4jarige Placido x Nairobi @ dresuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Coldplay90

4jarige Placido x Nairobi @ dresuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 15:09

Hallo, dit is Aram E, een 4jarige ruin met als afstamming Placido x Nairobi. Hij is dus springgefokt. Hij is nu 1.64m en nog heel smal, hij is sowieso rank gebouwd, maar hij is ook nog erg onbespierd.

Ik heb al een behoorlijk verleden met dit paard. We hebben hem als jaarlinghengst gekocht, totaal verwaarloosd, net als zijn moeder (en sinds kort weet ik dat ook zijn oma hetzelfde lot is ondergaan). Hij was erg bang, zag er niet uit, beet en trapte. We wisten dus eigenlijk niet waar we aan begonnen. Ik heb al heel wat jaren ervaring met het africhten van jonge paarden en dus begon ik toen hij 3 jaar was ook met hem. Nou, dat heb ik geweten. Hij heeft zich twee keer achterover laten vallen waardoor ik onder hem terecht ben gekomen en toen ik het weer aandurfde om op hem te gaan zitten heeft hij me, toen ik hem uit zijn stal wilde halen, zo’n trap verkocht op mijn borstbeen dat ik in het ziekenhuis terecht kwam. Leuk paard dus :D

Afbeelding

Nu zijn we een jaar verder en in de tussentijd heeft een veertienjarig meisje (haar vader is eigenaar van het paard) hem gereden onder het motto lol met je knol. Dat meisje is er inmiddels achter dat paard het niet zo eens is met dat motto en de lol was er dan een paar weken geleden ook af. Ik vond het doodzonde om zo’n leuk paard stil te laten staan, dus sinds drie weken zit ik er zelf weer op en eigenlijk gaat het heel goed, het is echt een lief paard geworden.

Nouja, paard heeft totaal geen basis gehad dus en daar ben ik nu mee bezig. Ons niveau is nog niks :+ Hij is wel erg braaf, loopt lekker voorwaarts en wil graag voor me werken. Hij heeft een net achterbeengebruik en doorgaans een fijne, ontspannen aanleuning. De overgangen gaan al steeds beter. Probleempunt is de galop, hij kent alleen maar heel hard racen, dus dat is nog een beetje lastig, maar dat valt op de foto’s ook wel te zien. Ik ben bezig hem van achteruit actief te maken en alles voorwaarts op te lossen. Verder wisselen we veel in tempo en in hoofd/halshouding. Zelf moet ik er heel erg aan werken dat ik mijn benen niet optrek, mijn hakken uit moet drukken en voor me moet kijken.

Even terzijde: ik heb nog een 6jarige merrie, een KWPNxFriesxGroninger, heel stevig en klein paardje dat ‘alles’ al kent. Ik train haar op L/M niveau en haar gedrag en gangen zijn heel anders dan van dit paard, voor mij ook nog even wennen dus.

Nou, hier dan eindelijk de foto’s :D
(ik heb geen losrijfoto’s)

1. net opgepakt
Afbeelding

2. drafje. nog wat gespannen
Afbeelding

3. drafje, al wat losser
Afbeelding

4. hier loopt ie onder me vandaan, heeft ie nog wel eens last van
Afbeelding

5. andere kant op, zijn moeilijke kant
Afbeelding

6. galop :+ spreekt voor zich
Afbeelding

7. idem
Afbeelding

8. fijn beeld vind ik zelf
Afbeelding

9. stukje verruimen
Afbeelding

10. nog een keer, op zich netjes maar hij zakt voor iets teveel in.
Afbeelding

11. en buiten in het bos uitstappen :)
Afbeelding

dat was het, commentaar zeker welkom maar graag opbouwend :)

ilse_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 16:01

Wat een leuk paardje heb je daar!
Voor zo'n korte tijd vind ik het er zeker niet verkeerd uitzien.
Lekker zo door blijven trainen, want volgends mij is het best een leuk rijpaardje.
Na mijn idee heb je op de foto's je armen redelijk "gestrekt"
Er mag net iets meer een knik in je ellebogen.
Succes! en ben benieuwd hoe jullie er over een aantal weken bij rijden!

