Doe ik mijn paard hier een plezier mee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Coldplay90

Doe ik mijn paard hier een plezier mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 10:22

Kon even geen titel bedenken die de lading dekt, maar hier volgt even een uitleg.

Ik heb een ontzettend leuke 6jarige merrie (KWPNxFriesxGroninger), heel correct
gebouwd, uitstekende gangen en een geweldig karakter. Ik heb haar sinds ze 2 jaar is.

Afgelopen jaar heeft een jonger meisje (waarmee we onze privéstal delen) haar bij
de pony's uitgebracht omdat ze net onder de paardgrens zit. De eerste springwedstrijden
allemaal 1e plaatsen en de B dressuur was ze met 2 maand uit om vervolgens in de L1
op dezelfde tour door te gaan en elke wedstrijd dikke winst te rijden met bijna altijd een
1e of 2e plaats. Paard is eind van het jaar kreupel geworden en herstelde maar langzaam,
meisje is gestopt met rijden en sindsdien wordt het paard niet meer uitgebracht op concours.

Klinkt allemaal heel leuk, maar sinds ik het paard heb loop ik al tegen het probleem aan dat
ze naar mijn idee geen lol heeft aan rijden. Thuis in de bak of op les loopt ze absoluut niet door,
ze doet werkelijk alles, heeft nergens moeite mee, maar als ruiter moet je er héél veel moeite
voor doen om het er uit te rijden. Met als gevolg dat ik na elke keer rijden helemaal op ben.
Iedereen zegt altijd dat ze zo geweldig loopt en uiteindelijk doet ze dat ook wel, maar het
gaat gewoon allemaal niet lekker. De enige momenten dat ze wel lekker voorwaarts en 'vrolijk'
loopt, is wanneer ze op concours is (maar dan ook echt alleen in de proef zelf, dan liep ze opeens
de sterren van de hemel, helemaal uit zichzelf) en buiten. Voor mijzelf zit het er voorlopig niet in
om haar uit te brengen op concours.

Naast haar heb ik nog een 4jarige kwpnruin (Placido x Nairobi) die werkelijk alles leuk vindt en alles
in hoog tempo opneemt. Springen, dressuur, alles vindt hij leuk, hij loopt lekker vlot door en pakt
alle oefeningen als vanzelf op en reageert op de minste of geringste hulp. Met hem zit een goede
toekomst in de sport er zeker in.

Nou is mijn vraag dus, doe ik mijn merrie er een plezier mee (naar jullie mening) om haar gewoon
lekker als recreatiepaard te gebruiken (wat ze dus wel heel leuk vindt) en mijn ruin verder als
sportpaard te gebruiken? Aan de ene kant vind ik het zonde omdat mijn merrie nog zo jong is en
het écht wel kan, maar ik heb gewoon geen fijn gevoel over het rijden met haar (al 4 jaar lang)
omdat ik het idee heb dat ik veel te veel moet vragen.

capopjekop

Re: Doe ik mijn paard hier een plezier mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 10:39

Je geeft zelf aan dat ze recreatiepaard zijn wel leuk vindt, dus ik zie er geen probleem in hoor. Het is mss zonde, maar ook een recreatiepaard kan best af en toe een wedstrijd lopen. Zorg gewoon voor veel afwisseling, dan zie ik er geen probleem in.

anneeep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 14:32

Hoi,

Vergeet niet dat het bij een paard ook wel een beetje in het karakter zit of ze heel snel of wat trager zijn, als dit niet het geval is probeer uit te vinden of er niet iets anders mee is? Wij hebben er ook een gehad die "lusteloos"werd maar na een bloedonderzoek werd duidelijk dat hij een tekort aan rode bloedcellen had. Waardoor die traag was.

heel veel succes ermee en aan jou de keus of je haar als recreatie paard wilt gebruiken!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 14:34

Als jij denkt dat het paard daar meer plezier aan beleeft en jij er ook gelukkig mee kan zijn, waarom niet?

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 14:39

Heb je de mogelijkheid je paard gewoon eens een tijdje echt vrij af te geven? Ze heeft voor haar 6 jaar wel heel snel heel veel neer gezet. Laat haar gewoon met andere paarden in de weide even paard zijn. En kijk dan eens opnieuw. En als je wel doorgaat met rijden. Zorg voor afleidingen. Recreatiepaardje kan altijd...de leeftijd is geen verschil en als ze het leuk vind waarom niet. maar durf haar ook eens een goede stop te geven. Gooi haar het land eens op voor 1 jaar en kijk dan nog eens.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 14:43

Ik vind dat je het antwoord zelf eigenlijk al geeft. Een paard moet imo ook lol hebben in wat je doet. Ik zou er dus zeker voor kiezen om lekker recreatief met dit paard te rijden (zeker omdat dit ook al lang speelt, is geen tijdelijk dipje oid) en met het andere paard de sport in te gaan.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 14:45

Rust kan ook wel helpen ja. Mijn pony heeft een periode gehad dat ze niet fijn te rijden was, het enige wat ze deed was haar hoofd de lucht insteken en racen maar. Ik denk dat het kwam door de bijrijdster, mijn pony mocht alles bij haar en ze reed totaal niet serieus meer. Toen heb ik mijn pony 3 weken op de wei gezet en er niet veel mee gedaan. Daarna ben ik weer gaan rijden en de bijrijdster niet meer en toen had ik mijn pony weer terug. Dus een (korte) vakantie kan geen kwaad.