Happy athlete

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fresco

Happy athlete

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 07:58

Nu het tegenwoordig een hype is het welzijn van het paard zo optimaal mogelijk te laten zijn, hebben ze de term happy athlete in de wereld gebracht.
Ik vraag me af wat jullie onder happy athlete verstaan?
Daarbij kan je natuurlijk blz. 15 van het dressuurboekje openslaan, maar wat versta jij persoonlijk eronder?

Urielle

Re: Happy athlete

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:49

Een paard wat uitstraalt dat hij plezier heeft in het werk (happy) en er wel fit, gespierd en afgetraind uitziet (athlete).

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 18:34

Paarden die door de ruiter met de correcte hulpen gereden wordt, met de juiste begeleiding van onder andere hoefsmid, dierenarts, "pensionhouder", instructie, organisatie en jury.
Zonder misbruik van het Bauchersysteem, ldr, rollkur, hyperflexi, hollandse school en met de strenge beoordeling van de reglementen. Het zou mooi zijn als de ruiters, instructie, jury en organisaties hun eigen handleiding eens zouden lezen en toepassen, het wel; bekende rode boekje.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 07:39

Maar een paard die met de correcte hulpen gereden wordt hoeft nog geen happy athlete te zijn, of wel?

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 11:26

Ik ben akkoord met Urielle...

@Fresco:
Dat 'hoeft' niet maar het is wel aangeraden, een paard dat niet gelukkig is in het werk, ja, daar ga je denk ik niet ver mee komen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:11

fresco schreef:
Maar een paard die met de correcte hulpen gereden wordt hoeft nog geen happy athlete te zijn, of wel?

Wou u zeggen dat de paarden van bijvoorbeeld meneer Klimke geen happy athlete waren?
De hele verzorging moet paardvriendelijk en correct zijn, maar uw vraag ging specifiek over het rijden?

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 20:17

FaberSmid schreef:
fresco schreef:

Wou u zeggen dat de paarden van bijvoorbeeld meneer Klimke geen happy athlete waren?

De hele verzorging moet paardvriendelijk en correct zijn, maar uw vraag ging specifiek over het rijden?

Mijn vraag ging echt over het rijden, natuurlijk komt daar verzorging en het corract houden van het paard bij, maar het gaat me specifiek over het rijden.
Ps. ik denk zeker dat de paarden mr. Klimke happy athlete's waren, daar twijfel ik geen moment over.
maar dat is afdwalen van het onderwerp.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 20:19

Nee dat is niet afdwalen van het onderwerp, dat is precies wat ik beschreven heb met correct rijden met de correcte hulpen van de correcte ruiter. Waarbij de stalhouder, instructie, jury, en organisaties en opleidingen een hoofdrol bij spelen.

FaberSmid schreef:
Paarden die door de ruiter met de correcte hulpen gereden wordt, met de juiste begeleiding van onder andere hoefsmid, dierenarts, "pensionhouder", instructie, organisatie en jury.
Zonder misbruik van het Bauchersysteem, ldr, rollkur, hyperflexi, hollandse school en met de strenge beoordeling van de reglementen. Het zou mooi zijn als de ruiters, instructie, jury en organisaties hun eigen handleiding eens zouden lezen en toepassen, het wel; bekende rode boekje.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 20:37

Ik ben tevreden met het antwoord maar hoef daarbij geen persoonlijke voorkeur over ruiters of amazone.
Ik denk dat we anders weer een topic krijgen over welk systeem goed is en welke niet.

Mijn vraag is welk beeld mensen hebben van een happy athlete.
Vind het overigens erg leuk dat u gelijk het complete plaatje erbij betrekt.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 21:00

Fresco een half plaatje geeft een half beeld en de helft weer?
Net uw profiel zitten bekijken met plezier, gelezen dat u deelnemer bent in instructie en jury. Ben wel erg benieuwd naar uw visie als instructie en jury zijnde? Bent u bekend met de handleiding?