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 16:07

Knap dat je je tijd in zo'n paard wilt steken :) Moedig ook, veel ruiters laten deze paarden links liggen uit angst voor gevaar, mislukken, of misschien ook helemaal niet proberen. Je geeft een goed beeld met de foto's, wat voorzichtig maar dat is niet meer dan logisch met zo'n voorgeschiedenis. Een lichte verbinding, licht zitten (mag in de galop nog wel in verlichte zit zelf), allemaal goede punten die ik terug zie op de foto's :)

Ik heb zelf ook een jong paard, en het probleem van het harde galopperen herken ik. Hier heb ik van bokker Kadankovitch een hele goede tip voor gehad. Ik citeer de tekst die hij mij stuurde, wat er op neerkomt dat het paard galop niet meer moet associëren vluchten maar met werken! Ik heb dit (door zijn tips) eerst getraint aan de longe: Rustig aangallopperen op mijn stemhulp. Wanner het te hard gaat, terug nemen en weer op mijn stemhulp laten aanspringen. Door mijn stemhulp te gaan associeren met rustig galopperen aan de longe kun je dit mee gaan nemen naar het rijden. Hopelijk heb je hier iets aan :)

Citaat:
@ Petulan,
Natuurlijk verwijs ik naar hetgeen ik eerder geschreven heb over te snel galoperen. Ik moet er natuurlijk ook altijd op letten dat een paard niet te sterk gevoerd wordt, dat uit zich dan erg gemakkelijk in de galop. Ik zeg niet dat dat bij U zo is, maar blijf er attent op; het heeft geen zin tegen eigen voer te vechten.
Hetgeen U beschrijft is echter en normaal verschijnsel. Galop is bij uitstek een 'vluchtgang'. Het kan een paard opluchten. MAAR HET IS VOOR DE RUITER POTENTIEEL GEVAARLIJK EN VOOR ANDERE RUITER IS HET VAAK OP Z'N MINST HINDERLIJK. Ik weet dat U zich daarvan bewust bent. Ik schreef dit voor diegene die bij de voorstelling van dit probleem denken :"nou en???".
Eerder beschreef ik het werk aan de longe, waardoor het rijdier geleerd heeft op de stem in galop te gaan. Voordeel hiervan is dat het dier zeer zeker begrepen heeft wat U bedoeld. Soms wilt het nog wel een voorkomen dat ook goed gegeven zit- en beenhulpen het dier (onnodig) opwinden. Mocht het paard eens begrepen hebben dat (door aanspringen op de stem) galop NIET beangstigend is, kan ook voorzichtig teruggekeerd worden naar de normale hulpengeving.
Verder: Ik verkies het aanspringen uit een zo langzaam mogelijk tempo (hetzij stap of draf), omdat dan de eerste sprongenook langzaam zijn en daardoor beter te controleren. TEVENS (en dit vind ik echt belangrijk als correctie) stel ik mijn paard (TIJDELIJK) aanzienlijk ronder en lager in dan normaal. (Echter dat moet het dier wel gewend zijn anders gaat het zich alleen al daartegen verzetten nog voor dat U aan de galop toe komt.) Deze houding zorgt ervoor dat U iets meer reserve hebt in de nageeflijkheid en het paard niet zo snel het hoofd op zolder legt.
Herhalen is het toverwoord, niet rondjes achter elkaar doorrijden voordat U een nieuwe poging doet, maar herhalen. HERHALEN OM TE CORRIGEREN; HERHALEN OM TE BEVESTIGEN WAT GOED IS GEGAAN!!!!!!!!!!!!! Dit is saai dat weet ik wel, maar een paard leert door herhalen. Altijd vanuit een rustig tempo, rond (iets achter de loodlijn) aanspringen; dan links, dan rechts. Zodra het dier er meent vandoor te moeten gaan terug naar draf en stap en kalmeren. Ook als het rustig blijft ga ik terug naar stap om hen (Nimble, Vedrie en La Fee ) een snoepje te geven. iedere keer weer is stilstand. Als er wat te verdienen valt leren ze twee keer zo snel.
Nimble is het meest hysterische paard dat ik ooit gehad heb; een racemonster. De handelaar waarvan ik hem kocht, is een zeer eerlijk man. Hij heft mij onmiddelijk verteld dat dit paard meerdere keren is teruggegeven vanwegen z'n gedrag (al bij het opstappen willen wegrennen) Ik mocht hem terugbrengen.
Nog altijd trekt meneer graag een sprintje, maar hij weet dat dat alleen mag als hij opgewarmd is (aan de longe), en dan hoppa. Op elk moment kan ik nu roepen " kom hier"; hij maakt dan een haakse bocht, sprint naar mij toe, remt op de achterbenen waarbij hij een beetje stijgert; staat hij stil dan kantelt hij z'n hoogd een beetje, steekt de neus vooruit alsof hij wilt zeggen: "klontje???". Ook Vedrie leert dit nu. Dit soort dressuur waarbij een paard meer te winnen heeft dan alleen en aai en een knuffel, maakt paarden meer ontvankelijk voor nieuwe dingen. Of meer bereid impulsief gedrag te beheersen. NOEM HET CIRCUSDRESSUUR, NOEM HET CRIMINELE OMKOPING, scheld zoveel U wilt; gij oh zo klassieke dressuurruiters, MAAR IK DOE ER EEN PAARD GEEN PIJN MEE. (dat over die klassieke dressuurruiters slaat natuurlijk niet op U, maar op die zelfbenoemde 'klassieken die over mijn manier van africhten nerbuigend doen).

