Is dit uitproberen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LYSANNO

Is dit uitproberen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 16:41

Hoi. Ik rij allemaal verschillende pony's, en sinds kort een pittig welsh ponytje.
Echt een leuk dinkie, maar behoorlijk eigenwijs. Eerst reed een vriendin d'r even op, zij is de 2x afgevallen.. Ze gaat namelijk de heletijd steigeren, bokken, steigeren, bokken..
Ben d'r ook even op gegaan, ze liep wel lekkerder. Deed ook niks. Ben toen even naar een vriendin gegaan, heb daar met haar in de bak gereden, en dacht ik ga even galopje proberen, bij het aanspringen kwam ze weer terug in het 'steigeren, bokken, steigeren, bokken' en daarna deed ze dit opeens telkis weer. Nadat het weer een tijdje goed was geweest. Zou dit uitproberen zijn of.. heeft ze ergens last van, zit ik haar met iets in de weg of..?

DaisyDarling

Re: Is dit uitproberen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 16:42

Eerst maar eens laten checken of ze ergens last van heeft. Waarschijnlijk van haar rug of haar tanden.
Deed ze dit eerder ook?

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 16:44

Nee. Bij de aankoop is er niks over gezegt geloof ik. (ik koop ze zelf niet, en heb die mensen dus niet gezien, maar anders was er wel wat tegen me gezegt!)
Ik check 't even!

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 18:35

een pony die ik wel eens reed, ging elke keer bji de galop heel hard crossen en springen..
dat deed hij op een gegeven moment bij mij niet maar bij andere wel..
later bleek dat hij last van zijn rug had dus miss heeft hij idd ergens pijn..

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 18:36

Ik zou even haar gebit en haar rug na laten kijken.
En passen haar spullen goed?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 18:50

Denk dat de pony je iets duidelijk wil maken, ze bokken en steigeren echt niet zomaar, zoek de oorzaak en los het op.
Uitproberen geloof ik niet dat doen ze niet door bokken en steigeren, tenzij je het er zelf naar hebt gemaakt,
Het gebeurde in galop zeg je, dan zal de pony dat moeilijk vinden en jou dat op deze manier vertellen.

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 18:57

mischien is er iets met het zadel of zo?? of heeft hij/zij last van zijn rug?? maar ik heb wel een tip! kijk of hij dit ook doet aan de longeerlijn zonder zadeltje er op en met zadeltje er op!

EllenAkilah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 19:01

Hoi :P

Aangezien je vriendin eraf is gevallen denk ik dat het in de eerste instantie uitproberen is.
Ik ken paarden die bij de eerste rit niets uithalen, maar daarna steeds moediger worden
en meer gaan durven. Waaronder uittesten hoe jij er op reageert. Nu zeg ik NIET dat je
er boos op moet worden, ik zou het negeren. het heeft geen zin om te gaan slaan of te
gaan schoppen, want de pony is toch wel sterker. Maar als ik jou was zou ik bij het aan-
galoperen gewoon doorgaan met galop, vooruit denken, dus rijd maar eens een keertje
naar de middengalop, op de lange zijde. Misschien wil dit helpen. En natuurlijk je pony
voor alle goede daden belonen :D! HEEL BELANGRIJK :P
Nou ik hoop dat je er wat mee kunt, als het niet werkt heeft hij misschien wel last
van zijn/haar rug, of ben je er misschien te groot voor? :o

xxx!

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 19:50

Een vriendin zei dat het zadeltje paste. Want die werd altijd voor de kleinere pony's gebruikt (het is een c pony), ik vind 'm een beetje te groot eigenlijks. Dit kan ook aan mij liggen hoor. Ik kijk alles nog even na!

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 19:51

elinedeau95 schreef:
mischien is er iets met het zadel of zo?? of heeft hij/zij last van zijn rug?? maar ik heb wel een tip! kijk of hij dit ook doet aan de longeerlijn zonder zadeltje er op en met zadeltje er op!

mét zadel doet hij het met aangaloperen ook.. de 1ste paar keren in iedergeval.
Zonder zadel probeer ik even. Alvast bedankt voor de bruikbare tips trouwens!

Een idee om even een kleiner zadel te gebruiken? Volgens mij is ie namelijk wel iets te groot.. Denk ik, of het lijkt zo. De anderen zeggen allemaal van niet.

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 19:54

Anders zou ik de zadelmaker even langs laten komen :j
Kan hij kijken of het zadel past.

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 19:55

Ja daar beslis ik niet over ;)
Laatst bijgewerkt door LYSANNO op 05-10-09 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 19:56

Anders kan je altijd aan de eigenaar vragen of zij/hij even wilt kijken of het zadel goed past.

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 19:59

Hij word door pony's van A tot C maat gebruikt. Dus, denk ongeveer wel dat ze het beter weten dan mij.. Maar ik vind 'm te dicht bij de kont zitten. Ik vraag 't nog even naar!

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 20:00

Eerst ff checken, zoals vele anderen zeggen, of het beestje niet iets mankeerd. Ook tanden evt. even nalaten kijken. Kijken of tuigage past :j Mocht dat allemaal goed zijn, dan ff na checken of jullie niet iets verkeerd doen. Mocht er echt niets te zijn , tsjaa misschien is ze dan wel verpest of probeerd ze idd uit..

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 20:06

Oké. Ik denk dat het toch iets met het zadeltje te maken heeft hoor. Ik ga ook wel even met 2 vingers langs de wervels. Of ze daar ook pijn heeft. Ik denk dat er sowiezo nog even iemand bij komt.

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 20:08

Voel anders ff in kussen van het zadel.
Als het bobbelig voelt is het niet goed namelijk, maar als er teveel 'lucht' in zit is ook niet goed. Dat kan gaan drukken en daar kunnen ze ook vervelend van worden, en dan kan t zadel ook gewoon verder wel passen ;)

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 20:11

oke thinx goeie tip! :D