Probleem...heel gevoelig op het been.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

oh_oh

Probleem...heel gevoelig op het been.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 19:35

Ik heb vandaag een haflinger ruin gereden van kennissen. Het is een jong beestje 5 jaar oud. Aangereden gekocht, maar verder weinig door gereden. Een jaar geleden heeft er voor het laatst iemand op "gereden". Het was naar hun zeggen eerder door het land rennen, en door de omheining heen. Hij staat heel soms voor de marathon wagen. Daar is hij ook een brok spanning. Ze zouden graag willen dat er weer op gereden wordt. Er werd mij gevraagd of ik het wilde proberen.

Vandaag heb ik er voor het eerst opgezeten. Eerst de haf aan de longe met zadel. Ik wilde eerst zien hoe het op het zadel reageerde. Daar reageerde hij helemaal niet op.
Ik ben vervolgens op het zadel gaan hangen en heb de haf overal betast. Ik zou er zo af kunnen springen dus wanneer hij zou "flippen".

Maar het beestje was braaf en ik ben licht in het zadel gaan zitten. De eigenaar heeft hem eerst aan de longe gehouden en daar merkte ik dat hij heel gevoelig is op het been. Hij is reageert dus niet op het gewicht in het zadel maar juist op aanraking van het been. Dan vliegt hij er van door in draf en het liefst hard. Hij is wel te sturen maar dat is nog niet bevestigd. En de rem zit er ook nog niet goed op. Hij is vrezelijk sterk.

We zijn wel los gegaan van de longe en ik heb vooral eerst gestapt. Door het gehele weiland heen. Wanneer mijn been hem raakt spurt hij er vandoor. Ik neem dan terug met de zit en een beetje teugel om te voorkomen dat hij nog harder wordt in de mond. Dit ging eerst niet zo snel maar na zo'n 20 minuutjes rijden was hij al makkelijker terug te halen naar stap. Regelmatig heb ik hem halt laten houden en op de plek laten ontspannen, ook daar reageerde hij gaande weg beter op. Bij gewenst resultaat direct belonen door stem en een wrijf aan zijn nek.

Maar..... ik heb veel wendingen gemaakt en voltes in stap en draf. En daar zit een lastig probleempje. Het sturen is nog niet goed bevestigd en hij reageerd dus heftig op mijn been. Wanneer ik op een volte zit valt hij naar binnen wat erg logisch is en daardoor wordt de volte op den duur heel klein en hij is dus nog niet naar buiten te sturen. Wanneer ik mijn been licht aanleg om hem naar buiten te drijven reageert hij heel extreem. Hij spurt weg en bokt. Hij was wel vrij snel weer rustig te krijgen.

Hij is erg lief maar reageert zo heftig op mijn been. Terwijl ik heel subtiele hulpen geef. Vrijwel niet dus. Ik ondersteun hem met mijn stem aangezien hij ook in het span staat zo nu en dan.

Ik rijd heel rustig en alleen stap en draf, heeft iemand een idee hoe ik ervoor kan zorgen dat dit dier zich meer ontspant?

Ik weet dat hier veel geduld bij nodig is en ik weet ook zeker dat dit een fantastisch dier kan zijn om op te rijden. Het dier is niet bang voor mij in het zadel het is dus puur aanraking met beenhulpen.

Ik heb 3 jaar terug een jaar paarden zadelmak gemaakt bij fokker maar dit nog nooit meegemaakt. Dan ging een paard vaak in staking als het iets niet begreep. Stil staan bokken/omhoog komen e.d. Maar deze staakt dus niet doormiddel van stilstaan en stijgeren.

Hij reageert goed op drrrrrrraf en hoooo en braaaaaaf. Ik maak bij het terugnemen een kleine ophouding met de hand en ga vooral heel diep zitten. Bij gewenst resultaat direct belonen door ontspanning/stem of aai. Na een tijdje ging dit wel beter. Maar bij een perongelukke aanraking schiet je zo weer in de draf of versnelde draf.

Deze eigenaar longeert hem niet vaak. Wel voor de weidesleep en aan de dubbele longe mennen. Hier reageert hij dus op stem.

Galop dat doe ik voorlopig nog niet met hem. Ik wil eerst dat hij mijn benen rustig accepteert. En terug te nemen en te sturen is.

Als ik er naast sta mag ik hem overal aanraken. Ook bij het opstappen niks raars. Op de plek van mijn benen kun je hem prima aanraken.

Iemand tips?

Raviki

Re: Probleem...heel gevoelig op het been.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 20:23

Misschien is het hem zo aan geleerd dat hij iets voelt bij zijn buik dat hij snel moet bewegen?

Ik zou ook niet weten wat je eraan kunt doen, tja misschien wat je zij alles rustig aan doen..

Nou succes!

