Wedstrijdprobleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shattered

Wedstrijdprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 21:28

Ik heb dus een klein probleem op wedstrijd. Thuis loopt mevrouw de sterren van de hemel, is voor niets en niemand bang, kan er zonder zadel mee het bos in en er kunnen makkelijk kleine kinderen op wegrijden. Maar op wedstrijd..

In de losrijring gaat alles super, is ze netjes aan mijn been en ik hoef maar aan een overgang te denken en ze maakt hem. Zodra ik de ring in kom gaat ze van dingen schrikken, van de meest onbenullige dingen. Vaak is het ook niet eens "schrikken", ze kan het ene moment er heel gemakkelijk langs lopen. (dit wordt altijd beloond met een aai over de hals!) het volgende moment blokkeert ze en wil ze geen kant meer op. Ze luistert op zo'n moment, niet naar spoor, zweep, stem, niets. :n. Ze kijkt naar het "enge" ding en luistert echt niet.. Of mevrouw "vergeet" mijn binnenbeen en maakt van een volte afwenden. }:0. Ik kan geen een figuur rijden omdat ze teveel bezig is met de enge dingen in haar buurt. Haar aandacht is gewoon ergens in australië lijkt wel..

Thuis is ze zó fijn te sturen, zo makkelijk..

Mensen met dezelfde problemen? Tips?

viv77

Re: Wedstrijdprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 21:32

Misschien eens vaker op vreemd terrein gaan rijden dat het wat normaler voor haar wordt..
Sommige paarden lopen op ander terrein beter maar anderen juist niet..
Ik denk dat ze door een vorm van stress erg in zichzelf keert en jou niet meer opvolgt.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 21:35

Een klassiek voorbeeld van spanning bij de ruiter die wordt overgedragen aan het paard. Kan een heel subtiel verschil in spierspanning zijn, wanneer je de ring betreedt. Het paard voelt dit feilloos aan en neemt je spanning over. De ruiter is immers gespannen, dus "zie je wel dat het eng is!". Dit wordt bevestigt door jou, wanneer je haar een kroel geeft als ze er braaf langsloopt. Negeren en doorrijden is het devies.

Werk aan je eigen ontspanning, en je zult zien dat je dier gehoorzamer wordt. Makkelijker gezegd dan gedaan overigens.
Door het rijden van meer wedstrijden (of HC starten) en ervaring opdoen, Bach remedie te gebruiken, of een paar successen behalen, kunnen helpen om je eigen spanning af te laten vloeien.
Succes!

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 21:46

Dat is inderdaad ook een probleem.. Ik word zelf gespannener in de ring, helemaal als ze al begint met vervelend doen bouw ik alleen maar meer spanning op bij mezelf. Bach remedie heb ik hier nog ergens liggen, merkte niet veel verschil de vorige keer maar proberen kan geen kwaad natuurlijk. :j

Mijn instructrice vertelde mij inderdaad ook dat ik meer op de "shut up and drive" manier moest rijden dan teveel belonen. :j Maar ik ben heel eerlijk, ik ben niet goed in straffen. Ik vind het echt niet leuk en zeker met publiek erbij wordt ik onzeker, of ik haar nu moet laten gaan, straffen, belonen.. %) Ik twijfel enorm aan mezelf op zo'n moment..

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 21:49

En dat is precies waar het probleem ligt.... het is immers lastiger om naar jezelf te kijken dan naar je paard. Want dat kun je met training en les wegwerken.... Nu moet je je eigen gedrag bekijken en veranderen. Iets dat om zelfreflectie vraagt, en voor veel mensen moeilijker is!
Eigenlijk moet je jezelf trainen op je gedrag in de ring. Straffen kan nodig zijn, maar negeren en doorrijden is soms ook voldoende. Niet twijfelen aan jezelf, vraag tips aan je instructie en gewoon eens een paar keer doen!
Starten buiten mededingen (HC) kan voor jezelf helpen, en daarnaast worden in de B verliespunten toch niet geregistreerd. En lak hebben aan iedereen buiten de ring!
Succes, en komt goed!

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 23:03

Ik denk dat de meesten hier last van hebben...op welk niveau dan ook. Thuis is het altijd makkelijker, fijner, rustiger dus ik zal me er niet zo druk om maken.. gewoon lekker doortrainen en je best doen op concours... meer kun je niet doen.. als jij gespannen bent dan reageert je paard hier ook op... ga dus niet voor winst maar voor ontspanning op wedstrijd,... probeer er routine in te krijgen en meer rust voor jezelf. Als je maar vaak genoeg gaat zal het meer routinematig gaan en de gezonde spanning overblijven..

succes!

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:37

Shattered schreef:
Dat is inderdaad ook een probleem.. Ik word zelf gespannener in de ring, helemaal als ze al begint met vervelend doen bouw ik alleen maar meer spanning op bij mezelf. Bach remedie heb ik hier nog ergens liggen, merkte niet veel verschil de vorige keer maar proberen kan geen kwaad natuurlijk. :j

Mijn instructrice vertelde mij inderdaad ook dat ik meer op de "shut up and drive" manier moest rijden dan teveel belonen. :j Maar ik ben heel eerlijk, ik ben niet goed in straffen. Ik vind het echt niet leuk en zeker met publiek erbij wordt ik onzeker, of ik haar nu moet laten gaan, straffen, belonen.. %) Ik twijfel enorm aan mezelf op zo'n moment..

Toch een stukje spanning van jou denk ik. En straffen is niet de bedoeling, dan ga je er iets negatiefs van maken. Ook niet belonen als ze er wel langs gaat, dan beloon je dat ze eerst het negatieve gedrag vertoonde.
Gewoon neus in de lucht, je paard negeren en doorrijden.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 17:34

Het punt is, als ik niets doe dan blijft de rem erop. Wat nu ook weer niet de bedoeling is. Mijn instructrice vind dat ik haar aan moet leren om te blijven lopen en dus het remmen te straffen en daarna verder te rijden alsof er niets gebeurt is en zo snel mogelijk proberen de spanning weer af te laten vloeien (ook bij mijzelf). Anders is mijn instructrice bang (en ik ook hoor) dat ze blijft remmen als ze de ring in gaat.

Piwie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 09:43

Heb je er al een keer iemand anders opgezet in de ring die van niets weet? Hoogstwaarschijnlijk doet hij het dan niet, en zit het gewoon tussen je oren. En juist omdat je dat gaat denken gaat ie het ook doen.

Anders veel oefenwedstrijden rijden.

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 09:45

Lastig hoor! Je hoort het wel vaak...

Aangezien het tijdens het losrijden nog wel goed gaat, maar de narigheid pas begint in de ring denk ik dat het toch ook heel veel met spanning van jou'n kant te maken heeft. Straffen is echt niet de oplossing dan! Jij bent de spanning van jezelf over op je paard, waardoor hij misschien blokkeert of een soort stress vormt...

Succes in ieder geval