan idd de bloedlijn zijn die zorgt voor dit soort problemen. Het leuke ervan is wanneer je een manier hebt gevonden die voor beide werkt. Wanneer je de medewerking krijgt en zo samen een goede combinatie vormt.