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 20:28

De-sensibiliseren is de manier....
Klinkt moeilijk, maar is het eigenlijk niet. Je natuurlijke neiging is om je been af te steken als ie er zo extreem op reageert. Op den duur kun je er helemaal niet meer aan komen..... dus dit werkt niet.
Wat je wèl moet doen is hem zo vaak aanraken met je been, dat ie er eigenlijk een beetje op "afstompt"; desensibiliseren....

Oftwel; je been er (rustig) gewoon aan houden. Het kan een tijdje duren, maar hij moet de tijd krijgen om eraan te wennen. Je weet dat zijn reactie is om te gaan rennen / harder te gaan lopen / bokken; op de volte zetten tot ie rustig is, dan weer met gebruik van beenhulp rechtuit. Flipt ie opnieuw? Dan weer voltes totdat ie opnieuw kalmeert.
Eigenlijk leer je hem: been probeert je iets te vertellen, maar bijt niet!

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 21:55

Een betere tip dan die van Irma zul je imo niet krijgen ts. ;) De haf kent nog niet veel en moet leren wat been geven betekent. Eenzijdige kuitdruk kent hij natuurlijk nog helemaal niet. De een denkt terug, doet niks of komt omhoog en de andere denkt vooruit en gaat er als een speer vandoor. Uiteindelijk is die laatste groep paarden en ponies strakjes als ze meer kennen het fijnst te rijden. Doe zelf heel veel passen terug en begin bij stap 1 (desensibiliseren, zoals Irma al schreef) en ga hem dan leren dat bi-been betekent opzij en naar buiten. Je bent niet bang en hebt een goede instelling, dus het komt vast helemaal goed. :D Als het kan neem dan les van een instructeur die veel ervaring met jonge beesten heeft. Veel succes.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 21:56

tja tips heb ik niet. Wel een voorstel zullen we ruilen :P haha die van mij reageert juist minder op het been

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 08:27

Irma heeft het idd al perfect uitgelegd, dat is de beste manier. Net zoals je een lui paard scherp maakt an je been, moet je deze wat 'dover' maken.

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 17:18

Bedankt!

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 20:02

Wellicht is het bij 't desensibiliseren dan handig dat iemand 'm dan vasthoud... (ik zie je al door de wei heen vliegen anders).

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 20:26

Haha, mirkip. Dan kan degene strakjes de marathon in recordtijd lopen. Nee, je snapt het niet. Ondanks dat de pony van ts wegschiet voor been, moet ze wel gewoon been en kuitdruk blijven geven. Als je je been direct afsteekt, kun je niet met verbinding rijden en je paard blijft bang voor been. Het handigst kan ze dit doen op de volte, zodat het tempo nog enigszins onder controle blijft. Vaak leren paarden dit heel snel en zeker als de ruiter snel reageert met bijv. een 'braaf' of kriebeltje in de hals.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 21:53

Ja ik snapte 'm wel :D
Maar zoals ik van de TS begrijp is dat paard echt megagevoelig op het been, dus lijkt het me wel handig dat ze zodra ze contact/kuitdruk geeft iemand heeft om 'm aan de longe vast te houden. Anders blijft ze nog bij het afsteken als 't paard er maar voor blijft rennen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 00:42

Hij word vanzelf wel een keer moe hoor. Desnoods maak je de paddock kleiner al vrees ik dat hij daar enkel harder van zal gaan rennen gezien de kortere bochten die hij moet maken en hoogstwsl zijn gebrek aan evenwicht.

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 18:31

oh_oh schreef:
Ik heb vandaag een haflinger ruin gereden van kennissen. Het is een jong beestje 5 jaar oud. Aangereden gekocht, maar verder weinig door gereden. Een jaar geleden heeft er voor het laatst iemand op "gereden". Het was naar hun zeggen eerder door het land rennen, en door de omheining heen. Hij staat heel soms voor de marathon wagen. Daar is hij ook een brok spanning. Ze zouden graag willen dat er weer op gereden wordt. Er werd mij gevraagd of ik het wilde proberen.

Vandaag heb ik er voor het eerst opgezeten. Eerst de haf aan de longe met zadel. Ik wilde eerst zien hoe het op het zadel reageerde. Daar reageerde hij helemaal niet op.
Ik ben vervolgens op het zadel gaan hangen en heb de haf overal betast. Ik zou er zo af kunnen springen dus wanneer hij zou "flippen".

Maar het beestje was braaf en ik ben licht in het zadel gaan zitten. De eigenaar heeft hem eerst aan de longe gehouden en daar merkte ik dat hij heel gevoelig is op het been. Hij is reageert dus niet op het gewicht in het zadel maar juist op aanraking van het been. Dan vliegt hij er van door in draf en het liefst hard. Hij is wel te sturen maar dat is nog niet bevestigd. En de rem zit er ook nog niet goed op. Hij is vrezelijk sterk.

