nieuw paard laten wennen aan omgeving?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Meisiemeis

nieuw paard laten wennen aan omgeving?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 12:21

Hej. Sinds vrijdag heb ik een nieuw paardje. Een ruin van 3,5jaar.
Hij stond op een manege gestald, waar hij ook geboren is. En werd daar gereden door een meisje van 15.
Ik heb daar 3x met hem gereden. Dat ging geweldig. Het bleek wel al snel, dat hij snel schrik had, maar met je stem was hij direct te overtuigen om bv voorbij de cafetaria te rijden.

Ik heb hem vrijdag, zaterdag en zondag aan de omgeving laten wennen. Ook met hem aan zijn stalband rondgestapt, op de binnen-en buitenpiste. Hij bleef in alle omstandingheden superrustig.
Dus zondag avond dacht ik hem eens te berijden. Eerst 20min gelongeerd, waarbij hij nog steeds een engeltje was.

Eens ik opgestapt was is hij beginnen steigeren, ik ben gevallen. Heb hem heel rustig terug gaan halen, en heel rustig rondgestapt en dan opnieuw opgestapt.
Dan begon hij te bokken dat het niet normaal was. De tranen stonden in m'n ogen. Gelukkig was er iemand in de buurt, met heel veel ervaring met jonge paarden (nog veel meer dan mij) en hij is erop gekropen. Hij had de reflex om direct been te geven en hem voorruit te rijden wanneer hij begon te bokken. Zo is hij de buitenpiste verschillende keren rondgegalopeerd. Uiteindelijk werd hij wel rustig en kon hij enkele rondjes rondstappen. Dan hebben we hem afgezadeld, en op positieve manier geëindigd.

Denken jullie dat ik hem nog wat langer aan zijn nieuwe omgeving had moeten laten wennen?

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:25

Dat denk ik inderdaad. Vooral als hij nog niet zoveel heeft gezien in zijn leven, zal hij gewoon nog even moeten wennen.
Ik vind wel dat je het goed hebt opgelost. Misschien is het een idee om die man/vrouw er een paar keer mee te laten rijden, tot je paard wat meer gewend is?

Meisiemeis

Re: nieuw paard laten wennen aan omgeving?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 13:15

Bedankt Rowi! Ik had wat meer geduld moeten hebben wss. Maar ja, je hebt dan eindelijk het paard van je dromen... En dan wil je daar zo snel mogelijk op hé :-)
Ik ga deze week elke dag kwartiertje longeren, en kwartiertje grondwerk doen. Om wat aan onze band te werken. Hopelijk komt het goed.
Die meneer zei al dat hij er zaterdag nog eens mee wilt rijden als het nodig is. Dus ik denk dat dat geen slecht idee is.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 13:56

Ik denk idd ook dat het geen slecht idée is die man er nog een tijdje op te laten rijden, want als ik het zo lees is het niet echt jouw ding om zo'n paardje te rijden, ik adviseer je begin er niet alleen aan, neem een lesgever en doe het samen met die lesgever (privéles dus)
Als je al wat ervaring hebt, wil dat nog niet zeggen dat je al klaar bent voor een echt jong paardje verder te gaan opleiden, da vraagt echt wel een beetje meer kennis en soms jaaaaa een beetje durf.
Doe het samen met een lesgever dan komt het zeker wel in orde hoor.

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 13:57

wat is een stalband??

Elvira24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 14:01

Dat heb je goed gedaan hoor!!die 3 dagen!
Ik denk dat jij nog heel onzeker bent en dat voelt hij en hij is jou aan het uittesten..
Zorg dat je er altijd iemand bij is en rij hem naar voren en geef teugel mee..praat tegen hem werkt ook vaak!
Succes

Meisiemeis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 14:10

stalband = halster! :-)
Bedankt voor de reacties!