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 22:12

Ik heb de handleiding in het verleden wel eens gelezen.
En ik ben geef idd instructie en jureer regelmatig.
Mijn visie... tja, ik zie graag dat mensen eerlijk en oprecht met paarden omgaan, ze met respect behandelen.
(helaas zie ik in de praktijk vaak anders vooral tijdens het jureren)
Ik ben van mening dat als je eerlijk en correct rijd je een happy athlete van je paard kunt maken.
Daar komt natuurlijk bij dat je een paard ondanks het correct rijden ook een zo paardvriendelijk mogelijke verzorging moet bieden.

het is eigenlijk heel moeilijk je visie zo even in een paar zinnen weer te geven.
dan moeten we even op de pb overgaan denk ik.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 18:09

fresco schreef:
Ik heb de handleiding in het verleden wel eens gelezen.
En ik ben geef idd instructie en jureer regelmatig.
Mijn visie... tja, ik zie graag dat mensen eerlijk en oprecht met paarden omgaan, ze met respect behandelen.
(helaas zie ik in de praktijk vaak anders vooral tijdens het jureren)

Ben ik helemaal met u eens, wat voor stappen onderneemt u als jury?

Ik ben van mening dat als je eerlijk en correct rijd je een happy athlete van je paard kunt maken.
Daar komt natuurlijk bij dat je een paard ondanks het correct rijden ook een zo paardvriendelijk mogelijke verzorging moet bieden.

Dan zijn we het met elkaar eens toch?

het is eigenlijk heel moeilijk je visie zo even in een paar zinnen weer te geven.
dan moeten we even op de pb overgaan denk ik.

Waarom per pb, kunnen de anderen het niet lezen?

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 07:02

Tja, ik denk dat je als jury weinig aan het niet correct kunt doen mits de ruiters zelf ervoor open staan.
je zal bij mij altijd een protocol krijgen die helemaal vol geschreven is met opmerkingen, negatief maar ook positief.
Vaak zie ik het als onkunde, mensen weten gewoon niet beter...

Ik ben net uitgenodigd om een intake gesprek te doen voor de Z cursus, ben benieuwd wat we daar leren.
Ik sta overal erg open voor, mits mijn eigen visie daar wel in past.
Ja, je hebt gelijk per Pb is misschien niet leuk voor anderen.

Mag ik vragen wat u visie is?
Ligt het op mijn lijn?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 14:30

Een paard dat zoveel mogelijk paard gelaten wordt (happy) maar wel gesteund wordt in zijn/haar gezondheid door de mens (athlete)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 14:34

FaberSmid schreef:

Maar nu ga je uit van wat de ruiter kan doen om een paard een happy athlete te laten worden. Allemaal waar, natuurlijk! Maar volgens mij zegt de definitie van een happy athlete iets over het paard.

In de omschrijving van Urielle kan ik me wel vinden:
Urielle schreef:
Een paard wat uitstraalt dat hij plezier heeft in het werk (happy) en er wel fit, gespierd en afgetraind uitziet (athlete).

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 17:30

fresco ik denk dat juist de instructie, jury en organisaties veel kunnen begeleiden. Door het niet accepteren van wangedrag, daar streng tegen op te treden.
De ringmeester die de deelnemers buiten de ring in de gaten moet houden, de jury in de ring en de organisatie die beide ondersteunen. Eigenlijk moeten alle het gehele terrein alles in de gaten houden en op treden indien nodig.
Om een voorbeeld te geven, met regelmaat zie je onregelmatige en kreupele paarden deel nemen. Dat moet gewoon niet kunnen, dan moet de dierenarts, ringmeester, jury en organisatie niet bang zijn te handelen.
Het wordt op dat moment vaak niet in dank af genomen, maar van mij en ik ben daar gelukkig niet de enige in krijgen staande ovatie. Een van de belangrijkste taken is toch paard, ruiter en de paardensport te beschermen en te behouden?
Met regelmaat hoor ik ruiter tegen mij jammeren, dan zeg ik stel je niet aan vroeger was de zweep voor de ruiter te corrigeren. En dan moet u niet denken dat de ruiter rake klappen kreeg, maar even aan het denken gezet. Hiermee bedoel ik te zeggen dat de ruiters tegenwoordig weinig meer kunnen hebben en alles van hun paarden verwachten. Gaat het fout is het paard de schuldige, ik heb geleerd dat de mens de fouten maakt en niet het paard?

