Zo dwars opeens in de aanleuning linksom (doorknikken)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hillebill

Zo dwars opeens in de aanleuning linksom (doorknikken)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 19:54

Even vooraf:
Niets mis met de tanden, tandarts is geweest en niets mis met zijn rug. Is gecontroleerd! En zijn zadel is ook nagekeken.

Het probeem doet zich sinds een maand of 2 voor:
Dressuur in de B en in de L1 had ik totaal geen problemen met zijn hoofd - hals maar nu in ik de L2 zit begint het gedwarsboom.
Als ik nu ga rijden is het eerste wat hij doet naar rechts kijken ( kantelen ) en door mijn linkerbeen heen beuken. Totaal geen respect voor het linker been, hij loopt er dwars door heen.

Als ik op de rechterkant ga rijden dan komt hij zeer diep in, hij knikt door. Niet meer omhoog te krijgen. Bij wijze van spreken met zijn neus tussen de knieeen. Buiging naar binnen is zeer extreem.

Als ik op de linkerhand ga rijden is hij niet nageeflijk te krijgen, hij ropt de teugels uit mijn handen, krijg nagenoeg geen stelling, loopt over de buitenschouder weg en is ZEEER extreem druk in zijn hals. Hij drukt alles weg en is constant met zijn hals op en neer aan het lopen ( Ja knikken zeg maar maar dan extreem )

Ik heb van alles gebrobeerd maar ik krijg hem niet constant in de aanleuning en krijg hem ook niet meer naar boven, hij blijft beuken op de voorhand en wil linksom totaal helemaal niets.

Hoe kan ik dit het beste oplossen.

Zoals ik al zij in de B en L1 had ik totaal geen problemen maar sinds 2 maand is dit aan de gang. Wat moet / kan ik hieraan doen?

Het is een koele kikker! Ik krijg les. Degene die mij les geeft zegt ook dat hij aan het doordrammen is. Hij is zeer koppig en wil zijn eigen wil doorzetten. Menig paard had het allang opgegeven maar die van mij natuurlijk niet.

Heeft iemand tips voor mij?
De gehele aanleuning en opgerichte aanleuning is verdwenen naar een te diep lopend en drammerig paard die giga aan het ja knikken is ( remoerig in zijn hoofd - hals aanleuning )

midgie

Re: Zo dwars opeens in de aanleuning linksom (doorknikken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 23:39

Denk toch dat je het bij jezelf moet zoeken, hoeveel geduld heb je?
Wat doe je aan gymmen met je paard ?
Werk je wel eens aan de hand?
Verdiep je je in de techniek?
Een paard word koppig als de ruiter dat ook is/word.
Dus neem les van iemand die jou verder kan helpen in het trainen en soepel maken van je paard, het paard zal echt ergens last van hebben en anders zul je toch aan jezelf moeten gaan werken.

Hillebill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 10:45

Zou het kunnen dat hij een wolfskies heeft gekregen? Hij is in februari nog behandeld door de tandarts.
Ik ben in iedergeval wel de tandarts.

Midgie:
Ik werk altijd eerst voorwaarts neerwaarts maar hij wil ook in de basis loswerken totaal niet meewerken. Ik hoef maar iets linkerteugel aan te nemen en het is alweer mis!
Ik doe mijn best in rechtrichten, hij is al stukken rechter als hij was.
Het is echt van de afgelopen 2 maand dat het zo drama is.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 11:33

Heb je ook les van iemand die jou kan helpen met dit probleem?
Want je kan het zelf blijkbaar niet op lossen en van af de pc is het moeilijk beoordelen waar de fout ligt.
Werk aan stelling en buiging vanaf de grond.
Hoe is jou zit?
Wat voor rechtricht oefeningen doe je?

Hillebill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 11:47

Ja ik heb les. 1x in de week. In de les gaat het de ene keer redelijk en de andere keer gewoon oliebol (Maar wil toch uitsluiten of het toch aan zijn gebit kan liggen) En het ging gewoon LEKKER en nu plots niet meer!
Mijn instructrice zegt dat het koppigheid is. Ze heeft al meerdere paarden bereden en merkt aan hem op dat hij het als de donder kan maar gewoon niet wil.

Stelling en buiging doe ik ook, contra op de volte, overgangen etc...... maar hij blijft duiken en linksom doen alsof hij wordt vermoord.