Coldplay90

Re: 4jarige Placido x Nairobi @ dresuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 17:04

bedankt voor de reacties :)
@ petulan, heel erg bedankt! hier kan ik zeker mee aan het werk.

het is inderdaad soms behoorlijk lastig met hem, maar we bouwen gewoon langzaam de vertrouwensband weer op. moet wel zeggen dat ik nog steeds niet bij hem in de stal durf of achter bandages om durf te doen, maar dat komt zeker weer :)

Coldplay90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 14:05

Haha ik ben zelf ook wel blij met het resultaat voor 3 weken, ik hoop dat hij zich net zo goed blijft ontwikkelen als hij nu doet, dan ben ik er inderdaad wel van overtuigd dat het in orde komt met hem :j

Piwie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 10:07

Ziet er leuk uit voor zo'n korte tijd. Probeer hem lekker over de rug te rijden en lekker actief te houden, de rest komt vanzelf. ;)

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 13:55

Moderatoropmerking:
Ik heb net enkele reacties verwijderd die niet voldoen aan de regels van RT-HAW. Letten jullie er op om volgens de regels te reageren?

Jootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:45

ziet er al best goed uit idd;) zeker gezien zijn verleden en de korte tijd dat jij m nu rijd. gewoon lekker samen blijven werken en dan komt het vast goed:D

Coldplay90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 08:58

Piwie91 schreef:
Ziet er leuk uit voor zo'n korte tijd. Probeer hem lekker over de rug te rijden en lekker actief te houden, de rest komt vanzelf. ;)

Die twee dingen pakt hij van zichzelf al heel goed op en vind ik zelf ook belangrijk om mee te nemen in de training, dus daar zijn we zeker mee bezig :j

Ikkx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 09:30

Hij doet het zeker goed als je zijn verleden bekijkt! Erg leuk paard en je ziet er ervaren genoeg uit!
Dit paardje lijkt wel een copie van Nairobi, zijn opa! Behalve dan dat Nairobi 300 kg. zwaarder is...

Coldplay90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 08:13

Haha bedankt! :) Hij lijkt inderdaad veel op Nairobi, maar die is dan zoals je zegt wel heel wat zwaarder, de bespiering moet er hier nog een beetje heel erg opkomen. Hij lijkt trouwens ook wel veel op zijn vader Placido :j

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 08:31

Vind het er netjes uit zien voor zo'n korte tijd. Alleen misschien iets meer een knik in je ellebogen maken ;)

Leuk paardje ook! :)

Coldplay90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 10:24

__Lotte schreef:
Vind het er netjes uit zien voor zo'n korte tijd. Alleen misschien iets meer een knik in je ellebogen maken ;)

Leuk paardje ook! :)

Dankje! :) Die knik in mijn ellebogen vertekent heel erg door de slechte kwaliteit van de foto's (het zijn stills uit filmpjes). Ik heb namelijk wel een knik in mijn ellebogen, maar heb mijn ellebogen vaak naar buiten staan (wat natuurlijk ook niet goed is, dat weet ik) maar ik heb ze niet recht vooruit zoals het op sommige foto's lijkt. Hoewel ik hem met de middengangen soms wel heel veel lengte geef, maar dat heeft ie naar mijn gevoel ook nodig.

Natasja_ygor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 18:23

Leuk paardje is het hoor.
jammer van de slechte kwaliteit, |(