Anoeska het paard kan een paard een happy athlete maken en houden. Natuurlijk zegt het karakter ook wat, maar hoe vaak wordt een paard bijvoorbeeld als chagrijnig, lastig of gevaarlijk gebrandmerkt? Ligt dat nu aan het paard of aan de ruiter, is het niet de mens die een paard maken of breken kan?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 18:00

Interessante vraag en discussie :)

Ik weet niet over welk boekje het gaat, is er een dressuurboekje met een omschrijving van een happy athlete? Ik had daar nog nooit van gehoord. Bij de term happy athlete stel ik me zo voor dat ruiter en paard samenwerken en dat de ruiter het paard daarbij respecteert, bijvoorbeeld in zijn karakter en beperkingen, zoals het paard ook met de ruiter doet, en dat daardoor het paard happy genoeg is om zijn werk zo goed mogelijk uit te kunnen voeren. Dat geldt dan specifiek voor het rijden :)

Edit: doordat paard en ruiter elkaar respecteren en zo de ander de mogelijkheid geven om zichzelf te laten zien zoals ze zijn, waardoor beide beter uit de verf komen en weten wat ze aan elkaar hebben, in mijn definitie althans (zie hierboven), zal de ruiter ook een happy athlete kunnen zijn. Dus dan werkt het twee kanten op.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 18:56

Citaat:
Tja, ik denk dat je als jury weinig aan het niet correct kunt doen mits de ruiters zelf ervoor open staan.
je zal bij mij altijd een protocol krijgen die helemaal vol geschreven is met opmerkingen, negatief maar ook positief.
Vaak zie ik het als onkunde, mensen weten gewoon niet beter...

Wat hebben zij dan op wedstrijden te doen???
Zijn de instructeurs niet gevraagd, om dat te leren, dat die de ruiter het bijbrengen moet, dat het paard op de eerste plaats staat, en niet die die erop zit, ik noem dat geen ruiter wanneer die niet er voor open staat.

Vind u dan dat de toppaarden die er in Nederland zijn op dit moment happy athleten zijn???

U als jurylid, vind u dat prestatie boven alles gaat, dat een paard nog binnen 2 jaar van Remonte op Grand Prix niveau wordt uitgebracht, getraind en ook nog succesvol is, tenminste aan de top is????

U als amazone, vind u dat prestatie boven alles gaat, dat een paard nog binnen 2 jaar van Remonte op Grand Prix niveau wordt uitgebracht, getraind en ook nog succesvol is, tenminste aan de top is????

Vraag dit speciaal aan u als jury en als amazone.
Waarom?
Denkt u maar daar eens overna.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:11

FaberSmid schreef:
Anoeska het paard kan een paard een happy athlete maken en houden. Natuurlijk zegt het karakter ook wat, maar hoe vaak wordt een paard bijvoorbeeld als chagrijnig, lastig of gevaarlijk gebrandmerkt? Ligt dat nu aan het paard of aan de ruiter, is het niet de mens die een paard maken of breken kan?

Ik ben het ook helemaal eens met de dingen die je noemt, en denk ook dat zaken zijn die kunnen bijdragen aan een happy athlete. Mijn enige punt was dat ik van mening ben dat de definitie niet over allerlei omstandigheden en invloeden eromheen gaat, maar specifiek over het paard (en z'n uitstraling). Natuurlijk logisch dat de dingen die je noemt daaraan bijdragen.

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 22:51

Een happy athlete is voor mij een paard wat symmetrisch en los door zijn lijf beweegt. Makkelijk en ongedwongen. Met een goed spieropbouw en een blije uitstraling.
Hoe het paard getraind wordt (LDR of klassiek) maakt mij niet uit. Dat is geheel verschillend per paard.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 07:30

Professor schreef:
Wat hebben zij dan op wedstrijden te doen???
Zijn de instructeurs niet gevraagd, om dat te leren, dat die de ruiter het bijbrengen moet, dat het paard op de eerste plaats staat, en niet die die erop zit, ik noem dat geen ruiter wanneer die niet er voor open staat.

Vind u dan dat de toppaarden die er in Nederland zijn op dit moment happy athleten zijn???

