Eenzijdige kuithulp wordt genegeerd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eclare

Eenzijdige kuithulp wordt genegeerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 15:27

Hallo,

Ik heb een probleem, mijn paard luisterd ( opzich ) goed naar het drijvende been maar niet naar de eenzijdige kuithulp, om bijv. een volte kleiner of groter te maken, of zn achterhand met mn buitenbeen te begrenzen. Hij loopt er dwars door heen, aantikken heeft niet veel nut, hebben jullie nog goede oefeningen/tips waarmee ik hem beter naar een eenzijdige kuithulp kan laten luisteren?

bedankt

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 18:10

misschien snapt je paardje niet dat je hem opzij wilt hebben door met een been druk te geven(eenzijdige kuithulp)
je kunt er iemand naast laten lopen die hem opzij duwt als jij een eenzijdige kuithulpgeeft zo gaat hij begrijpen wat je wilt.
succes (enne, dit lukt natuurlijk niet in 1 x pony zal het toch echt eerst moeten snappen voordat je zoiets van hem kunt verlangen

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 19:21

Wij moeten in de les op voorbereiding op bijv wijken eerst een aantal keer een keertwending om de voorhand maken. Op de hoefslag is dat in het begin het gemakkelijkste. Je stapt over de hoefslag, iets halthouden (tja hoe leg ik dat beter uit....) een ophouding maken en met je buitenbeen de achterhand om de voorhand heen drukken zodat je omdraait. De voorbenen blijven op de plaats en de achterbenen draaien er om heen. Op dat moment kunnen ze haast geen andere kant uit dan draaien. Als ze dit op de hoefslag goed beheersen kun je een keertwending op de AC-lijn maken. Is moeilijker, want je hebt geen steun aan de rand. Bij deze oefening krijgen we te horen dat het een voorbereiding is op wijken. Ze leren dan reageren op eenzijdige kuitdruk. Succes.

midgie

Re: Eenzijdige kuithulp wordt genegeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 23:26

Misschien het wijken voor druk vanaf de grond aanleren, dat is tenslotte een stukje basis voor het rijden, op elk plekje op zijn lijf moet hij reageren als jij hem daar aanraakt.
Je zou b.v met loswerken kunnen starten en dan grondwerk enz enz
Een paard komt zoals je weet van nature tegen de druk in en als hem niet juist is uit gelegd wat jij wil dan is dat veel moeilijker vanuit het zadel aan te leren en word vaak een heel groot ding , du sdoe 10 stappen terug en ga er naast aan het werk .

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 23:33

En hoe plaats je je gewicht? Stel, je wil een volte op de rechterhand openen, je drukt je binnenbeen aan. Geef je ook een gewichtshulp, en zo ja, welke kant op?
Het kan namelijk zijn dat je tegen de beweging zit, waardoor je niet duidelijk bent. Een juiste gewichtshulp verduidelijkt je beenhulp, waardoor het gemakkelijker wordt voor je paard om de hhulp te begrijpen.

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 07:36

Bedankt voor de reacties,

mimeslosydy; als ik een oefening wijken doet snapt hij het wel, aangezien ik m eerst gewoon rechtstel en daarna opzij 'druk',
het is een fries en heeft voor ? jaar voor de kar gestaan en vind het dus moeilijk, natuurlijk snap ik dat dit veel tijd kost, maar dat kost alles bij hem en ik neem er ook de tijd voor. rome is niet in een dag gebouwd! maar bedankt!

sheela; tja keertwendingen, bedankt voor de optie! Ik ga het iniedergeval proberen, maar aangezien keertwendingen niet mijn sterkste kant zijn en al helemaal niet die van mn paard, probeer ik wel eerst de andere, en anders neem ik wel weer een keertje priveles om het te oefenen

midgie; ja, daar zal ik mee aan het werk gaan, hij pikt over het algemeen alle grondwerkoefeningen goed op, dus bedankt!

Irma_Maandag; inprincipe gebruik ik geen gewicht ( iniedergeval niet het verplaatsen ervan ), behalve dat ik mijn buitenste schouder wat naar voren doe..

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 08:41

michelleuhh : je gewicht is een belangrijke stuurhulp bij het rijden van je paard. Probeer eens om bij het voorbeeld van de rechtervolte wat meer gewicht op je linker-zitbeen-knobbel te nemen, tegelijkertijd met je recherstelling en druk van je rechter-kuit. Wat gebeurt er dan?
Probeer dit eens vaker uit; je gewicht als ondersteuning te gebruiken. In principe belast je dan je zitbeenknobbel op één zijde wat meer (linkerstelling = linker zitbeenknobbel verzwaren). Meestal is dit de zijde waar je paard naar is gesteld, behalve bij het wijken, dan maak je de zitbeenknobbel in de richting van de beweging zwaarder.

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 12:26

is goed ik zal het gaan proberen, :)

plukje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 07:40

Ik lees even mee , heb hier hetzelfde probleem.
Op de grond leren te wijken voor eenzijdige kuitdruk klinkt heel logisch.
Daar ga ik mee aan de slag

Piwie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 09:38

Zorg voor goede stelling en buiging, en als hij niet op je binnenbeen reageert moet je zo'n grote hulp geven dat hij wel reageerd.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:19

Piwie91 schreef:
Zorg voor goede stelling en buiging, en als hij niet op je binnenbeen reageert moet je zo'n grote hulp geven dat hij wel reageerd.

Beetje apart advies , hoe groot moet die hulp uiteindelijk zijn dan als hij niet reageert, je kan beter eerst bedenken waarom hij niet reageert, wijken voor druk vanaf de grond uit leggen, een been hulp moet klein zijn en als hij te groot moet worden, moet je weer even terug naar af en het paard weer rustig vertellen wat je nu wel bedoelt, vaak ligt toch de fout bij de ruiter in dit geval.