Rechtrichten: binnenhoefslag, handen op de plek vragen en ontspannen en inwerken met mijn linkerbeen zodat ik druk krijg op 2 teugels. Rechts proberen los te laten en links doorvragen ( en dat is nou juist het probleem! )

Ik heb natuurlijk niet elke dag les ( beetje duur anders ) en rij de overige dagen zelf. Val wel snel in de twijfel of ik het allemaal goed doe. Okee ik weet ook dat mijn rechterhand sterk is maar let er erg op om deze te ontspannen. Maar zodra ik wat druk vraag op links protesteerd hij al.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:47

Ik denk niet dat je instructrice mag zeggen dat hij aan het donderen is, hij kan het gewoon niet , heeft moeite en zij is de gene die jou daar bij moet helpen om het op te lossen.
Recht richten is geen druk op beide teugels, ja uit eindelijk, maar je bent met een scheef paard bezig en die richt je recht door gym oefeningen , ook daar hoort je instructrice je bij te moeten kunnen helpen.
Rechtuit rijden kun je pas als je paard recht is gericht en dat vergt tijd en geduld en veel oefenen.
Als je stelling vraagt met de binnen teugel , geef dan de buiten teugel , zodat het paard kan buigen in zijn hals, vandaar uit kun je met het binnen achterbeen aan de gang, maar dat heeft ook tijd nodig, heb vooral geduld en ga je eens in de techniek en theorie verdiepen , want vaak word die in een les over geslagen en vaak krijgt het paard dingen te doen , die de ruiter zelf niet snapt, hoe wil je het dan uit leggen aan het paard, het is heel makkelijk gezegd dat het paard loopt koppig te zijn, maar als jij de juiste hulpen geeft en het paard snapt het zal hij het echt voor je doen, dus zoek de fout echt bij jezelf en misschien eens een andere instructrice erbij halen, even een frisse wind is soms wel eens heel nuttig.
Kijk eens op www.paardenbegrijpen.nl misschien heb je er wat aan om je paard wat soepeler en losser te maken

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:51

Ik denk toch echt aan rugproblemen als ik dit lees, en anders aan andere lichamelijke klachten. Paard doet dit niet voor niks. Rijtechnisch zul je wel wat verbeteren maar omdat je aangeeft dat hij het pas sinds kort doet.. Better safe than sorry.

Hillebill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 20:15

Vandaag weer gereden, wat langere teugel gegeven en veel wendingen gereden. Moet zeggen dat hij een stuk rustiger in de aanleuning was ( niet super goed maar een stukje beter is altijd postief )
Zaterdag komt de tandarts om uit te sluiten of het zijn kiezen zijn
20-10-2009 komt de masseur om te kijken of hij een blokkade heeft o.i.d. in zijn lichaam.

Dan eerst maar eens weer wat langere teugel en geleidelijk aan opnemen als de tijd daar voor is.
Ik wacht eerst de masseur maar af.

( hij schuimt wel goed met het rijden, weet niet of dat er iets mee te maken heeft?? )

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 20:23

'Rustig aan beginnen' is altijd goed voor ieder paard.
Ga zelf maar eens, net uit je bed... een zware oefening doen.... :(

Misschien moet je je ambitie iets terugschroeven... de kortste weg is vaak een omweg...

Klinkt toch echt alsof je paard een probleem in z'n lijf heeft. Als de druk minder word, is je paard meewerkend... zeg je..
"Koppigheid' toont een paard door 'veelzijdiger' verzet en met een bepaalde 'gezichtsuitdrukking'. Heb je als eens gekeken naar zijn emotietaal... heel interessant om je daar in te verdiepen. Een paard kan heel creatief zijn als het om joligheid of dominantie gaat.
Als een paard steeds hetzelfde reageert op een oefening, dan is er vaak iets aan de hand. Het kan ook dat je teveel vraagt voor dit moment. Een paard is geen machine, ook niet als het talent heeft. Het is een jong paard, begrijp ik?.... Misschien kan hij het mentaal ook niet allemaal bijfietsen.
Vaak een kwestie van heel nauwgezet observeren van het paard. Het geeft de signalen wel, maar wij zijn vaak niet deskundig (of te ongeduldig/lui) om die signalen op te pakken.

Hillebill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 21:30

Ik kijk altijd naar zijn orenspel. Deze staan altijd wel vriendelijk.

Gewoon rustig aan doen en kijken wat de tandarts en de masseur ervan zeggen.
Kan best zijn dat hij iets heeft verrekt in zijn rug, alles kan. Hij kan soms zulke bokkesprongen maken in het land dus sluit ik dat toch maar niet uit.

Hij is trouwens 8 jaar
(vanaf zijn 5de onder het zadel)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 21:53

Jovanny schreef:
Ik kijk altijd naar zijn orenspel. Deze staan altijd wel vriendelijk.

Gewoon rustig aan doen en kijken wat de tandarts en de masseur ervan zeggen.
Kan best zijn dat hij iets heeft verrekt in zijn rug, alles kan. Hij kan soms zulke bokkesprongen maken in het land dus sluit ik dat toch maar niet uit.

