Zwakke galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elixir

Zwakke galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 22:38

Ik heb een nu net 5 jaarse ruin in mijn bezit die echt wel moeite heeft met zijn galop. Zowel onder het zadel als aan de longe. Hij ploegt zowat de hele piste om. Hij is eigenlijk echt zwaar met zijn benen. Wanneer je op open vlakte gewoon gaat galopperen is dit geen probleem. Maar dan in binnenpiste laat hij zijn achterbenen zo lui achterkomen (soort van draf achteraan), hij laat ze hangen ofzo. Aan de longe doet hij net het zelfde. Wanneer hij veel ruimte heeft is dit geen probleem. Hij is ook vrij lang in zijn rug (1.70m groot) en in die tijd dat ik hem had goed uitgezet en bij gegroeid, kan dit er mee te maken hebben?
Wat is nu eigenlijk de beste oplossing. Ik vind het longeren zo lastig omdat ik hem constant moet pushen om in galop te blijven waardoor hij zo wild doet en dan op zijn eigen voorbenen durft te gaan lopen...
Hij is medisch goedgekeurd.

poes

Re: Zwakke galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 22:53

Hij heeft niks van draver in zich?

Gewoon sterk maken in draf dan. Eventueel aan de longe maar ook ohz: veel overgangen, veel buigen.
En dan aan de longe weer die galop meepakken, 2 pasjes desnoods, niet eindeloos laten galopperen, daar word ie niet beter van.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 23:34

Denk dat dit paard nog helemaal niet aan de galop toe is, maak hem idd sterker door veel de stappen en in stap zijgangen gaan rijden , ook de draf verbeteren en het paard zijn achterhand leren gebruiken en dan pas de galop gaan oefenen.
Misschien jezelf eens wat meer verdiepen in de theorie en daar mee aan de gang gaan in de praktijk.

Rianneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 23:41

Jonge paarden hebben vaker moeite met de galop, omdat ze nog niet alle spieren hebben ontwikkeld om zichzelf goed te dragen laat staan met een ruiter!
Ik train daarom mijn jonkies vaak in het bos op een redelijke vlakke ondergrond en een rechte lijn zodat ze zich zelf leren dragen zonder al te veel uit balans te raken. Je gaat zelf steeds licht in het zadel zitten..
Je merkt vanzelf dat ze sterker worden en dus ook beter gaan galopperen in de bak en aan de longe!

Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 23:43

Ik ben het volkomen met rbakker eens, ik doe het zelf ook zo, en let erop dat je dan in de galop tempowisselingen maakt.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 12:18

Bedankt al voor de vele tips! Ik ga vaker op een veld gaan galopperen, in verlichte zit, dat doet hij perfect en daarbij denk ik ook dat hij toch wel iets van die spieren kan leren gebruiken. Draver heeft hij niet in zich, hij stamt af van Quidam de Revel. We werken dan ook vooral in de draf, puur omdat die galop niet gaat (het lukt hem gewoon niet goed). In het begin deed hij dit wel goed, maar in die tijd is hij echt veel doorgegroeid, volgens mij zit daar dus wel iets van die spieren niet goed. Dus vooral trainen in de draf is de boodschap?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 12:21

Als je hem IN de galop niet sterk gaat maken, wordt hij er ook niet eerder sterk in. Lange stukken rechtuit galopperen en dan steeds IN de galop tempowisselingen maken.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 12:47

Ok, ook dit is mogelijk voor ons. Hij vind het ook leuk om te galopperen op open vlakte dus. Bedankt allesinds!

Rianneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 10:04

Het bos is beter (als je dat in de buurt hebt) daar is de ondergrond wat heuvelachtiger waardoor ze ook leren beter in balans te blijven en krijgen ze ook niet de neiging om te gaan crossen. de kleine wendingen die je moet maken is ook goed voor de balans. De bochten kun je gebruiken om het aanspringen te verbeteren... voor de bocht terugnemen en daarna weer in de goede galop aanspringen... als ze sterker worden ga je dat steeds minder doen.
Succes

Princesspres

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 10:30

sterk maken sterk maken sterk maken.
probeer hem te longeren met een pessoa.
hang hem er niet al te los aan (uiteraard ook niet ingesnoerd)
ik zie heel vaak een pessoa die er maar een beetje bijhangt.
maak hem eerst sterker in draf en stap. door heel veel overgangen te maken en schijn overgangen. is mdit voor jouw idee bevestigd ga dan door in de galop. hij hoeft niet meteen 10 minuten door te galoperen al is het maar 1 rondje . bouw dit steeds een beetje uit en houd hem in de galop. valt hij terug , dan weer aanspringen.
als je dit een aantal keer in de week oefenent bijvoorbeeld 2 keer en dan 1 of 2 keer rijden in de week dxan zou het snel beter moeten worden.
ik heb wel gemerkt dat mijn pony heel veel baat heeft bij longeren aan de pessoa. meer nog dan rijden op dit moment (inrijden) dus probeer ik vaker te longeren dan te rijden.
je zou bijvoorbeeld kunnen proberen eerst 3 weken alleen te longeren en dan iedere week 1 keertje longeren te vervangen door rijden en dan in ieder geval 1 maal per week je paard lekker in de pessoa te laten lopen.

succes!

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 10:50

Princesspres schreef:
sterk maken sterk maken sterk maken.
probeer hem te longeren met een pessoa.
hang hem er niet al te los aan (uiteraard ook niet ingesnoerd)
ik zie heel vaak een pessoa die er maar een beetje bijhangt.
maak hem eerst sterker in draf en stap. door heel veel overgangen te maken en schijn overgangen. is mdit voor jouw idee bevestigd ga dan door in de galop. hij hoeft niet meteen 10 minuten door te galoperen al is het maar 1 rondje . bouw dit steeds een beetje uit en houd hem in de galop. valt hij terug , dan weer aanspringen.
als je dit een aantal keer in de week oefenent bijvoorbeeld 2 keer en dan 1 of 2 keer rijden in de week dxan zou het snel beter moeten worden.
ik heb wel gemerkt dat mijn pony heel veel baat heeft bij longeren aan de pessoa. meer nog dan rijden op dit moment (inrijden) dus probeer ik vaker te longeren dan te rijden.
je zou bijvoorbeeld kunnen proberen eerst 3 weken alleen te longeren en dan iedere week 1 keertje longeren te vervangen door rijden en dan in ieder geval 1 maal per week je paard lekker in de pessoa te laten lopen.

succes!

Toen ik sprak over het ploegen aan de longe, was dit aan de pessoa. Geen te losse pessoa, maar ook geen te strakke. In draf werkt hij daar wel goed op. Ook onder de man is hij in draf zeer goed te rijden, is makkelijk nageeflijk en niet zwaar op de mond. Galop aan die pessoa is dan zeer moeilijk voor hem, hij kan in galop blijven met een beetje aansporing (geen zweep, daar flipt hij nogal door). Dus eigenlijk aan de pessoa blijven trainen?

Een bos heb ik niet ter beschikking, jammer genoeg...

jacqii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 10:52

heb het zelfde, hou dit topic even in de gaten voor bruikbare tips

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 20:17

Ik dacht altijd dat het nooit meer goed zou komen, aangezien hij al 5 is, en ik zoveel paarden op die leeftijd al super goed zie lopen. Hij is al ingereden sinds zijn 4de, heeft 6 maand training gehad, en dan eigenlijk nooit echt super doorgereden. Ik heb hem gekocht toen hij net die 6 maand training had, door weersomstandigheden kon ik niet altijd rijden (in de weide, geen bak in de buurt). Oplossing komt eraan, we denken er aan een trailer te kopen. In de vakantie heeft hij ook 2 maand in de manege gestaan, waar ik hem dus elke dag trainde.