U als jurylid, vind u dat prestatie boven alles gaat, dat een paard nog binnen 2 jaar van Remonte op Grand Prix niveau wordt uitgebracht, getraind en ook nog succesvol is, tenminste aan de top is????

U als amazone, vind u dat prestatie boven alles gaat, dat een paard nog binnen 2 jaar van Remonte op Grand Prix niveau wordt uitgebracht, getraind en ook nog succesvol is, tenminste aan de top is????

Vraag dit speciaal aan u als jury en als amazone.
Waarom?
Denkt u maar daar eens overna.

Hoi Simon, tijd niet gesproken!

Ten eerste: als jury zit je er niet om de ruiters iets te leren, dat behoort een instructeur te doen.
Wat je doet is het beoordelen van de gevraagde onderdelen.
Daarbij laat je natuurlijk door middel van punten zien wat er wel en niet goed gaat en door alles kort en bondig te omschrijven.
Natuurlijk kan je mensen adviseren na een proef als ze daar om vragen.

Of de toppaarden in Nederland Happy zijn, dat kan ik u niet vertellen, heb ze immers nog nooit persoonlijk gezien.
Wat ik wel weet is dat de mensen erom heen de paarden proberen een zo goed mogelijke begeleiding te geven, denk aan DA, voeding, hoefsmid, etc.

En natuurlijk mag de prestatie niet boven alles gaan (dat vind ik als jurylid, instructeur en als amazone) ik denk dat je dan het scala en de term happy athlete niet in je achterhoofd houd.
Ik vind 2 jaar persoonlijk een heel korte tijd, maar ja, wie ben ik?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:47

fresco zijn de ringmeester, jury en organisatie er ook niet voor het juiste voorbeeld te geven en te beschermen? Er zijn toch de regels als u dingen ziet gebeuren wat niet toegestaan is, zoals optoming en hulpgeving die niet zijn toegestaan? Of laat u uw combinaties die drijfnat de ring in komen, hun proef rijden? Of die met een niet toegestaan en roestig bit en sporen rijden? Wat doet u als de ruiter zijn paard voor uw ogen onterecht te hard bestraft?

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 08:22

Hahaha, een heel vragenvuur... ;)
De hele wedstrijdorganisatie is er idd om de boel op de wedstrijden correct te laten verlopen.
Ik mag idd als jury ingrijpen als er iets gebeurt dat niet door de beugel kan.
Ik heb gelukkig nog geen combinaties drijfnat in de baan zien komen, niet toegestane sporen heb ik wel al eens gehad, dat kunnen ze per direct veranderen.
Wat je ook regelmatig ziet is omgedraaide sporen met de punt naar boven, ook niet fijn.
Het onterecht bestraffen zal ik in mindere mate bestraffen met lage punten op het protocol.
Is het onacceptabel mag de combinatie van mij de ring verlaten en zal ik rapport op maken, dit gaat dan naar de KNHS.
Dressuurrijden is een sport die je samen met je paard doet het moet een samenspel zijn.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 17:46

fresco goed dat u er wat tegen doet, wat doet u met onregelmatige en kreupele paarden? Ook die zal u veel tegen komen, of ik heb altijd dat geluk?

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 19:20

Ik heb 1x een kreupel paard in de baan gehad, toen heb ik de ruiter dat gemeld en mocht ze van mij niet verder rijden omdat ik het onverantwoord vond.
Het vreemde ervan was, is dat ze bij mij de tweede proef starte...
Dus had ze bij de eerste jury de hele proef gereden op een kreupel paard! :(

Verder kom je regelmatig paarden tegen die door verkeerd rijden niet echt onregelmatig lopen maar zo stijf in de rug zijn dat ze domweg niet makkelijk door de wendingen heen kunnen lopen.
Op de rechte lijnen lopen deze paarden dan ook taktmatig maar ze verkorten degelijk wel de passen in krappe wendingen.
Met deze gevallen kan je niets anders dan alleen lage punten geven, maar je mag ze niet uitsluiten.
Ik moet zeggen dat ik het zelfs wel eens zie in de hogere basisklassen, de Z1 en Z2, hoe spijtig ook.

Maar om op de visie terug te komen, wat is uw visie als paardenman?