Hij is trouwens 8 jaar
(vanaf zijn 5de onder het zadel)

Heb je wel eens gelet op de gezichtsuitdrukking(en) van je paard?
(neus, mond, ogen, etc.)
Vooral doen! Dan gaat er een wereld voor je open. Echt heel verhelderend.

Hillebill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 10:39

Afgelopen zaterdag heb ik de tandarts erbij gehad. Er was toch wel e.e.a. aan te merken in zijn mond.
Linksonder ( lagen ) heeft hij een wondje zitten. Hoe of wat dat kan weet ik niet. De tandarts heeft gekeken of het hoofdstel goed past en hoe het bit in zijn mond ligt. Was eigenlijk niets op aan te merken. Omdat het probleem zich de laatste 3 maand voordoet ( daarvoor geen enkel probleem gehad met rijden) was even de vraag wat ik veranderd heb de afgelopen 3 maand. Ander bit etc….

Nou eigenlijk heb ik niets veranderd. Het enigste wat voorgevallen is is dat mijn oude hoofdstel kapot was en nu rij met mijn hoofdstel welke ik eigenlijk alleen voor wedstrijden gebruik. In mijn oude hoofdstel heb ik een gewoon dubbelgebroken watertrens zitten en dezelfde ook in mijn wedstrijdhoofdstel. Ene bit gebruik ik dus dagelijks en andere bit gebruik ik ongeveer 2x in de maand. ( Omdat ik niet telkens het bit wil overzetten heb ik een zelfde bit erbij gekocht voor mijn wedstrijdhoofdstel )

M.a.w. sinds ik dus dagelijks rij met mijn wedstrijdhoofdstel met “nieuw” bit i.p.v. met mijn oude hoofdstel met “oud” bit is hij zo.

Ik heb de bitjes naast elkaar gelegd maar zie geen enkel verschil. Mijn man zegt dat bij mijn wedstrijdbit het ringetje ( dubbel gebroken dus bedoelt hij die ringetjes van het middenstuk van het bit) ietsiepietsie anders is dan mijn oude bit, het loopt een beetje scheef.

Ik rij nu pas weer over 2 weken als het wondje genezen is en dan met mijn oude bit. Kijken hoe dat gaat. Misschien dat er toch iets in het nieuwe bit zit?

Donderdag komt de masseur, kijken of zij nog iets kan vinden.

Toch raar dat hij nu opeens linksonder een plekje heeft op zijn lagen, zal er dat toch een afwijking in het bit zitten?

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 11:07

Toch raar dat hij nu opeens linksonder een plekje heeft op zijn lagen, zal er dat toch een afwijking in het bit zitten?[/quote]

Tja zou kunnen :\

Heeft hij tijdens wedstrijden dit gedrag niet vertoont dan?

Hillebill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 11:26

Met de wedstrijden heb ik er nog nooit problemen mee gehad. Maar dan heeft hij het bit ook niet lang in. Nu rij ik ongeveer 3 maand met dit bit dus continue. Hij had dat bit dan 2x per maand in met losrijden en het proefje. Nu rij ik dagelijks een half uur tot uur met het bit.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 13:26

Ja vreemd idd dat er een plekje op zijn lagen zit, dat houd dus in , of er zit een scherp dingetje aan het bit of je ben zelf te streng met je hand,
Een bit hoort heel licht op de tong te rusten als het paard goed loopt, dus eigenlijk hangt het bit achter de oren via de bakstukken en hoort ook geen druk op de tong te geven,als er te veel druk op de teugel word gezet trek je hem door naar de lagen die zeer dun en gevoelig zijn, dus kan zijn dat het vanuit jou hand veroorzaakt word dat hij niet wil inbuigen.
Je zou ook als je een sperriem eraan hebt die eraf kunnen halen, geeft het paard ook weer wat meer ruimte .
Misschien eens wat meer op je eigen zit gaan concentreren en het paard los laten van voren,
Ik rij zelf altijd met een combi van kaptoom en bit, dan kun je stelling en buiging via de kaptoom vragen en net het laatste beetje zacht de mondhoeken masseren zeg ik altijd om het paard net even wat extra te vragen, dus vooral zorgen dat je uit die mond blijft, want daar worden ze erg stug van en niet ontspannen in de kaken, wat je juist wel wil.

Hillebill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 20:34

Ik ben zelf sterk met de rechter teugel, links nagenoeg niet.
ik hou ook goed in de gaten dat ik loslaat.
dan zou hij toch aan de rechterkant wat kapot moeten hebben?
Links heb ik de laatste tijd nagenoeg geen druk, rechts wel.