We zijn wel los gegaan van de longe en ik heb vooral eerst gestapt. Door het gehele weiland heen. Wanneer mijn been hem raakt spurt hij er vandoor. Ik neem dan terug met de zit en een beetje teugel om te voorkomen dat hij nog harder wordt in de mond. Dit ging eerst niet zo snel maar na zo'n 20 minuutjes rijden was hij al makkelijker terug te halen naar stap. Regelmatig heb ik hem halt laten houden en op de plek laten ontspannen, ook daar reageerde hij gaande weg beter op. Bij gewenst resultaat direct belonen door stem en een wrijf aan zijn nek.

Maar..... ik heb veel wendingen gemaakt en voltes in stap en draf. En daar zit een lastig probleempje. Het sturen is nog niet goed bevestigd en hij reageerd dus heftig op mijn been. Wanneer ik op een volte zit valt hij naar binnen wat erg logisch is en daardoor wordt de volte op den duur heel klein en hij is dus nog niet naar buiten te sturen. Wanneer ik mijn been licht aanleg om hem naar buiten te drijven reageert hij heel extreem. Hij spurt weg en bokt. Hij was wel vrij snel weer rustig te krijgen.

Hij is erg lief maar reageert zo heftig op mijn been. Terwijl ik heel subtiele hulpen geef. Vrijwel niet dus. Ik ondersteun hem met mijn stem aangezien hij ook in het span staat zo nu en dan.

Ik rijd heel rustig en alleen stap en draf, heeft iemand een idee hoe ik ervoor kan zorgen dat dit dier zich meer ontspant?

Ik weet dat hier veel geduld bij nodig is en ik weet ook zeker dat dit een fantastisch dier kan zijn om op te rijden. Het dier is niet bang voor mij in het zadel het is dus puur aanraking met beenhulpen.

Ik heb 3 jaar terug een jaar paarden zadelmak gemaakt bij fokker maar dit nog nooit meegemaakt. Dan ging een paard vaak in staking als het iets niet begreep. Stil staan bokken/omhoog komen e.d. Maar deze staakt dus niet doormiddel van stilstaan en stijgeren.

Hij reageert goed op drrrrrrraf en hoooo en braaaaaaf. Ik maak bij het terugnemen een kleine ophouding met de hand en ga vooral heel diep zitten. Bij gewenst resultaat direct belonen door ontspanning/stem of aai. Na een tijdje ging dit wel beter. Maar bij een perongelukke aanraking schiet je zo weer in de draf of versnelde draf.

Deze eigenaar longeert hem niet vaak. Wel voor de weidesleep en aan de dubbele longe mennen. Hier reageert hij dus op stem.

Galop dat doe ik voorlopig nog niet met hem. Ik wil eerst dat hij mijn benen rustig accepteert. En terug te nemen en te sturen is.

Als ik er naast sta mag ik hem overal aanraken. Ook bij het opstappen niks raars. Op de plek van mijn benen kun je hem prima aanraken.

Iemand tips?

Hoe heet deze pony? Heb een pony gekocht en heel jou verhaal klopt.. Weet dat het lang geleden is maar.. Zou graag meer weten over hem

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 08:36

Inderdaad desensibiliseren zal hoogst waarschijnlijk werken.
Het beste zou ook zijn hem op de grond uit te leggen dat die druk betekent dat hij wat opzij moet.
Dat is volgens mij de echte eerste stap.
Als hij het op de grond begrijpt zal je veel minder moeite hebben met te leren in het zadel.
Ik ben nooit zo voor iets wat hij niet kent, maar gewoon vanuit het zadel toch te proberen te laten doen en hem volledig zelf te laten uitzoeken wat hij moet doen.
Ik denk dat het nuttiger is het fatsoenlijk aan te leren zodat het paard het sneller begrijpt en zodat het langer blijft hangen omdat hij het effectief heeft geleerd.
Natuurlijk is desensibilisatie ook belangrijk.
En als het niet goed lukt kan een lichamelijke Check up ook zeker nuttig zijn.
Als je niet zo goed als zeker bent dat pijn de oorzaak niet is, zou ik zelfs aanmoedigen van eerst een lichamelijke Check up te doen.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 14:06

Topic is bijna 7 jaar oud. Als de pony nu nog zo sensibel is, dan heb je wel een probleem. :D

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 14:14

Wie gaat er nu op vakantie met een auto waar geen stuur op staat en waar de gas en de rem soms niet correct werkt ??????
Bij dit paard is dit dus zo, en toch neem jij het risico om op dit paard plaats te nemen, ik vind dit gewoon gekkenwerk.
Eerst de basis, aandacht voor jou en enkel bij jou, dan wijken voor druk, wederzijds vertrouwen, wederzijds respect, laterale flexie, ..... dan is het pas het moment om op te stijgen en vanuit het zadel verder dit te bevestigen.
Zoals je nu bezig bent is het een soort tijdbom die mssn tot een ongeval zal leiden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 14:51

Ik plaats een slotje want dit topic komt uit de stoffige kelders van Bokt dus de vraag is niet meer actueel.