Moet een springpaard goed kunnen verzamelen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

francescalex

Moet een springpaard goed kunnen verzamelen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 19:11

Hi,

Kan iemand mij hier wat meer over vertellen. De 1 zegt ja en ander zegt , dat hoeft niet perse het geval te zijn.

Ben benieuwd naar jullie reactie.

gr.

Fralex

francescalex

Re: Moet een springpaard goed kunnen verzamelen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 19:12

Misschien had ik dit beter bij discussies kunnen plaatsen.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 19:15

Ja dat moet een springpaard kunnen, een paard moet kunnen schakelen in het parcour zowel vooruit als terug

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 19:22

Hi jeanini84,

Het volgende was aan de hand. Mijn paard had last van zijn rug. Bij ons op de manege in ITalie is geweest, dr Marco Polettini.

Ben erg te spreken over deze arts.

In ITalie erg bekend om zijn stamcel onderzoek en genezing.

Hij wist mij te vertellen dat het paard wat ik heb ( Burggraaf x Fransien) zeer moeilijk kan verzamelen, daar dit een erfelijke kwestie is. Het ene paard heeft het wel en het ander paard heeft het niet of minder.

Dit paard heeft vaart nodig wanneer je het rijdt en inhouden voor een barriere werkt averechts. Je kan dan beter vaart maken en doorlopen zodat het paard zelf de afstand kan bepalen.

Tijdens de galop brengt hij zijn achterhand niet genoeg onder zijn lichaam.

Eveneens bij een wending , vaart maken, meer op de buitenteugel rijden en veel binnenbeen.

De reden waarom ik dit topic plaats is wat jullie ervaring is met zo'n paard.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 19:24

Hier ben ik ook wel benieuwd naar want ik heb momenteel het zelfde probleem

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 19:27

Ik denk dat dit vooral veel voor komt bij de grote, lange paarden, die hebben toch over het algemeen wat meer moeite om te sluiten. In een B parcour zal zo'n paard zich nog wel redden, in de L misschien ook nog wel maar zodra het allemaal technischer wordt en je je paard toch meer zal moeten gaan rijden (afstanden moeten kloppen) zul je moeten kunnen schakelen..En zeker tijdens de indoor concoursen is de ruimte kleiner waardoor dit soort paarden het lastiger krijgen dan de kleintjes!

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 19:31

Hi silly1972,

Zal nog wat extra informatie toevoegen wat zijn visie was.

Dit soort paarden zijn meestal gevoelig in hun mond omdat je snel hun achterhand blokker. Zijn advies was om de eerste week met lange teugel te rijden, rustig draf en galop.

De tweede week wat meer vaart maar totaal geen barriere springen en ook geen balkjes draven.

Laat het paard deze 2 weken opnieuw zijn evenwicht vinden. Vooral die buitenteugel erbij en binnenbeen.

Moet hier wel bij zeggen dat dit paard pas 7 maanden zadelmak is. 6 jaar oud en heeft inmiddels 2 veulens gehad.

Ben nu 4 dagen bezig en ik merk wel dat zij nu zelf het bit opzoekt en meer ontspannen rijd.

Wat mij overigens ook opviel is dat indien ik het paard meer liet verzamelen dat zijn hoeven tegen elkaar kwamen.

Hoop je dat was aan deze extra informatie heb.

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 19:34

Hi jeanine84,

Dit paard is groot 1.67. Heeft inmiddels 2 concours gelopen. In de 1 meter hoogte geen fouten. in de 1.10 gemiddeld 2 fouten.

Moet je toegeven dat nu de manier van rijden totaal verschillend is toen. Paard reageert ook beter.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 19:38

Ik denk dat het gewoon een kwestie van trainen is..mijn eigen kleintje (krap 1.60) is net onder het zadel en schakelt al heel makkelijk onder de man..daarnaast rij ik een grote Corland merrie (ruim 1.72) is lang in de rug en daardoor soms lastiger te rijden in het parcour (springt L) daardoor ook vaak balken

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 19:39

klinkt echt als de mijne, hij loopt heel makkelijk aan de teugel , maar erg erachter waardoor hij dus behoorlijk op de voorhand gaat lopen en achter niet meeneemt, dat zie je in het springen ook terug. Die van mij is 7 en net een jaar onder zadel en 1.70.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 19:40

Veel schakelen, in-uitjes, gebroken lijn met 2 hindernissen probeer deze dan eens op 4 en op 5 galopsprongen te rijden!

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 19:46

Hi Silly1972,

Dit zit het in de bouw van het paard en daar kun je niets aan veranderen volgens deze dokter. Zit iets is. Mijn paard loopt ook op de voorhand.

Bepaalde paarden zijn ook niet geschikt voor dressuur daar zij de bouw niet hebben hiervoor.

Deze arts is ook bekend in het internationale circuit. Hij zei dat maar een paar ruiters deze paarden perfect kunnen rijden. Dit zijn Ludger Beerbaum, Nick Skelton en Michael Whitaker.

Zij rijden deze paarden met een vrij losse teugel op de voorhand. Net voor de barriere bouwen zij iets meer verzamelen op. Net voldoende om de sprong goed te nemen.

Ieder paard heeft zo zijn voor en nadelen.

Bij dit paard wil dat niet zeggen dat het niet kan springen. Het vrijspringen gaat heel goed alleen ik zal het paard anders moeten trainen.

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 19:49

Hi jeanine84,

Je heb gelijk. Het schakelen kan ik pas over een aantal maanden doen en zal het langzaam op moeten bouwen met dit paard.

Dit kan ik pas doen op het moment dat het paard voldoende ontspanning heeft en ik het gevoel heeft dat ik met behulp van een lossere teugel hem alle kanten op kan krijgen.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 19:54

francescalex schreef:
Hi Silly1972,

Dit zit het in de bouw van het paard en daar kun je niets aan veranderen volgens deze dokter. Zit iets is. Mijn paard loopt ook op de voorhand.

Bepaalde paarden zijn ook niet geschikt voor dressuur daar zij de bouw niet hebben hiervoor.

Deze arts is ook bekend in het internationale circuit. Hij zei dat maar een paar ruiters deze paarden perfect kunnen rijden. Dit zijn Ludger Beerbaum, Nick Skelton en Michael Whitaker.

Zij rijden deze paarden met een vrij losse teugel op de voorhand. Net voor de barriere bouwen zij iets meer verzamelen op. Net voldoende om de sprong goed te nemen.

Ieder paard heeft zo zijn voor en nadelen.

Bij dit paard wil dat niet zeggen dat het niet kan springen. Het vrijspringen gaat heel goed alleen ik zal het paard anders moeten trainen.

Ooh nee power heeft hij absoluut voldoende, alleen bij stijltjes wil hij nog wel eens zijn achterhand gewoon niet voldoende meenemen. Maar dat komt ook omdat ik nog moeite heb,met hem te verzamelen voor de sprong, hij valt dan gelijk terug in draf, maar dat is volgens mij een kwestie van oefenen.

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 19:58

Bij mij is het zo dat het paard bij een oxer totaal geen probleem heeft maar wel bij een stijlsprong.

Achterhand is geen probleem . Hier zit het hem meer in de voorhand. Zij voorbenen raken de barriere.

Piwie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 09:46

Dat moet zeker wel.

Als jij naar een hindernis rijd en je ziet dat het niet uit komt moet je je paard terug kunnen rijden, maar ook vooruit. Dus hij moet gewoon goed aan je hulpen zijn.
Oke in de B zul je je nog wel redden als dat niet het geval is maar hoe hoger hoe moeilijker.