Ik zaag niet en ben ( zover ik weet ) vriendelijk met mijn handen ( hou af en toe wel mijn rechterteugel te lang eraan )
Maar hij was altijd lekker te rijden, lekker op 2 teugels. En de laatste 3 maanden is er niets meer van te merken.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 21:36

Dat plekje op de lagen kan ook door iets anders dan het bit zijn veroorzaakt....
Iets waar je dier op heeft gebeten (houten rand o.i.d.), ontsteking, iets scherps in het hooi..
Dus het hoeft helemaal niet aan het bit te liggen. Een wondje in de mond is natuurlijk wel gevoelig.

zolibria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 07:35

hoi,

Mijn paard is pas geholpen aan een wortelontsteking en er zijn 2 kiezen uitgegaan. Dat zit soms al maanden te rommelen en merk je niets behalve met rijden dan. Meer kantelen en het niet willen aannemen van het bit. Als de ontstekking naar buiten komt dan gaan ze stinken uit 1 neusgat en komt er behoorlijk wat snot uit.

Het hoeft niet zo te zijn hoor bij jou paard maar probeer alleen mee te denken.

Een foto van de kiezen laten maken en je weet alles.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 18:17

Vooral bij een plotselinge verandering zou ik echt echt een uitgebreid onderzoek laten doen door de dierenarts. Gebit/rug/kreupelheidsonderzoek.. Een paard kan niet praten, dit is zijn manier van communiceren dat er iets mis is!

Jade15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 18:50

Jovanny schreef:
Afgelopen zaterdag heb ik de tandarts erbij gehad. Er was toch wel e.e.a. aan te merken in zijn mond.
Linksonder ( lagen ) heeft hij een wondje zitten. Hoe of wat dat kan weet ik niet. De tandarts heeft gekeken of het hoofdstel goed past en hoe het bit in zijn mond ligt. Was eigenlijk niets op aan te merken. Omdat het probleem zich de laatste 3 maand voordoet ( daarvoor geen enkel probleem gehad met rijden) was even de vraag wat ik veranderd heb de afgelopen 3 maand. Ander bit etc….

Nou eigenlijk heb ik niets veranderd. Het enigste wat voorgevallen is is dat mijn oude hoofdstel kapot was en nu rij met mijn hoofdstel welke ik eigenlijk alleen voor wedstrijden gebruik. In mijn oude hoofdstel heb ik een gewoon dubbelgebroken watertrens zitten en dezelfde ook in mijn wedstrijdhoofdstel. Ene bit gebruik ik dus dagelijks en andere bit gebruik ik ongeveer 2x in de maand. ( Omdat ik niet telkens het bit wil overzetten heb ik een zelfde bit erbij gekocht voor mijn wedstrijdhoofdstel )

M.a.w. sinds ik dus dagelijks rij met mijn wedstrijdhoofdstel met “nieuw” bit i.p.v. met mijn oude hoofdstel met “oud” bit is hij zo.

Ik heb de bitjes naast elkaar gelegd maar zie geen enkel verschil. Mijn man zegt dat bij mijn wedstrijdbit het ringetje ( dubbel gebroken dus bedoelt hij die ringetjes van het middenstuk van het bit) ietsiepietsie anders is dan mijn oude bit, het loopt een beetje scheef.

Ik rij nu pas weer over 2 weken als het wondje genezen is en dan met mijn oude bit. Kijken hoe dat gaat. Misschien dat er toch iets in het nieuwe bit zit?

Donderdag komt de masseur, kijken of zij nog iets kan vinden.

Toch raar dat hij nu opeens linksonder een plekje heeft op zijn lagen, zal er dat toch een afwijking in het bit zitten?

Tussen het ene en het andere bit kan veel verschil zitten hoor. Zo had ik bij mijn pony een 11,5 bustrens (op aanraden van de oude eigenaar van de pony aangeschaft) en per ongeluk na een jaar niet fijn rijden omgewisseld met een 10,5 en sindsdien loopt ze echt als een zonnetje. Zo op het oog zie je geen verschil tussen beide bitjes, qua dikte alleen de ene steekt iets meer uit.l

Hillebill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 11:53

Tulandro schreef:
Vooral bij een plotselinge verandering zou ik echt echt een uitgebreid onderzoek laten doen door de dierenarts. Gebit/rug/kreupelheidsonderzoek.. Een paard kan niet praten, dit is zijn manier van communiceren dat er iets mis is!

Over de benen is hij super, een kreupelheidsonderzoek lijkt mij overbodig.
Gebit is nagekeken ( had ik al omschreven )
Rug wordt morgen na gekeken.

Hillebill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 09:16

masseur is geweest. Hij was in zijn lichaam goed, niets geen opstakels. Ook zijn rug is goed. Hij was alleen rechts iets vast maar niet super ernstig.
Probleem zat dus wel in de mond dat linksonder zijn laag beschadigd was. Ik rij nu met een bitloos bit. Moet zeggen dat hij er super op reageerd. Ik blijf voorlopig even zo doorrijden tot ik hem in de aanleuning weer lekker voor elkaar heb en hij van voren goed loslaat.