Ik ben 2maand geleden op wedstrijd van een van mn jonge paarden gevallen, en in ziekenhuis beland. Dus inderdaad, sindsdien ben ik sneller bang!

sandravra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 14:14

Dat zou geen vraag moeten zijn. Hoe zou jij het vinden om ergens heen te verhuizen zonder het te weten en daar wordt van je verwacht dat je binnen 4 dagen gewend bent.
Grondwerk is een prima idee inderdaad. Neem de tijd om aan jullie band te werken, zo krijg je zelf ook iets meer vertrouwen in hem en jezelf. 3,5 jaar is erg jong om een "volwassen" reactie te willen. Haal er hulp bij en geef hem (en jezelf!) meer tijd. Verplaats je ook eens in zijn situatie en probeer hem ermee te helpen.

MisSBiatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 11:33

sandravra schreef:
Dat zou geen vraag moeten zijn. Hoe zou jij het vinden om ergens heen te verhuizen zonder het te weten en daar wordt van je verwacht dat je binnen 4 dagen gewend bent.
Grondwerk is een prima idee inderdaad. Neem de tijd om aan jullie band te werken, zo krijg je zelf ook iets meer vertrouwen in hem en jezelf. 3,5 jaar is erg jong om een "volwassen" reactie te willen. Haal er hulp bij en geef hem (en jezelf!) meer tijd. Verplaats je ook eens in zijn situatie en probeer hem ermee te helpen.

Opzich ben ik het hier niet mee eens, als paarden op nieuw terrein komen voor een wedstrijd
heb je ook geen tijd om je paard een paar dagen te laten wennen, het paard hoort dan meteen te gehoorzamen.
Ik denk niet dat het niet eens zo zeer te maken heb met zijn nieuwe omgeving misschien eerder met zijn leeftijd, of misschien het testen van hoever hij kan gaan.

Meisiemeis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 21:00

Hejkes, eventjes laten weten hoe ver ik nu sta!
Heb elke dag gelongeerd en grondwerk gedaan. Gaat heel vlotjes! Hij begint mij meer en meer te vertrouwen. Stap-draf-galop aan de longe lukt volledig alleen op stemhulpen. Hij blijft steeds heel geconcentreerd tot ik een stemhulp geef.
Vanavond er eens gaan overleunen (met zadel), en wat meer druk gezet met mn gewicht, maar hij bleef heel rustig. Morgen stap ik na het longeren eens op, en stap eens rond. En zaterdag is het de bedoeling dat ik al eens wat rij.

Allemaal duimen hé! :-)

sandravra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 14:34

MisSBiatch schreef:
sandravra schreef:

Opzich ben ik het hier niet mee eens, als paarden op nieuw terrein komen voor een wedstrijd
heb je ook geen tijd om je paard een paar dagen te laten wennen, het paard hoort dan meteen te gehoorzamen.
Ik denk niet dat het niet eens zo zeer te maken heb met zijn nieuwe omgeving misschien eerder met zijn leeftijd, of misschien het testen van hoever hij kan gaan.

Het is dan wel een verschil of een paard een keer ergens komt of daar echt gaat leven. Ik denk dat dat wel degelijk een rol speelt.
Maar 3.5 is inderdaad ook erg jong.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 18:40

Aangezien het een jong paard is, zou ik hem wel wat langer rust geven. Je kan er nog minstens 18 jaar op rijden, kan 'ie best nog een weekje extra rust hebben lijkt mij.

Paarden hebben trouwens wel 6 maanden nodig voordat ze volledig aan een nieuwe omgeving gewend zijn.

Xindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:04

Ik denk dat je goed gehandeld hebt. Al zou ik de dagen dat hem hebt laten 'wennen' wat meer hebben verspreid. Het duurt even voordat een paard het een en ander verwerkt. Een paar dagen rust lijkt alsof je dan 'niets' doet, maar ondertussen verwerken de hersenen van de paard heel wat!

Succes met je paardje!

truuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 22:35

Ik denk dat je op de goede weg bent. Hoop dat het al weer wat beter gaat. Maar wat ook al meerdere mensen hier hebben gezegd. Doe het altijd met iemand samen met een begeleider, trainer. Zodat ze je altijd kunnen helpen mocht er iets gebeuren.