Ik heb al een behoorlijk verleden met dit paard. We hebben hem als jaarlinghengst gekocht, totaal verwaarloosd, net als zijn moeder (en sinds kort weet ik dat ook zijn oma hetzelfde lot is ondergaan). Hij was erg bang, zag er niet uit, beet en trapte. We wisten dus eigenlijk niet waar we aan begonnen. Ik heb al heel wat jaren ervaring met het africhten van jonge paarden en dus begon ik toen hij 3 jaar was ook met hem. Nou, dat heb ik geweten. Hij heeft zich twee keer achterover laten vallen waardoor ik onder hem terecht ben gekomen en toen ik het weer aandurfde om op hem te gaan zitten heeft hij me, toen ik hem uit zijn stal wilde halen, zo’n trap verkocht op mijn borstbeen dat ik in het ziekenhuis terecht kwam. Leuk paard dus

Nu zijn we een jaar verder en in de tussentijd heeft een veertienjarig meisje (haar vader is eigenaar van het paard) hem gereden onder het motto lol met je knol. Dat meisje is er inmiddels achter dat paard het niet zo eens is met dat motto en de lol was er dan een paar weken geleden ook af. Ik vond het doodzonde om zo’n leuk paard stil te laten staan, dus sinds drie weken zit ik er zelf weer op en eigenlijk gaat het heel goed, het is echt een lief paard geworden.
Nouja, paard heeft totaal geen basis gehad dus en daar ben ik nu mee bezig. Ons niveau is nog niks
Hij is wel erg braaf, loopt lekker voorwaarts en wil graag voor me werken. Hij heeft een net achterbeengebruik en doorgaans een fijne, ontspannen aanleuning. De overgangen gaan al steeds beter. Probleempunt is de galop, hij kent alleen maar heel hard racen, dus dat is nog een beetje lastig, maar dat valt op de foto’s ook wel te zien. Ik ben bezig hem van achteruit actief te maken en alles voorwaarts op te lossen. Verder wisselen we veel in tempo en in hoofd/halshouding. Zelf moet ik er heel erg aan werken dat ik mijn benen niet optrek, mijn hakken uit moet drukken en voor me moet kijken.Even terzijde: ik heb nog een 6jarige merrie, een KWPNxFriesxGroninger, heel stevig en klein paardje dat ‘alles’ al kent. Ik train haar op L/M niveau en haar gedrag en gangen zijn heel anders dan van dit paard, voor mij ook nog even wennen dus.
Nou, hier dan eindelijk de foto’s

(ik heb geen losrijfoto’s)
1. net opgepakt

2. drafje. nog wat gespannen

3. drafje, al wat losser

4. hier loopt ie onder me vandaan, heeft ie nog wel eens last van

5. andere kant op, zijn moeilijke kant

6. galop
spreekt voor zich
7. idem

8. fijn beeld vind ik zelf

9. stukje verruimen

10. nog een keer, op zich netjes maar hij zakt voor iets teveel in.

11. en buiten in het bos uitstappen

dat was het, commentaar zeker welkom maar graag opbouwend